Ga naar inhoud

Humor


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Goeie peer

Bie: Goed, we hebben nog een paar minuten, dus graag even in het kort, waar komt uw beweging "Goeie Peer" in het kort op neer?

Koot: Ja, in het kort, een paar minuten, dat was niet de afaspraak. Ik zou Goeie Peer uiteen mogen zetten...

Bie: Ja, maar we hebben nu nog maar een paar minuten...

Koot: ...en dat is nog wel meer dan een paar minuten, maar...

Bie: U kunt toch wel een samenvatten wat Goeie Peer beoogt?

Koot: Nou ook... goed...

Bie: Ja.

Koot: Goeie Peer wil de Nederlanders bewuster maken naar hun fruit toe en in het verlengde daarvan, ons hele omgaan met aardappels en groente.

Bie: Fijn, dank u wel.

Koot: Dat wil Goeie Peer.

Bie: U bedoelt, eh, Goeie Peer is een vegetarische beweging.

Koot: Nee, Goeie Peer wil veel meer nog. Eeh, vegetarie... D'r zitten veel vegetariërs binnen Goeie Peer...

Bie: Mm mm.

Koot: Ik zelf eet sowieso nooit vlees of vis, ik eet geen eieren, ik eet geen melk. En als je daarin dan verdiept, zoals ik gedaan heb, dan kom je op een heleboel vormen van leven meer, waarvan wij zeggen...

Bie: En dus zodoende Goeie Peer.

Koot: Daar moet Goeie Peer wat, eh, wat aan doen.

Bie: Fijn, ja

Koot: Daar staat Goeie Peer voor. En wij zij ook geen zwevers bij Goeie Peer.

Bie: Nee, nee

Koot: Laat ik dat misverstand in eerste plaats uit de weg, eh, mogen ruimen. Wij zeggen niet over voedingsgewoonten van "al het fruit eruit". Dat is waanzin, onbegonnen werk. Appels, peren, pruimen, prima. Die zijn ervoor, voor de mensen, om te eten, maar dan wel, zegt Goeie Peer, de consument aantrainen, he...

Bie: Ja ja

Koot: ...met voorlichtingsmateriaal, stencils, enzovoort. Scholen, spreekbeurten, dat ze zich even in een aardbei leren verplaatsen vóór de tenslotte hapdaad. Daar gaat het om.

Bie: Voordat ie gegeten wordt. Juist

Koot: Ik denk bijvoorbeeld ook aan het prakken van aardbeien, wat nog steeds op grote schaal gebeurt. Zomerkoninkjes worden ze dan genoemd, maar los van die kroontjes hoe die er dan afgerukt worden, maar hoe een aardbei dan ook nog geprakt wordt, moet u nagaan: dus vier van die aardbeien op een boterham, weet u wel, een witte boterham, en dan die vork zo hard mogelijk, zodat het een soort, soort moes, een, een pap wordt. En dat zijn zaken waar we niet bij st...

Bie: Ja... ja...

Koot: Nee, nee, ja, nee, dat zijn nou zaken waar we niet bij stil staan. Maar dat is, eh, dat is leed wat vermeden kan worden, dat is te vermijden leed. Het afritsen van aalbessen.

Bie: Met met met met...

Koot: Je neemt zo'n takje aalbessen...

Bie: ...een vork...

Koot: Ja, met zo'n vork, dat dan tussen twee van die tanden zo "vroet", dat die bessen dan zo in één klap eh...

Bie: Ja...

Koot: Dat, dat kan ook anders...

Bie: Dus u, u, u, u pleit eigenlijk voor een humanere manier van omgaan...

Koot: Ja

Bie: ...met fruit.

Koot: Het is een levend gegeven, fruit, hè, het is er, voor mijn plezier ben ik daarmee bezig, om dat te consumeren, als consument. Nou, die bewustkweking, hopen wij dan bij te brengen, binnenkort, hoop ik, en, en als het kan, nog eerder.

Bie: Ja, maar u gaat er nu vanuit dat fruit gevoel kent, maar dat is wetenschappelijk toch helemaal niet bewezen?

Koot: Nee, maar dat is juist het gekke. We zijn er allemaal over eens dat dieren gevoel kennen, he, wat er gebeurt in de bio-industrie is natuurlijk fantastisch, mensen die daartegen ageren. We, we zijn het erover eens dat bomen en planten gevoel hebben, eh, maar fruit, heeft niemand ooit bij nagedacht, en dat terwijl fruit nog het dichtste bij de mens staat, eigenlijk, van alle gewassen. En daarom zijn wij ook actief, in de eerste plaats, met eerstelijnszorg in het vruchtveld, omdat fruit tot de verbeelding van de mens spreekt. Dus een humaner relatieconcept tot al het fruit...

Bie: Maar u wilt toch niet beweren dat fruit pijn kent?

Koot: Nou, fruit...

Bie: Als een appel geschild wordt...

Koot: ...nou kijk, wij, even, even daarnaar terug graag...

Bie: ...voelt een appel het schillen?

Koot: Ja, omdat fruit is intelligenter dan groente, dat ten eerste...

Bie: Mm mm...

Koot: ...he, dus dus zijn metingen gedaan ook, in Florida vooral, en allerlei andere landen, eh, waarbij ze zeggen dat een knol, bijvoorbeeld een rooie kool, eh neem nou maar een gewone rooie kool, he, heeft een IQ van 0,18, nee, nu nu moet ik niet liegen, dat is 0,0018, maar 't heeft een IQ. Maar het intelligentiequotiënt van een verse citroen, vandaar de uitdrukking "geen knollen voor citroenen" natuurlijk, een verse citroen is ruim 4,5. Het IQ van een verse citroen!

Bie: Dat is bewezen?

Koot: Ook een grote, niet zo'n kleintje.

Bie: Dat is wetenschappelijk bewezen?

Koot: Ja!

Bie: Ja, ja...

Koot: Maar dan wat ze met citroenen doen, die schijfjes, bij de vis bijvoorbeeld en dan zo'n kapje uitknijpen. Maar dat is dus bewezen, dus fruit heeft een IQ, fruit kent angst, fruit kent pijn, fruit heeft gewoon gevoel. En wel praten tegen die begonia, in het raam, weetjewel, en wel, eh, tegen die geranium "dag knul, hoe gaat het ermee", he, dat ze reageren op die vibraties, maar bij fruit gewoon huppakee jongens, eh, he...

Bie: Maar als je nu nu een appeltje schilt?

Koot: ...en daar zijn wij mordic... Ja, he nou daar heb je 't nou! Daar noemt u dat punt, daar zijn wij dus mordicus op tegen, op het hele schillen überhaupt.

Bie: Mm mm...

Koot: Als je dan per se een appel wil, doe het dan eerlijk, weetjewel, met eerlijk happen, gewoon met je blote handen, klaar, die appel, he. Die appel is lekker, tuurlijk, even opwrijven, hap hap hap, weg. Maar niet gaan schillen, en ook niet gaan sollen, dus zo lang mogelijk zo'n, zo'n schil proberen te maken...

Bie: Ja, maar dat is toch leuk?

Koot: "Kijk eens jongens, ik heb een schil een van..."

Bie: Dat is toch een leuke gewoonte?

Koot: Ja, dat is wel leuk voor de, voor de, ja, ok, voor de appeleter is dat wel leuk...

Bie: Zo lang mogelijk, in één schil die appel ontdoen van z'n velletje?

Koot: Ja, maar je rekt het lijdensproces van de appel!

Bie: Ja, goed...

Koot: En die attitudeverschuiving....

Bie: ...dit was...

Koot: ...daar gaat het nou om. Wij waren ook eerst van plan om ons, om ons...

Bie: ...de groep Goeie Peer...

Koot: Wij waren ook eerst van plan om ons Goede Peder te noemen. Gewoon, Goede Peder.

Bie: Goede Peder...?

Koot: Ja, Goede Peder, om dat respect voor de peer, voor het vruchtgebruik in het algemeen een beetje op te vijzelen.

Bie: Maar hoe komt u bij Goede Peder?

Koot: Omdat peer was oorspronkelijk peder. Tegen een peer zei je peder.

Bie: Zoals weer weder was?

Koot: Ha, lekker pedertje. Dat zei je vroeger.

Bie: Het weer weder...

Koot: Weer was weder, precies.

Bie: Ja, ja...

Koot: Heer was tot diep in de zestiende eeuw nog heder. Dus dan kwam je iemand tegen op straat met een peer, met een peder, een heder met een peder, dan zei je: goedemorgen mijnheder, het is mij een grote eder, en smaakt de peder?

Bie: Ja ja...

Koot: Dat is allemaal weggezakt.

Bie: Daarover dan graag een volgende...eeeh...keder...

Koot: Nou, maar daarom nog even zeggen dat keder op keder zie je dus gebeuren dat mensen bepaalde afweder hebben van een halfzachte sfeder. Waarin men te zeder probedert om bepaalde door de economische atmosfeder gecreëderde drijfvederen te trotsederen. Daar gaat het mij om, zonder meder. Kijk, wanneder er niet langer zou worden getolerederd dat wij niet in het geweder willen komen tegen het door grootschutters gemaskederde, en vaak met smedergeld gedestillederde hoor, en florederende gewoontes af te lederen, dan houdt alles op.

Bie: Nou, ik dank u... zeder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zoon staat al ruim 8 jaar ingeschreven voor een huurwoning, zonder resultaat. Nu stond hij op de 2e plaats voor een woning in Slotervaart welke hij zojuist heeft bezichtigd. Hij trof daar dit pamflet aan:

Ze hebben toch maar besloten te weigeren.

post-25-0-30506100-1299670478_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, de hele entourage deed wel sterk het vermoeden rijzen dat het een authentiek pamflet is. Buurt is op zich berucht. Maar ze waren toch maar gaan kijken, tegen beter weten in.

Dus voorlopig nog maar even Hoorn. Wordt vervelend als die mevrouw haar huis toch verkoopt na een jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mis de recepten rubriek? Dus dan hier maar even :P

> Hierbij een culinair hoogstandje! Een echte aanrader!

> EEND MET WHISKY

>

> voor 6 personen

> Koop een eend van ongeveer 5 Kg.

> Twee grote flessen Schotse whisky

> Spekreepjes en een fles olijfolie.

>

> De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout.

>

> De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden.

>

> Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky.

>

> De whisky opdrinken gedurende het voorverwarmen van de oven.

>

> De eend op een vuurvaste schotel leggen en een tweede glas whisky

> inschenken.

>

> Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten.

>

> Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met

> whisky.

>

> De glaven opdiinken en de scherven van et eeiste glav oplaapen.

>

> Nog en naiff glav insjenke en opdlinke.

>

> Na en naiff uui de hoven opedoen om deend te sjekkn.

>

> Blantwondezalf in de padkamer ganaale en op de povekand van de linkerand toen.

>

> Denove nen sgop geve.

>

> Twee glave wiskiinsjenke en tmiddeste glaf leegdwinke.

>

> De nove opedoen naadattet eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.

>

> De blantwondezalf op de binnekand van de regtehantoen en deent oprape.

>

> Deent nogis oprape en met nen nantdoek de bwantwondesaiv van deent vege

>

> Ze hande ontvette me viskey en de tupe ssalf veeroprape.

>

> Tkapotte glazzopvege endeent terug in dehove doen.

>

> Deheent oprape en dove eers opedoen.

>

> De twwwiede fies biski pedoen en overeindzette.

>

> Opstaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kas vege.

>

> Nogis opstaan van de vjoer en tochma biijve zitte.

>

> De bles op de grondzette.

>

> Ulde bles drinke wande glave sijn opof kabot.

>

> Den'ove aftette, deooge sluiten en ornvalle.

>

> De volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren

> feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.

>

> De hele rest van de middag en vroege avond de rotzooi in de keuken

> opruimen en de muren en plafond schoonmaken.

>

> De glasscherven en lege flessen naar de glasbak brengen en op de

> terugweg Paracetamol en maagzout kopen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe