Allereerst een korte banden update: de kapotte banden van Stroll en Max hadden beiden een ringvormige schade en geen beschadiging door debris. Van Max heeft Red Bull aangegeven ook altijd redelijk ruim binnen de door Pirelli opgegeven limieten (bandendruk, aantal ronden per bandenset, ingesteld camber voor de auto) te zijn gebleven, van de auto van Stroll is dat niet duidelijk aangegeven, maar als Pirelli met alle data die ze van de teams hebben ontvangen niet zeggen dat ie buiten de randvoorwaarden was, mag je aannemen dat ook bij Stroll alles volgens de vooraf door Pirelli opgegeven voorwaarden zat.
Pirelli schijnt in de rijdersbriefing wel aangegeven te hebben dat ze een fout gemaakt hebben, maar dat is niet openbaar, en verder zegt Pirelli doordat de teams geen temperatuur en druksensoren in de banden van de FIA hebben, dat ze niet weten of de gemeten waardes ook juist zijn (formeel correct, maar de teams hebben er geen voordeel bij om verkeerde waardes te meten, dus die afwijking zal zo klein mogelijk zijn).
Waarom hadden juist Max en Stroll problemen met de banden en de andere coureurs niet? Ook dat kan ik verklaren als je tussen de regels doorleest, van de berichten van Pirelli. Het lijkt erop dat Pirelli de downforce op het circuit van Baku verkeerd heeft ingeschat, en bij iedere omwenteling op hoge snelheid (en downforce) vervormd de band iedere omwenteling tijdens het rijden. Hoe meer downforce, hoe meer vervorming, dus hoe meer het bandenkarkas (denk aan de cirkelvormige schade) voor zijn kiezen krijgt. Max heeft veel op kop gereden en dus weinig gebruik kunnen maken van DRS (dus meer met volle downforce gereden), en Stroll had vaak een flink gat voor zich, dus ook geen DRS. Lijkt mij dus een plausibele verklaring waarom juist Stroll en Verstappen slachtoffer waren.
Dan een korte voorbeschouwing voor de race van zondag op Paul Ricard (Frankrijk). Max was vanaf de 3e vrije training op zaterdagmorgen heer en meester op het circuit, en heeft er een mooi pole position uit gesleept voor de race, met een flink gat naar de rest van het veld. Perez kwam lekker mee in de kwalificatie, alleen jammer dat beide Mercedessen zich toch tussen de Red Bulls wisten te dringen. (Als er in elk geval 1 Mercedes achter Perez had gestaan, had Perez morgen in de race de boel nog meer onder druk kunnen zetten, en helpen om de race te controleren.
Voor de rest wist Yuki Tsunoda weer te doen wat er van hem werd verwacht: 3 minuten na de start van de kwalificatie stond ie achterwaarts in de banden, en waren er rode vlaggen, terwijl Tsunoda zelf nog geen tijd op de klokken had gezet, hij staat dus gewoon stijf achteraan morgen bij de start. Aan het eind van Q1 stond Mick Schumacher op P14, toen ie in een poging zijn tijd te verbeteren van de baan schoof en in elk geval één voorwielophanging door de klap was afgebroken, dus opnieuw een rode vlag met nog maar 22 seconden kwalificatietijd voor Q1, dus ook geen hervatting van Q1 meer. Hierdoor waren een paar coureurs de klos, en haalde Schumacher formeel Q2. In Q2 had ie geen rijdbare auto ter beschikking, dus uiteindelijk gekwalificeerd op P15.
In Q2 bijna iedereen naar buiten op de middelharde band (geel), omdat de zachte band bij de start morgen al snel gewisseld zou moeten worden, en je achteraan het veld terecht zou komen, ook mede door de lage snelheid in de pittstraat (60 km/u i.p.v. 80 km/u). Alleen een enkeling die hoopte als verrassing Q3 te kunnen halen, probeerde het op rood. Ook opvallend in Q2: Max zet op geel 'even' een rondetijd van 1:31:080 neer, bijna even snel als in Q1 op rood.
Verder opvallend dat Sainz zijn Ferrari op P5 mooi 2 plekken voor LeClerc weet te zetten, Alonso die teamgenoot Ocon achter zich houdt in de kwalificatie. Verder diverse coureurs die hun snelle rondetijden weer in mochten leveren door track limits, ook morgen kan dit nog wel eens mee gaan spelen.
Ander aandachtspunt op Paul Ricard: er zijn 2 verschillende zones in de uitloopstroken, de blauwe delen met grof asfalt dat sterk vertraagd en ook een flinke aanslag op het loopvlak van de banden is, maar iets verder naar buiten heb je de rode zones met zeer grof asfalt, dat remt zeer goed af, maar is ook een aanslag op de banden. Vandaag al gezien dat bij stevig afremmen in de rode zone, de vellen letterlijk aan de banden hangen.
Ook niet te vergeten de gele 'broodjes' langs de baan, als je daar over heen gaat (hoe minimaal ook), ben je bijna zeker dat je schade hebt aan de voorvleugel en de bodemplaat.