Ga naar inhoud

Zijn er forumleden die ervaring hebben met zonnepanelen


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

Daarom ben ik ook gegaan voor een speler die al wat langer actief is op de markt en die de produktie in eigen huis houdt. Wil niet zeggen dat er daar ook niets kan mislopen natuurlijk.

In de buurt liggen hier ook panelen die van alle kleurtjes beginnen uit te slaan weet niet of dit invloed heeft op het rendemend.

En onlangs is hier nog een bedrijf over kop gegaan die panelen produceerde, die vertegenwodiger is ook nog bij mij langs geweest.

Is het wel een goede investering toch bij ons twee jaar geleden met de hoge subsidies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet omdat ze overgenomen worden dat hun technologie slecht is. Maar neem nu Sanyo dat dat vanaf 2012 Panasonic is heeft reeds 30 j ervaring. Je kan toch verwachten dat die mensen de nodige kennis in huis hebben om degelijke produkten te maken.

En dat is ook de enige referentie die we hebben want 10 j geleden was dit zeker zeldzaam een dak vol met panelen.

De H serie is er wat hier op het dak ligt.

http://www.sanel-solar.be/nl/producten-panasonic-sma-schletter-en-delux

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

hou er rekening mee dat de technologie achter zo'n paneel met het jaar verbeterd

Voor ons als leken lijkt het allemaal hetzelfde maar bv de opbrengst per m² is aanmerkelijk verbeterd tov 10 jaar geleden

En jaar in en jaar uit op een dak liggend onderhevig aan alle weersinvloeden met weinig onderhoud in het algemeen ( want tsja wie durft het dak op ? )

vergt ook veel van het materiaal !

Denk op zich dat men wel degelijk degelijke producten afleverd, maar dat de eigenaren van panelen uiteraard wel jaarlijks wat onderhoud moeten plegen of laten plegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals... de plek waar de corrosie optreedt is NIET aan de buitenlucht blootgesteld!

De sealing van het paneel als geheel is uitstekend, er zit nog geen spinnetje of mijt tussen. Delaminatie vind in/op het silicium plakje zelf plaats, daar kun je helemaal niet bij...

Ik controleer om de paar maanden of de panelen nog goed staan (niet verschoven ofzo). Bekabeling nog onbeschadigd, niet al te veel vuil op de ommanteling, etc.

Dan check ik de Gridfit omvormers, alle connectors en andere aansluitingen.

Is ook goed te doen, omdat ze op het platte garagedak staan.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelle er is ook een grote toko op de vlaamse markt bezig hoor, zie ze ook wel eens in olland rondrijden in de zuidelijke provincie's

Weet alleen niet zo de naam van ze

maar witte wagens met oranje of gele teksten op den wagens

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snelle: bedankt voor de info.

Ben alleen bang dat ik na 10 jaar nergens meer kan aankloppen om iets te reclameren...

Terwijl de fabrikanten al jaren roepen dat die panelen minstens 25 jaar mee zouden moeten gaan.

Eigenlijk kunnen ze bij mij komen kijken of hun beloftes van langdurige kwaliteit ook reëel zijn. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exacte meetgegevens heb ik niet. Want in 2002 waren het nog geen remote-controlled Gridfit convertors.

En de opbrengstmeter die er tussenzat is in het voorjaar gesneuveld.

Ik heb wel het idee dat de opbrengst al wel wat achteruit gegaan is. Nu bij deze felle zon werken de panelen trouwens ook niet optimaal, want dan worden ze eigenlijk veels te heet. Dan loopt het rendement ook terug. Gelukkig zijn de convertors wel in de garage, in de schaduw gemonteerd. Maar dan nog, die worden nu eigenlijk ook te heet om optimaal te kunnen renderen. Dan moet je ze eigenlijk weer gaan koelen... maar dat koelen kost ook energie, dus... tja.

Één ding zie ik nu wel: met de koelkast aan, en de computer aan, draait de Ferraris meter in de meterkast nog steeds langzaam achteruit. :D

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Langs de A9 op hoogte van amstelveen is er toen een geluidswal geplaatst met zonnepanelen en het hokkie waar de converters stonden werd zo warm dat er airco ingeplaatst moest worden

en bleek dat alle opgewekte energie en een beetje van nuon erbij de airco moest voeden !

maar waarom zijn de 2 soorten panelen nog nooit gecombineerd op de markt gekomen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat dacht je van compleet ander principe en technologie? Vloeistoffen en elektra in één paneel? Is lastig(er) te fabriceren.

Dedicated voor één taak is beter en efficienter.

Bovendien zijn zaken als aansturing en koppeling aan bestaande installaties vaak compleet iets anders.

Dacht in eerste instantie dat je doelde op mono- versus poly-kristallijne PV panelen en/of dunnefilm technologie.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe