Ga naar inhoud

Suggesties nieuw 2-DIN navigatiesysteem


Cyrus
 Delen

Aanbevolen berichten

Vroeger (ahum) zo'n 3 jaar geleden bleef de motor mijn Octavia gewoon draaien als ik het contact uitzetten (op stand 0) en ging ie pas uit als ik m'n sleutel eruit haalde. DAt had destijds te maken met de gebruikte module voor de stuurwielbediening. Maar heel eerlijk gezegd heb ik geen idee wat voor een module dat was en uiteindelijk is dat opgelost door de dealer bij het zoveelste bezoek in het kader van het aanpassen van de JVC / auto..

Om nog even terug te komen op de luidsprekers (sorry voor de late reactie ben erg druk op't werk op het moment). De tweeters zorgen niet voor het mid, enkel voor het hoog. Bij de O2 en S2 zit de woofer die voor alles moet zorgen behalve het hoog naast je r..t, dat is een rotplek. Voor het echte laag maakt het inderdaad niet uit, voor je mid (spraak/zang) dus wel degelijk. En daar zit het grote verschil met bijvoorbeeld de golf / passat.

Kwalitatief merk je vervolgens dat de eindversterkers van een niet-VAG toestel duidelijk beter zijn en destijds kon ik door de meerband-equalizer in de JVC het geluid meer naar m'n zin krijgen dan nu met de Amundsen+ (of destijds de columbus). Het verschil in kwaliteit zit als je het mij vraagt in dingen als bijvoorbeeld de dempingsfactor en de stroomtoevoer (=vermogen) naar de luidsprekers. Daardoor is het laag strakker en komt het middengebied ook beter tot z'n recht. Maar goed da's mijn theorie, zo zullen er vast nog meer zijn. Qua geluid was ik in ieder geval destijds "blij van de Columbus af te zijn." En zo baal ik dat op de S2 ambition business het sound pakket vervallen is en ook niet als optie te krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bakkertje: net als in huiskamerspeakers ligt de crossover tussen laag (woofer) en mid/hoog (tweeter) ergens tussen de 3 kHz en 5kHz. Van de standaardspeakers weet ik het exacte overnamepunt niet en bij de aftermarket pasklare vervanging verschilt het ook per merk. Maar daarmee komt dus evengoed het leeuwendeel van het geluid voor rekening van de tweeter.

Voor het overige heb je gelijk: de versterkers in aftermarket spul hebben meer vermogen, waardoor de versterkers meer reserve hebben qua dynamiek. En dan houden ze de speakers ook beter onder controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cross-over frequentie is afhankelijk van het frequentiebereik van zowel de woofer (laag-mid) en de tweeter. De grondtoon of frequentie van een Nederlandse mannenstem ligt rond de 100 Hz, die van een Nederlandse vrouwenstem rond de 200 Hz en die van een Nederlandse kinderstem rond de 300 Hz. Bij spraakgeluid ligt de meeste geluidsenergie echter in het frequentiebereik waarvoor het menselijk gehoor het gevoeligst is, namelijk rond 1000 Hz, aldus wikipedia: http://nl.wikipedia....Menselijke_stem

Een tweeter voegt weinig toe aan spraak / zang en dat moet echt uit de eenheid naast je kont komen. Houd je hand maar eens voor de tweeter in je auto dan zul je merken dat je qua stemgeluid weinig verschil hoort.

Aardig dat je het vergelijk met de huiskamer maakt, daar staat immers een fullrange luidspreker voor je (of in het geval van melkpak achtig spul een luidspreker met een bereik vanaf 100 hz zo ongeveer). Onder de 100 hz kun je het maar heel moeilijk plaatsen. Dat is overigens ook de reden waarom ik fullrange speakers heb en geen melkpak achtige opstelling. Daarbij heb je immers vaak een (sub) woofer die teveel meepakt en daarmee je complete geluidsbeeld onderuit haalt. In de auto (bij de O2 en S2 in ieder geval) zit dit voor een deel naast je zitpositie en dat is gewoon niet ideaal.

Je hebt overigens wel gelijk dat het bereik van een tweeter het meest in het gehoor ligt, maar je wilt het gehele geluidsbeeld voor je hebben en met name de stemmen en juist die komen nu in de stoelen terecht. Hoe hinderlijk dat is, is ook voor een groot deel afhankelijk van je muzikale voorkeur en smaak en daar kunnen we het nog heeeeel lang over hebben. Persoonlijk heb ik een vrij brede muzieksmaak (ik kan naar veel luisteren), mijn bevindingen zijn dat muziek van bijvoorbeeld Jamie Cullum of artiesten als Adele e.d. met veel vocale inhoud niet echt tot z'n recht komen. Housachtige muziek van Tom Harding bijvoorbeeld weer wel. Zet je One op van metallica dan is het veeeels te scherp. Ook daar komen aftermarket toestellen beter tot hun recht want daar kun je voor de verschillende soorten muziek verschillende instellingen programmeren.

Maar nogmaals, dat is mijn mening ;)

aangepast door bakkertje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja brillenvak inderdaad. Ben altijd erg behoedzaam met demonteren, dus dat komt wel goed.

Zijn net terug, kleine man blij met een hoop nieuwe spullen voor komend schooljaar. Als je er niet snel bij bent, is de leuke handel namelijk zo weg. Maar goed. Nog even een bakkie koffie en dan ga ik de auto verbouwen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het helemaal goed wilt doen kun je ook een originele mic installeren: http://www.ebay.com/itm/VW-AUDI-3B0-035-711-B-3B0035711-B-3B0035711B-Microphone-BLUETOOTH-SPEAKER-/180827074910?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a1a22315e#ht_1895wt_1344

Veel succes in ieder geval!

Ow, en vergeet de fantoomvoedingsadapter niet te installeren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ook ik ben voor mijn net aangeschafte OII op zoek naar een navigatiesysteem, maar zou daarbij in tegenstelling tot de aanbeveling van EdK bij voorkeur wel een 'merkgebonden' vorm (columbus of admundson) hebben.

Ik heb nergens echte beoordelingen van de alomaanwezige kloons gevonden. Die kosten 'overal' zo'n € 450,- en bieden een enorme hoeveelheid aan multimediaal genoegen..

Het enige wat ik er wel van lees zijn afradingen - overigens zonder daadwerkelijke hands-on ervaring - op basis van diefstalgevoeligheid, maar ook onbetrouwbaarheid van het systeem (het biedt erg veel voor relatief erg weinig).

Heeft nu echt niemand ervaring met deze kloons? In de tussentijd voorzie ik in hands-free bellen en navigatie met een TomTom Via 135.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De klonen hebben stuk voor stuk problemen met radio-ontvangst. En de dief ziet pas het verschil met een origineel systeem als je auto is opengebroken. Derhalve heb ik zelf niet voor zoiets gekozen, maar een Kenwood genomen. Een dergelijk systeem van Alpine of Pioneer zal het ook prima doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe