Ga naar inhoud

Band Eigenschappen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Gezien het feit dat ook ik eerdaags toch weer over moet gaan op de zomerbanden, wordt het voor mij tijd om mijn zomerset in orde te maken.

Bij de keuze voor nieuwe banden kijk ik vaak toch wel een beetje naar ANWB/ADAC tests, reviews, merk en prijs. Maar, je hebt per band en type ook nog weer uitvoeringen of eigenschappen.

Wat is wat, en wat heb ik er aan?

Ik kom weleens tegen XL, Extra Load.

De wang zou dan wat steviger zijn. Ik heb dat nu bij mijn winterbanden, heb eigenlijk geen idee of dit nou echt nut heeft. Of, dat dit juist nadelig is omdat er vast meer rubber in de wang zit, de band zwaarder is of minder comfort geeft.

Velgrandbescherming.

Iets wat ik graag op mijn zomersetje heb, duurdere velgen en wil die graag beschermen waar mogelijk. Weet niet of ik ze helemaal nodig heb in mijn maat (195/50/16)

Band waar je harder mee kan rijden dan je auto überhaupt kan.

Heeft de band dan ander materiaal? Steviger binnenwerk? Heeft dat weer nadelige gevolgen?

Ik gok dat jullie vast nog wel meer eigenschappen kunnen noemen waarvan niet altijd duidelijk is wat je er aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een beetje kort door de bocht, maar ik heb de indruk dat het een hoop gelul is en dat eigenlijk vnl van belang is dat je een goede merkband neemt. De een zweert bij merk X, de ander bij merk Y. Ik houd het maar bij Conti's, neem tenminste aan dat die er op komen als vervangers van 2 van de zomerbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tevreden met m'n Goodyears, en ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschillen met Continentals. Dat wordt dus niet alleen de extra power testen Menno, maar ook de banden!

Maar wees gerust, het gaat mij alleen om de afrolgeluiden, de andere kwaliteiten geloof ik wel.

Hoewel, een beetje driftend door bochten met die super-Henk van je heeft ook wel iets....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan weet jij dus ook niet of je wel conti's krijgt, is net wat de dealer wil. Dus bij banden merk blijven is nog niet alles, of blijf je bij dezelfde merkdealer? :P

Maar dit streeft eigenlijk het doel van dit topic voorbij.

Ik ben benieuwd wat de anderen nog weten toe te voegen die wel een keuze maken en weten waarom ze die maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de wagen altijd met Conti gereden en altijd naar tevredenheid

Maar heb nu standaard van fabriek Dunlops erop gekregen en moet zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben over deze banden,

Slijtage valt me ongelooflijk mee, met nat weer weet hij alles goed weg te werken en zowel met nat als droog weer is de kleef op de weg gewoon goed en geen zoekerig gevoel.

Dus als het moment zover is dat er nieuwe banden opgaan dan is de kans voor mij redelijk groot dat ik weer de Dunlops erop laat zetten

Deze beslissing neem ik nu wel zonder naar de prijzen gekeken te hebben

Kan best zo zijn dat er uiteindelijk toch Conti opkomt omdat deze prijstechnisch beter zijn voor mijn portomonee

Een ding is wel zeker, een goedkoop Kwitpit bandje zal zeker niet aangeschaft worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

In iedergeval is het wel zo dat op één as hetzelfde merk / type en formaat band moet liggen , wat bij wet is vastgelegd !

En ga er eigenlijk van uit dat dit zowel voor ons hollanders is maar dat dit ook geld voor onze zuiderburen uit het mooie België

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Een ding is wel zeker, een goedkoop Kwitpit bandje zal zeker niet aangeschaft worden

Fastpit maakt zelf geen banden, dus dat zal sowieso niet lukken.

Alles valt en staat met deskundige montage. En ja, bij de fastfitters (Eurosukkels, ProBestand, SnelVast, of hoe ze ook allemaal mogen heten) zitten goede tussen en slechte. Vakgarages en importeursslaafjes, overal zitten de prutsers. Heb in het verleden goede en slechte ervaringen gehad met SnelVast. Tot nu toe heeft alleen de allerlaatste bandenboer (Speedy) mij positief verbaasd (die waar ik de 4-seizoenssloffen heb gehaald). Voor de rest moet je gewoon zelf goed opletten en kritisch zijn en dan kun je b.v. bij SnelVast prima banden kopen en laten monteren.

Je moet ook niet vergeten dat een bandenboer veel meer ervaring heeft met allerlei banden en auto's. Terwijl een garage dit er maar bij doet... Ken ook merkgarages, die brengen vervolgens de auto waar nieuwe banden omheen moeten, naar hun bandencollega die om de hoek zit (vaak hetzelfde industrieterrein).

... Ik let er nooit op, muziek staat altijd aan of de telefoon gaat!

:lol: Precies! Hoe kun je dat nou vragen aan een verkoper? Muziek is veel belangrijker dan wat voor banden er onder zitten, als ze maar een 'cool' ogend profiel hebben... :drive1:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik bij euromaster 4 michelin primacy banden eronder laten zetten.

Ik heb destijds gekeken naar de tests van anwb en adac (ze staan ook ergens op hun site geloof ik) en de prijs.

Deze kwamen als goed uit de test, en er was een actie van 4 voor de prijs van 3.

De filiaalhouder vertelde mij dat euromaster een dochteronderneming van michelin is vandaar dat zij zo goedkoop waren met de michelins.

Ik heb daarna nog bij de kwikfit een prijs opgevraagd maar deze was ruim € 100,- duurder.

Over de banden zelf: bevallen goed, grip is goed op nat en droog, geluid van de banden hoor ik eigenlijk niet, dit wordt overstemd door rijwind geluiden. (of de radio)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Erik ik heb hier in me woonplaats een bandenleverancier gevonden die ook mijn winterbanden en velgen heeft geleverd

En was 400 eurie goedkoper uit dan me dealer, en kwikpit en die anderen had ik ook om een prijs gevraagd en die mag ik nu nog ontvangen

En banden die ik nu heb zijn dezelfde als die me dealer me aanbood

En bij aflevering vroeg de dealer nog of ik nog winterbanden moest hebben, en toen ik nee zei en vroeg waarom ik niet was komen praten over de prijs en ik vroeg of er over een verschil van 400 eurie dan nog te praten was voor zelfde banden en velgen

Wilde hij graag weten waar ik ze vandaan had, en zal me niets verbazen als hij ze daar nu ook vandaan haalt voor zijn klanten.

Dus tsja de ervaring die jij met Speedy hebt heb ik met van eghel in me woonplaats

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe