Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 04/15/16 in alle zones

  1. De Belgische wetgeving voor drones werd vandaag eindelijk van kracht. Ruim na de meeste landen heeft België zelf regels klaar, al blinken die niet uit in laksheid. Wij vatten de essentie samen. Heb je een drone? Dan is de kans groot dat de wetgeving ook jou treft, zelfs als het om een goedkoop exemplaar gaat. Recreatief dronegebruik is toegestaan, al zijn de vereisten eerder strikt. De beperkende dronewetgeving is niet van toepassing op drones die minder dan één kilogram wegen en lager dan 10 meter blijven, zolang de vlucht boven privédomein plaatsvindt. De privacywetgeving is van kracht al treedt het besluit hier niet in detail. Staat de tuin van je buur op je beelden, dan kan die in ieder geval komen klagen. Wanneer je privédomein een industrieel complex is, moet je drone eveneens aan de grond blijven. Het is vanaf nu ook wettelijk bepaald dat je geen personen in gevaar mag brengen, maar laten we hopen dat je daar geen wetgeving voor nodig hebt. Speelgoed Concreet wil dat zeggen dat je met erg goedkope drones mag vliegen. Denk aan de dingen die je in je lokale speelgoedwinkel vindt. Een Parrot Bebop drone mag je dus nog net met een gerust hart boven je privétuin bedienen, een DJI Phantom weegt al te zwaar. De meeste drones waarmee je iet of wat deftig kan filmen kunnen veel hoger en wegen zwaarder. Zelfs een drone als de Bebop heeft een automatische terugkeerfunctie waarbij de hoogtelimiet van 10 meter overschreden wordt. Die mag dus niet zomaar geactiveerd worden. Sorry Amazon Ben je in het bezit van een deftige drone, dan wil dat niet zeggen dat je die nu in de kast moet stoppen. Het wil enkel zeggen dat de specifieke bepalingen van de wetgeving wel van toepassing zijn. Concreet betekent dat dat je nooit of te nimmer gewassen mag besproeien en dat de plannen van Amazon om leveringen per drone af te droppen in ons land al preventief gefnuikt zijn: dergelijk gebruik is uitdrukkelijk verboden. Wil je met je Phantom of Parrot boven de 10 meter vliegen, dan moet je een attest behalen. Bovendien mag je een heus logboek bijhouden. Lees dit Belgische start-up maakt luchtverkeersleiding voor drones Lees meer Dronebewijs Een attest is vergelijkbaar met een rijbewijs-light: je moet minstens 16 jaar oud zijn en een theorie-opleiding hebben gevolgd. Vervolgens is het tijd voor een praktisch examen bij een professionele examinator. Echte piloten zijn vrijgesteld van de vereiste. Met een dronebewijs op zak mag je aan de slag met vliegtuigjes die maximaal 5 kilogram wegen en dat tot op een hoogte van 45,72 meter. Waarom precies die hoogte? Omdat de relevante wetgeving op dit punt is overgeschakeld van het metrische naar het Amerikaanse systeem: 150 voet is het plafond. Gezond verstand is van toepassing, uiteraard mag je ook met een attest niet naast vliegvelden of boven fabrieken gaan toeren. Extra categorie voor pro’s Volstaan die beperkingen niet voor jouw plannen, dan kan je een ‘Bewijs van bevoegdheid als bestuurder van een RPA’ halen, een elite-dronebewijs zeg maar. Daarvoor moet je 18 jaar zijn en een aanzienlijk uitgebreidere opleiding volgen. Iedere drone die binnen de wetgeving valt moet gecertificeerd zijn, maar dat is de taak van de fabrikant. Jij mag dus geen obscuur Chinees luchtvaartuig naar België verschepen om daarmee rond te vliegen. Concreet is de dronewetgeving, het veelvuldig uitgestelde laatste wapenfeit van minister van Mobiliteit en Luchtvaart Galant, die intussen om andere dringende redenen ontslag moest nemen, erg beperkend. Veel toestellen die vandaag als speelgoed of bijna-speelgoed verkocht worden kunnen niet meer gebruikt worden. Zelfs boven een verlaten weiland mag je met je goedkope drone zonder geldig attest niet hoger vliegen dan tien meter, ook wanneer je de grond waarboven je vliegt bezit. Strafmaat? Wat ontbreekt in het besluit van de ex-minister is een duidelijke strafbepaling. Je dronebewijs kan afgepakt worden bij misbruik, maar wanneer je met je drone toch op 11 meter boven je tuin toertjes maakt, dan is het niet meteen duidelijk of daar een boete van 5 euro dan wel een levenslange gevangenisstraf met verbeurdverklaring van je vermogen tegenover staat. En is de Nederlandse ook zo streng?
    3 punten
  2. Ja, kijk maar naar mij
    3 punten
  3. Ja en ik ga hem ook niet laten overspuiten! Maar idd, het lijkt (althans bij mij) wel een kwestie van leeftijd. Vroeger had ik bv race blue of green wel leuk gevonden, maar nu bevalt het ingetogene me meer. Althans bij auto's dan he. Behoorlijk gekeurde kleding vind ik dan weer wel leuk
    2 punten
  4. Hoe ouder...hoe mooier!
    1 punt
  5. Ik vind het hele mooie velgen. Had ze beter vinden passen bij een lichtere kleur (wit, zilvergrijs), dit is inderdaad wat saai. Maar jij bent 30 jaar ouder Menno, dat scheelt
    1 punt
  6. @Wasmachineman, die herken ik ook, maar is een wat jongere dan de witte 1600 Variant die mijn vader had. (vooral te zien aan de knippers, bij de versie van mijn vader zaten daar ronde knipperlichtjes onder de koplampen, en geen rubberstrip op het chroom (zijn '74-er Passat had wel die rubberstrip)
    1 punt
  7. Is een kwestie van smaak/voorkeur zoals ik al aangaf. Een rijdende kermisattractie vind ik persoonlijk ook niets.
    1 punt
  8. Die quote krijg ik niet weg, ligt aan mijn iPad! Maar deze auto herken ik ook nog van vroeger: VW Variant. Deze hadden wij ook nog. Ook een Simca 1501 station herinner ik me nog.
    1 punt
  9. Hmmmm mis een chroom randje rond de velgen
    1 punt
  10. Nou, zo vind ik het wel mooi. De zwarte grillrand had je nog vergeten. En dan natuurlijk nog de verlaging en DSG en motor tuning. Ik vind hem zo eigenlijk wel helemaal af
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe