Ga naar inhoud

Skoda Yeti - hood damper KI-R


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Echt een onderdeel wat nodig is op je wagen ?

Nee moet ik dan eerlijkheidshalve zeggen, maar uiteindelijk gemonteerd wel makkelijk !

En éénvoudig te monteren ?

Ja als je met wat dingen van te voren rekening houd dan wel,

De zending bestaat uit een 2-tal metalen profielen met gaten erin die corresponderen met boutgaten van de Yeti en een demper die het uiteindelijke werk moet doen

Dan een 2 tal moertjes en een 4 tal ringen

post-27-0-79387000-1333896350_thumb.jpg

De onderdelen

Dan is het de bedoeling dat je nabij koplamp een 3 tal bouten losdraait en dan het plaatje erop legt en de bouten weer vastdraait

Hiervoor heb je een Torx set voor nodig en een steek?ring sleutel 10

post-27-0-44774800-1333896769_thumb.jpg

Het plaatje

Hierna moet je het plaatje monteren wat op de motorkapdeksel moet komen

Maar hierbij moet je rekening houden dat de motorkap dus aan één zijde loskomt

En om naderhand een boel stelwerk te krijgen neem je een stift ( fineliner ) en omtrek je de contouren van hou de bestaande beugel op de klep zit !

Dan moet je volgens de beschrijving als laatste een kunststof opvulling verwijderen, ik heb deze meteen weggehaald en tussen klep en raam geplaatst voor ik de bouten heb verwijderd

Dan rust de klep meteen op die opvulling en zakt minimaal van zijn positie af

post-27-0-93782100-1333897108_thumb.jpg

de te verwijderen opvulling

post-27-0-46366400-1333897159_thumb.jpg

Zodra je de bouten van klep bijna vast hebt dan even de klep weer positioneren met één hand zodat je de getrokken lijnen met stift rondom ziet en dan de bouten met andere hand definitief vastdraaien.

na alle bouten nogmaals gecontroleerd te hebben of ze goed vastzitten is het de beurt aan de demper.

Aan beide uiteinden zit M8 draad en men begint met op beide draadeinden een ring te leggen

hierna is het een kwestie van de zuiger te plaatsen op de daarvoor bestemde gaten in de geplaatste beugels en dan het verchroomde deel van de zuiger wijzend naar de motorklep

Dan plaats je op beide boutjes de 2 overgebleven ringen en dan draai je de 2 moeren op de draadeinden

Hierna de beide moeren met nylon borgring handvast vastdraaien

post-27-0-57874000-1333897684_thumb.jpg

het eindresultaat

Zodra dit is gedaan dan de oude ophoud beugel voor de motorklep uit klep loshalen en terugleggen op zijn plek zoals hij altijd ligt met gesloten klep

Daarna het spannendste moment het sluiten van je klep

Doe dit niet de eerste keer meteen zoals je gewend bent maar begeleid de boel , en laat hem dus langzaam zakken en als dit goed gaat dan rustig de klep in de vergrendeling drukken

Als dit alles goed is gegaan ( bij mij dus wel ) dan even op de bestuurdersstoel gaan zitten en de klep ontgrendelen en hierna weer bij de klep staande de klep volledig ontgrendelen met beugel tussen klep en gril.

En dan nogmaals even met beleid weer de klep openlaten gaan !

Hierna nog even alles nalopen en eventueel nog een bout of moer even natrekken en dan kan de klep dicht gedaan worden zoals je gewend bent !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kees er komen er teveel van op de wegen, dus hij moet er efkes bovenuit steken

Maar ach zijn kleine optische verbeteringen en zoals die lade dat is alleen maar makkelijk

en die versnellingspook en die schilden op stoelen dat is alleen maar gadget, maar toch weer leuk ( mijn mening )

En die strook op achterbumper , tsja is die lelijke kras weer weggewerkt !

En misschien dat het er voor zorgt dat het vuil niet achter de klep op de bumper blijft ophopen !?

Ja hoor Ed, ik plaag natuurlijk maar een beetje

Jaja dat gaat je nog een keertje opbreken hoor !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook reuze handig, per toeval al een paar keer gehad dat ik even snel onder de kap wilde kijken. Dan is het toch wel handig dat je hem zo hupsa omhoog kan zetten en ook zo weer met een hand kan laten zakken.

Geen must, wel handig.

Let bij de montage altijd goed op de originele stand van de klep, anders wijkt hij bij het dichtdoen af van de originele plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sterker nog busje ze waren er eerst alleen voor de Fabia en sinds nog niet zo lang zijn ze er pas voor de Yeti

En niet alleen bij superskoda maar ook bij Milotec

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij is van Milotec, en in Nederland gekocht. Wat me nu opvalt tussen die 2 is dat de montage aan de onderzijde bij mij op 1 bout gaat en bij Ed op een extra plaatje die weer op 3 bouten zit. Nou is de kap van de Yeti ook zwaarder (kwam weleens foto's tegen van wagens met 2 dempers) maar wie weet dat de SuperSkoda variant voor de Fabia hierin ook verschilt. Verder lijkt het hetzelfde. En zoals gezegd, het went heel snel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel over die demper gesproken

Dat ik het spul binnenkreeg , tsja dan moet alles ff open om te kijken of t compleet is en geen schade heeft

Dus ik pak die demper en dacht hem wel even in te drukken

Wel dus niet hé !!

En die klep is best zwaar hoor

Vergeet nooit bij vorige werkgever daar hadden we H100 busjes van een merk niet leunen want dan heb je een deuk erin

Maar bij de ene kon ik onder de achterklep staan en de ander niet, dus dan ga je als techneuten op onderzoek uit

En nu bleek dat de rechterdemper met beugels links zat en visa versa

Dus dan ga je met collega's de boel omdraaien

En omdat ik de langste was van allen mocht ik de achterklep ophouden zodat de ukkies de dempers konden wisselen

Wel ik kan je vertellen dat zo'n stom kleppie toch wel heel erg zwaar is !

Dus mochten de dempers van je Skoda achterklep ooit vervangen moeten worden en je gaat ditzelf doen, zorg dan dat je met zijn tweeën bent want anders kost het je rug

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Hobbel het recept heeft twee smaken in deze, de eerste komt uit tsjechië en met deze indigriënten heb ik het gemaakt

http://www.superskoda.com/Skoda/Yeti/Skoda-Yeti-hood-damper-KI-R

en dan hebben we het recept van onze oosterburen

http://milotec.de/index.php?cat=c352_Diverses-Aussendesign.html&XTCsid=d9a5801652b219aaa6852639b43e1e92

Verschillen ? 35 eurie bij Superskoda en 59 eurie bij milotec

En dan komt er bij beide nog verzendkosten overheen

En verschillen verder is dat de beugel bij de koplamp van superskoda een 3 punts montage heeft

en dat de beugel op motorkap bij superskoda meer ijzer heeft U-profiel ipv L profiel

En dan zie ik dat bij Milotec er maar 2 ringentjes worden geleverd en bij Superskoda 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de fabia kost het €45,- bij Milotec ex. verzendkosten. Het bedrijf in Geleen is de verdeler voor NL. En in onze woonplaats zijn twee automatriaalbedrijven die spullen van Milotec kunnen leveren.

Is de prijs op de site ook de prijs die bij die automatriaalbedrijven betaald, of kun je het beter online bestellen. Zijn er mensen die dat weten.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijzen op de site komen in algemeen de verzendkosten nog bij !

En vaak kun je milotec spullen ook via de dealer bestellen, althans bij degene waar ik kom lag altijd een map op tafel van Milotec

Maar prijstechnisch zal het daar wel iets hoger liggen heb ik het vermoeden.

Dus even een mail naar die automaterialen bedrijven om te vragen om de kosten en bij Milotec een bestelling aanmaken en stoppen net voor bevestigen, dan zie je in algemeen bij de site's de prijs staan met verzendkosten en soms de BTW die er nog bij komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe