Ga naar inhoud

Biggie Broertje let op u op ring amsterdam


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Amsterdam gaat met camera's op rondweg alle auto's scannen

Door Dimitri Reijerman, woensdag 7 september 2011 16:52, views: 7.866

De Amsterdamse politie wil eind dit jaar het camerasysteem dat op de ring is aangelegd gaan gebruiken om de kentekens van alle binnenkomende voertuigen te scannen. Volgens B&W voldoet het plan aan alle juridische eisen.

Momenteel controleren circa zeventig anpr-camera's die op afritten en viaducten van de A10 hangen of vrachtwagens zich houden aan de milieuzones in de hoofdstad. Daarbij worden beelden van het kenteken en de voorkant van het voertuig gemaakt. Als een niet milieuvriendelijke vrachtwagen de zone inrijdt, wordt automatisch een bekeuring opgemaakt en verstuurd. Als er geen hit is met de database, worden de beelden volgens de gemeente direct vernietigd.

Burgemeester Van der Laan heeft in een brief aan de gemeenteraad aangekondigd dat de politie ook gebruik wil gaan maken van de 'milieucamera's' bij criminaliteits- en overlastbestrijding. Zo zou de politie beelden kunnen gebruiken om overlastgevende taxichauffeurs of op de vlucht geslagen overvallers op te sporen.

Momenteel zet de politie de anpr-camera's slechts incidenteel in. Zo zijn de camera's van de 'digitale slotgracht' gebruikt om tijdens een vechtsportgala beelden te schieten van voertuigen in de omgeving, omdat de politie over aanwijzingen beschikte dat er veel criminelen op af zouden komen.

Volgens het voorstel van B&W om de anpr-camera's op grote schaal in te zetten, wordt voldaan aan de Wet politiegegevens. Zo zou er steeds een 'zorgvuldige afweging' moeten plaatsvinden voordat een kenteken in de opsporingsdatabase mag worden geplaatst. Ook belooft de gemeente dat de beelden voor de politie via een gescheiden gegevensstroom worden verwerkt. De politie mag op zijn beurt de beelden alleen opslaan als er sprake is van een hit.

Het CBP, dat al enkele keren heeft geageerd tegen kentekenregistratie, laat Tweakers.net weten dat het nog geen oordeel mag vellen over de Amsterdamse plannen. Volgens de regels kan de privacywaakhond pas achteraf een oordeel geven over de gehanteerde werkwijze van de politie. Minister van Veiligheid en Justitie Opstelten speelt ondertussen nog met het idee om kentekengegevens maximaal vier weken op te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen issue, niets te verbergen

Droom lekker verder.

IEDEREEN heeft iets te verbergen.

Maar de digitale big brother is al zover in onze maatschappij geïnfiltreerd, dat is vrijwel onmogelijk nog te stoppen. Maar daarom hoef je nog niet alles zomaar te laten gebeuren.

'O gij mak burger schaap, gij zult al uw hebben en houden tentoonspreiden teneinde de almachtigen alles over uwen reilen en zeilen te doen informeren' <_<

Denk nog maar eens terug aan de geschiedenis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

mag zo zijn, maar toch niet iets wat men via kenteken, camera's, e.d. kan detecteren in mijn geval. Het komt op mij altijd nogal over als onnodige irrartionele paranoia, die angst voor privacy schending. Net als die mensen die op een forum als dit hun kenteken onzichtbaar maken op foto's. Why, denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had je toch inventiever verwacht Menno! Denk nog maar eens goed na wat je met kentekeninformatie en de bijbehorende auto, van op afstand, allemaal kunt doen...

Helaas is het nu eenmaal zo dat er vele zieke geesten rondlopen en snode zaken willen ontplooien.

Alles wat vastgelegd wordt kan en zal op enig moment tegen je gebruikt worden. Het gaat de overheid gewoon niks aan of ik nou wel of niet met mijn auto A'dam binnenrijdt. Punt, daar hoeft geen uitleg bij.

Stel je voor we richten een camera op de voordeur van de politici die dit weer bedacht hebben. En dan zeggen we "je hebt toch niks te verbergen? "ik mag toch wel zien wanneer jij je huis verlaat en wanneer je met je auto, of een andere auto, wegrijdt?" "en ik leg het slechts vier weken vast hoor" "en ik zal het echt niet, nee echt niet, oneigenlijk gebruiken, vertrouw me maar..." :doh2:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie niets concreets, alleen dat je van mening bent dat eea de overheid niets aangaat. Wat voor snoods zou men in hemelsnaam kunnen aanrichten? Zoals ik zei zijn dit soort angsten doorgaans niet gebaseerd op enige concrete en rationele grond. Vaak puur gevoelsmatig op basis van onterechte associatie met voormalige nazi-praktijken

Keerzijde aan de positieve zijde is dat men snodaards, criminelen en verkeersovertreders kan opsporen.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Droom lekker verder.

IEDEREEN heeft iets te verbergen.

Maar de digitale big brother is al zover in onze maatschappij geïnfiltreerd, dat is vrijwel onmogelijk nog te stoppen. Maar daarom hoef je nog niet alles zomaar te laten gebeuren.

'O gij mak burger schaap, gij zult al uw hebben en houden tentoonspreiden teneinde de almachtigen alles over uwen reilen en zeilen te doen informeren' <_<

Denk nog maar eens terug aan de geschiedenis...

Ook hier niets te verbergen! Sterker, ze mogen mij opzoeken, ik zal ze hartelijk ontvangen en na afloop een mooie brochure van mijn werk toesturen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heren, ik zou zeggen, droom lekker verder.

Maar ik zit (al jaren) dagelijks digitale ellende op te lossen (hackers, fouten, spionage, etc) en geloof me, er WORDT misbruik gemaakt van alles wat je maar digitaal vastlegt.

Tuurlijk gebeurde dat in de niet-digitale wereld ook, maar nu is het allemaal veel simpeler, anoniemer, en veel makkelijker van op grote afstand te doen...

Om ideeën op te doen: http://tweakers.net/nieuws/76633/amsterdam-gaat-met-cameras-op-rondweg-alle-autos-scannen.html#reacties

B.v. Menno: jou kenteken mag iedereen weten? Ok, dan zijn er van die grapjassen die b.v. jouw kenteken kopieren en op hun auto plakken en dan door het camera cordon van A'dam rijden en vervolgens dingen doen die niet door de beugel kunnen. Die zijn dan vervolgens gekoppeld aan JOUW kenteken en JOUW NAW gegevens. Ik neem aan dat je je dan wel kunt voorstellen wat daarvan de consequenties kunnen zijn? En dat is nog maar 1 simpel voorbeeldje...

leesvoer:

http://www.computerweekly.com/blogs/the-data-trust-blog/2009/02/debunking-a-myth-if-you-have-n.html

https://www.bof.nl/ons-werk/niets-te-verbergen/

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, je kunt het dromen noemen, maar ik denk toch dat dit allemaal spijkers op laag water zoeken is. En een directe link met digitale ellende is er niet. Wat beweegt jou bv om je kenteken op de foto's hier onzichtbaar te maken? Dat is toch louter iets tussen de oren? Je maakt mij niet wijs dat zoiets enig ongemak laat staan gevaar kan opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als die mensen die op een forum als dit hun kenteken onzichtbaar maken op foto's. Why, denk ik dan.

Om de doodeenvoudige reden dat dit Forum voor iedereen te lezen is (ook niet leden). Nu is de haaievin op het dak van m'n auto al een magneet voor het dievengilde en daarom probeer ik daar waar mogelijk het niet te makkelijk te maken. Ik heb nu eenmaal de ervaring dat er voor mijn huis is ingebroken in de auto, dat hoeft voor mij niet nog een keer.

Noem het paranoia, maar hier in de wijk zijn er ook berichten van inbrekers die met ladders via de kinderkamer binnensluipen om vervolgens autosleutels te ontvreemden.. Nou zal die auto mij verder een rotzorg zijn als het over de veiligheid van m'n gezin gaat.

Met google kan iedereen de foto's vinden die ik hier gepost heb bijvoorbeeld.. Stel je nu eens voor dat je op zoek bent naar een amundsen, je typt het in in google en tada..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang we het niet weten maar denken, neem ik liever niet het aanvullende risico. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met waar je woont en of je al eerder ervaringen hebt gehad met inbraak bijvoorbeeld.

Om nog maar te zwijgen over de veiligheid van je gezin..

Link naar reactie
Delen op andere sites

over wel of niet dromen / niets te verbergen.. Ik neem aan dat iedereen ook zijn telefoon uit heeft , tenzij deze gaat bellen?.

Ik vind het wel een goed plan. Mensen uit de auto krijgen (vermijd-de-spits-korting/bonus), leasefrauders aanpakken, crimi's opsporen (*proest)

Zeker wel eens over het bewaren van gegevens. De overheid is tenslotte niet zo heel goed in beveiliging of het netjes opruimen van data.

Link naar reactie
Delen op andere sites

criminelen, of ze nu van de overheid zijn of "freelance", hebben vele mogelijkheden om achter je gegevens te komen.

Waarom zou je het ze nog makkelijker maken door je kenteken NIET onleesbaar te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel simpel. Er zijn diverse programma's die je gegevens laten zien over een auto (zo ook de site van de RDW). Dergelijke applicaties en sites hebben een database aan de achterkant. In diezelfde database zit meer informatie dan die de applicaties laten zien. Er staat dus een aardige deur open naar de informatie.

Dat het nog niet in de media is geweest dat daar ergens een lek in zit wil niet zeggen dat dat lek er niet is!

Ik vind het zelfs enigszins naïef om anno 2011 onzorgvuldig met je gegevens om te gaan.

Simpel praktijk voorbeeld: Afgelopen week heb ik een telefoon gevonden op straat, binnen 5 minuten had ik als simpele ziel al uitgedokterd waar de eigenares van de telefoon woont..

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat lijkt me ook niet zo moeilijk in veel gevallen. Zou je met mijn telefoon echter niet lukken. Maw, ik let echt wel op wat ik doe. Waar het mij hier om ging was het volgende.

Ik denk dat het niet erg logisch en rationeel is wanneer je hier je kenteken onzichtbaar maakt met het oog op potentiele snoodaards. Om de simpele reden dat je je auto ook niet permanent verstopt hebt staan in een goed afgesloten garage, maar er qualitate qua mee rijdt op de openbare weg, waar het kenteken aan honderduizenden potentiele blikken bloot staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, mensen die denken dat de overheid nu niet weet waar je uithangt met je auto hebben nog nooit gekeken naar wat er allemaal boven en naast de weg hangt. Ik gok dat als ik van Den Bosch naar Amsterdam rijdt, men mij toch al de hele weg kan volgen, inclusief kenteken ;) (en zelfs of ik in m'm neus peuter of niet :lol: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe