Ga naar inhoud

Skoda Citigo - VW Up - Seat Mii


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Een kopietje uit de Autoweek nr 34 (22e jaargang) / 24-31 augustus 2011

Volkswagen dacht met de in Brazilië gebouwde Fox kosten te kunnen besparen en dus

flink te cashen in het A-segment, maar kwam van een koude kermis thuis. Waar het

merk uit Wolfsburg in andere segmenten aan de top meedraaide, moest de Fox in

de compacte klasse in veel concurrenten z'n meerdere erkennen. De Up moet nu

rigoureus orde op zaken stellen en Volkswagen naar de top van het A-segment

katapulteren. Met andere woorden: de Kia Picanto onttronen. Gaat dat lukken?

Bron & volledige artikel: 20110825 Autoweek 22-34 - VW UP - Seat Mii - Skoda City.pdf

Ze komen nu dus met de VW Up, Skoda City, Seat Mii (nieuwe versie Arosa).

Om je hier een beeld bij te geven:

post-2-0-63244000-1314307102_thumb.jpg post-2-0-88908700-1314307101_thumb.jpg

Skoda City

post-2-0-33629700-1314307103_thumb.jpg

VW Up

post-2-0-11200800-1314307101_thumb.jpg

Seat Mii (Arosa)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We maken de eerste kilometers met de Volkswagen Up, de nieuwe ster van Volkswagen in het kleine A-segment.

Als Fiat begin 2012 met zijn nieuwe Panda op de markt komt, zal hij een nieuwe en niet mistenverstane tegenstander hebben, de Volkswagen Up, te koop voor een begintarief dat tussen de 8.500 en 9.000 euro zal liggen. Met een 1,0-liter driecilinder benzinemotor aan boord, die 75 pk levert en waarmee je spelenderwijs 1 op 20 rijdt. Maar die er ook geen moeite mee heeft op de Autobahn een tempo van 160 km/h vast te houden, zo ervoeren we tijdens een speciale pre-introductie van de Up in Wolfsburg.

De eerste indrukken waren zonder meer positief. Dankzij zijn – voor zijn klasse - extreem lange wielbasis van 2,42 meter rijdt de up! niet alleen heel stabiel en comfortabel, maar is hij ook buitengewoon ruim. De up! is maar 3,5 meter lang, maar dankzij het feit dat de wielen extreem op de hoeken staan, is de ruimte binnenin voldoende voor vier volwassenen en aardig wat bagage.

De instap naar achteren vraagt weliswaar enige lenigheid, ondanks het feit dat de portieren zo groot zijn als die van een Phaeton, maar verder laat het comfort niks te wensen over. Complimenten aan de motoreningenieurs: de driepitter klinkt niet als een keukenmachine, maar maakt gewoon een lekker geluid, loopt keurig trillingsvrij (ondanks de afwezigheid van balansassen) en hij is nog lekker soepel ook.

De voorruitstijlen zijn erg dik wat doet vrezen voor het zicht naar voren, maar doordat ze zo ver van je vandaan staan, is dat toch goed.

De Up ziet er goed uit, zowel van binnen als buiten, het is een auto met een vriendelijk en rustig design, zoals de Golf. We weten uit ervaring dat de houdbaarheid daarvan okay is. Moet ook wel, want deze eerste up! vormt de basis van een complete familie: er komen ook een vijfdeurs, een coupé, een MPV en een elektrische versie.

De volledige rij-impressie met de Volkswagen Up staat in AutoWeek 36, die op 7 september in de winkels ligt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Autonieuws | Exclusief! Alle prijzen Volkswagen Up!

Via de officiële weg kregen we alleen een vanafprijs van de Volkswagen Up, maar dankzij een bron hebben we alle specificaties gekregen en kunnen we nu alle prijzen melden.

Zoals eerder gemeld: de basisversie is de 60 pk sterke Take Up. Die heeft een vanaf prijs van 8.490 euro. De standaarduitrusting omvat airbags voor bestuurder en passagier, een knie airbag voor de bestuurder, radiovoorbereiding met twee speakers, in kleur mee gespoten bumpers, neerklapbare achterbank, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel en dagrij verlichting.

Het middelste uitrustingsniveau is de Move Up. In combinatie met de 60 pk sterke 1,0-liter driecilinder is de prijs 9.400 euro, met 75 pk is dit 10.110 euro. Alle Ups hebben een wegenbelastingvrije status en voldoen aan de eisen voor 14 procent bijtelling.

De meer uitrusting van de Move Up ten opzichte van de basisversie bestaat uit ESP, City Emergency Braking, elektrische ramen voor, hoogglans zwarte accenten in het interieur, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, in kleur mee gespoten buitenspiegels en deurhendels, tyre leak indicator, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, easy entry en een in delen neerklapbare achterbank.

De topversie is de High Up. Die kost met 60 pk 10.320 euro met 75 pk 11.030 euro. De meer uitrusting? 15-inch lichtmetaal, Volkswagen Radio RCD 215, lederen stuurwiel met zwarte hoogglans inleg, lederen schakelpookknop en handremgreep, mistlampen vóór, chromen accenten in het interieur, elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, dashboard pad in kleur gespoten.

Pakketten

De oplettende lezer mist tot nu toe de airconditioning, en inderdaad: daar moet je een pakket voor bestellen. Bijvoorbeeld het Up White pakket. Dit omvat naast de Climatic airco 16-inch lichtmetaal, Maps+More portable infotainment systeem, ‘Pure White’ lak, diefstal beveiligde wielbouten, buitenspiegelbehuizing in de kleur ‘chroom’, instaplijsten ‘chroom’, vloermatten voor en achter, dashboard PAD in kleur Pure White, 65 procent donkergetinte ruiten achter en stoffen bekleding ‘Stripes’. Het pakket kost 1.510 euro.

Airconditioning is ook inbegrepen in het Up Black pakket. Dat omvat naast de Climatic airco 16-inch lichtmetaal met zwarte afdekplaat, Maps+More portable infotainment systeem, ‘Deep Black Pearl’ lak, diefstalbeveiligde wielbouten, buitenspiegelbehuizing in de kleur ‘chroom’, instaplijsten ‘chroom’, 65 procent donkergetinte achterruiten, vloermatten voor en achter, dashboard PAD in kleur Pure White en stoffen bekleding ‘Stripes’. De meerprijs van dit pakket is 1.880 euro.

Dan is er het Comfortpakket. Dat bestaat uit elektrische ruiten voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, tweetonige claxon, geluidssignaal bij niet-uitgeschakelde verlichting en een parkeerlicht. Dat kost 375 euro. Het Executive pakket bestaat uit Radio-/CD-speler RCD 215 (standaard op High Up), Maps+More en Climatic. Op de Move Up kost dit 765 euro, bij de High Up is dit 545 euro.

Het Veiligheidspakket omvat City Emergency Braking, ESP en deactivering van de rechterairbag met sleutel en kost 425 euro. Dan is er het Winterpakket van 315 euro, dat je verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en mistlampen vóór verschaft. Het Drive pakket bestaat uit cruise control, park distance control achter en boardcomputer plus. De prijs is 375 euro. Het laatste pakket dat we aanstippen is het Dynamic pakket. Dat brengt je voor 500 euro een sport onderstel, 16-inch ‘Triangle’ lichtmetaal en 65 procent getinte ramen achter.

Onze lezer weet ons verder te melden dat een automatische transmissie in week 22 van 2012 beschikbaar komt. De Volkswagen Up verschijnt in februari bij de dealers.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer dan andere badge voor Skoda Up

frankfurt - De nieuwe kleine Skoda, waarmee het merk voor de eerste maal actief wordt in het groeiende A-segment, wordt geen Volkswagen Up met andere logo's. Skoda's ontwikkelingsbaas Eckhard Scholz spreekt van een "zelfstandig ontwerp".

In de basis is en blijft de kleine Skoda een Volkswagen Up. De Tsjechische variant krijgt echter "een eigen front en achterzijde". De ontwikkelingsbaas spreekt bovendien van aanpassingen aan de flanken, wat resulteert in "meer licht in de auto".

Wat prijs betreft, zal de Skoda-telg goedkoper worden dan de Volkswagen Up, aldus Scholz. Prijzen zijn nog niet bekend. De Up kost bij de Nederlandse marktintroductie in februari 8.490 euro. De benjamin van de Skoda-range komt omstreeks april 2012.

bron: telegraaf.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 september 2011 bron autoweek

post-27-0-85269400-1317219977_thumb.jpg

post-27-0-45294700-1317220094_thumb.jpg

post-27-0-56516700-1317220101_thumb.jpg

Zoals beloofd komt ook Skoda met zijn eigen versie van de Volkswagen Up. Dit is ‘m dan: de Citigo, die vanaf volgende zomer het voordelige broertje moet zijn van de VW.

De Volkswagen Groep is tamelijk afwezig in het A-segment dat druk bevochten wordt door modellen als de Aygo, Twingo en Picanto. Dat wordt de komende tijd ruim goedgemaakt. De Up is vanaf heden de troef van VW in het A-segment, Seat en Skoda volgen met hun eigen variant op die stadsauto. Die komen beide volgend voorjaar op de markt. Dit is de versie van Skoda, die Citigo is gedoopt. Alle drie de auto’s komen uit de fabriek in het Slowaakse Bratislava.

Vanzelfsprekend is de Citigo grotendeels gelijk aan de Up. Beide hebben ze een lengte van 3,56 meter en komen ze als drie- en vijfdeurs. Ook de wielbasis is met 2,51 meter gelijk en de bagageruimte van 251 liter. Met een neergeklapte achterbank is dat 951 liter. Het motorenaanbod is eveneens gelijk: ook hier maakt de 1,0-liter driecilinder zijn opwachting met vermogens van 60 en 75 pk. Skoda geeft daarvoor een CO2-uitstoot op van 105 en 108 gram. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 14,4 of 13,2 seconden en de Citigo weegt 929 kg. De topsnelheid van het stadsautootje is afhankelijk van de motor 160 of 171 km/u.

Een diesel komt er niet; wel wordt er gewerkt aan een CNG-versie (aardgas) waarvoor een uitstoot van 79 gr/km wordt beloofd. Verder is er nog de Greentec-versie die wat aanpassingen heeft om de auto zuiniger te maken. De dorst van de driepitter wordt teruggebracht tot 4,2 en 4,3 liter per 100 km voor de 60 en 75 pk en dat betekent een CO2-uitstoot van 97 en 99 gr/km.

Ook op andere vlakken lijkt de Citigo op de Up. Het City Safe Drive, dat de auto vanaf 30 km/u kan afremmen tot stilstand in noodsituaties, zien we ook op de optielijst van deze Tsjech. Standaard is de Citigo echter wat kaler uitgerust. ESP is bijvoorbeeld niet standaard en dit tweekleurige dashboard is er pas in de hogere uitrustingsniveaus. Een prijs voor de Citigo geeft Skoda pas vrij als de komst van het model dichterbij is. Vast staat natuurlijk dat hij goedkoper zal zijn dan een Up. “De Citigo wordt echter geen goedkope auto, maar wel voordelig,” aldus Skoda.

Zoals beloofd komt ook Skoda met zijn eigen versie van de Volkswagen Up. Dit is ‘m dan: de Citigo, die vanaf volgende zomer het voordelige broertje moet zijn van de VW.

De Volkswagen Groep is tamelijk afwezig in het A-segment dat druk bevochten wordt door modellen als de Aygo, Twingo en Picanto. Dat wordt de komende tijd ruim goedgemaakt. De Up is vanaf heden de troef van VW in het A-segment, Seat en Skoda volgen met hun eigen variant op die stadsauto. Die komen beide volgend voorjaar op de markt. Dit is de versie van Skoda, die Citigo is gedoopt. Alle drie de auto’s komen uit de fabriek in het Slowaakse Bratislava.

Vanzelfsprekend is de Citigo grotendeels gelijk aan de Up. Beide hebben ze een lengte van 3,56 meter en komen ze als drie- en vijfdeurs. Ook de wielbasis is met 2,51 meter gelijk en de bagageruimte van 251 liter. Met een neergeklapte achterbank is dat 951 liter. Het motorenaanbod is eveneens gelijk: ook hier maakt de 1,0-liter driecilinder zijn opwachting met vermogens van 60 en 75 pk. Skoda geeft daarvoor een CO2-uitstoot op van 105 en 108 gram. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 14,4 of 13,2 seconden en de Citigo weegt 929 kg. De topsnelheid van het stadsautootje is afhankelijk van de motor 160 of 171 km/u.

Een diesel komt er niet; wel wordt er gewerkt aan een CNG-versie (aardgas) waarvoor een uitstoot van 79 gr/km wordt beloofd. Verder is er nog de Greentec-versie die wat aanpassingen heeft om de auto zuiniger te maken. De dorst van de driepitter wordt teruggebracht tot 4,2 en 4,3 liter per 100 km voor de 60 en 75 pk en dat betekent een CO2-uitstoot van 97 en 99 gr/km.

Ook op andere vlakken lijkt de Citigo op de Up. Het City Safe Drive, dat de auto vanaf 30 km/u kan afremmen tot stilstand in noodsituaties, zien we ook op de optielijst van deze Tsjech. Standaard is de Citigo echter wat kaler uitgerust. ESP is bijvoorbeeld niet standaard en dit tweekleurige dashboard is er pas in de hogere uitrustingsniveaus. Een prijs voor de Citigo geeft Skoda pas vrij als de komst van het model dichterbij is. Vast staat natuurlijk dat hij goedkoper zal zijn dan een Up. “De Citigo wordt echter geen goedkope auto, maar wel voordelig,” aldus Skoda.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over Up, Citigo en Mii

post-27-0-53621000-1317832314_thumb.jpg post-27-0-65057200-1317832315_thumb.jpg post-27-0-75650400-1317832316_thumb.jpg

Ik moet zeggen dat ik de drie A-segmenters van de Volkswagen Groep best geslaagde auto’s vind. Al hadden de verschillen wat groter mogen zijn, maar in deze klasse gaat het er om de kosten te drukken en als ze alledrie van de zelfde productielijn moeten komen, kun je geen drie totaal verschillende auto’s verwachten.

Waar ik wel een beetje mee zit, is de naamgeving. Ik vind alle drie de typeaanduidingen niet zo geslaagd. Op de naam Up zijn natuurlijk duizend-en-één variaties mogelijk. Als je er in de vrieskou mee met autopech op de vluchtstrook staat, wordt het natuurlijk al gauw een fucked-Up. En het is maar goed dat Volkswagen geen zeven jaar garantie geeft en in navolging van Kia een speciaal model komt om dat te benadrukken. Dan zou je al gauw moeten rondrijden in een Seven-Up. Het is maar een kleine greep…

Dan de Skoda Citigo. Al jarenlang doen de marketingafdelingen er alles aan om het publiek er van te overtuigen dat je zo’n kleine auto ook best op de buitenweg kan gebruiken. Iedereen weet dat je met een moderne A-segment auto best 130 of 140 km/u kan kruisen. Skoda kiest er daarentegen voor om ‘city’ nadrukkelijk in de typeaanduiding te noemen. Vreemd. Bovendien klinkt Citigo in mijn oren eerder als een soort vuilniswagen, een buslijn voor de ouden van dagen of het nieuwste type van Bugaboo. Ik vind ‘m niet passen bij een no-nonsense Skoda.

Als klap op de vuurpijl was er gisteren de Seat Mii. De computerspelletjesadepten vielen zowat van hun stoel. “De figuurtjes waarmee je speelt op de Wii heten ook zo!” Zouden ze dat echt niet zelf weten bij Seat? Ik hou me doorgaans verre van computerspelletjes. Ik kreeg bij het horen van de typenaam dan weer meteen een visioen van Beaker van de Muppet Show…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af, zouden ze die VW UP met opzet zo lelijk gemaakt hebben? Die neus ziet er niet uit man, helemaal niet als je hem in een lichtere kleur ziet met de zwarte rand random het nummerbord :s

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu je het er over hebt en gekeken te hebben valt het me ook op

Dan nog liever in chroom kleur als die in lichtere kleur is

Maar liefst gewoon in kleur van auto mee gespoten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of kleur daar veel verandering in brengt. Je zal die gekke spleet toch blijven zien, al net zo lelijk als de Peugeots met die giga bek aan de voorkant.

Technisch gezien vraag ik me ook af of alle 3 de modellen wel evenveel lucht binnen krijgen en dus (afhankelijk van de weersomstandigheden) andere verbruiks/prestatiecijfers hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

post-2-0-56978000-1318963364_thumb.jpg

vr 14 okt 2011, 15:14 | 13 reacties

Productie Skoda Citigo van start

bratislava - Als eerste van het drieluik Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii gaat de Skoda-variant in productie. De drie stadsrakkers komen uit dezelfde fabriek in het Slowaakse Bratislava.

De Volkswagen-fabriek trapt af met de inmiddels getoonde driedeursvariant, maar zal in een later stadium ook de evengrote vijfdeurs maken. Ook de Volkswagen en Seat debuteren als driedeurs en komen op korte termijn met twee deuren. Of Skoda meerdere varianten brengt, is niet duidelijk. In ieder geval Volkswagen bevestigt de komst van een hoog op de wielen staand model, de Cross-Up.

In vergelijking met de twee centimeter kortere Up van Volkswagen wijkt de Skoda af door zijn front, achterklep en achterste zijruitje. De Seat-versie beschikt over weer een ander front, achterklep en achterlichten. Skoda brengt de Citigo nog dit jaar op de Tsjechische markt. De rest van de wereld moet tot omstreeks april op de benjamin van het Skoda-gamma wachten. Ook de Seat Mii en Volkswagen verschijnen eerst op de lokale markt voordat andere landen aan de beurt zijn. In Nederland komt de Up in februari, de Mii arriveert rond april. In alle gevallen hangt een 1,0 liter driecilindermotor onder de kap, 60 of 75 pk sterk.

Bron: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10727125/__Productie_Skoda_Citigo_van_start__.html

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

post-27-0-70356700-1320254726_thumb.jpg post-27-0-17549900-1320254744_thumb.jpg post-27-0-17368800-1320254747_thumb.jpg

Eigenlijk heeft het best lang geduurd voordat Skoda met een model in het a-segment op de markt kwam, terwijl een goedkope auto voor het volk juist bij het merk past.

VW had ooit de Lupo, samen met de Seat Arosa, maar de Tsjechen stonden buiten spel. Maar nu is er dan het trio VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo. Op dit moment maken we in de omgeving van Praag kennis met de eerste Skoda die op een model van Volkswagen gebaseerd is.

Uiterlijk onderscheidt hij zich met name door de achterklep van staal en het ontbreken van het knikje in de achterste zijruit. Onder het kleine motorkapje snort een 1,0-liter driecilindermotor met in ons geval 75 pk (er is ook een versie met 60 pk). Bij het instappen valt op dat het interieur breder is dan dat van veel andere auto’s in deze klasse. Zit je vaak schouder aan schouder, in de Citigo is er duidelijk meer afstand. Bovendien heb je niet het gevoel in een kleine auto te zitten. Het dashboard zit vrij hoog, er is veel bewegingsvrijheid voor de benen en de a-stijlen zitten ver naar voren.

Dat er serieus werk is gemaakt van het isoleren van motorgeluid, merken we na het invoegen op de snelweg. Ook al zijn het maar drie zuigers die op en neer stampen, motorlawaai is er niet. Zelfs niet bij een tempo van 160 km/h. De niet al te straf afgestelde vering en demping dragen eveneens bij aan de volwassen indruk die deze Tsjechische dwerg maakt. Op de achterbank heb je met een lengte van 1,91 m weinig te zoeken, dat is duidelijk. De kofferruimte is met zijn inhoud van 251 liter bijna even groot als die van een Peugeot 207. We moeten nog wel even wachten op de Citigo: pas tegen de zomer van 2012 komt Skoda’s volkswagen naar Nederland.

De volledige rij-impressie met de Skoda Citigo is te lezen in AutoWeek 45, die vanaf woensdag 9 november in de winkels ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe