Ga naar inhoud

oplader op zonne energie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Tja, ik weet niet wat je er voor betaald hebt, maar als je er meer dan 30 piek voor neerlegt, is het te duur, voor wat het bied.

http://www.philips.n...t=user&t=awards

Beetje oud model, dat is waarschijnlijk het probleem. Denk niet dat je van echt opladen kunt spreken, waarschijnlijk te lage capaciteit.

Kijk hier eens voor wat mogelijk is:

http://www.modernout...24-solar-panels

En op eBay is ook van alles te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar menno als ik je goed begrijp dan is het alleen maar om je telefoon te laden ?

Maar daar zit toch een USB aansluiting op ?

Waarom heb je dan niet een USB kabel voor je telefoon genomen en een USB lader voor in je sigaretten ( 12V ) aansteker genomen ?

Dat laad stukken sneller op !

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je hem te laden legt als je aan koken bent of eten dan is die na de afwas al vol

En dat trekt echt je accu niet leeg hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een oud artikel 2008 mogelijk zijn ze ondertussen verbeterd.

U w ideale vakantie brengt u al kamperend door en u houdt van de natuur, maar niet zonder uw gsm, radio en/of zaklamp te gebruiken? Wij hebben verschillende ecologische oplossingen gezocht die u in de kampeerwinkel kunt kopen: toestellen die u manueel kunt aandrijven of die werken op zonne-energie.

Manueel ...

Het principe is zeer eenvoudig: de radio, de zaklamp, de lantaarn of de gsm-lader zijn voorzien van een hendel waaraan u moet draaien om het toestel op te laden. Voor 30 minuten radio, moet u het toestel ongeveer een minuut opwinden. Voor een telefoongesprek moet u meer moeite doen: een minuut opwinden staat gelijk met een gesprek van 1 à 2 minuten, net voldoende voor een korte informatieve babbel of in geval van een probleem.

Het vergt wat kracht om de handel op te winden, maar deze kleine toestelletjes werken goed en kosten zo’n € 15.

... of dankzij de zon

Om uw batterijen op te laden, kunt u een oplader op zonne-energie gebruiken.

Eén van de geteste modellen is een klein plooibaar zonnepaneeltje waarop u verschillende toestellen via de bijgeleverde kabels (USB-ingang, gsm-oplader ...) kunt aansluiten. Deze passen op hun beurt in een kabel voor een sigarettenaansteker die verbonden is met het paneel dat 12 V en 6,5 W opwekt.

Een aantal nadelen:

- 6 W is voldoende om een gsm of gps op te laden, maar niet voor grotere toestellen;

- de meegeleverde gsm-kabel past niet op de nieuwe modellen. Het kost u € 30 om de juiste kabel te kopen;

- het zonnepaneel moet constant blootgesteld zijn aan de volle zon. Nevel of wolken zorgen voor een onderbreking in het opladen, wat nefast is voor gsm’s en gps-systemen omdat zulke onderbrekingen de batterij schaden;

- dit toestel kost zo’n € 175 zonder de supplementaire kabels ...

Het andere model dat we hebben getest is een batterijoplader. Het principe is hetzelfde: u steekt de batterijen in een doos die verbonden is met een klein zonnepaneel. Dit toestel kost ook veel (€ 86) en heeft ongeveer 12 uren (in plaats van 5 zoals omschreven in de handleiding) nodig om 2 AA batterijen op te laden. Ander nadeel: het niveau van opladen wordt nergens aangeluid. U kunt dus op geen enkele manier weten of ze wel of niet volledig zijn opgeladen.

We kunnen besluiten dat deze toetellen voor een goede werking een hoge dosis zonneschijn nodig hebben. In België kan dat nogal eens anders uitdraaien ...

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Menno: geen dank hoor. Het mooiste is een lader die een eigen accu heeft die oplaadt zodra hij genoeg oplaadt, zodat je hem ook kan gebruiken als er geen / onvoldoende zonlicht is.

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander om de accu aan te spreken als de motor niet loopt. Nu zal het opladen van een GSM op zich niet veel verbruiken, maar je weet maar nooit wat voor belasting zo'n ding op de accu heeft. Er zit immers een weerstandsnetwerkje in dat de 12V moet terugbrengen naar max 5V en als dat niet goed is uitgevoerd, trekt het ding aardig stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laadde in Zweden altijd in 1 keer twee laptops (geen netbooks, maar energievreterts) en een camera-accu tegelijk met motor uit, en heb nooit de startkabels nodig gehad. En als je startkabels bij je hebt, dan is er toch altijd zo een andere wagen naast gereden. Beetje watjerig gezemel hiero.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen dat het een prima ding is zo aan de geluiden te horen. Ik had een eenvoudig ding met ongeveer 2x telefoongrootte aan cellen oppervlak. Kon destijds mijn N95 toch redelijk van stroom voorzien. Het lijkt me dat het ook alleen is om hem een beetje extra power te geven, niet per definitie om geheel de oplader te vervangen en dus altijd van 0 > 100 te laden.

En voor wat betreft gebruik van de accu terwijl de wagen uit is, volgens mij is het daar niet voor bedacht en sluit ik me aan bij diegenen die het dan ook niet onnodig willen misbruiken voor andere doeleinden; zeker niet zo ver van huis... Starten met kabels is trouwens met de nieuwe technieken ook niet geheel zonder risico, je zit zowel met de kabels (die je wel zelf kan regelen natuurlijk) maar ook met de juiste plek om de polen aan te spreken. Heb weleens van auto's gehoord waarbij het interne systeem doorgebrand was na wat piekspanning op de verkeerde plek... Ik sla liever over als het totaal niet noodzakelijk is om het via die weg te doen.

Je hebt trouwens ook nog zulke dingen (sinds kort toevallig de helft goedkoper, maar voorheen echt veel te duur): http://www.zagg.com/accessories/zaggsparq.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, bij mijn auto toen hoefde me ik niet direct druk te maken over nieuwe technieken. :lol:

Toch denk ik nog steeds dat een auto meer dan zat capaciteit heeft om wat speulfeuns, tablets, etc. op te laden. Meestal doe je die dingen bij zomerse temperaturen, en dan heeft je accu toch belachelijk veel overcapaciteit in vergelijking met winterse temperaturen. Ik denk dat we zonder verdere sommetjes kunnen vaststellen dat het domweg niet nodig is om je autoaccu niet voor dit soort zaken te gebruiken. Bij greenlines en greentechs kan je jezelf ook nog eens wijsmaken dat je speelgoed dan draait op teruggewonnen remenergie, dus die zonnepaneeltjes zijn echt nergens voor nodig. Aanschaf hiervan is uitsluitend terug te voeren op irrationele onderbuikgevoelens (beter gezegd angsten) waarvan ik mijn medemens graag bevrijd zou zien. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

goh krijg steeds meer het gevoel dat dit weer een ellelange discussie gaat worden over niets.

heb al wat telefoons en camera opgeladen tijdens festivals

Alleen moet je er wel voor zorgen dat de radio en de verlichting van de wagen niet aanstaat.

Maar als ik een laptop acculading lang me wagen op contact met DLR en radio aan kan laten zonder aan een lege accu te geraken

Wel dan kan dat telefoontje ook wel een jaar lang opgeladen worden met vakantie's etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander om de accu aan te spreken als de motor niet loopt. Nu zal het opladen van een GSM op zich niet veel verbruiken, maar je weet maar nooit wat voor belasting zo'n ding op de accu heeft. Er zit immers een weerstandsnetwerkje in dat de 12V moet terugbrengen naar max 5V en als dat niet goed is uitgevoerd, trekt het ding aardig stroom.

Ik heb vorig jaar in Italie meermalen mijn telefoon geladen op de accu zonder dat de motor draaide of tussentijds gedraaid had. Ging op zich prima. Totdat ik weg wilde rijden... ik had het portier telkens op een klein kiertje gehad omdat de sleutel in het contact zat en ik geen risico wilde lopen dat er een autolock oid plaats zou vinden. Had keurig het lampje in 't plafond uitgedaan. was alleen vergeten dat er achterin nóg zo'n lampje zit... en na een paar keer een aantal uren laden was toch echt de prik op. Daar kwam ik (niet zo slim) achter toen m'n auto volgeladen was (incl grote tent) en alles bovenop mijn kabels lag...

Gelukkig maakt dat vakantie tot een avontuur en had ik zeer behulpzame (en bijzondere) Zweedse mensen tegenover me staan, die hun camper wel ff voor mijn auto wilden zetten om te kabelen. En zo kon ik weer op weg naar huis ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja vandaar dat ik dan wel me reservesleutel altijd meeheb

Kan de boel gewoon op slot en kun je met reserve je deur weer open krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe