Ga naar inhoud

Appeltje gekocht


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is eerder zo dat Windows-machines in de loop van de tijd toch een hoop rotzooi verzamelen, wat allemaal tijdens de opstart verwerkt moet worden. Dat is een bekend fenomeen.

De oplossing is Prefetch van tijd tot tijd legen, "orphan DLLs" verwijderen, register schonen en defragmenteren (raakt vervuild na updates) en alle autostart-programmaatjes kritisch nalopen op nut&noodzaak. Als ik dat allemaal onderhanden genomen heb, gaat de Windows-machine weer als een speer, om dan gaandeweg weer steeds meer trager te worden met opstarten.

Dit is niet machine-specifiek, dit is iets "typisch Windows" en maak ik al mee sinds Windows 95. Is vooral een kwestie van teveel "backwards compatibilty" (o.a. DLL-structuur) inbouwen en zaken "mooier dan nodig" ontwerpen (o.a. centraal register voor alle instellingen).

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

First of all, worden laptops van packard bell en soortgelijke met een waardeloze installatie geleverd met allerhande troep die je niet wilt. Het eerste wat ik met de laptop van mrv Bakkertje gedaan heb is een schone installatie erop. Sindsdien werkt het ding nog altijd (na 2 jaar) als een zonnetje. Maar ja, die wordt dan ook niet gebruikt voor allerhande ongein, enkel om te surfen..

M'n bedrijfs laptop (dell) met Windows 7 doet het ook prima. Is inderdaad wel wat trager geworden, maar dat komt door alle zooi die ik erop gezet heb (en weer afgehaald). Ik denk dat het vergelijk vanuit de "Mac" hoef vaak gedaan wordt op basis van Windows XP.

Hoe dan ook Macs zijn en blijven mooie apparaten (zelfs de 19 inch Mac servers die in een rack hangen zien er gelikt uit). Mensen die ze gebruiken zijn ook razend ethousiast, dus dat moet wel goed zitten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik. Ik vind appels ook wel fraai qua design. Maar de prijs/prestatieverhouding vind ik niet juist.

En idd, bepaalde toepassingen doen het gewoon niet op dat OS. En waar ik helemaal een hekel aan heb is dat geslotene, dat alles afgeschermd is. En die spiegelende desktop schermen, dan vind ik helemaal een rampenplan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apple OSX is totaal niet afgeschermd, ik kan alles wat ik wil gewoon vrijuit installeren.

iOS (iPad, iPhone) etc. is geslotener omdat je in principe alleen via de AppStore applicaties kunt installeren. Maar een iOS-apparaat is eenvoudig vrij te maken met een simpele jailbreak en daarna kun je ook ongeremd je gang gaan met dat ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaan jullie niet geloven... :o

iCentre Zeist belde, de toets is binnen. Maar helaas is het wel een Nederlandse toets ( <-- pijl i.p.v. "Delete"). iCentre stemde in als ik eerst even Apple zou bellen of ze niet ergens toch die USA versie (met Delete erop) kunnen leveren. Het was hun om het even of ik langs kwam, alsof het hun toch niks kost/oplevert.

Apple gebeld: Wist het ook zo snel niet, zij kunnen in ieder geval helemaal geen onderdelen bestellen of onderdeelnummers inzien. Hij gaf me de gegevens van 3 andere ASP's/winkels om die eventueel even te bellen. Na enig aandringen was hij toch ook wel eens dat ik als ik er niet uitkwam (moest aan Kassa denken) ik gewoon weer moest bellen en Apple de oplossing moet zoeken. Beter nog kon ik aftersales bellen aangezien het eigenlijk geen technisch probleem is maar bij de levering mis gegaan was, voor het geval dat dus.

A-Mac Utrecht: Helaas, wij kunnen alleen het hele toetsenbord vervangen (8-12 werkdagen)

Future Store gebeld: Sorry, once technische dienst is op vrijdag vrij. Belt u anders even met ** (ben de naam kwijt..) Die ook gebeld maar die gaven ook al aan geen losse toetsen te kunnen vervangen, alleen het hele toetsenbord.

Ik dacht, ik bel nog 1x Apple en anders maar die Nederlandse erop...

Apple after sales gebeld (door de online apple store), verhaal uitgelegd dat ik eigenlijk geen stap verder kwam en niemand een losse toets kon krijgen. De vrouw vraag na een poosje, "Wanneer heeft u hem eigenlijk gekocht?" Ik een beetje verbaasd de datum doorgegeven, zegt ze opeens, Oh meneer maar dat is geen probleem. Dan vervangen we hem toch in zijn geheel!

Stomverbaasd vraag ik nog, de toets, het toetsenbord of wat bedoelt u precies?

Kortom, de Apple MacBook Pro wordt in zijn geheel vervangen. Direct daarna hebben ze een nieuwe order ingeschoten voor een nieuwe MacBook precies zoals het normale proces zou verlopen van een nieuwe bestelling maar dan iets sneller omdat het om een vervanging gaat (krijgt voorrang daar in China).

UPS/TNT belt mij dan binnen paar dagen om een afspraak te maken voor het ophalen van de oude MacBook, de nieuwe wordt rond 17 januari geleverd dus ik hoop dat ik het lang genoeg kan rekken zodat ik (bijna) niet zonder MacBook zit.

Kan het nog amper geloven, dat voor 1 defect pootje van 1 toets! :blink:

Wordt wederom vervolgd!

Ohja, ik had er toch een Zagg InvisibleShield op zitten? Die ben ik dus kwijt, dacht ik!

Even Zagg.com opsnorren, aangeven dat ik een Shield heb gekocht, formulier invullen dat mijn apparaat gerepareerd/vervangen wordt en hupsa kosteloos een nieuw exemplaar mits ik de oude binnen 60 dagen retour stuur. Top! :notworthy:

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dell doet dat anders.

Bij business service staat gewoon de volgende dag de monteur op je stoep, met in dit geval, een compleet nieuw keyboard. Is 20 minuten bezig, wenst je weer een goedendag en vertrekt weer.

BTW: en als je idd één toets kwijt bent voor een Dell (was ik ook een keertje van een wat ouder XPS model). Op marktplaats zit een verkoper die voor ca. 2 tientjes een compleet keyboard levert. Bestellen, volgende dag in huis. Paar schroefjes los, keyboard swappen en klaar.

Dus tot nu toe vind ik de service van Apple behoorlijk bureaucratisch en omslachtig. Want je hebt nog steeds geen compleet nieuw keyboard.

En als je complete Apple dan geswapt wordt zit je weer met het issue van je zelf ingebouwde SSD en memory...

En andere keer had ik voor iemand een spiksplinternieuwe Dell XPS gekocht, maar die had af-fabriek een turks keyboard (daarom was 'ie zo goedkoop). Afijn, voor 2 tientjes een US-international keyboard besteld, volgende dag in huis. Keyboard gewisseld en voila, een NOS (New Old Stock) Dell XPS (voor 400 eurootjes + 20 euro voor het keyboard). :D

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal, alleen het punt weer dat je zelf moet gaan bellen !

Dat is wat mij altijd giga tegen de borst stuit !

Ik moet zelf me probleem oplossen terwijl eigenlijk zij ( jouw leverancier ) dat behoord te doen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Achja, ik ken de service (en de gebreken) van Dell. Jarenlang mee gewerkt en monteurs over de (werk)vloer gehad. Op zich redelijk tot zeer goede service. Kunnen er soms (zeker bij duurdere spullen) wel een potje van maken hoor...

Zelf onderdelen kopen was het probleem ook niet (paar dollar). Maar de MacBook heb ik op 21 dec 2011 ontvangen. Dan ga ik toch niet direct zelf aan het knutselen met losse (al dan niet namaak - lees anders van uiterlijk) toetsen. Ook het keyboard is los te krijgen of bij een ASP te vervangen. Alleen ja, als die vrouw mij de keus geeft doe mij dan maar een nieuwe die ik sneller heb dan het vervangen. (zeker als TNT/UPS een beetje meewerkt).

SSD en geheugen overzetten is vrijwel geen werk hoor, zeker niet aangezien ik in principe geen nieuwe installatie hoef uit te voeren. Alles staat er al op en bovendien snort Time Machine heerlijk mee (naar de Qnap)

Tuurlijk moet je zelf bellen. Ze kunnen toch niet ruiken dat er een keyboard probleem is???

Of bedoel je die zoektocht naar de juiste Appel-service-boer. Tja, dat vind ik ook een vorm van NON-service.

Dat heeft Dell toch echt beter voor elkaar. 1 nummer en die regelen alles.

Ik had verwacht dat ze zouden zeggen, " Dit is het bestelnummer, laat dat even bestellen door je Apple Store" En hupsa, klaar :) Maar nee hoor... Dat is wat Ed bedoelt denk ik.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

k had verwacht dat ze zouden zeggen, " Dit is het bestelnummer, laat dat even bestellen door je Apple Store" En hupsa, klaar Maar nee hoor... Dat is wat Ed bedoelt denk ik.

Dat weet hij wel hoor Ronald. B)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees net dat het een vrij ruime regeling is zo aan het einde van het jaar (los van het feit dat ik de melding binnen 14 dagen gedaan heb).

7.5 Retourzending van cadeau-artikelen.

Artikelen die tussen 29 oktober 2011 en 25 december 2011 bij de Apple Online Store zijn aangeschaft, kunnen tot en met 9 januari 2012 samen met de originele aankoop- of cadeau-ontvangstbon worden geretourneerd. Deze retourzendingsbepaling geldt niet voor iPhones en ook niet voor een data- en/of telefoonabonnement. Alle overige bepalingen en voorwaarden ten aanzien van Apple Online Store-aankopen blijven van toepassing en doen geen afbreuk aan je wettelijke rechten als consument.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MacBook is al (in 1 dag!) gereed en vandaag verzonden, zal dus zeer waarschijnlijk net als de vorige keer aan het einde van dit weekend al in Duitsland aankomen (per vliegtuig vanuit Shanghai > Dubai > Keulen) en uiterlijk rond de 11e bezorgd worden! Met name de Duitsers doen er erg lang over, vorige keer duurde ongeveer 72 uur voordat het pakket weer vertrok naar Nederland terwijl hij in 12 uur van Shanghai in Keulen aankwam. :huh:

In ieder geval veel sneller dan ik had verwacht, nog even en de nieuwe is er al voordat ik gebeld ben om de oude op te laten halen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen komt de nieuwe als het goed is al, de oude-nieuwe wordt vrijdag opgehaald. Verloopt toch weer totaal anders dan de vorige 'bestelling'.

Huidige route (in het Engels): Shanghai, China > Incheon, Zuid-Korea > Almaty, Kazachstan > Warsaw, Polen > Koeln, Duitsland > ... NL?

aangepast door PC-fre@k
update DE
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat wel mooi om te zien ja, hoe zo'n pakketje (wat er dan ook in zit) de wereld over kan reizen. Je ziet hoe lang het duurt om het vliegtuig te laden/lossen, de tijdsverschillen, erg interessant :)

Heb een keer iets besteld wat ze per ongeluk naar Aruba hadden gestuurd, kwam vanuit China dus die had er ook wel een beste rit op zitten. Kwam overigens (wat later) wel gewoon aan.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ultimate Factories - UPS. Hier heb je hem: http://www.videowired.com/watch/?id=2040525320

Zie nu dus bijvoorbeeld al dat hun DWS systeem op basis van de afmetingen en gewicht zelf de beste route bepaalt. Dat kan dus op 2 avonden een totaal andere route zijn, mede afhankelijk van de beschikbare ruimte en afmetingen/gewicht van de andere pakketten.

De wagens maken vrijwel alleen bochten naar rechts, dan hoeven ze vaak niet zo lang te wachten met oversteken. Geniaal :P

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

De wagens maken vrijwel alleen bochten naar rechts, dan hoeven ze vaak niet zo lang te wachten met oversteken. Geniaal :P

Klopt voor de VS wel, inderdaad, omdat daar "rechtsaf door rood" de regel is. Daar kon ik maar niet aan wennen, ondanks dat ik met enige regelmaat in de VS rond reed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe