Ga naar inhoud

ESP vanaf 1-11-2011 verplicht


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

31 oktober 2011

Vanaf morgen is ESP verplicht voor nieuwe modellen die binnen de Europese Unie typegoedkeuring krijgen.

Op 1 november is het voor modellen die nieuw in de Europese Unie op de markt komen verplicht om ESP aan boord te hebben. Voor modellen die al een typegoedkeuring hebben wordt ESP op 1 november 2014 verplicht.

Tot nu toe is op vele modellen ESP nog een optie. Dat komt met name veel voor bij de kleine modellen en de budgetauto’s. Slechts op een klein aantal modellen is het helemaal niet te koop. Een korte controle in CarBase levert in die categorie bijvoorbeeld de Landwind CV9, de Dacia’s Sandero en Logan en de het volledige modellenprogramma van Lada op.

post-27-0-31622800-1320082761_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo jammer dat alles op één electronische rijstabiliteitshoop wordt gegooid.

ABS, ESP, ASR, DSR, ABD. Het heeft idd allemaal met elkaar te maken. Maar daarom is het nog niet allemaal hetzelfde... :doh2:

In de tijden dat ABS langzaam werd ingevoerd had je ook van die mensen die bleven beweren dat ze zelf sneller en beter pompend konden remmen dan dat de elektronische Bosch hulpjes dat deden. Tuurlijk waren de eerste versies redelijk 'grof', maar daar kwam later ook verfijning in.

Het gaat nou juist om die noodsituaties waarin je geen tijd hebt om nog ff wat met knopjes te spelen, dingen aan en uit te zetten voordat je die noodstop moet maken, of voordat je dat plotseling overstekende kind of hert wilt ontwijken.

Als je nadrukkelijk op een circuit gaat spelen of het plaatselijk besneeuwde parkeerterrein tot drift-plek hebt gebombardeerd, dan kan ik me voorstellen dat je de effecten van zulk soort systemen wilt testen c.q. aan/uitschakelen. Maar in de idioterie van het dagelijkse verkeer is het maar wat handig als je in noodsituaties bijgestaan wordt. :angel1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik lees deze topic nu pas. Is het dan zo dat ESP of ESC, want dat is geloof ik wel hetzelfde, in 2014 alsnog moet worden geïnstalleerd in bestaande auto's? Ik heb er door te kiezen voor een Comfort-uitvoering bewust afstand van gedaan, omdat ik niet geloof in deze systemen.

Maar even serieus: als mensen normaal rijden lijkt het mij niet nodig. Ik doe niet aan bumperkleven, rij niet harder dan toegestaan, anticipeer zoveel mogelijk en rij niet harder dan verantwoord is. Zo rij ik al 40 jaar met succes zonder ongelukken. Een verkoper bij Skoda vertelde mij hoe hij heeft geprobeerd het moment te creëeren dat de ESC in een testwagen werd geactiveerd. Hij zou drie "rare" bochten en bewegingen hebben ingezet en pas bij de laatste keer reageerde de ESC. Hij had volgens zijn zeggen wel een heel dolle move gemaakt. Zijn betoog was: als je met verantwoordelijkheidsgevoel rijdt, zul je niet meemaken dat de ESC in werking treedt. Natuurlijk kan het zijn dat je moet reageren op het mallotige rijgedrag van een ander, maar zolang je zelf verantwoord rijdt, is mijn ervaring dat als je goed anticipeert je zelfs daar nog goed op kan reageren.

Het kan natuurlijk mijn perceptie zijn, maar sinds er dit soort hulpmiddelen op auto's zitten, denkt men ook harder te kunnen rijden en de risico's over te dragen aan de elektronica.

Daar komt dan nog eens bij dat we volgend jaar bijna overal 130 km/h mogen gaan rijden en pas bij 136 te bekeuren.

We zijn dus van alles aan het bedenken hoe we auto's veiliger kunnen maken en vervolgens passen we het rijgedrag daar op aan om vervolgens weer tegen de grens aan te zitten van wat nog veilig is. In mijn beleving is dit alles de gekte ten top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het dan zo dat ESP of ESC, want dat is geloof ik wel hetzelfde, in 2014 alsnog moet worden geïnstalleerd in bestaande auto's?

Wel gerardus zo'n vaart zal het niet lopen

Dit is in verleden niet geweest met de gordels of ABS

Dus het zal langzaam aan over 20 jaar in elke wagen zitten vanwege het vervangen wagenpark

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn dus van alles aan het bedenken hoe we auto's veiliger kunnen maken en vervolgens passen we het rijgedrag daar op aan om vervolgens weer tegen de grens aan te zitten van wat nog veilig is. In mijn beleving is dit alles de gekte ten top.

Je hebt groot gelijk! Laatst hetzelfde principe bij die muts van verkeer, omdat we schoner zijn geworden kunnen we nu harder rijden (en blijven we even vies als vroeger). Harder rijden kan volgens mij geen doel zijn maar hooguit een middel. Je moet je ernstig afvragen waarom je ergens sneller moet zijn en of je daar überhaupt wel moet zijn :doh2: .

De enige doelgroep die ergens snel moet zijn is volgens mij de groep van hulpverleners. En die krijgen meer werk als we allemaal "sneller" worden. Perpetuum mobile?

Een aantal politici moeten zich eens goed laten nakijken onder de hersenpan, als daar überhaupt nog iets zit.

Misschien dat daar bij mij trouwens gewoon iets verkeerd zit, dat kan ook. Gezien mijn avatar is dat niet veel en dat komt aardig overeen met de praktijk :D .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal politici moeten zich eens goed laten nakijken onder de hersenpan, als daar überhaupt nog iets zit.

Misschien dat daar bij mij trouwens gewoon iets verkeerd zit, dat kan ook. Gezien mijn avatar is dat niet veel en dat komt aardig overeen met de praktijk

Wel je zegt het al het is niet veel maar blijkbaar wel van kwaliteit,want je hebt in je bericht (13) al meer wijsheid gezegd dan die muts in haar hele kamer loopbaan heeft gemurmeld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe