Ga naar inhoud

Display climatronic knippert?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Gisterochtend startte ik de auto en ik zie ineens dat de eerste ca. 30 seconden het display van de climatronic knippert!? M.a.w. alle weergaven van het display (temperatuur, symbooltjes, etc) knipperen. De eerst paar meter rijd ik achteruit, bij ons de oprit af. Toen ik eenmaal in de straat vooruit reed was het over en had ik weer gewone weergave op het climatronic display.

Trouwens gelijk daarna getest of de koelwerking en de warmteproductie nog in orde waren, maar dat funktioneerde allemaal prima. Ook geen entry bij "vehicle status" in de Maxidot. Nooit eerder gezien en de andere keren dat ik gisteren (en voorheen) de auto startte, had ik geen knipperend display.

Iemand enig idee wat dat kan zijn, knipperend climatronic display? :hmm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als ik even google kom ik onder meer dit topic tegen. Daar ging het (weliswaar bij een Golf III) om een kaduuke sensor (die een kleine € 400,00 kostte overigens...) Misschien even uit laten lezen dus?

Ook vond ik een topic bij de buren, daarbij ging het waarschijnlijk om een kleine lekkage. Ik mag echter niet linken naar de buren???????

Voor de rest van de Google-resultaten: KLIK! :D

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Marc02, dat is al eerder genoemd. Linken naar iets waar een redelijk deel van de actieve leden niet bij kan i.v.m. een ban is nogal onzinnig. :(

Je kan wel 'linken', maar dan zonder hyperlink (sla de http://www. over), dat is niet verboden of zo :)

Ik weet trouwens wel dat bij mij het recirculatie icoontje gaat knipperen als ik hem 'te lang' op die stand laat staan. Maar dan knippert niet het hele display.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de garage gebeld, ga zometeen maar ff langs om storing te laten uitlezen. Heb geen zin om in de vakantie met een defecte climatronic te komen staan...

Kan me moeilijk voorstellen dat bij een (vrijwel) nieuwe auto (< 1 jr) het koelmiddel al op zou zijn.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Marc02, dat is al eerder genoemd. Linken naar iets waar een redelijk deel van de actieve leden niet bij kan i.v.m. een ban is nogal onzinnig. :(

Je kan wel 'linken', maar dan zonder hyperlink (sla de http://www. over), dat is niet verboden of zo :)

Ah, juist! Ik dacht dat het ban-probleem wel een beetje opgelost was? ;-)

Hoe dan ook, ik heb in Erik's topic bij de buren alsnog de link geplaatst, dus opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar baal ik altijd zo van. Dan geeft de auto een melding, maar heel vaag, alleen in de trant van een knipperend display en daar moet je het dan mee doen.

Vervolgens kun je weer een afspraak maken bij de garage, hopen dat men tijd heeft. Kan uiteraard alleen maar tijdens de openingstijden, afwachten wat men zegt. Meestal in de trant van "we hebben de storing gewist, kom nog maar eens terug als het nog een keer gebeurd".

Lijkt me voor garages ook niet prettig, allemaal van die consumenten met vage klachten die a la minuut geholpen willen worden, iedere keer weer storingen uitlezen. Ook niet bevorderlijk voor de capaciteitsplanning van je garage.

Waarom nou niet meer informatie richting de eigenaar van de auto? Er zitten display mogelijkheden genoeg in de auto, gebruik die dan!

Desnoods een code die je ergens kunt opzoeken? Of een self-service portal via internet, o.i.d.

Vooral dat je als consument altijd als 'dombo' wordt behandeld stuit me zo tegen de borst, jammer hoor, gemiste kans. Waarom springen de marketeers daar nou niet eens op in? Op de intelligente klant, i.p.v. altijd maar de 'simpele' klant? <_<

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook wel langskomen Menno, maar dat is niet het punt.

Lees mijn tip, behandel me niet als 'simpele' consument die maar weer braaf moet komen opdraven bij de garage (tijdens de openingstijden). Gebruik de mogelijkheden die de elektronika heeft, en zorg er voor dat de consument dat zelf ook kan. Er is een grote schare aan hoogopgeleide mensen die zelf echt wel iets kunnen bepalen/interpreteren. Laat me in ieder geval de keuze...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, maar voor beide methoden is wat te zeggen. Als iemand het dan anders interpreteert denken ze wellicht, prima dan hoef ik niet naar de garage...

Zorg er dan tenminste voor dat ze de melding opslaan, als het zich vaker dan sporadisch voordoet (minimaal 2) dan krijgen ze het een stuk makkelijker voor elkaar om een onderdeel (onder garantie) te wisselen.

@Marc02, mooi zo! 'opgelost' onder bepaalde omstandigheden inderdaad, en niet voor iedereen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, juist! Ik dacht dat het ban-probleem wel een beetje opgelost was? ;-)

Hoe los je een perma ban op???

Daar baal ik altijd zo van. Dan geeft de auto een melding, maar heel vaag, alleen in de trant van een knipperend display en daar moet je het dan mee doen.

Vervolgens kun je weer een afspraak maken bij de garage, hopen dat men tijd heeft. Kan uiteraard alleen maar tijdens de openingstijden, afwachten wat men zegt. Meestal in de trant van "we hebben de storing gewist, kom nog maar eens terug als het nog een keer gebeurd".

Lijkt me voor garages ook niet prettig, allemaal van die consumenten met vage klachten die a la minuut geholpen willen worden, iedere keer weer storingen uitlezen. Ook niet bevorderlijk voor de capaciteitsplanning van je garage.

Dan heb je pas begrip voor een(huis)arts die wel een goede diagnose met vage klachten moet stellen, zonder dat het lichaam de storing bewaart...:)

Dat zet je dan weer met beide benen op de grond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe los je een perma ban op???

Daar zijn allerlei manieren voor... 8-)

Dan heb je pas begrip voor een(huis)arts die wel een goede diagnose met vage klachten moet stellen, zonder dat het lichaam de storing bewaart...:) Dat zet je dan weer met beide benen op de grond...

Absoluut! En net als bij een garage is het vaak ook bij de huisarts zo dat je op het moment van het bezoek nét geen last van het probleem hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij de garage geweest. Overigens keurig en vriendelijk geholpen.

Waar ik al bang voor was: niks gevonden, geen storing opgeslagen. :wub2:

Om op die remote-diagnose/self service portal terug te komen.

Ik vind niet dat ze VCDS er bij moeten leveren, maar met alle beschikbare verbindingstechnologie is het vrij simpel om b.v. een link met VAG en/of de importeur te leggen met je auto. Die dan remote de storing uitleest en dan b.v. aangeeft, u moet nog wel of niet langs de garage gaan. Zoals vanochtend had mij dit een ritje naar de garage bespaart en de garagehouder een kwartiertje tijd gescheeld.

In de IT wereld bestaat dit al jaren. Servers, opslagsystemen e.d. die self-remote diagnostics doen en de leverancier waarschuwen voordat je zelf in de gaten hebt dat er iets fout gaat of zal gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. Die dan remote de storing uitleest en dan b.v. aangeeft, u moet nog wel of niet langs de garage gaan. Zoals vanochtend had mij dit een ritje naar de garage bespaart en de garagehouder een kwartiertje tijd gescheeld.

In de IT wereld bestaat dit al jaren. Servers, opslagsystemen e.d. die self-remote diagnostics doen en de leverancier waarschuwen voordat je zelf in de gaten hebt dat er iets fout gaat of zal gaan.

Daar ben ik niet echt een voorstander van <_<.

Als je dan een zelfparkerende auto hebt (Ford/VW) dan zet die remote je auto langs de kant....of parkeert die je net waar jij niet wilt... en dat vanwege een onbekende storing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij de garage geweest. Overigens keurig en vriendelijk geholpen.

Waar ik al bang voor was: niks gevonden, geen storing opgeslagen. :wub2:

Om op die remote-diagnose/self service portal terug te komen.

Ik vind niet dat ze VCDS er bij moeten leveren, maar met alle beschikbare verbindingstechnologie is het vrij simpel om b.v. een link met VAG en/of de importeur te leggen met je auto. Die dan remote de storing uitleest en dan b.v. aangeeft, u moet nog wel of niet langs de garage gaan. Zoals vanochtend had mij dit een ritje naar de garage bespaart en de garagehouder een kwartiertje tijd gescheeld.

In de IT wereld bestaat dit al jaren. Servers, opslagsystemen e.d. die self-remote diagnostics doen en de leverancier waarschuwen voordat je zelf in de gaten hebt dat er iets fout gaat of zal gaan.

Tsja, in de autowereld bestaat het ook al jaren. Alleen wil de gemiddelde Skodarijder (en andere rijders van auto's uit deze klasse) waarschijnlijk niet dat zijn auto duurder wordt door de toevoeging van deze techniek. Als je dat wilt, moet je geen Skoda, maar een Audi of duurder kopen.

Kort door de bocht: als ik een Kyoso-fiets bij de Halfords koop, verwacht ik ook niet de kwaliteit en de mogelijkheden en de servive die horen bij de Koga Myata die ik bij de fietsenspeciaalzaak om de hoek kan kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet de auto nu ook al Fred! Indien er een storing wordt geconstateerd (al dan niet terecht), gaan 'ie in noodloop, kom je nog nauwelijks vooruit... :P

Ik zeg, ik zou willen dat ik een keuze had om niet persé naar de garage te hoeven en eerst die self-remote diagnostics te kunnen doen. En/of ze moeten het uitlezen van storingen ook in het display v.d. auto beschikbaar stellen en niet alleen op de speeltjes bij de dealer of VCDS bezitters.

@MarcoO2: Oh ja? Welke auto kan ik dan remoten (laten) inloggen en online overleggen met de importeur/garage? Die ken ik nog niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn al diverse systemen waarbij de auto (al dan niet optioneel) voorzien is van een internetverbinding waarbij het uitlezen, eventueel verhelpen en resetten van storingen, maar ook het uitvoeren van updates en dergelijke,. mogelijk is. Heb ze al meermalen langs zien komen in de diverse autobladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg, ik zou willen dat ik een keuze had om niet persé naar de garage te hoeven en eerst die self-remote diagnostics te kunnen doen..

Daar ben ik geen deskundige in en laat dat nu juist graag aan de garage over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit zou je toch niet willen?

Want dat gaat gebeuren.

http://www.nrcnext.n...e-auto-gehackt/

www.autosec.org

http://www.autosec.o...oakland2010.pdf

Wordt dit onze toekomst:

In this paper we experimentally evaluate these issues on a modern automobile and demonstrate the fragility of the underlying system structure. We demonstrate

that an attacker who is able to infiltrate virtually any Electronic Control Unit (ECU) can leverage this ability to completely circumvent a broad array of safety-critical systems. Over a

range of experiments, both in the lab and in road tests, we demonstrate the ability to adversarially control a wide range of automotive functions and completely ignore driver input—

including disabling the brakes, selectively braking individual wheels on demand, stopping the engine, and so on.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is prima mogelijk ja, als ik nu 5 minuten iemand zijn sleutels heb zou ik al een VCDS kabel kunnen aanbrengen met remote USB poort. Vervolgens lekker op afstand de auto de meeste idote dingen laten doen, tot de ABS testen of uitschakelen aan toe!

Ik denk dat voor de meeste mensen de lampjes + het boekje al genoeg informatie is. Wel ben ik het eens dat er meer informatie bij zou mogen staan, van welke aard de storing is bijvoorbeeld. Of in mijn geval bij de Greenline, welk lampje kapot is (dat past dan meer in het verhaal van Marco - ander merk of duurder model).

Omdat ik zelf kan uitlezen kwam ik er vrij snel achter dat de melding vals was, de aangegeven lamp functioneerde prima maar de melding bleef terug komen (lampje) totdat ik hem verwijderd had.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik geen deskundige in en laat dat nu juist graag aan de garage over.

Da's prima Fred. Maar waar ik altijd zo op tegen ben, is dat iemand anders voor mij bepaald of ik 'deskundig' ben, of ik het snap, of ik wel slim ben, of ik techneut ben. Mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen?

Tot nu toe is mijn ervaring met talloze garages dat de kennis en kunde van de heren monteurs toch echt niet je-van-het-is. Hooguit heeft men ervaring opgedaan op een specifiek gebied omdat ze er dagelijks mee te maken krijgen. Maar (be)redeneren, logisch foutzoeken, symptomen van oorzaken scheiden, neuh. :wub2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's prima Fred. Maar waar ik altijd zo op tegen ben, is dat iemand anders voor mij bepaald of ik 'deskundig' ben, of ik het snap, of ik wel slim ben, of ik techneut ben. Mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen?

Tjsa, bij dat zelf bepalen zit nu juist de kneep.

Waar ik me dan een beetje aan stoor is dat met je pc een moederbordfout optreedt, en dat je nergens kunt zien waar de fout zit, nota bene een apparaat dat tig keer geavanceerder is dan de auto.

Maar bij de auto wil je dan alles zelf bepalen of iets goed of fout is.

Dan denk ik, ieder z'n vak.

En dan denk ik dat je met als PC-freak de VCDS-kabels moet aanschaffen, dan kun je er wat mee.

Maar om zomaar alles in de display te zetten die leken ook kunnen zien, dan staat binnen no time jan-en-alleman op de stoep van de garage met vragen...

En de VCDS ligt binnen de mogelijkheden van de gevorderde enthousiast waartoe ik jou toch zeker mag rekenen.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik me dan een beetje aan stoor is dat met je pc een moederbordfout optreedt, en dat je nergens kunt zien waar de fout zit

Daar stoor ik me ook aan ja. Van die halve-errors. Hij doet het half goed/half fout. En alle diagnostics zijn niet eensluidend. Maar vervolgens (door allerlei andere zaken te elimineren) blijft er wel de conclusie over dat (in dit geval) er iets rot is op het MB en het geen software fout betrof. Dus uiteindelijk heb ik wel die diagnose kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe