Ga naar inhoud

Cornerlights activeren op Fabia II FL Greenline (De discussie)


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Mmmm... verkeerde fitting? Verkeerde connector bedoel je. :D

De fitting is die waar je de lamp in 'draait' waarop de connector (stekker) past. Kleinigheidje, maar we snappen elkaar.

Maar.... verkeerde connector, dat is jammer! Dan zal dit inderdaad de aansluiting voor de mistlampen zijn. (Dat staat er eigenlijk ook) Op zich jammer, maar dan zijn we wel weer iets wijzer geworden. En zal mijn idee toch plausibel kunnen zijn.

Als JeffreyT even kijkt of hij geen storing krijgt bij het uitvinken van de mistlampen uit bij grootlicht, dan zouden er 2 sporen lopen, namelijk mistlamp en cornerfunctie. Ik denk dat het geen problemen geeft. Van twee stroombogen is geen sprake. Bij dimlicht geen DRL wel corner, en de mistlamp staat los van de DRL/corner. ivm eigen lamp bij de Faab. Ik moet een klein herstel maken het is geen controle op ohmische last, maar controle op bits. Hierbij maakt het dus in het geheel niet uit welke baan er is, ALS die baan er maar is, want er wordt gecontroleerd op het aantal verzonden en ontvangen bits.

Ik bedoel inderdaad pin 9 en pin 10 op een bestaande draad van de DRL bijvoegen.

DRL Cornerfunctie

\ /

Y

|

LAMP

Grrrr ik krijg de schets niet recht, maar het idee lijkt me duidelijk, toch?

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als JeffreyT even kijkt of hij geen storing krijgt bij het uitvinken van de mistlampen uit bij grootlicht, dan zouden er 2 sporen lopen, namelijk mistlamp en Cornerfunctie.

Daar ben ik al.... IK heb totaal geen storingen! (Maar nogmaals, ik heb nieuwe draden getrokken). (Uitvinken in VCDS kan ik niet aangezien ik het niet heb,)... Maar als ik logisch nadenk kom ik tot het volgende.

Cornerfunctie werkt alleen BIJ DIMLICHT.

Zet ik mijn mistlampen aan via de schakelaar (BIJ DIMLICHT) dan werkt de Cornerfunctie NIET meer. (ook geen storing trouwens)

Dit betekend dus concreet dat de lichtschakelaar een hogere prioriteit heeft in de BCM. De lichtschakelaar zit namelijk op pin7 van de zwarte stekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Zo zei ik het ook in het begin. Dus nog 1 keer voor de zekerheid...

4 pinnetjes kopen (niet 2).

Nieuwe draden (2 kleuren -> Speakerdraad 1,0 volstaat) trekken van MISTLAMPEN -> binnen in de auto

In de auto de draden zekeren (via een losse "tussen-steek" zekering of de zekeringkast)

Dan naar de -> Witte 73 polige stekker op de BCM.

Bevestigen op PIN 9 (LINKS) en PIN 10 (Rechts)

VAGCOM (VCDS) aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeff, waarom de mistlampen?

Volgens mij maakt het in het geheel niet uit wel lamp je aanstuurt. Als de BMC de bitjes maar terug krijgt.

Weet je toevallig of het hier gaat om een + of - geschkelde draad?

Pin Vrouwtje

Pin Mannetje

Ik neem aan het vrouwtje nodig te hebben.

Om welke reden 4 pinnetjes Jeff?

Om naar de zekeringkast te gaan? (Misschien kan dat inderdaad ook al wel.) De draad bijprikken op de in de zekeringbox aangesloten draad. Dan hoef je helemaal niet eens naar voren toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mistlampen omdat cornerverlichting op je mistlampen moet. Ik heb ook nog een zakelijke auto waar dat precies zo is. Mijn vader ook.

De BCM stuurt de cornerverlichting aan via bit 9 en 10. Indien de mistlamp (via de lichtschakelaar) wordt aangezet stuur hij het signaal over pin 9 EN 10.

Het is 100% een + geschakelde draad!

Je hebt inderdaad het 'vrouwtje' nodig, de 1 na kleinste maat. (weet niet precies hoe dat benoemd wordt).

4 pinnetjes omdat er 2 in de mistlampstekkers moeten (links en rechts) en 2 in de witte 73 polige stekker PIN 9 en 10.

Je kan niet inprikken, omdat de zekeringkast de gelaste draad aanstuurt en niet 2 afzonderlijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even eigenwijs doen.... :P:vrezen:

Het is volgens mij slechts zo dat de BMC zaken aanstuurt. Dubbelstroom zou niet kunnen als je het via de DRL's laat lopen. Als je het over de mistlampen lopen laat lijkt het me dat je OF mistlampen aanhebt, OF cornering functie. Als je het over de DRL's laat lopen, heb je DRL (zonder cornerfunctie) want waarom overdags bochtverlichting?) *Ja, voor de leuk!* en met dimlicht toch de mogelijkheid voor mistlampen EN cornerfunctie. Want dan worden de DRL's onderdrukt.

Jeff, als mijn theorie klopt, heb jij of cornerfunctie of mistlamp, en is beide onmogelijk, klopt dat? (bij insturen en/of richting aangeven, 2 lampen links, 2 rechts)

*dimlicht + cornerfunctie OF dimlicht + mistlamp*

Als mijn theorie klopt dan zou je bij dimlicht aan cornerfunctie + mistlampfunctie hebben. (dus bij richting aangeven of insturen 3 lampen links/ 3 rechts.

*dimlicht + cornerfunctie EN mistlamp*

Inprikken in de zekeringkast kan wel, want er zijn ZAT lege plaatsen in de box. ^_^ Als het niet in onder het dashboard lukt, dan lukt het links van het dashboard wel.

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm. Snelle conclusies in een paar uur tijd.

Waar ik inmiddels achter ben is dat ondanks activatie in VCDS de oude functie via de schakelaar behouden blijft. Ofwel, als ik nu draden van 9/10 naar voren had, had ik 2x spanning gehad. 1x via pin 7 en 1x via 9/10.

Het wit/gele draad is echt behoorlijk dik! Ik heb hem rechts voor (links voor als je de kap open doet) zien lopen, hij gaat via een plastieken beugel over de warme delen onder het schutbord langs richting het stuur. Nog voor hij de andere kabels bereikt verdwijnt de boom achter de isolatie.

post-2-0-89979200-1340917910_thumb.jpg post-2-0-58883700-1340917911_thumb.jpg post-2-0-36720400-1340917912_thumb.jpg post-2-0-27211600-1340917913_thumb.jpg

De andere kabel (van de linker mistlamp) gaat onder accu door richting het stuur. Het zou me dan ook niks verbazen als die kabels ergens onder de accu samenkomen. Er zit daar een soort grote plastieken koker waar alle kabels in uitkomen. Vandaar uit gaat het achter de accu, onder het luchtfilter omhoog deels in de ECU (grote aluminium ding).

De T73 stekkers zitten toch iets dichterbij dan ik dacht, hoewel je ze natuurlijk nog wel moet ontmantel en er dus 2 kabels aan toe moet voegen.

post-2-0-14637600-1340917914_thumb.jpg post-2-0-95158700-1340917914_thumb.jpg post-2-0-77485200-1340917915_thumb.jpg

Tot slot heb ik gezocht naar een plek om 2 geheel nieuwe draden te leggen zonder gaten te boren. Makkelijkste plek zou het gat van de motorkap ontgrendeling zijn hoewel ik niet denk dat het geschikt is om nog meer draden door heen te doen. Wil je een beter gat, dan weet ik vrijwel zeker dat je het luchtfilter moet verwijderen, ECU los moet halen en het isolatiemateriaal zo goed als moet verwijderen om bij de originele gaten te komen. hier moet ik eigenlijk nog wat plaatjes van zoeken.

Mijn voorkeur gaat nu nog uit naar 2 nieuwe kabels, of de las zoeken en dus gedeeltelijk nieuwe kabels.

aangepast door PC-fre@k
typo's
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals: WAAROM de draad van de mistlampen? Laat die intact, pak die van de DRL's op. Dan behoud je alle functies.

Pin 9 --> zekeringbox --> draad DRL links

Pin 10 --> zekeringbox --> draad DRL rechts

KLAAR!

Geen dubbelstroom, geen problemen.

Bij dim aan is DRL uit (en kan pos 9/10 de cornerfunctie aansturen) en kan mistlamp gebruikt worden

bij dim uit is DRL aan. (vraag me af of cornerfunctie dan werkt, maar is niet belangrijk, zou leuk zijn als het werkt.)

Geen kans op dubbelstroom.

Welke kleur draad heeft de + van de DRL links en welke kleur heeft de draad van de + van de DRL + rechts?

Ik ben vrij zeker van m'n zaak en wil de draden gaan trekken.

Als ik die draden binnen kan oppakken en daar dan Y ben ik klaar.

Multimeter

Tangetje *KNIP*

Y

Soldeerbout

Krimpkous

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een cool idee!

De draden zijn grijs/blauw, grijs/wit. Zie:

Ofwel, je verbind (al dan niet via een losse zekering):

Linker DRL B3, met de nieuwe uitgang mistlamp Links B9

Rechter DRL A5, met de nieuwe uitgang mistlamp Rechts B10

Alleen bedenk ik me dan:

Als de DRL aan is, kan je mistlamp niet aan en werken je cornerlights niet. Er komt dan wel stroom bij pin B9 en B10. Weerstandje?

Als de mistlampen aan staan (zonder de oude draad, die heeft Jeffrey losgehaald, kan hij wel beiden mistlampen gebruiken) komt er ook stroom uit de nieuwe B9 en B10 richting zowel de DRL's als pin B3 en A5 op de BCM. 4 mistlampen dus, stroom naar BCM stoppen via weerstand?

Als de mistlampen uit staan, je dimlicht aan is, staan je DRL's uit. Cornerlight zal dan alleen DRL's activeren.

Hoewel je dus met die 4 mistlampen zit (zoals ik het nu zie) blijft het een makkelijkere oplossing zonder uren gekloot in de motorruimte :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad dat de theorie zal werken, maar waarom niet origineel houden zoals het bedoeld is?

Ik blijf opteren voor mijn post en zoals pc-Fre@k in #58 schrijft. (deze is namelijk ook wettelijk toegestaan). Daarnaast werken PIN9 en 10 ALLEEN als de lichtschakelaar op DIMLICHT staat. Dus ze verbinden aan de DRL heeft geen 'leuk' voordeel. Daarnaast is het zo, als je het zou doen, je overdag geen DRL meer hebt (dat lijkt me ook weer niet te bedoeling).

Als het gewoon via 2 nieuwe draden naar de mistlampen gaat heb je eigenlijk alles;

Overdag: DRL

Met dimlicht: Cornerverlichting.

Met dimlicht en stadslicht: Mistlampen (via schakelaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast...... Is het zo dat MISTLAMPEN van origine breedstralers zijn, wat weer de meerwaarde is bij cornerlightning. En... DRL en/of Mistlampen voeren gelijk met DIMlicht is in NL verboden en APK afkeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm, mis ik iets? Dimlicht mag juist wel met mistlicht. Zo zijn alle wagens gebouwd. Sterker nog, doe jij je mistlampen eens aan zonder dimlicht. Jij bedoelt stadslicht denk ik?

Bovendien veranderen we door de eerder genoemde actie niet de functie van de lampen. Het is enkel zo dat de DRL aan gaat i.p.v. de Mistlamp bij het omgaan van de hoek. En die 2 zitten zo dicht bij elkaar dat je het verschil niet eens zal zien als omstander. Als bestuurder weet ik niet eens of je dat licht functioneel wel ziet.

Je zou een keer de ene helft kunnen afschermen of loshalen dan kijken wat het verschil maakt.

Voor nu denk ik dat we het niet één kant op moeten forceren. We zijn een eind op weg en ik vind dat de door Jeffrey ontketende discussie een mooie vervolg heeft gekregen. Ik weet zeker dat we hier meer mensen blij mee gaan maken, zeker als je dadelijk 2 mogelijkheden hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is inmiddels door MacManiac een geschikte route gevonden voor de eventueel te leggen kabel(s) zonder al te veel los te hoeven halen.

In de motorkap heb je linksvoor (rechts als je er voor staat) de kabel lopen waarmee je de motorkap kan openen, hier heb ik het al eerder over gehad maar gaf al aan dat het niet echt geschikt is voor meer dan 1 kabel. MM ontdekte vervolgens dat hetzelfde gat ook aan de andere kant aanwezig is. Kortom:

post-2-0-25089200-1341085912_thumb.jpg post-2-0-69734900-1341085913_thumb.jpg

Je kan een gat maken in de plug, of dezelfde plug als aan de overkant bestellen.

post-2-0-40431500-1341085959_thumb.png post-2-0-17594400-1341085960.png

Het artikelnummer voor deze huls is: 357 823 591

Het artikelnummer om het gat op te vullen (aanslagrubber) is 1Z0 823 429

Staat een beetje wazig aangegeven in ETKA, maar bij de nummers vond ik dus ook bovenstaande foto's.

post-2-0-31529900-1341086855_thumb.jpg

(Zie nr. 1)

Wel een nadeel is dat er een holle ruimte achter dit gat zit, zeg maar onder de kap/rooster van de van de ventilatie onderaan de ruit. Je moet er dus 2 bestellen en even met iets hards (stuk isolatiedraad bijv.) naar de overkant.

Daarna moet je natuurlijk het draad nog oppakken achter het dashboardkastje, en naar links richting de BCM leggen. Het stuk achter het dashboardkastje ken ik niet (zal nog even een afbeelding zoeken), maar links ervan (radio) en verder is ruimte zat om de kabel te leggen.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten 4 soorten pinnen op de BCM. Waarbij Jeffrey al zei dat hij de 2e maat moet hebben (dus niet de kleinste).

Dit komt overeen met de afbeelding in de regelapparaten PDF (blz 16.) >>http://www.skodaforu...raten-fabia-ii/

Je ziet dan ook dat pin 9 en 10 op de rechter kabel zitten, meest rechtse kolom. Pin 17 is een voorbeeld van de kleinste pinnen (1mm), onze pinnen 9 en 10 zijn net wat breder. Ik vermoed dan ook 2,5mm.

Dit is zo'n BCM, hoewel de foto wat klein is zie je duidelijk het verschil.

msg-2-0-96128800-1341097192_thumb.jpg

Hier een lijst met veel gebruikte pinnen.

000 979 135 E (1.0 mm)

000 979 227 E (2.5 mm) >> ofwel N 907 326 03 of N 906 845 05 (de smallere versie, misschien nog wel veiliger)

000 979 306 E (4.0 mm)

000 979 407 E (6.0 mm)

Meer pinnen vind je hier: http://www.passatplu...er/stecker5.htm en hier: http://www.pim-engin...Terminals-1.pdf

aangepast door PC-fre@k
Plaatje vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad mooi! Wordt daarna wel weer wat of van rechts naar links te komen eenmaal in de auto. Maar goed, ik denk dat deze weg al met al toch iets makkelijker is. Gisteren ook nog even zekering 38 uit de zekeringkast gehaald, en ra ra... alles blijft gewoon werken. (dit komt natuurlijk weer omdat de originele draden niet meer gebruikt worden, en PIN 9 en 10 nu het signaal doorgeven.)

Dus als additionele informatie is het raadzaam om zekering 38 uit de zekering kast te halen. Dan weet je zeker dat er geen stroom meer staat op de 'oude geel/witte' draden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok bij mezelf alsnog een lampstroring te krijgen, want ik heb de lampcontrole op alle lampen aangezet. 8-) Of pin 7 moet toevallig al over 9 en 10 lopen wat betreft de mistlamp. Ik vind het toch wel grappig hoor..... de dealers zeggen allemaal dat Cornerlights absoluut onmogelijk is bij de Greenline en wat blijkt.... een stel eigenwijze dwarskoppen bewijzen ze even het tegendeel. Misschien heeft de BCM nog wel meer te ontdekken features. Bijvoorbeeld de licht/regen sensor .... als we de spiegel gewoon laten zitten en de sensor net boven het dashboard plakken..... dan zijn we er toch ook? Scheelt ook het plafond en de A style loshalen. -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel de moeite waar dat ook eens tot op de bodem uit te zoeken, maar daar moeten we dan even een nieuw topic voor openen. :)

Tada:

Misschien dat je nu wel te zien krijgt dat je rechter of linker lamp kapot is, voorheen kon dat natuurlijk niet.

Voor wat betreft dit project:

Ik zal morgen eens overleggen met mijn dealer of ze dit hebben:

2x BCM pin (vrouwtje maat 2)

2x Huls

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huidige status:

Tesa Textieltape besteld: http://www.spy-europ...a-Isolatie-Tape

Spanningszoeker besteld (bij bovenstaande toko),

Waterdichte connectoren besteld: http://www.ebay.com/itm/200741369972 (geeft de mogelijkheid om te kiezen, 1 losse pin gebruiken of een 'verlengsnoer' maken) Uiteindelijk gewoon via conrad besteld! (zodra het binnen is en past zal ik de artikelnummers hier plaatsen).

Dealer; 4x BCM pin (zekerheid voor ik er 1 kapot maak of zo), 2x huls

En bij Conrad ga ik wit/geel draad bestellen 1,5mm zoals ELSA voorschrijft: http://www.conrad.nl...Per-meter-Leoni

Twijfel een beetje over de lengte van het draad, heb even geen rolmaat en/of de auto bij de hand. Dacht er aan 10 meter (5m enkele rit) te bestellen just to be sure.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment negatieve voortgang...

We hoopten op een makkelijke ingang via de RHD kabeldoorvoer van de motorkap ontgrendeling... (zonder boren dus).

Links vs Rechts

post-2-0-88326200-1341430319_thumb.jpg post-2-0-03911200-1341430366_thumb.jpg post-2-0-64897700-1341430320_thumb.jpg

Hier loopt ook het linkerdeel van de kabelboom trouwens.

post-2-0-74639200-1341430366_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe