Ga naar inhoud

Zijn er forumleden die ervaring hebben met zonnepanelen


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zit daar wel eens over te denken, zonnepanelen op het dak. Maar hoe pak je zoiets aan.

Zijn er op dit forum ervaringsdeskundige op dit gebied.

Het heeft jammer genoeg wel helemaal niets met Skoda te maken. Maar zou toch moeten kunnen of niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit inderdaad weer goed hier. Zoveel informatie in een keer, daar moet ik toch maar even voor gaan zitten. Bedankt.

Al links en rechts wat informatie ingewonnen en ook al een paar offertes gevraagd. Het gaat om 12 panelen die ongeveer 3000 Wp leveren aan stroom Dat komt ongeveer overeen met 2/3 van de electriciteitsbehoefte. Als ik mijn hele electriciteitsbehoefte wil afdekken met PV-panelen dan wordt dat toch te kostbaar in een keer. Zelf ga ik daar niet aan beginnen, want dat levert te veel verlies op. Het moet goed gemaakt worden, en er zal nog een extra groep in de meterkast bij komen. Dat is mij veel te ingewikkeld om zelf te doen.

gr. Jos

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Te vroeg kopen zal je blijven houden, de cappaciteit verbeterd nog steeds per cel , dus dan nog 20 jaar wachten ?

Je kunt misschien beter wachten dan als er weer subsidie wordt gegeven via rijk of andere instanties

Zo af en toe zijn er wel eens van die actie's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier ook 18 stuks liggen van 230 watt merk Sanyo met een SMA omvormer de 4000TL dat is er een zonder transfo.

En een analoge groene meter.

Rendement van deze hoge rendements panelen is ongeveer 107% je hebt ook "gewone" rendementspanelen.

10 Panelen op een platform en 8 op een schuin dak van 45°.

Zijn er bij jullie subsidies?

Extra groep in de kast? Je bedoelt een zekering.

En hier vind je ook wat info http://zonstraal.forumup.be/index.php?mforum=zonstraal&sid=9b5c7e37b4ddfd22009a7b72127335cc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wachten?

Ja, je kunt altijd wachten. Altijd zijn er weer technologische/rendements verbeteringen. Maar al die tijd dat je wacht, kun je er geen gebruik van maken... (ditzelfde geldt natuurlijk voor zoveel 'technische' spullen)

Ik heb destijds de PV panelen idd met subsidie gekocht. Was een paar honderd gulden kwijt aan installatiemateriaal en de omvormers. En sinds die tijd, leveren ze eigenlijk al geld op.

Groep, zekering? Vanaf een bepaald geleverd vermogen kun/mag je de omvormers niet zomaar in een bestaande groep prikken. Dus zal er een extra groep (met bijbehorende zekering) in je meterkast gecreëerd moeten worden.

En die nieuw gecreëerde groep is dan exclusief bedoeld om je omvormers op aan te sluiten.

BTW: houd rekening met de (on)mogelijkheid om bij/op jouw huis de panelen zodanig te kunnen plaatsen dat ze EN schaduwvrij en in de juiste hoek geplaatst worden. Daarnaast dien je rekening te houden met stormvastheid, zeker in kustgebieden.

http://www.olino.org...y/zonne-energie

http://documentatie.leefmilieubrussel.be/documents/1_module_complet_Nl.PDF

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Limburg kun je nog tot 1-7-2012 in aanmerking komen voor subsidie. Dat is dan eenmalig een bedrag van tussen de € 500,-- en € 1000,--

In onze situatie is dat dan € 1000,--( is afhankelijk van de prijs van de installatie) Er zijn ook provincie's en of gemeente die per opgewekte Wp een vergoeding geven.

In België en ook Duitsland zijn ze al veel langer met de zonnestroom bezig dan in Nederland. Het is eigenlijk niet eerlijk maar daar profiteren wij nu ook van

Wat ik mij alleen afvraag is, of het mogelijk is om naderhand nog panelen bij te plaatsen. Dan zul je nu dus een grotere omvormer moeten plaatsen als dat kan. Of is het voordeliger om dan een extra pakket aan te schaffen. Dan heb je twee installaties op het dak. Ruimte daarvoor heb ik genoeg, ongeveer 50 m2 Het is op een panne dak met een helling van 30 graden (celsius :lol: ) op het zzw

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan panelen later bij plaatsen door nu een grotere omvormer te kiezen, maar dan heb je rendementsverlies en is niet ideaal.

Ook is het mogelijk om een extra omvormer er bij te plaatsen, maar dat is natuurlijk weeral duurder en extra leidingen voorzien.

Als je op de site gaat van SMA staat een rekenmodule om te zien hoeveel panelen je mag plaatsen pertype omvormer.

Een tranfoloze omvormer wordt niet warm en maakt niets van lawaai zeker de warmte is een boosdoender voor de elektronica dus de omvormer op een zo koel mogelijke plaats zetten.

En ja oriëntatie is ook belangrijk.

30° graden is ideaal zien dat er geen schaduw om de zonnepanelen komt anders valt het redement met twee derden naar beneden een klein hoekje is daarvoor voldoende. De panelen staan in serie dat is een beetje zoals met je voet op een waterslang gaan staan dan gaat er aan de andere kant ook niet veel uitkomen.

De bevestiging is het best met schletter.de materiaal.

Je neemt de pannen weg legt in de lengte een plank 10H en de dikte van de pannenlatten daar bevestig je de haken aan. Neem NOOIT haken die men over de pannenlaten schuiven is sneller en goedkoper maar minder stormvast.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons in het dorp zijn ze nu ook bezig met een dergelijke actie. De buren hebben er al aan meegedaan, had ik gemist en ga dan deze keer ook meedoen. Bijkomend voordeel: de prijs is weer flink gedaald...

De ergste prijserosie is trouwens geweest voor de panelen (5% prijsdaling per maand was een jaar geleden niets bijzonders) en die is afgevlakt naar 1 a 2%. De reden daarvoor is vrij simpel, een aantal leveranciers/ producenten is failliet gegaan toen de hausse in Duitsland voorbij was. Daar hebben ze afgelopen jaar echt alles onder de panelen gestopt (een piek van 80% van de wereldproductie ging naar de Teutonen) maar nu ligt alles vol en was er een half jaar geleden een enorme overcapiciteit. Enkele grote leveranciers in vooral Duistland zijn hierdoor de winter niet meer doorgekomen en heeft dus de shake-out plaatsgehad. Nu consolideren dus ook de prijzen...

Door de prijsdaling is echter het omslagpunt een stuk gunstiger geworden en de terugverdientijd ook een stuk korter. Wat busje al aangaf wordt er her den der nog tijdelijk wat subsidie achteraan gegooid en dat maakt het nog gunstiger. Maar goed, we doen het natuurlijk voor het milieu...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VEH (Vereniging Eigen Huis) had ook zo'n aktie (1-2-3 zonne-energie) waar ik aan deel genomen heb. Zo op het eerste gezicht valt de prijs een beetje tegen, andere zijn goedkoper. Maar de garantie bijvoorbeeld is beter 10 jaar op de omvormer (is toch het zwakste onderdeel), tegen 5 van de concurent. Panelen die meer electriciteit leveren, waardoor je minder panelen nodig hebt. En kunt indien nodig gebruik van de juristen van de VEH en dat geduurde 10 jaar.En zo zijn er nog een paar voordeeltjes.

Prijs is belangrijk voor de tijd dat je de investering eruit hebt. In alle rekenvoorbeelden gaat men uit van de duurste prijs voor een kwh ongeveer 23 cent.

Wij hebben nu nog een meter met een dag en nachtstand, hier zit ongeveer 1.5 cent tussen. Dit jaar kost de dagstroom voor ons 19.2 cent. Is een gevolg van de collectieve inkoop energie. Als je met dat bedrag gaat rekenen doe ik er bijna 2 jaar langer over om de investering eruit te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik vind iets zoiets niet echt mooi.

Hoeft ook niet.

Zelf heb ik al sinds 15 jaar een zonneboiler met bijbehorend paneel, werkt al die tijd goed, zonder enige vorm van onderhoud.

Met wat doe het zelven, zit nu ( ook alweer 6 jaar) de vaatwasser op het systeem, het teveel aan warmte s'zomers wordt nu door de vaatwasser afgenomen.

Belangrijk is, dat je een warmteopslag hebt, in mijn geval de zonneboiler zelf, in combinatie met een gasbolier, die had ik toch al en die kreeg ineens een opwaardering, vanwege zijn inhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag een installatie van 15 panelen besteld. Deze leveren 3600 Wp komt ongeveer overeen met 3100 kWh per jaar. Dat is ongeveer 70% van het verbruik van het afgelopen jaar. Als dit jaar de airco niet te veel werk krijgt dekt het ons jaarverbruik denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Over bezuinigen gesproken.

Ik zit op dit moment op zolder (m'n werkruimte). En m'n dochter staat al bijna 10 minuten onder de douche (ja, ik weet 't, veels te lang). En wat hoor ik? Juist ja, ik hoor dat de CV-combi NIET aanslaat om warm water te leveren...

Dat komt allemaal uit de zonneboiler met de bijbehorende zonnecollector.

En de electriciteit wordt op dit moment (nog voldoende zonlicht) ook nog geleverd door de PV panelen.

Mooi he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe