Ga naar inhoud

Overal 130 km per uur vanaf 1 september 2012


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Is het iemand ook opgevallen dat ze alle snelheidsborden aan het aanpassen zijn?

Soms zie je ze nog half afgeplakt, en soms met onderbord.

Het nieuwe bord bestaat uit een smalle rode rand (tevens zichtbaar aan de zijkant), daarna een smalle witte lijn en daarna weer een brede rode band. Tot slot natuurlijk een cijfer in het midden.

Verder zie ik ze (tot op heden alleen op de A27) met een onderbord, "6-19 h" en dan 120 als snelheid.

Iemand enig idee wat dit te betekenen heeft? Nieuwe maximum snelheid voor over dag of zo? En wat mag je buiten die tijden dan, want op de A27 waar dat bord staat mag je nu de hele dag/nacht 120 rijden.

Dit is een variant met zwarte achtergrond (te zien op de A2 maar dan zonder tijden er onder en 130 km/uur natuurlijk)

post-2-0-55696600-1346133845_thumb.jpg

hieruit: http://www.gelderlan...-op-A12-aan.ece

Automobilisten kunnen na die datum 's avonds en 's nachts profiteren van de nieuwe maximumsnelheid. Tussen zes uur 's ochtends en zeven uur 's avonds blijft alles bij het oude. Nu geldt nog 24 uur per dag een maximumsnelheid van 100 kilometer.

Tussen Duiven en de Duitse grens gaat het maximum na zeven uur 's avonds omhoog naar 130 kilometer per uur.

Ook de snelweg A18 krijgt te maken met een verandering. Hier voert het ministerie de maximumsnelheid eveneens op naar 130 kilometer per uur, maar in dit geval zonder tijdsbeperking.

Maak ik op dat je na die tijden dus 130 mag rijden!

En dat bevestigd dit ook nog eens, overal 130 dus!

De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt per 1 september overal 130 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. Geldt er een andere maximumsnelheid, dan staat dit aangegeven op borden langs en boven de weg. Dat is bijvoorbeeld op snelwegen waar het vanwege de verkeersveiligheid, het milieu (geluids- en luchtnormen) of de natuur niet mogelijk is de maximumsnelheid te verhogen. Het Staatsblad van 24 augustus meldt de wijziging van het RVV.

Bij een overgang van 100 of 120 kilometer per uur naar 130 kilometer per uur op een snelweg staat een bord met 130 kilometer per uur. Bij de oprit van een snelweg waar 130 kilometer per uur geldt, staat een bord autosnelweg.

Maximumsnelheid 130

Op een traject met een wisselende maximumsnelheid, geldt 130 kilometer per uur 's avonds en 's nachts en geldt overdag een lagere snelheid. De snelheid die overdag geldt, staat met een bord langs de weg aangegeven, met daarbij een onderbord met daarop het tijdvenster (van 6.00 uur tot 19.00 uur).

Plekken waar geen 130 gereden wordt zijn de 80 en 100 kilometer zones bij de grote steden, spitsstroken. De geldende maximumsnelheid staat dan met borden aangegeven. De maximumsnelheid voor een auto met aanhanger blijft 90. Voor vrachtverkeer blijft op alle snelwegen maximaal 80 gelden.

Verkeersveiligheid

In de periode tot begin 2015 gaat de snelheid op nog een aantal snelwegen naar 130 kilometer per uur. Op deze snelwegen moet de overheid eerst maatregelen doorvoeren om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Denk daarbij aan het verlengen van in- en uitvoegstroken, het plaatsen van geleiderail en het aanpassen van belijning.

Leverancier van theorieboeken Verjo past zo snel mogelijk de boeken aan. “Ons materiaal is binnen enkele weken aangepast”, vertelt Chris Verstappen van Verjo. “Rijscholen die nog over een voorraad theorieboeken beschikken, krijgen van ons een erratum. Dat is een toevoeging met de nieuwe regels.”

http://www.destadame...2_28508007.html

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon een slinkse manier om de schatkist wat bij te spekken met extra accijnzen. !30 km/uur is meer verbruik en dus meer brandstof en dat schijnt de staat zo'n 50 tot 100 miljoen per jaar aan extra inkomsten op te leveren.

Per saldo zullen er maar weinig mensen iets mee opschieten en het is ook alleen tussen 19:00 's avonds en 6:00 's morgens.. Ik zit dagelijks voor 216 km op de weg, waarvan 160 km snelweg km-ers zijn. Stel nou dat mijn gemiddelde snelheid van 105 naar 110 km/uur gaat dan heb ik dus 0,1 uur bespaard en hebben we het dus over 6 minuten op een reistijd van iets meer dan 1,5 uur. Ik zeg WAUW!

Tip voor de VVD: om 130 te kunnen rijden moeten mensen die dat niet doen wel rechts blijven rijden, daar kun je heel goed op controleren en bekeuren, levert ook weer geld op.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het gisteren nog eens getest.

Van Lelystad naar Vlissingen en weer terug.

Op grote stukken mag je 130km/h. En dat ook gedaan op de heenweg, de terugweg 120km/h als maximum aangehouden.

Op de heenweg deden we er 2h12m over. Op de terugweg 2h20m. Wow, wat een tijdswinst... :P

Wat ik wel merkte is dat het gemiddelde brandstofverbruik op de heenweg ca 5-8% hoger lag, dan op de terugweg. Ook veel meer afremmen, weer van de cc afhalen en weer op snelheid komen als je je aan de 130km/h wilt houden. Terwijl bij 120km/h kun je veel constanter rijden...

Dus nee, het levert vrijwel geen tijdswinst op. En ja, het levert de fiscus en de aandeelhouders van de olie-mijen wel veel meer op. -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

stond de wind toevallig ook niet gunstig/ongunstig? Als wij naar Friesland gaan vind ik het wel lekker, moet ik zeggen, om 130 te kunnen rijden. Tijdwinst zal idd heel betrekkelijk zijn, maar is ook totaal irrelevant in mijn geval.

En ja, zo zie je maar weer. Zo'n CC is ook niet alles. ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ANWB lanceert een meldpunt waar automobilisten hun ervaringen met de nieuwe snelheden die vanaf dit weekeinde gelden kwijt kunnen. De bond verwacht dat voor veel automobilisten het niet altijd duidelijk is hoe hard ze mogen rijden.

De vraag is of de nieuwe aanduidingen duidelijk zijn. De ANWB biedt via belangenbehartiging@anwb.nl de mogelijkheid om opmerkingen daarover door te geven. Met de komst van de nieuwe maximumsnelheid van 130 km/h veranderen op veel snelwegen de snelheidsbordjes. Bij de huidige 130-wegen zullen borden verdwijnen en bij 120-wegen zullen ze verschijnen. Bovendien wordt door nieuwe onderborden een aantal uitzonderingen toegevoegd aan de limieten, zoals aangepaste snelheden overdag of juist in de nacht. De regel is dat er maximaal 130 km/h gereden mag worden, maar op het merendeel van de wegen is een uitzondering van kracht.

Om te achterhalen hoe de weggebruikers tegen dit nieuwe systeem aankijken en wat zij ervan vinden, opent de ANWB een emailadres. Via belangenbehartiging@anwb.nl kan melding worden gemaakt van onduidelijke situaties en kan er een mening gegeven worden over deze maximumsnelheden. De ANWB zal de opmerkingen op het meldpunt inventariseren en te zijner tijd aanbieden aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij toch niet harder dan 120 in nederland met de Yeti dus zal me een worst wezen.

Weet wel dat er weer royaal met belastinggeld is gestrooid om al die borden weer eens te vervangen.

maar door de verwarring voor velen is het waarschijnlijk weer zo terugverdiend omdat velen te hard rijden op de verkeerde plekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben de mensen nu nog steeds met de spitsstroken

Ze snappen niet dat als de spitsstrook open is dat je dan over de doorgetrokken streep heen mag rijden.

En gevolg we blijven stocijns op de middelste baan rijden, ondanks dat er al tv spotjes zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook zoiets ja. Wordt altijd erg mismoedig van dat soort dingen. Ga dan altijd heel cynische dingen denken als "dit volk verdient ook niet beter". Fout, ik weet het.

heb de eersten ook al meegemaakt die dachten mij er met veel misbaar op te moeten wijzen dat ik niet over die streep mocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gevolg we blijven stocijns op de middelste baan rijden, ondanks dat er al tv spotjes zijn.

Ach, dat levert eigenlijk ook nooit problemen op. Je mag dan toch maar 100, er is nog altijd een baan naast, en echt veel ruimte is er toch niet om hard te rijden, anders was die strook ook niet open geweest.

heb de eersten ook al meegemaakt die dachten mij er met veel misbaar op te moeten wijzen dat ik niet over die streep mocht

:lol: oei! das ernstiger :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, dat levert eigenlijk ook nooit problemen op. Je mag dan toch maar 100, er is nog altijd een baan naast, en echt veel ruimte is er toch niet om hard te rijden, anders was die strook ook niet open geweest.

Wel dat zeg je dan wel, maar mijn ervaring is op de A7 van Zaandam naar purmerend toch anders

Ze rijden daar toch echt 120+ en ik rij daar veel op de spitsstrook met de CC op 95 en dan haal je er evengoed op een stukkie van 10 a 15Km nog heel wat rechts in.

En als je dan rechts voorbij gaat dan zou je zeggen ze gaan dan ook wel op de spitsstrook rijden .......... maar neuhhhhh we blijven lekker op die middelste baan door tuffen met 80 a 90 Km/pu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe