Ga naar inhoud

Knallen met Max in de Formule 1 πŸ‡§πŸ‡ͺ πŸ‡³πŸ‡±


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

12 uren geleden, Cordoba zei:

Ook Ford die eerder deze week nog al hoog van de toren blies, staat lelijk in zijn hemd: er is geen enkele aanwijzing dat er ook maar iets aan de hand is geweest. (Omdat media aangeven dat zowel Red Bull als de onderzoeker van buiten het team aangeven dat er geen enkele aanwijzing voor ongewenst gedrag is geweest, ga ik er van uit dat dit klopt).

Die zie ik niet. Ford heeft alleen opgeroepen tot transparantie en snelle duidelijkheid, en dat lijkt me een volkomen terechte oproep.Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, EdK zei:

Heette dat niet het begin van de ramadan ?

Het zit nog net iets anders: volgende week is de race in Saoedi Arabie, en die zondag begint de ramadan, en daarom is de race van volgende week een dag naar voren geschoven. Nu hebben we 2 opeenvolgende weken races, en 6 dagen tussen races is te kort tijd om alles in te pakken en op tijd weer uitgepakt te hebben op het volgende circuit, daarom is ook de race van dit weekend een dag naar voren geschoven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag de eerste vrije trainingen van het seizoen, bijna alle rijders kwamen op de gele mediumband naar buiten, een enkeling koos voor de rode band. Max zette meerdere keren de snelste ronde van dat moment en reed op geel, maar door de snelle verandering van de baan (volgens Zak Brown werd de baan elke 5 minuten 0,1 seconde sneller) ging daar regelmatig iemand onderdoor, zeker toen RB (het oude Alpha Tauri), Williams en Ferrari op de rode band snelle rondes gingen zetten zakte Max naar plek 6 in FP1. Doordat het veranderen van de baan, en bovendien rijden met daglicht (dus warmer, niet 's avonds zoals de race), zegt het resultaat niet zoveel.

FP2 kozen veel meer rijders/teams voor de zachte band, en doordat in het donker werd gereden waren de omstandigheden meer vergelijkbaar met de kwalificatie. Doordat brandstofhoeveelheden in de auto onbekend zijn, en ook niet bekend is hoever de motoren teruggeschroefd waren, moet je heel voorzichtig met deze gegevens omgaan, dat kan morgen behoorlijk anders zijn. Haas lijkt met afstand het minste team, Mercedes lijkt behoorlijk goed te draaien, Aston Martin (Alonso) heeft mij positief verrast (was in beide sessies sneller dan Max), Alpine lijkt het één-na-laatste team te worden. Williams is lastig te beoordelen: door de zachte banden stonden ze in FP1 bovenin, in FP2 stonden ze vrij ver naar achteren.

image.jpg

Overigens is vandaag ook bekend geworden dat er volgens een journaliste een mail vanaf een anoniem mailadres met honderden Whatsapp bestanden en andere gegevens van Christian Horner rondgemaild binnen de F1-wereld en journalisten. De vraag is in hoeverre die bestanden echt zijn, of dat het gemanipuleerde bestanden zijn. Zoals eerder al door anderen werd opgemerkt is de timing hiervan nogal opvallend zo vlak voor het nieuwe seizoen, en kan het ook een poging zijn om het Red Bull team te beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De race in Bahrain is wel een paar honderd meter spannend geweest, na de eerste bocht was de winnaar eigenlijk al bekend. Max startte van poolposition, Leclerc naast hem had geen goede start waardoor Max redelijk onbedreigd de koppositie vast kon houden en dat de hele race volhouden.

image.jpg

Met hier en daar een incident, maar wel een openingsrace van het seizoen zonder uitvallers, waren er een paar opvallende zaken:

- Perez reed een goede race en stoomde langzaam maar zeker op naar de 2e plek

- Leclerc had wat problemen met zijn auto, en schoof tijdens de race langzaam naar achteren

- Hamilton gaf tijdens de race aan dat zijn stoeltje gebroken was!! In de bijna 40 jaar dat ik F1 volg heb ik dit nog nooit gehoord

- bij Racing Bulls is duidelijk dat Laurent Mekies van Ferrari is overgekomen, en blijkbaar ook de strategie heeft meegenomen: een handvol rondes voor het eind van de race als Tsunoda binnen een halve seconde achter Magnussen zit, moet ie positie wisselen met Ricciardo, terwijl Max er ook al aankomt om ze op een ronde te zetten. Gevolg is dat beide RB's tijd verliezen op Magnussen, en vervolgens komt Ricciardo voor de finish alleen maar in de buurt van Magnussen. Gevolg is een hoop ergernis bij de coureurs, waarbij Yuki in de uitloopronde Ricciardo min of meer van de baan gedrukt schijnt te hebben.

- Mercedes moet echt zijn best doen om McLaren achter zich te houden

- Aston Martin is niet goed in de race, (wel de kwali)

Β 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png

Morgenmiddag gaat het circus van start in de volgende halteplaats: Jeddah (Saoedie Arabie) met om 14:30 uur de eerste vrije training, om 18 uur de 2e training, en vrijdag om 14:30 de 3e training.

Vrijdag om 18 uur begint de kwalificatie voor de race, en de race zelf start zaterdag om 18 uur.

De Britse pers lijkt zich vooral in te zetten om Red Bull uit elkaar te spelen: vorige week veel aandacht voor een anonieme mail over Horner met een inhoud waarvan niemand nog vast heeft kunnen stellen of die echt is of niet. Nu hebben ze het continue over Max die bij Mercedes zou tekenen om het plekje van Hamilton volgend jaar over te nemen. Opvallend dat niemand zich afvraagt waarom Max zou tekenen bij een renstal die het al een paar jaar op rij niet voor elkaar heeft, terwijl hij nu bij een renstal rijdt waar het wel voor elkaar is Γ©n hij een contract heeft tot 2028.

Ik ben benieuwd of we in Jeddah andere teams/coureurs naar voren zien komen, en wie er juist terugvallen.

Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag in de eerste vrije training was het opvallend dat Max op de harde band zelfs sneller was dan de veel anderen op zachte banden. Dat kan een paar dingen betekenen: of de rest had de afstelling van de auto nog niet voor elkaar, of Max heeft zaterdag tijdens de race weer een weergaloos tempo, en verdwijnt geleidelijk aan de horizon.

image.jpg

Max was in de 2e vrije training 0,331 seconde langzamer dan Alonso en ook 0,101 seconde langzamer dan Russell, maar Aston Martin en Mercedes hebben vorige week laten zien dat hun race pace wat tegenvalt, benieuwd of dat dit weekend ook zo is. (ik weet niet op welke banden deze tijden gezet zijn, maar ga uit van rood voor alle rijders).

Max heeft aangegeven dat de kwalificatie morgenavond alles kort bij elkaar zal zitten, en als RBR dit soort dingen zegt klopt het eigenlijk altijd. Kwalificatie zal spannend zijn, en in de race zal de rest waarschijnlijk het nakijken hebben.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Superleuk dat Bearman mee kan doen. Op dit circuit echt een uitdaging om te debuteren. Toch een 10e tijd - beter dan Zhou πŸ˜‰Β Ben benieuwd of die iets te kwalificeren heeft zo.Β 

Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bearman heeft vandaag gewoon beregoed gereden. Was tijdens de kwalificatie regelmatig gewaagd aan Hamilton, en leek maar 0,036 seconden te kort te komen om Hamilton uit Q3 te houden. Uiteindelijk was het verschil 0,064 seconden, ik denk dat Bearman zijn snelste tijd kwijt geraakt is doordat ie buiten de lijntjes heeft gekleurd (heb dat nog niet gecheckt).

Zhou heeft geen tijd neer kunnen zetten, Hulkenberg is in Q2 uitgevallen met mechanische pech, en ik zou niet verbaasd zijn als Sargeant nog een gridstraf krijgt voor het in de weg rijden van Hulkenberg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dan dat zonnebrilletje in die smiley van je voor de niet-meer-blinde-darm?

1 uur terug, Cordoba zei:

Bearman heeft vandaag gewoon beregoed gereden. Was tijdens de kwalificatie regelmatig gewaagd aan Hamilton, en leek maar 0,036 seconden te kort te komen om Hamilton uit Q3 te houden. Uiteindelijk was het verschil 0,064 seconden, ik denk dat Bearman zijn snelste tijd kwijt geraakt is doordat ie buiten de lijntjes heeft gekleurd (heb dat nog niet gecheckt).

Β 

Foutje van mij ik had de Q2 tijd van Bearman vergeleken met de Q2-tijd degene die plek 10 na Q3 had, maar dat was Stroll en niet Hamilton. Bearman zat dus echt op 0,036 seconden na in Q3.

Bij Zhou is de versnellingsbak en de complete aandrijflijnvervangen, waardoor ie dus niet aan de kwalificatie kon deelnemen en ook weinig in de vrije trainingen heeft gereden. Ik zie een document van de FIA dat Zhou geen tijd heeft gereden die binnen 107% van de kwalificatietijd ligt (ik denk dat dit de tijd van Q1 is, omdat omstandigheden tussen Q1, Q2 en Q3 kunnen veranderen). Ik zie Zhou wel op de voorlopige startlijst voor morgen zijn, dus denk dat hij uit de pit moet starten omdat hij niet heeft gekwalificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Grote kans dat ik niets live ga kijken komend weekend, zeker omdat de kans is dat in elk geval de race gewoon saai wordt. De 1e en 3e vrije training om 02:30 uur 's nachts zal in Europa weinig bekeken worden, wat ik ook niet snap is dat men Australie niet 1 of 2 weken doorgeschoven heeft zodat het in de Europese zomertijd valt, dat scheelt een uur tijdverschil. Wat de race en de kwalificatie betreft: ik kijk een beetje naar wat er te verwachten is aan de hand van de resultaten in de trainingen en de weersvoorspellingen, en bepaal dan of en wat ik live ga kijken. Japan (2 weken later) heeft gewoon voor Europa alles 2 uur later op de dag, en dat is toch wel een flink verschil.

Wat waarschijnlijk het spannendste is komend raceweekend: is Sainz weer in staat om te racen, of mag Bearman opnieuw instappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gisteren al bekend is geworden rijdt Sainz gewoon dit weekend.

Albon heeft in de 1e vrije training zijn auto ietwat verbouwd, met als gevolg dat het chassis is afgeschreven. Helaas heeft Williams in Australie geen reserve chassis bij zich, volgens Williams een gevolg van de achterstand die ze afgelopen winter hadden met ontwerp en productie van de auto voor 2024. Aanvankelijk was het verhaal dat Albon dit weekend niet meer in actie zou komen, en in de 2e training heeft Albon ook niet gereden, maar wel zijn teammaat Logan Sargeant. Daarna heeft Williams in overleg besloten dat Sargeant zijn auto dit weekend af moet staan aan Albon, omdat dit de kans vergroot dat het team 1 of 2 kampioenspuntjes binnenhaalt, en dat betekent veel geld voor het team. Er wordt nu veel nadruk gelegd op de teamplayer die Logan is, dat hij hier mee instemt, eerlijk gezegd denk ik ook dat de ongelooflijke hoeveelheid schade die Sargeant het vorig jaar heeft gereden, ook debet is aan de slechte toestand van het Williams-team. Het is te hopen dat Albon inderdaad een puntje weet te pakken, voor dat dit weer de basis is van ruzie binnen een F1-team. Ik vraag me wel af of de crash van Albon niet te wijten is aan de auto: voor de eerste bocht zie je bij het aanremmen dat de auto begint te slingeren en rechts de muur ingaat, om direct bij de volgende bocht links de muur in te gaan. Overigens kan ook de slinger geΓ―nitieerd zijn doordat ie over de kerbstones ging.

Β 

Linkje naar de crash van Albon.

Β 

Ferrari lijkt in elk geval sterk in de kwalificatie, de vraag is hoelang ze dat in de race volhouden. Het kan dus een race worden, waar er echt strijd geleverd moet worden voor de winst.

Β 

Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zou Sainz naar toe gaan??Β 
En dan die Tsunoda, die is verrassend goed. Ook die zie ik volgend jaar in een nieuw team.


Ricciardo is bezig met zijn laatste seizoen, die kan beter de marketing helpen en promotie activiteiten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. Β© Skoda Forum Europe