Ga naar inhoud

Sloten


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

ik gebruik zelf al jaren grafietpoeder. Beetje op de sleutel en dan in het slot heen en weer halen. Nooit last van bevroren sloten. Ook goed om vastzittende of stroef lopende sloten weer soepel te krijgen. Enig nadeel is dat het haast niet te vermijden is dat je het op je handen/kleren krijgt. Of, zoals bij mij vandaag, op het portier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor m'n portiersloten heb ik nooit grafiet of iets ander gebruikt. Nooit nodig gehad ook. Dat wil zeggen: totdat ik m'n Yeti had. Niet lang na de aanschaf ging een van de sloten steeds zwaarder, en toen ik grafiet probeerde heeft dat eventjes geholpen. Bleek een tijdelijk lapmiddel, het slot is onder garantie vervangen en sindsdien no problemo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik als sinds jaren geen sleutel meer voor het openen van de bolide :D .. Daarom eigenlijk ook geen last meer van stroeve sloten. In het verleden wel grafiet gebruikt en dat werkte altijd wel goed.

En als de batterij op is koop ik gewoon een nieuwe auto..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tegen het bevriezen een klein spuitflesje gebruikt.

Ontdooien met sleutel in de aanstekervlam en dan in slot. Niet te lang in de vlam natuurlijk, en als het slot nog niet gaat, weer even terug in de vlam. Na 10 keer lukt het altijd. Methode werkt minder goed als het hard waait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn vorige auto ook weleens last van gehad. Slot ging dan gewoon erg stroef. Had dan voor noodgevallen zo'n flesje in de auto... Tot dat ik hem nodig had, daarna lag hij in huis :lol:

Bij de Fabia geen probleem, gewoon de afstandbediening gebruiken. Sterker nog, heb nog nooit de sleutel gebruikt om hem van slot af te halen. Weet dus niet eens of dat wel werkt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft dubieus, het gebruik van grafietpoeder in een slot waar ook de nodige elektronika aanhangt... :blink:

Vergeet niet dat zich dit soort zaken IN de deur/slot bevinden:

dlm_18_internal.jpg

Dan liever maar wat siliconen op de sleutel gespoten en die dan ff in het slot heen en weer gehaald. En ja, vuilafzetting vindt altijd plaats in de loop der jaren. Daarom zit er ook zo'n afdeksleufje voor de slotcilinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt toch wel elektrische gestuurde ontgrendeling? Ik bedoel GEEN AB, maar alle sloten gaan toch open als je 1 slot opent?

Welnu, grafietpoeder is elektrisch geleidend... en dat wil je niet in de buurt van sensoren hebben (hetzij optische, hetzij anderszins microswitches)

BTW: de technische kennis van de gemiddelde dealer en weten hoe precies alles in elkaar zit.... daar zet ik ook mijn vraagtekens bij (maar dat wist je al) :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal bij mij wel minder zijn ivm ontbreken afstandsbediening.

Bestaat dat nog in die klasse ?

Vorig jaar bij de 106 van me vriendin nog wel grafiet gebruikt. Ab was stuk, en het vervangen van zo'n ab'tje kwam op >€80. Vond beetje zonde voor ene auto welke na de winter eruit zou gaan. Zelf al jaren niet meer het sleutelgat nodig gehad om te ontgrendelen.

Wel heb ik de deurrubbers weer in het vet gezet. Scheeld weer vastvriezen , alleen opletten met instappen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft dubieus, het gebruik van grafietpoeder in een slot waar ook de nodige elektronika aanhangt... :blink:

Vergeet niet dat zich dit soort zaken IN de deur/slot bevinden:

Mooie foto van het elktrische deel van het slot

Maar ik mis er wat op.......

Enwel het deel waar de sleutel ingaat, want daar draait alles om, en is dit aan de achterkant open of gesloten ?

Maw kan dat blackpowder wel in het deel op de foto terecht komen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de overige foto's bekijkt zie je dat er in de handgreep gewoon een ouderwetse slotcilinder zit.

Een kabeltje zorgt voor de overbrenging naar het elektrische gedeelte, dit is dus gescheiden van de slotcilinder.

Grafiet in de elektronica zal dus niet snel gebeuren als je je alleen beperkt tot de slotcilinder, achter het gedeelte met de slothaak aan de binnenzijde van de deur zit wel elektronica, maar dat gedeelte hoef je niet te smeren.

Laatst konden we de cilindersloten van ons huis bijna niet meer gebruiken, ze blokkeerden gewoon en pas na veel rommelen met de sleutel gingen ze een keer, ik had ze al vaker "gesmeerd" met van alles. Uiteindelijk heb ik ze gedemonteerd, goed gespoeld met wasbenzine en gesmeerd met een drupje ptfe. Sindsdien probleemloos te gebruiken. Scheelde me nieuwe sloten en veel sleutels voor alle gezinsleden :-)

Siliconen werd me afgeraden door een slotenboer. Bij PTFE moest ik er alleen op letten dat er geen siliconen aan toegevoegd was.

Er bestaan slotsprays met ptfe, maar ook met grafiet. Ik denk dat je deze allebei dus veilig kunt gebruiken, alleen zou ik wel voor één kiezen en alleen die (spaarzaam) blijven gebruiken. Pas weer smeren als het wat stroever gaat, te veel smeren is ook weer niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe