Ga naar inhoud

Software updates


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik vraag mij het volgende af. Kan het zijn dat als je bij de dealer komt voor het verwisselen van de wielen zoals ik gisteren, dat men dan en passant een software update doet (zonder daarvan te reppen). Zou me kunnen voorstellen dat zoiets best gebruikelijk is.

Ik vraag het, omdat ik gisteren na de wielen-wisseling even het idee had dat het boxje niet of minder actief was om vandaag weer echt duidelijk de bevestiging te krijgen dat het weer als vanouds was. Indachtig de woorden van Mark over even opnieuw inregelen na een update. Kan natuurlijk ook dat het te maken heeft met het weer wennen aan zomerbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ja, maar dan is het evenzogoed de taak van de dealer om dit aan jou door te geven !

Bij RR ook gehad een keer dat ik kwam voor kleine reparatie en dat ik achteraf bij toonbank te horen kreeg dat er tevens een update gedaan was an software

Maar in algemeen duren die een half tot driekwart uur, dus weet niet hoe lang je in wachtkamer hebt gezeten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er in totaal wel een uurtje gezeten, dus het zou best kunnen. En dat vraag ik me dus af, in hoeverre het usance is om de klant daarover in te lichten. Kan me ook voorstellen dat ze redeneren, is gewoon een routine zaak en klant merkt verder niets en het zegt hem wsch ook niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil jij dan niet weten wat er is gebeurd en waar je dus uiteindelijk voor betaald hebt ?

Anders geef ik nu me gironummer wel en als je daar dan wekelijks 100eurie opstort dan doe ik het onderhoud wel ( geen reparaties )

Zo, die heb ik dan vlug verdiend...... voor niets doen :dopey_h4h: :dopey_h4h: :dopey_h4h: :drive1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n software update rekenen ze mogelijk niet. In elk geval heb ik er nu niet voor betaald. De vraag is echter of het mogelijk is dat ze er wel 1 hebben gedaan. In de tijd dat ze met die wielen bezig zijn, kunnen ze natuurlijk makkelijk even iets er aan hangen en even op een knop drukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, weet ik en misschien vraag ik het nog wel. Maar misschien is er hier iemand die daar iets over kan zeggen, of zoiets gebruikelijk is. Was nl wel een rare gewaarwording, echt dat ik even dacht, werkt dat kastje nog wel? Dat zou dan een verklaring kunnen zijn

je kunt het natuurlijk ook anders stellen: heeft iemand wel eens feedback gehad over het uitvoeren van een routine software update tijdens een beurt oid?

Dwz even afgezien wanneer er geupdate wordt vanwege een geconstateerd probleem.

Ook bij de 30 000 km beurt is er niets over verteld.

Tijdens de meeting kan een van de heren met een kabeltje het wsch wel even checken, bedacht ik net

Link naar reactie
Delen op andere sites

Software updates en andere door de fabriek opgedragen acties worden zover ik weet verplicht uitgevoerd.

Dat was ook zo bij de verplichte zekering wisseling t.b.v. de ventilator/BCM. Ze krijgen een seintje en kunnen de werkbon niet sluiten voor het afgerond is.

De tijd voor dergelijke acties is gedekt door de fabriek denk ik.

Al betwijfel ik of ze een software update altijd zouden doorvoeren (als dat niet specifiek als verplicht is aangemerkt) bij het wisselen van banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de buren heb ik gelezen over een software update voor de turbo, het kan best zijn dat ze dit meteen doen als de auto bij de dealer langs komt voor iets anders.

Ze geven hier verder geen ruchtbaarheid aan, zo is er bij mij tidens een wintercheck een kabel verlegd, die ergens tegenaan kon schuren. Dit werd trouwens achteraf wel gemeld.

Banden wisselen is een klusje van hooguit 15 min. voor een dealer. Als ze een uur zijn bezig geweest zou het dus best kunnen dat ze een modificatie hebben uitgevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tijd voor dergelijke acties is gedekt door de fabriek denk ik.

Dat denk ik niet. Een paar maanden geleden is er onder garantie een verstuiver vervangen in mijn Greenline. De man achter de balie vertelde dat de verstuiver door de fabriek/Pon betaald werd, en dat arbeidsloon voor hun rekening was.

Nu begrijp ik ook dat men zo'n verplichte update combineert met andere werkzaamheden, dan blijven de kosten beperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dealer hoeft het formeel misschien niet te melden, maar ik zou het als ik in hun schoenen stond altijd doen. ZO betrek je je klant bij wat je doet aan en met hun vaak duurbetaalde auto. Ik vind dat niet meer dan normaal, eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat Menno zich hier over druk maakt...

Jij wilt toch nooit de technische details weten c.q. vermoeid worden met al dat technische geneuzel? Welnu, dat hebben ze dan ook niet gedaan.

Enne, als je een uur in de gestylede showroom glossies gaat lezen en bakkies doen, tja, dan weet je ook niet wat ze achter de schermen met je auto uitvreten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap soms niet waarom men niet gewoon antwoord op de vraag (mits ze er iets over kunnen zeggen) i.p.v. de vraag ter discussie stellen. Geniaal :P

Nou snap ik direct waarom domme vragen niet bestaan :)

@ Busje, zou kunnen. Ik gokte dat omdat ik mijn dealer altijd over 'garantie' hoor praten (zo staat het ook op de factuur). Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Skoda hen vergoed voor de uren.

Ook ik zou altijd blij zijn om te weten wat ze doen, nu is het een update, de volgende keer vervangen ze een onderdeel of verplaatsen ze iets. En het wordt steeds belangrijker naar mate er dingen veranderen die niet in de normale handleiding staan. Zoals groepen/zekeringen die gewisseld worden of inhoudelijke opties in bijv. Maxidot die niet meer bestaan of toegevoegd worden.

Sterker nog, misschien zijn ze dat zelfs wel verplicht. Het kan dan wel zo zijn dat de prijs gelijk blijft, maar jij hebt ze een opdracht gegeven en ze hebben deze op eigen hand aangevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De originele vraag kan alleen diegene die het nagelaten heeft ( in casu de Skoda garage) beantwoorden.

De vraag bevreemde mij, omdat normaliter de vraagsteller dezes, zich niet zo bezighoudt met technologie. Kijk, als IK nou die zeurpiet was... ;) dan zou ik verbolgen zijn omdat de heren (nochtans vrijwel nooit dames) van de Skoda garage iets doen ZONDER wat te zeggen...

@PC-liefkozer: ze doen vrijwel altijd dingen die ze niet specificeren... Er staat vaak 'onderhoudsbeurt uitgevoerd', maar WAT ze nou precies gedaan hebben... (of niet)?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest belangrijke zaken die ze doen bij een beurt staan netjes in het foldertje, wat ze exact (niet) doen staat er niet bij. Maar ik ben van mijn dealer gewend dat hij wel gewoon even alle punten die hebben plaatsgevonden langsloopt. Daarmee doel ik op zaken die geconstateerd zijn bij het uitvoeren van de standaard (niet allen nader te specificeren) werkzaamheden.

Maar goed, ik laat het even voor wat het is. Ik ben van mening dat de vraag/opmerking van Menno een zeer terechte is en dat het op basis van de andere antwoorden bijna niet anders kan dan dat de dealer inderdaad dingen doet (of juist niet) die niet bij jou bekend zijn/waren.

Je moet gewoon wat meer nadruk op je lidmaatschap (SFE) leggen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

die techniek op zich interesseert me idd geen zier. In dit geval ben ik er wel benieuwd naar, omdat dat zou kunnen verklaren waarom ik even het gevoel had dat het kassie niet of minder werkte. Maar is dat niet uit te lezen door een van de kabelaars hier?

Ik bedoel, zou dan niet ergens zoiets staan als de datum van de sw-update?

Mijn reactie was trouwens niet lullig bedoeld hoor Erik. Schatte in dat jij dat wel zou begrijpen, maar ik weet ook dat ik dat soort dingen soms verkeerd inschat. Dus bij dezen voor alle duidelijkheid.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommigen mogen/durven dat niet Erik, en eerlijk gezegd snap ik dat wel als je sommige topics hier leest. Voor het weet flap je er iets uit of neem je een standpunt in waar je bedrijf niet achter staat.

@Menno, ja dat zou je moeten kunnen zien. Maar, heeft er iemand een uitdraai van jouw wagen van voor de update? Misschien van de vorige M&G?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja omdat we bij mij een autoscan met jouw kabel hebben gedaan , dit omdat dat met mijn oude kabel toen niet ging

Maar die bestanden ben ik alweer kwijt dus als je ze nog hebt mag je ze me nog wel eens mailen , kan ik ze eens vergelijken met huidige !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe