Ga naar inhoud

Hectometer paal 107,3 Li (A27)


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Wat een verhaal zeg! Al moet ik ook wel een beetje lachen. De titel van het stuk, geweldig! En dan de vergelijking naar het kattenvoer. Hoe kom je erop?! :D

Natuurlijk heel vervelend dat je zo'n vette "schade" gehad hebt. Ik heb een vergelijkbaar verhaal eens gelezen op het TDIforum. Dar bleek de hogedrukpomp te schrale smering hebben gekregen, door foutief tanken. Resultaat... een verstuiver(s) vol met microscopische metaalslijpsels.

De tuning zorgt toch voor een verhoging van de raildruk? (Welk wordt opgebouwd door...? Juist..... de hogedrukpomp.) Mja... of het 1 met het ander te maken heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tuning zorgt toch voor een verhoging van de raildruk? (Welk wordt opgebouwd door...? Juist..... de hogedrukpomp.) Mja... of het 1 met het ander te maken heeft?

Voor zover ik weet, wordt er alleen meer brandstof ingespoten na tuning, in combinatie met een (licht) hogere turbodruk, maar blijft de inspuitdruk gelijk. Anders zouden er na tuning nieuwe verstuivers gemonteerd dienen te worden (wat je o.a. ziet bij de 1.9TDI's die naar +200pk worden getuned).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om hier een discussie over tuning te beginnen, maar daar ben ik niet zeker van hoor, Cyrus.

Bij de pompverstuivers, 1.9TDI's waar je van spreekt, moet je altijd de druk verhogen omdat de verstuivers altijd dezelfde tijd open staan. Bij een common rail kan men, dacht ik, de verstuivers langer laten open staan waardoor er meer brandstof ingespoten wordt. Maar dat doet dan weer geen goed aan de verbranding, waardoor er misschien toch gekozen wordt om de druk te verhogen. Conclusie, bij de common rail motor zal alleen de tuner ons kunnen zeggen hoe er getuned wordt :)

Maar in ieder geval lijkt het mij niet waarschijnlijk dat het defect door de tuning kwam. Anders stonden alle 1.2tdi's binnen de kortste keren langs de kant van de weg. Tenzij er natuurlijk iets fout gegaan zou zijn bij de tuning, maar ook dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heren proberen jullie nu een antwoord te forceren ?

Jullie hebben een PB box waar jullie alle mods de vraag kunnen stellen hoor !

Op deze manier gaat het zeker niet werken !

mvg

De Mods

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk gewoon aan een productiefout. Het heeft jaren geduurd eer ingenieurs eindelijk die pompen dergelijke hoge druk konden laten opbouwen om het common rail systeem te laten werken. Het verwondert mij niet dat er af en toe wat kapot draaien, ze moeten echt wel wat weerstaan. En bovendien, vroeger gingen brandstofpompen ook wel kapot hoor, alleen kostte het toen een pak minder om te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grap is dat commonrail al ruim 10 jaar wordt toegepast in personenauto's (o.a. PSA, BMW, Mercedes en Fiat hadden rond 2000 al CR-diesels) en in de vrachtwagenbranche wordt het al veel langer toegepast, dus die techniek is ondertussen aardig doorontwikkeld. Alleen VAG kwam pas laat met CR-diesels, zo rond 2008 werd geleidelijk van PD naar CR omgeschakeld.

Waarmee ik mij slecht kan voorstellen dat er in de brandstofpompen nog kinderziekten zouden zitten. Eerder zou ik dan denken aan een maandagochtend-exemplaar of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, natuurlijk, maar het waren de brandstofpompen die niet voldoende druk konden leveren, en daarom heeft het zoveel jaren heeft geduurd om toe te passen in personenwagens. Net daarom dat het niet verwonderlijk is dat het gevoelige onderdelen blijven.

Mijn pa had van in '99 zelfs een Mercedes met Common Rail, één van de eerste gerenaties en die brandstofpomp is mooi blijven draaien, het kon dus toen al :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan uit het verhaal nog steeds niet destilleren waar die totale schade van ruim 2500 euro door veroorzaakt werd? Wel of niet door de (toen aanwezige) tuning? Losstaand daarvan? Oorzaak niet (meer) te achterhalen?

Helaas, en misschien gelukkig weet ik dat ook niet. Mijn garage ook niet.

Maar de aanpassing is wel verdachte nummer 1. Niet alleen omdat dit bepaalde waarden vervalst, maar zeker ook omdat de foutmeldingen die voor het defect werden getoond exact overeenkomen met het defect wat later optrad. De oorzaak van de melding was de aanpassing, dit is ook erkend door JD. Echter is niet gezegd dat de melding (welke een visuele storing was wat betreft JD - daar het ook bij zowat iedereen voorkwam) daadwerkelijk echt was, dit is niet gemeten behalve door de ECU...

Mij is duidelijk dat een dergelijk defect dus ook over 2 maanden zou kunnen optreden zonder aanpassing of wat dan ook aan modificaties, maar het is allemaal wel heel erg toevallig.

Het feit dat ik niet exact weet wat de oorzaak is, is gunstig daar ik anders de rekening zelf kon betalen (laat Skoda maar toegeven dat het aan smering lag...)

De falende pomp was mogelijk wel te voorspellen, los van de meldingen. Zo nu en dan was de snelheid van de wagen niet constant, zelfs op CC. Je voelde de wagen dan gas bij geven, inhouden, gas bij geven, inhouden, etc. Alsof iemand zit te spelen met het gaspedaal. Persoonlijk denk ik dat dat al een teken aan de wand was.

Overigens heb ik absoluut niet het doel hier tuning inhoudelijk ter discussie te stellen, sterker nog, dat wens ik liever niet. Het gaat hier puur over mijn 'avontuur'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De falende pomp was mogelijk wel te voorspellen, los van de meldingen. Zo nu en dan was de snelheid van de wagen niet constant, zelfs op CC. Je voelde de wagen dan gas bij geven, inhouden, gas bij geven, inhouden, etc. Alsof iemand zit te spelen met het gaspedaal. Persoonlijk denk ik dat dat al een teken aan de wand was.

Daar ben ik zo goed als zeker van, dat dat een teken was van een falende pomp. Dat is de pomp die niet meer genoeg druk kan opbouwen, waarschijnlijk kwam dat vooral voor op de autostrade in de hoge toeren? Mijn Felicia doet dat ook, in het begin is dat inhouden en er nog terug doorschieten en wanneer het slechter wordt, moet je ook je voet even van het gaspedaal halen om die pomp weer druk te laten opbouwen. Ik maak er mij niet druk in, dat is gewoon ouderdomsslijtage en voor zoveel kilometers ik rijd, kan die nog maanden mee. Maar als een nieuwe pomp dat doet, is het wel degelijk een teken dat er iets niet juist zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het deed zich meestal voor bij 80-100 in zijn 5. Dus niet eens zo gek veel toeren.

Ik moest dan inderdaad gas los laten, (10-15 km snelheid verminderen) en daarna weer gas geven. Soms zelf even 30-40 km verschil om hem te 'resetten' of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het deed zich meestal voor bij 80-100 in zijn 5. Dus niet eens zo gek veel toeren.

Ik moest dan inderdaad gas los laten, (10-15 km snelheid verminderen) en daarna weer gas geven. Soms zelf even 30-40 km verschil om hem te 'resetten' of zo.

Dat is al wat extremer natuurlijk (ik sprak van gewoon heel even gas lossen en opnieuw gas induwen, bijna zonder snelheid te verliezen), maar jouw pomp was dan ook binnen de kortste keren helemaal defect, niet verwonderlijk natuurlijk als het zo erg al was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe