Als je de gegevens van de eerste testdag bekijkt, lijkt het op het eerste gezicht alsof Max al weer een flinke voorsprong heeft genomen:
Met afstand de meeste rondjes voor Max (157), gevolgd door de volgende Nederlander Nyck de Vries met 85 rondes. Als je even beter kijkt zijn de verschillen niet zo groot: Max heeft de hele dag als enige RB-coureur gereden, waar de andere teams er voor gekozen hebben om beide coureurs de eerste dag te laten rijden, waardoor je bij de andere coureurs dus het aantal rondes van beide rijders moet optellen voor een betere vergelijking. De verschillen zijn dus kleiner dan het lijkt, maar RB heeft toch de meeste rondes afgelegd en zover voor de buitenwereld te zien, geen enkel probleem.
Rondetijden zeggen weinig, omdat we geen enkele info hebben over de hoeveelheid brandstof of het wagengewicht en op hoeveel vermogen het motorblok is afgeregeld. Een auto zou bij wijze van spreken 20 kilo onder het voorgeschreven minimum gewicht kunnen zitten en het motorblok kan zo ingesteld zijn dat het motorblok na een dagje testen aan het eind van de levensduur zit. Nu zul je denken waarom een zou een team zoiets doen? Dat kan bijvoorbeeld zijn om voor het seizoen nog extra sponsoren (geld) binnen te hengelen omdat een team beter lijkt te presteren dan het doet, zeker voor de mindere teams is dat belangrijk.
Uit de berichten tot nu toe, ook begrepen dat Alpine en Mercedes hoorbaar nog steeds veel last hebben van purpoising.
Hieronder een foto van Alpha Tauri die met rek aan drukmeters de baan op gaat, ik ken de nieuwe helmen nog niet, maar dit zou Nyck geweest kunnen zijn.