Deze race had al een bijzonder begin, niet alleen Tsunoda die door zijn crash in de kwalificatie uit de pitstraat moest starten, maar één van de Ferrari's onderweg vanuit de pitt naar de startgrid verremde zich in een bocht, en ging zelfs de rode zone(veel bandenlocatie) in, waarschijnlijk niet op de banden voor de race maar op banden die overwaren na de eerdere sessies.
De start was zo spannend als verwacht, Lewis was goed weg bij de start en Max wist net als eerste bocht 1 in te gaan, om direct iets wijd te gaan, waardoor Lewis direct de kop pakte. Vervolgens een aantal ronden in de volgorde Hamilton-Verstappen-Bottas-Perez, waar de snelste ronden tussen de eerste drie wisselden en Perez wat achterbleef. En Bottas regelmatig de snelste rondetijd pakte, direct nadat Max die had gezet.
Wat meer naar achteren was er wel strijd in de beginfase, en hier vielen met name de McLarens (Ricciardo en Norris) op, omdat ze het elkaar knap lastig maakten. Meerdere coureurs gaven in deze beginfase ook al aan dat de banden het korter vol zouden houden dan vooraf gedacht. Volgens deskundigen komt dit door de forse regenbui vΓ³Γ³r de race waardoor veel rubber op het circuit weer was weggespoeld, Γ©n door auto's met lage downforce: beiden veroorzaken meer glijden van de banden in snelle bochten, waardoor de slijtage meer is dan wanneer er betere grip is.
Behalve de McLarens, zorgden ook de Alpine (Alonso en Ocon) en Gasly voor aardig wat strijd op de baan. Ook Tsunoda wist in het begin na zijn start uit de pit aardig wat plekjes goed te maken.
Na alle radioberichten met bandenklachten, begon Ferrari met de eerste bandenstop (als ik me niet vergis), kort daarna ging Max als eerste kanshebber naar binnen om de gele medium band om te ruilen tegen de witte harde band. Geen supersnelle wissel (2,3 seconden stilstand is gemiddeld voor RB), en door de gaten die in het veld gevallen waren wist Max ondanks dat deze pitt (max. 60 km/u i.p.v. 80 km/u zoals op de meeste circuits) veel tijd kost, toch weer als 4e de baan op. Bottas als volgende de pitt in, en een ronde later Hamilton. Hamilton zijn stop was een paar tienden korten, maar door slechtere pit-entry en pit-exit, won Max uiteindelijk ook in de pitt een paar tienden van een seconde. De ronde net vΓ³Γ³r en net nΓ‘ de bandenwissel van Max waren verschrikkelijk goed, alleen al in de laatste sector van het eerste rondje na de bandenwissel, won Max anderhalve seconde!! Dan ziet Max dat Lewis de pitt uitkomt, en heeft toen direct zijn batterij aangesproken om op volle snelheid direct Lewis voorbij te gaan. Dus ondanks dat Lewis korter stilstond, heeft Max toch tijd gewonnen door niet alleen een betere in-lap en out-lap, en iets betere pit-entry en pit-exit, maar ook door op het juiste moment de elektromotor aan het werk te zetten.
Perez lag ondertussen met zijn oude banden op kop, met Max erachter en daarachter de Mercedessen. Lewis begon na een rondje te pushen om zo binnen de seconde van Max te komen, waardoor ie regelmatig via DRS in kon lopen op Max.
Ondertussen begon Max dichterbij Perez te komen, en was de verwachting dat Perez zijn teamgenoot snel zou laten passeren (of zorgen dat Max DRS had, om iets makkelijker Lewis voor te blijven) en vervolgens Lewis wat ophouden en dan zijn bandenwissel zou doen. Tot ieders verrassing dook Perez eigenlijk net voordien naar binnen voor zijn bandenwissel, waarbij zijn banden dus zo'n 10 rondjes verser zouden zijn dan van de andere podiumkandidaten.
Lewis wist nog een paar rondjes kort achter Max te blijven, om vervolgens toch langzaam los te moeten laten, waardoor Max een gaatje van een seconde of 7 achter zich had, met Bottas daar weer achter en Perez op 4. Twintig rondjes voor het eind ging Max ineens naar binnen voor een 2e bandenstop, hij ging naar gebruikte gele banden. Max viel terug naar plek 4 en begon direct snelle rondetijden neer te zetten (zo'n 2 seconden sneller dan beide Mercedessen en Perez) was ie al snel weer terug bij Perez die hem direct langs liet zonder tijdverlies. Mercedes had Max ondertussen zo dicht bij laten komen, dat ze beiden terug zouden vallen achter de RB's als ze nog een bandenstop zouden doen. Vanaf dat moment moest Max het gat naar Bottas dichtrijden (zo'n 15 seconden na de 2e bandenstop). Na enige tijd ging dat iets langzamer, maar ook Lewis vroeg continue naar de achterstand van Max, dus Mercedes was zenuwachtig.
Toen Max bij Bottas kwam was het eventjes afhouden, maar dat hield Valteri niet lang vol met slechte banden. Ondertussen kwam ook Perez (op zijn 10 rondjes jongere banden) ook snel naar voren, en Max was op weg naar Lewis. Op een gegeven moment leek Lewis het gat op zo'n 5 seconden te kunnen houden, tot Lewis wat ver over de kerbs ging (en mogelijk de bodem beschadigde), toen liep Max weer snel in. Op 2 rondjes voor de finish wist Max Lewis te verschalken, en ook Perez slaagde er in om Bottas voorbij te gaan en snelle rondetijden neer te zetten.
Volgens Perez was de race 2 rondes te kort, anders had ie ook Lewis het leven nog zuur kunnen maken.
Voor het oranjekamp een geweldige race: poleposition, snelste raceronde, racewinst en driver of the day alleemaal voor Max.
Red Bull wist verder uit te lopen op Mercedes voor het constructeurskampioenschap, Max verder uitgelopen op Lewis, en Perez zijn 3e plek in het kampioenschap verstevigd. Ferrari voor het eerst sinds tijden geen enkele auto in de punten, Norris en Ricciarde mooi op 5 en 6, Gasly op 7, Alonso (Alpine) op 8, en de laatste punten voor beide Aston Martins.
Waar ik nog bang voor was: k was even bang dat Bottas op het eind naar binnen zou gaan voor verse banden, op het moment dat Perez hem voorbij was. Gelukkig niet gebeurd, dus punt voor de snelste ronde toch naar Max. Ik had van RB ook een call verwacht naar Perez op het moment dat ie kort achter Bottas zat "als Bottas naar binnen gaat voor nieuwe banden, direct meegaan, dan kun je het punt voor de snelste ronde bij Mercedes weghouden", maar zover ik weet is die call nooit gemaakt.
Wat mij is opgevallen: Perez was de eerste helft van de race duidelijk langzamer dan Max en de Mercedessen, en in Baku was de eerste helft van zijn race ook al langzaam, om vervolgens bij beide races op het eind weer tijd goed te maken op de 'snelle jongens'. Ik durf niet te zeggen of Perez aan het begin van de race zijn banden meer spaart om op het eind toe te slaan, of dat Perez gewoon minder met een zware auto (volle tank) overweg kan.
Ander punt: met name Bottas was al tijdens de race flink aan het mopperen over de 1-stop strategie van Mercedes. Hamilton was er ook niet blij mee, maar had dit snel geaccepteerd.
Volgens Lewis zat het verschil in de rechte-lijn-snelheid van Red Bull, maar hij vergeet wel daarbij te melden dat RB daarvoor een kleinere achtervleugel heeft geplaatst, en daardoor dus ook minder downforce. Of zoals sommige analisten zeiden: dat is een rijderskeuze geweest, en die heeft uitbetaald voor RB.
Ander beeld waar ik van heb genoten: "orkest 'Louis de Funes' dat het Wilhelmus moest spelen.