Ga naar inhoud

Regeneratief remsysteem


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af hoe het regeneratief remsysteem werkt. Iemand die hier meer over weet?

Ik snap dat de dynamo stroom levert aan de accu, en daarbij weerstand geeft. Maar werkt dit dan alleen als je remt op de motor? Maar dan is het toch meer een kwestie van de bestuurder, en minder een kwestie van een systeem?

Of werkt het op een of andere manier ook als je de koppeling ingedrukt hebt en dan remt?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe het precies werkt weet ik niet, ik weet wel dat als ik m'n gas loslaat op de snelweg er maar weinig vertraging is (in vergelijk tot de Octavia die ik hiervoor had). Je moet daardoor of nog meer anticiperen of toch even remmen.

Op skoda.nl staat het volgende: Het regeneratieve remsysteem zorgt ervoor dat remenergie via een intelligente dynamo omgezet wordt in elektriciteit.

Ik denk dat de dynamo bij normaal rijden niet meedraait waardoor de motor daar geen (of weinig) hinder van ondervindt. Als je dan remt zorgt de dynamo (of een extra dynamo op de aandrijflijn, geen idee eerlijk gezegd) voor de vertraging en zal de accu worden opgeladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

van http://www.autoweek.nl/forum/read.php?27,3939406

Regenerative braking in detail

Regenerative braking helps to recover energy that would otherwise be lost in driving in as efficient a way as possible. During deceleration and braking phases of the Polo BlueMotion concept car - i.e. whenever the driver simply releases the accelerator pedal or intentionally brakes - the alternator's charging voltage is elevated, which converts the car's kinetic energy into electrical energy to charge the battery.

Thanks to alternator control - which regulates the alternator as a function of engine efficiency for optimal battery charging - it is possible to lower alternator voltage at other times, e.g. during acceleration or driving at a constant speed. It is even possible to switch off the alternator entirely. This reduces engine load and improves fuel economy. Special software for energy management and modified engine controller software are needed to utilize regeneration.

Dat "accelerator pedal" zal dan wel het gaspedaal zijn, en "intentional breaking" zal wel staan voor rempedaal induwen. Er staat niet bij dat je met je poten van de koppeling moet afblijven, maar het lijkt er op dat dat wel het geval is.

Dan lijkt het er op dat ik niet meer de koppeling moet induwen om de auto een tijdje uit te laten vieren om dan met de remmen de remweg in te zetten, maar dat in ieder geval tijdens het remmen de koppeling op moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voltage waarmee geladen wordt varieert dus, als je optrekt is dat lager waardoor de dynamo minder weerstand heeft. Als je afremt is het voltage hoger en heeft de dynamo meer weerstand. Hij laadt dan sterker en de auto wordt enigszins afgeremd, alhoewel ik betwijfel of je daar iets van merkt.

Dat is zoals ik het begrijp.

Je koppeling intrappen bij het afremmen is sinds het nieuwe rijden al uit den boze (foei, Skoody Boo ;) ) . Die trap je pas in als je bijna tot stilstand bent gekomen, op die manier blijft de gasklep dicht en is je verbruik tijdens dat afremmen nul. In het regeneratief remsysteem wordt er op dat moment (bij nul verbruik) dus extra geladen.

Voor mij was dat nieuwe rijden ook wennen, ik was ook gewend de koppeling in te trappen als ik ging remmen (of terugschakelen en in een lagere versnelling op de motor afremmen)

Als straks de nieuwe Skoda er is zal het nog wel weer anders worden, mijn huidige auto had het hoogste koppel bij 4.000 toeren, de Skoda begint al bij 1500 :-)

aangepast door Ron_2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, van dat "regeneratief remsysteem "merk je vast niet veel. Het is in de eerste plaats een systeem om brandstof te besparen, en geen "remsysteem". Schijnt bij een polo blue motion 0,2 liter per 100 km te schelen.

Tja, dat koppeling intrappen.... zo laat ik hem 200 m voor een stoplicht uitrollen, en doe je dat met alleen gas loslaten dan remt hij vaak weer te veel. Is dat stoplicht groen gas je wat bij, is het rood rem je, en dan laat ik hem niet meer opkomen. Die gasklep sta ik nooit zo bij stil. Goed voornemen voor volgend jaar: niet meer remmen met koppeling in.

Remmen in een lagere versnelling is vanuit het perspectief van brandstof besparen toch niks op tegen?

Ja, dat koppel v.a. 1500 toeren. Volgens mij leidt dat tot rijgedrag dat veel meer brandstof bespaart dan dat "remsysteem", omdat je niet meer zo nodig ver hoeft door te trekken.

Ik zie dat jij ook moet wachten tot januari. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee of terugschakelen in een lagere versnelling enig nadeel heeft, qua brandstofbesparing.

Ik merk dat ik het zelf toch nog regelmatig doe zonder dat ik me er van bewust ben, om af te remmen maar ook om gelijk weer door te kunnen rijden in de juiste versnelling als het licht weer op groen gaat.

Je maakt op die manier wel veel schakelbewegingen en ik kan me voorstellen dat druklager en drukgroep daar meer van slijten, ook lijkt het me meer belasting geven op het binnenste van de motor wat toch telkens weer de veranderende toerentallen en krachten bij het aangrijpen van de koppeling op moet vangen, en niet te vergeten de synchromesh-ringen in de versnellingsbak.

Ik ga er dus van uit dat tot het laatst in dezelfde versnelling blijven beter is voor alle componenten, als je er aan went rijdt het best wel relaxed, in plaats van terugschakelen naar 4, naar 3, naar 2.... doe je dit nog maar 1 keer op het juiste moment, direct naar de juiste versnelling afhankelijk van stoppen of door kunnen rijden.

En ja, wachten tot januari :( Ik ben erg slecht in wachten.

Afgelopen vrijdag nog even de dealer gebeld of er nog iets veranderd is aan de productiedatum en dat is gelukkig niet het geval, deze week wordt hij in elkaar gezet.

Sinds het bestellen zijn we nu over de helft en dat is voor mij altijd een psychologisch omslag moment.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op Skoda.nl bij de Fabia de greentech tsi kiest, dan ontbreekt in het lijstje van uitrusting doodleuk het regeneratief remsysteem. Start Stop systeem ook. Bij de greenline worden deze wel genoemd.

Heb maar eens gebruik gemaakt van het feedback-knopje van de site. Benieuwd of er wat mee gedaan wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig dat je de vraag stelt zat het me ook al af te vragen. Zelf heb ik namelijk het idee dat ik de dynamo ook daadwerkelijk aan het werk kan horen, je hoort een soort vliegwiel wat flink op toeren komt.

Ben er nog niet achter of dit alleen werkt in gekoppelde stand of ook bij het uitrollen zonder koppeling. Mijn idee is dat het het beste werkt als je uitrolt zonder te remmen en niet ontkoppeld.

Het zit niet toevallig tussen de SSP's? >>

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig dat je de vraag stelt zat het me ook al af te vragen. Zelf heb ik namelijk het idee dat ik de dynamo ook daadwerkelijk aan het werk kan horen, je hoort een soort vliegwiel wat flink op toeren komt.

Ben er nog niet achter of dit alleen werkt in gekoppelde stand of ook bij het uitrollen zonder koppeling. Mijn idee is dat het het beste werkt als je uitrolt zonder te remmen en niet ontkoppeld.

Het zit niet toevallig tussen de SSP's? >>

Zou dan nummertje 76 moeten zijn. MAAR, ik heb een keer het hele pakket gedownload (althans, dat veronderstelde ik), maar het zit in die folder zit nr. 76 er niet tussen....

Leuk dat je het kan horen! Zo'n milieu-gadget is toch leuker als je het een beetje beleeft (scheelt weer pogingen om het zichtbaar te maken op het een of andere display moet je maar denken 8-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben er nog niet achter of dit alleen werkt in gekoppelde stand of ook bij het uitrollen zonder koppeling. Mijn idee is dat het het beste werkt als je uitrolt zonder te remmen en niet ontkoppeld.

De hele theorie van het verhaal is natuurlijk dat de gratis energie van het afremmen omgezet wordt in een andere energie, je remt alleen af op de motor als je niet ontkoppelt, motor en dynamo worden dan "voortgestuwd" doordat de auto nog rolt, de brandstoftoevoer is dan afgesloten.

Zou je ontkoppelen, dan moet de motor, om niet af te slaan, weer een hoeveelheid brandstof toevoeren, de auto rolt uit terwijl de motor stationair draait (en dus brandstof verbruikt).

Dus ja, jouw idee is volgens mij helemaal correct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 1 keer gezakt voor mijn vrachtwagenrijbewijs en dat was, omdat ik tijdens het remmen ook steeds het kopplingspedaal indrukte, een doodszonde blijkbaar.

Waar je ook voor zakte (voor dat examen) was het terugschakelen om af te remmen, in plaats van te remmen, de redenatie was, dat het vervangen van remvoeringen veel goedkoper was, dan het vervangen van koppelingsplaten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je ook voor zakte (voor dat examen) was het terugschakelen om af te remmen, in plaats van te remmen, de redenatie was, dat het vervangen van remvoeringen veel goedkoper was, dan het vervangen van koppelingsplaten ;)

Hahaha, geweldig! Blij dat ik m'n rijbewijs al heb... Lijkt me trouwens leuk om een vrachtwagen te kunnen rijden. Zal wel niet gaan gebeuren. Zou - als er ooit nog euro's rondslingeren - dan eerder in een motorrijbewijs gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Lijkt me trouwens leuk om een vrachtwagen te kunnen rijden.

Is hartstikke leuk. Ik heb het geleerd op een vrachtwagen met double clutch, dus geen gesynchroniseerde versnellingen. Opschakelen via je vrij, terugschakelen ook via je vrij en daar de juiste hoeveelheid tussengas geven zodat de tandwielen bij het terugschakelen met de juiste snelheid draaien om netjes in elkaar grijpen.

Motorrijden ook geweldig, alleen al de acceleratie van zo'n machine tussen je dijen en in je handen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoody Boo, een kleine tip. Probeer alleen te quoten als je één specifieke zin wilt aanhalen van een vorige post (haal dan de rest uit de quote - ze de andere quoters) of wilt reageren op een paar posts terug. Als je jouw laatste 2 posts bekijkt zie ik alles dubbel :P Gebruik maken van 'Snel reageren' onderaan het topic is een snelle manier om te reageren, of gebruik het knopje 'reageer op discussie' rechts onderaan een post. Thanks! :notworthy:

Heb gisteren nog even goed zitten opletten, je hoort het ook niet altijd. Lijkt alsof hij slim genoeg is om alleen in werking te treden als het nodig is, bijv. als de auto al warm is of zo? Of misschien hoor ik het dan pas :P

Die SSP kom ik nog even op terug, zal binnenkort nog eens gaan zoeken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, zal wat minder en doelgerichter quoten.

Kan me nog goed herinneren van de greenline-proefrit, als je naast de auto stond en hij draaide stationair: echt een tractorsound! Van binnen trouwens weinig last van. Maar misschien dat bij een koude tsi wel te horen is of het regeneratief remsysteem het doet.

Bij dezen voer ik daar de afkorting RGRS voor in, want ben het nou echt zat om dat woord in te typen.

Ik ben niet zo verwend wat betreft stilte in de auto, bij een Nissan Vanette zit je OP het motorblok, en daarbij vergeleken is de greenline muisstil.

SSP: is natuurlijk altijd fijn als het volledig is. En wie weet staan er meer leuke details in nr 76. Maar voor wat betreft dit topic ben ik er wel van overtuigd dat het RGRS niet werkt als je ontkoppelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier staat wel een mooi verhaal in het Engels. http://www.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/regenerative-braking.htm

Staat o.a. in dat men kan kiezen, direct bij het loslaten van het gaspedaal of pas bij het intrappen van de rem energie opwekken. Gok dat er sowieso dus enige vertraging in zit om te voorkomen dat je altijd maar energie aan het opwekken bent als je even je gaspedaal los laat. Dit lijkt ook overeen te komen met de timing waarop ik mogelijk de dynamo zijn werk hoor doen.

Jammer dat Fred er nog even niet is, die had dit zo nagevraagd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend nog deze gevonden:

Regenerative braking helps to utilise the energy used in driving as ideally as possible. During coasting and braking phases - ie whenever the driver simply releases the accelerator pedal or decides to brake - the system elevates the voltage of the alternator (generator), and it is used to intensively charge the vehicle's battery.

Thanks to this alternator control as a function of engine load, and the optimally charged battery that results, the voltage of the alternator can be reduced when this is desirable - eg when accelerating or constantly maintaining a desired speed. The alternator may even be shut off entirely. This relieves the engine, which in turn reduces fuel consumption. Regenerative braking requires a special software for energy management and modified engine controller software.

http://www.volkswagenmanuals.org/volkswagen-106.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarmee moet de 1.748 kg zware Cross Coupé ongeveer 40 kilometer ver kunnen komen.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/volkswagen/11030846/__Volkswagen_Cross_Coup_slaat_nieuwe_richting_in__.html?tl=mostread-Autovisie

Die sukkels hebben gewoon een cijfertje weg laten vallen. Hahahahaha. Geweldig!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe