Jump to content

Het leven van een autoverkoper.

Wasmachineman
 Share

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Standaard op zondag zijn we dicht Marco. Ik kreeg jouw vraag pas nu te zien hier?

Nu vandaag op dinsdag is mijn vrije dag naast zondag dus. Houden zo want ik moet er niet aan denken om ook op zondag te werken. Op zaterdag werken valt al tegen hoor want zoveel actie is er niet die dag. Maar goed, die zaterdag houden we er voorlopig in vermoed ik. 😉

• Like 1

• 2 weeks later...

Ik denk dat goedmaken in het 4e kwartaal voor alle producenten bij een wens blijft, misschien dat rond de jaarwisseling alle productie en logistiek weer een beetje op orde is, maar met de energieprijzen die momenteel overal de pan uit rijzen, kan dat nog wel eens flink tegenvallen.

• Like 1

Het zou zomaar kunnen dat de logistiek nog niet “op orde” is hoor. Het probleem ligt bij de chips volgens velen maar er gaan geruchten dat het gewoon ook opzet kan zijn. Laar de vraag maar omhoog gaan en het aanbod naar beneden. Dan kunnen we de prijzen opschroeven naar boven.... 😔

Energieprijzen zijn ook skyhigh ineens. Gelukkig ligt mijn energiecontract 3 jaar vast sinds afgelopen mei. 

De chip tekorten hebben de fabrikanten zelf veroorzaakt zo schijnt.
Begin corona heeft men massaal bestelde chips geannuleerd daar men dacht dat de verkoop in zou storten omdat we weer een recessie in zouden gaan.
Mar tsja dit liep even anders, want in vele takken van industrie steeg de productie.
En doordat de gaten die gevallen waren voor productie chips autoindustrie werden ingevuld door andere sectoren pissen de autofabrikanten nu naast de pot.
En worden er nu met spoed weer chips machines gebouwd, alleen die hebben ook weer chips nodig.....

Ga er maar zeker van uit dat de schaarste 2023 nog aanwezig zal zijn en met beetje geluk ze in 2024 weer beetje op peil zijn.
Wij als firma hebben er ook last van, onze leveranciers kunnen in sommige gevallen geheel niet zeggen wanneer ze bepaalde producten weer kunnen leveren.
Met gevolg dat wij ook nu al klussen hebben die uitgesteld zijn, de kasten bv zijn al geproduceert en staan opgeslagen ofis een deel al ingebouwd wachtend op onderdelen.
En als die er zijn dan kunnen we inplannen wanneer we project gaan opstarten.
Andere klanten hebben hier weer profijt van omdat ze hun spullen eerder op lokatie hebben staan omdat ze onderdelen hebben die nog gewoon leverbaar/verkrijgbaar zijn

1 uur geleden, EdK zei:

De chip tekorten hebben de fabrikanten zelf veroorzaakt zo schijnt.
Begin corona heeft men massaal bestelde chips geannuleerd daar men dacht dat de verkoop in zou storten omdat we weer een recessie in zouden gaan.
Mar tsja dit liep even anders, want in vele takken van industrie steeg de productie.
En doordat de gaten die gevallen waren voor productie chips autoindustrie werden ingevuld door andere sectoren pissen de autofabrikanten nu naast de pot.
En worden er nu met spoed weer chips machines gebouwd, alleen die hebben ook weer chips nodig.....

Ga er maar zeker van uit dat de schaarste 2023 nog aanwezig zal zijn en met beetje geluk ze in 2024 weer beetje op peil zijn.
Wij als firma hebben er ook last van, onze leveranciers kunnen in sommige gevallen geheel niet zeggen wanneer ze bepaalde producten weer kunnen leveren.
Met gevolg dat wij ook nu al klussen hebben die uitgesteld zijn, de kasten bv zijn al geproduceert en staan opgeslagen ofis een deel al ingebouwd wachtend op onderdelen.
En als die er zijn dan kunnen we inplannen wanneer we project gaan opstarten.
Andere klanten hebben hier weer profijt van omdat ze hun spullen eerder op lokatie hebben staan omdat ze onderdelen hebben die nog gewoon leverbaar/verkrijgbaar zijn

Klopt.

1 minuut geleden, NakHarry zei:

Zit al 14 maanden op de PS5 te wachten voor onze zoon (en uiteraard een beetje (veel) voor mijzelf)... :paus:

Klopt ook want hier vergelijkbaar. Noodgedwongen speel ik op een Xbox en PS4 want PS5 was wel besteld bij Bol.com maar gecanceld daarna helaas.

• Sad 1

26 minuten geleden, NakHarry zei:

Zit al 14 maanden op de PS5 te wachten voor onze zoon (en uiteraard een beetje (veel) voor mijzelf)... 

Ook die chips ( grafische) is een schaars goed.
Kijk maar eens naar de levertijden van de nieuwste grafische kaarten van Nvidea en Radeon
Lange levertijden en schaars af en toe wat op de markt
En dan voor prijzen die 2 tot 3 keer over de kop gaan...

En zo ook voor de PS5 die mondjes maat de grafische chips binnen krijgen.....

• Like 1

• 1 month later...
Op 27-7-2021 om 22:12, Wasmachineman zei:

ik zal dagelijks hier bijhouden wat er speelt aan de verkoopkant van een autoverkoper. Een dagboek misschien maar niet elke dag hoor? Of misschien soms zelfs 2 x per dag...jullie kennen mij ondertussen wel.

Je hebt lange dagen........
Of valt er zo weinig te beleven bij Peugeot als verkoper...

Of toch alweer een andere werkgever ???   😂

Houd het er maar op dat ik lange dagen heb. Heel lange dagen!!

Mijn nieuwe demo is er nog steeds niet vanwege chip problemen. 308 zou in september aankomen bij de dealer. Nu wordt dat januari/februari hopelijk? 

Levertijden zijn behoorlijk lang, 6 maanden maak ik vaak mee maar sommige bestellingen staan al 8 maanden in backorder.

Terwijl elektrische auto’s regelmatig een levertijd hebben van 2 maanden. Die krijgen voorrang op conventionele auto’s vanwege de uitstoot. 

Dan schijnt er nog een ander probleempje zich te manifesteren binnenkort: magnesium tekort. 

Arjan Velthoven  22 oktober 2021

De wereldwijde productie van (bedrijfs)auto’s heeft momenteel te lijden onder het tekort aan halfgeleiders. Maar er ligt nog een veel groter gevaar op de loer: een tekort aan magnesium kan de autoproductie volledig stilleggen. Dat meldt de Financial Times.

Ongeveer 90 procent van de wereldvoorraad magnesium is afkomstig uit China. Magnesium is een metaal dat van vitaal belang is voor de constructie van een groot aantal verschillende auto-onderdelen. Wanneer het met aluminium wordt gemengd tot een legering, wordt het gebruikt in van alles, van brandstoftanks en versnellingsbakken tot stoelframes en lichtmetalen wielen.

De magnesiumproductie vindt voor een groot deel in de stad Yulin. Financial Times meldt dat de Chinese regering de sluiting van meer dan de helft van haar magnesiumsmelterijen heeft afgedwongen vanwege een energiecrisis. Er zijn nog maar vijftien van de vijftig smelterijen actief en die draaien ook nog eens op halve kracht, om aan de vereisten van de overheid te voldoen.

1920_man-lkw-produktion-muenchen-3811-10

De auto-industrie ziet de sterk verminderde magnesiumproductie met angst tegemoet, want deze duurt tot zeker eind dit jaar.

Volgens ramingen van Fastmarkets.com van medio september van dit jaar bedroeg de waarde van magnesium op dat ogenblik 40.000-45.000 yuan (6.207-6.983 dollar) per ton, een stijging met 36 procent ten opzichte van de week daarvoor. Het is een teken dat wanneer de verslagen van oktober en november verschijnen, het aantal nog verder zal zijn gestegen.

Het magnesiumtekort zou een dynamisch duo kunnen vormen met het huidige tekort aan microchips, waardoor de gehele auto-industrie nog voor het begin van volgend jaar op de knieën zou kunnen worden gedwongen. Analisten spreken nu al van een nachtmerriescenario als er op korte termijn geen oplossing wordt gevonden.

https://www.ttm.nl/materieel/magnesiumtekort-pas-echte-bedreiging-voor-voertuigproductie/141277/

Edited by Wasmachineman
  • Confused 1