Ga naar inhoud

Suggesties nieuw 2-DIN navigatiesysteem


Cyrus
 Delen

Aanbevolen berichten

In mijn zoektocht naar een ander audio/navi-systeem voor mijn OII (2007) kwam ik bij de plaatselijke caraudiozaak een systeem van Phonocar tegen, de VM080 - een niet Columbus-kloon die er prima uit ziet. Wordt plug&play geleverd en voorzien van iGo navigatie.

post-754-0-38831700-1338987918_thumb.jpg

Ik ken dit merk echter niet. Heeft iemand er wel eens van gehoord? Is het wat?

Ben benieuwd naar jullie reacties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.navigatie...forum/index.php

Op deze site al eens gekeken of er wat over staat ??

Maar ik weet niet zo wat de prijs is van deze phonocar maar heb je al eens aan een Zenec gedacht ?

Is ook relatief goed geprijst en wordt ook veel gekocht door mensen, en denk dan ook dat je daar redelijk wat ervaringen op internet van kunt terug vinden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Ed, dank voor je link. Daar ga ik eens rondneuzen.

Zenec staat ook op het lijstje, daarvan is de kwaliteit bekend (ik lees alleen maar positieve verhalen). Van de "VAG-Zenec" is een modelwisseling op komst dus de opvolger (NC-2011) is een kandidaat.

Die Phoncar kost rond de EUR 700. Italiaanse afkomst, meer weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de buren heb ik ook eens wat voorbij zien vliegen mbt 2 dins bagger van china makkelij

En ondanks dat ik het verder niet ken wat jij als openingspost laat zien, heb ik er geen lekker gevoel bij

Zeker niet met zo'n prijskaartje er aan hangend !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb ook zo mijn twijfels. Maar misschien staat er iemand op die zo'n ding heeft gekocht / getest en er iets over kan vertellen. Het ziet er goed uit en de iGo navi is prima (zit o.a. ook in Zenec).

Maar de kans is groot dat het een Pioneer AVIC F940 gaat worden: met de Pioneer CAN adapter heb ik dan - als het goed is - ook de PDC en Climatronic-info op het scherm. Die airco hoeft dan weer niet zo, maar die optische PDC is wel handig: kun je precies per sensor zien wat er in beeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Igo kaartupdate's daar maak ik me niet zoveel zorgen om, dit zal ongetwijfeld wel goed komen ente vinden zijn

Gaat mij meer om de firmware ondersteuning voor de unit zelf en de blauwe tand ondersteuning

Als ik zie hoe dat bij Kenwood is geregeld dan ben ik daar redelijk tevreden over, ook als je ze mailt heb je binnen een paar dagen een antwoord terug.

Wat betreft Pioneer hoor ik hierover ook wel wat negatieve verhalen mbt update's en firmware's dus lees je daarin even goed in

Want de Zenec en de Kenwood 52xx serie hebben ook de climatronic info op scherm.

Heb een 1 Dins radio met BT gehad van pioneer in de Fab en hier veel probs mee gehad met pairen van de tel met de carkit

Nu zal dit ook wel verbeterd zijn in de jaren maar wel iets om in de gaten te houden, want je praat toch weer over een redelijke uitgave !

En dan wil je geen teleurstelling hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed, ik kan niet anders dan je gelijk geven. Op de shortlist staan tot nu toe, in willekeurige volgorde:

* Pioneer 940BT

* Kenwood 5210

* Zenec NC2011

Andere, vergelijkbare opties zijn natuurlijk welkom :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de best of drie zouden er voor mij nu nog 2 overblijven !

dat is bij jou nr 2 en 3

Maar dit is een puur persoonlijke mening hoor !

Maar heb je ook al eens gekeken naar de unit van Sony die Ronald heeft ?

Staat ook wat info hier op forum van !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald heeft goede ervaringen met de Sony, maar voor mij is TomTom een no-go. Ik vind de service van het bedrijf bedroevend slecht, zo leert mijn ervaring met een paar "losse" TomToms. Daarmee schrijf ik het product als zodanig niet af, maar staat het desondanks niet op mijn lijstje. Maar goed, misschien gaat het nog eens in de herkansing.

Daarnaast vind ik de losse navi-module van de Sony ook een nadeel. Dat heeft mijn huidige systeem ook. Liever heb ik alles in 1 unit.

Bij nader inzien: de Sony zet ik toch ook op het lijstje. Mijn dame heeft een Sony 1-DIN unit in haar auto en niet alleen klinkt die bijzonder goed (ondanks de standaard prut-speakers van de C1) maar ook prima contact met de iPhone, inclusief muziek streamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua klank (en misschien ook wel de Bluetooth connectiviteit) denk ik inderdaad dat je bij de A-merken beter af bent dan bij de made-in-china. Sowieso beter dan bij de standaard Skoda toestellen. Het is en blijft een lastige keuze. Ow, misschien ook niet onbelangrijk, er zijn ook toestellen met een (gedeeltelijk) afneembaar front. Dat maakt het voor het deivengilde minder (niet meer) interessant. Bij alles wat op de Columbus lijkt zou ik me toch zorgen maken om de diefstalgevoeligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bakkertje: de spijker op de kop, wat betreft mijn twijfel t.a.v. Zenec en andere Columbus look-a-likes. Weet niet of de Sony een (deels) afneembaar front heeft; de Pioneer en de Kenwood in ieder geval wel.

Inderdaad is de klank van de standaard Skoda-toestellen "iets beter dan beroerd", hoewel de Columbus wat dat betreft een uitzondering lijkt. Ik had deze - nou ja, RNS510 dan - in mijn ex-Golf VI en die klonk prima. Weet niet of dat door het extra Dynaudio systeem kwam, maar het was een prima geluid.

De standaard speakers van Skoda zijn dan weer prima, want na vervanging van de Swing door mijn huidige Pioneer heb ik qua geluid ook geen klagen. De huidige Pioneer echter is om te huilen qua werking en bedieningsgemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dezelfde ervaring qua klank nadat m'n Columbus (ongewenst en gevraagd) vervangen is door een JVC, het geluid wordt er absoluut beter van.

Als je een dynaudio systeem hebt gehad, dan is dat inclusief 10 kanaals versterker geweest en met een stuk betere luidsprekers. Maar bovenal een betere positie van de luidsprekers in de deuren. Bij Skoda zitten die immers naast je kont, bij VW zitten die voorin de deur (waar je bij Skoda een fles kwijt kunt).

En als ik me niet vergis heeft het dynaudio systeem voorin een 3-weg opstelling, laag, mid en hoog.

Misschien dat ik m'n Amundsen+ om kan ruilen voor een aftermarket model ;-) (nog liefhebbers hier??)

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Dynaudio-systeem was inderdaad 10-kanaals. Wat de plaatsing van de woofers betreft: dat is niet heel kritisch. Het mid/hoog wel, maar dat wordt volledig verzorgd door de tweeters, die bij de Octavia en de Golf op nagenoeg dezelfde plek zitten.

Ik vind de standaard speakers van VAG prima, die ervaring heb ik met een Seat Toledo (MY2000, het ronde model), een Seat Ibiza (2005) en nu twee Octavia's achter elkaar. Voorwaarde is wel dat je een goede headunit gebruikt - het standaard RNS-spul is onder de maat. Die Toledo had overigens een standaard Seat Sound System, made by Grundig, en dat klonk ook erg goed.

On topic: die Phonocar kan kennelijk niemand iets zinnigs over melden. Geeft niet, maar dat zegt mij genoeg in die zin dat 'ie van het lijstje kan.

Ik heb ondertussen een Alpine systeem gezien dat ik ook zeer de moeite waard vind: Alpine INE-W920R Draait op iGO navigatie, dus uitstekende ondersteuning qua nieuwe kaarten. Iemand ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken de Alpine niet !

Heb ook totaal geen ervaring met het merk, weet wel dat er velen mensen er mee weglopen.

Maar mbt de Igo software, kijk eens hoe ze firmware aanbieden en ook reacties op internet van voorlopers van jou model door gebruikers.

Ja het blijft een moeilijke keuze, alleen ga niet bij JVC kijken want ziet er kwa prijs etc wel leuk uit maar mbt update's ( firm en kaart ) is het hopeloos !

Dit zal Bakkertje ook kunnen beamen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

JVC gaat het zeker niet worden. De KW30NT is nog geen jaar uit en die wordt al niet meer ondersteund.

Alpine was vroeger de top qua car audio en nog steeds is het merk erg goed in geluidskwaliteit. Maar inderdaad ben ik benieuwd naar ervaringen rondom ondersteuning in de toekomst voor het radio/BT-gedeelte wat betreft updates. Voor de navi zit het wel goed: als er iGO op staat, kun je via naviextras.com blijven updaten. Zenec werkt ook met iGo, bijvoorbeeld. Maar Clarion is daar nu ook op over.

iGo is te vergelijken met Garmin (o.a. Kenwood) en TomTom (o.a. Sony, Renault, Fiat). Aangeizen de kaartenmakers hun omzet uit kaartupdates en extra's (POIs) halen, is ondersteuning op de lange(re) termijn gegarandeerd wat betreft het kaartmateriaal en navi-software.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PAs op mbt je gedachtegang omtrent de kaart update's

JVC werkt met teleatlas en dus TT, dus dan denk je van dat zit wel goed !

Maar helaas is dat dus niet zo !

Jij kunt geen updates rechtstreeks bij Teleatlas aanschaffen !

Wat betreft de kenwood dan kun je in eerste instantie ook niet rechtstreeks kaarten bestellen bij Garmin

Heb ze een mail een tijdje terug gestuurd met de vraag welke update ik dan van hun moest bestellen en of ik een lifetime abbo kon nemen op de Garmin

Kreeg een heel net mailtje van ze terug dat Lifetime alleen voor de Garmin units is en dat ik voor verdere update's bij Kenwood moest wezen

Dat ik uiteindelijk via een gekregen link van Kenwood uiteindelijk gewoon een update bestel op de Garmin site is dan meegenomen en geeft mij een goed gevoel over de toekomst en de update's !

Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet klakkeloos moet aannemen dat kaart updates makkelijk verkrijgbaar zijn !

Is maar net hoe de 2-Din unit zijn afspraken maakt met de Navi leverancier van het kaart materiaal !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed punt. Ondertussen leert mijn onderzoek dat de Sony eenvoudig is te updaten, rechtstreeks bij TomTom. Dat gaat met behulp van een eenvoudig tooltje op je eigen computer - zelfs voor Mac OSX beschikbaar! Dat zal zijn omdat het een losse navi-module betreft, die wordt aangesloten op de Sony unit.

Alle systemen met iGO kunnen ook heel eenvoudig worden bijgewerkt via naviextras.com - dat gaat buiten de fabrikant om. Bepaalde fabrikanten hebben een eigen sub-pagina op naviextras.com (zoals Alpine en Zenec) maar dan nog kun je daar rechtstreeks je updates regelen, zonder tussenkomst van de fabrikant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel dat is het punt dat het juist voor de langere tijd een fijn apparaat maakt en de extra centen dus ook , dan dat je een goedkoper apparaat aanschaft en na 2 jaar tegen een boel ellende aanloopt en uiteindelijk de haren uit je kop trekt dat je ervoor bent gegaan !

Voor mij was het in iedergeval een reden om de JVC lekker in me Roomster te laten zitten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even bij AST in Lelystad binnengelopen, had wat tijd over tussen twee afspraken. Daar even kunnen spelen met de Alpine INE-920 en Kenwood DNX-5210.

Beide zien er goed uit, de Alpine is qua uiterlijk iets meer naar mijn smaak maar de Kenwood vind ik ook prima "smoelen". De Kenwood vond ik duidelijk rommeliger qua hoofdmenu, maar éénmaal in een bepaalde optie (bijv. radio of telefoon) dan ziet het er overzichtelijker uit.

De Alpine heeft veel overzichtelijkere menus. De iGO navi ziet er ook bijzonder goed uit. Voordeel van de Alpine is dat de CANBUS interface ook Maxidot-weergave op een PFL-Octavia II ondersteunt, Kenwood niet. Ook de speedpulse wordt door Kenwood niet ondersteund voor Skoda's vóór 2011 en dat is toch wel essentieel voor een goede werking van de Navi. Met een universele CANBUS-adapter lukt dat misschien wel, maar daar heb ik ondertussen heel slechte ervaringen mee (universele adapter).

Pioneer valt af, simpelweg omdat het eigen navi-software heeft en niet van een algemene fabrikant betrekt (zoals iGo, Garmin, TomTom). Daar heb ik ondertussen ook geen goede ervaringen mee, helaas.

Kortom: ik neig sterk naar de Alpine.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die CANBUS modules gesproken. Ik blijft met 1 probleempje zitten, mijn radio/nav gaat om de 1-2 min uit/aan als ik mijn contact in stand 1 zet. In stand 2 blijft hij aan. Om even een voorbeeld te geven van zo'n aftermarket module.... Overigens zou het me niks verbazen als mijn Sony de oorzaak is en niet de module :s (de TV tuner lijkt wel aan te blijven terwijl die op exact dezelfde + en - zit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was het probleem volgens mij wat ik ook had toen ik in vagcom de radio in dat bewuste lijstje had uitgevinkt !

En nadat ik het een week later weer had aangevinkt was het probleem weer verholpen !

Radio gaat nu pas uit op moment dat ik de sleutel uit contact haal !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou weer eens moeten zoeken welke module ik precies heb (met art.nr.). Ze hebben een zwarte geplaatst, leek zo goed als origineel Skoda. Hij heeft nog een andere universele geprobeerd maar die deed helemaal niks volgens mij.

@Ed, bij mij staat de radio nog aangevinkt. Heb het ook weleens andersom geprobeerd maar dat maakte geen verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij stond zowel digitale radio, navi als analoge radio aan. Vanaf het begin het probleem gehad dat de radio vrijwel meteen uitgaat als ik de sleutel uit het contact haal. Ligt echt aan de interface, weet ik inmiddels (na een paar caraudiospecialisten gesproken te hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe