Ga naar inhoud

Nieuwe FABIA getest met geheimzinnige aanhanger


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-c27221749a742f97c98b98a3ad2a2330.jpeg

De nieuwe ŠKODA FABIA komt eraan. Hij heeft honderden tests en duizenden simulaties doorlopen. Hij incasseerde de ijzige vrieskou van Siberië en de zinderende hitte van de Sahara. Hij kreeg plensbuien op z’n dak en trok een continu tegenstribbelende aanhanger over de Alpen.

Hightech-aanhanger simuleert bergen en trailers

De aanhanger die je op de foto’s ziet, is een speciaal testvoertuig. De ingebouwde dynamo kan precies zoveel weerstand bieden als de techneuten inprogrammeren. Het idee is simpel: door de wielen van de aanhanger af te remmen, vertraagt de auto. “Op deze manier simuleren we uiteenlopende situaties, zoals het beklimmen van een berg of het trekken van trailers variërend van licht tot zwaar”, vertelt Pavel Kolajta. Hij test de functionele eigenschappen van de nieuwe FABIA.

De dynamo op wielen is één manier om het testen van nieuwe modellen efficiënter te maken. Zo zijn er honderden tests, sommige in de echte wereld, andere in de virtuele wereld. “Als we een nieuw model ontwikkelen, hebben we al deze tests nodig. We moeten zeker weten dat onze auto’s aan de allerhoogste eisen voldoen”, aldus Pavel Kolajta.

Testen onder extreme weersomstandigheden wordt al jaren gedaan. “Wij testen de prestaties van een auto in temperaturen variërend van -30 tot +45 graden Celsius, in sneeuw, ijs en zelfs stortregens”, vertelt Kolajta terwijl hij de extremen opsomt. Daarvoor heeft ŠKODA een klimaatkamer en een speciale wasstraat.

Veiligheid testen met simulaties en botsproeven

Csaba Sirgely is verantwoordelijk voor de veiligheid van de nieuwe FABIA. “Het lastige is: we beschermen de levens van de inzittenden, maar ook die van andere weggebruikers zoals voetgangers, fietsers en motorrijders.” Dus is het frame van de nieuwe FABIA sterk en stijf genoeg om de inzittenden te beschermen, maar geeft de carrosserie mee tijdens een eventuele aanrijding met een voetganger. “Computersimulaties laten zien hoe we dat het beste kunnen doen en fysieke tests bevestigen dat de gekozen oplossing veilig en correct is.”

Dat brengt ons bij de botsproeven – in de echte wereld en op de computer. Niet alleen hele auto’s worden gecrasht, er zijn ook tests voor de afzonderlijke onderdelen. “Tijdens de ontwikkeling van de FABIA hebben we meer dan 200 crashtests uitgevoerd. Maar voordat we zo’n test realiseren, hebben we er ongeveer 140 simulaties op losgelaten om het onderdeel goed te krijgen”, legt Sirgely uit. Die verhouding tussen fysieke tests en computersimulaties verandert als een hele auto eraan moet geloven. Dan begint de crashtest met ongeveer duizend computersimulaties.

Sirgely gebruikt de klimaatkamer waarover Pavel Kolajta vertelde ook: “Tijdens het statisch testen, activeren we bijvoorbeeld de airbag van de bijrijder 300 keer. Alle airbags in de auto worden trouwens zo vaak getest. Dat zijn een heleboel tests en die voeren we uit bij temperaturen van -35 tot +90 graden Celsius.”

De nieuwe FABIA is een van de veiligste auto’s in zijn klasse

Dankzij alle computersimulaties en fysieke tests is de nieuwe ŠKODA FABIA een van de veiligste auto’s in zijn klasse. Hij voldoet zowel aan alle wettelijke eisen, als aan de strenge criteria van het onafhankelijke Euro NCAP-instituut. Bekend van de vijfsterrenscores. Om die te bemachtigen, moet een nieuwe auto aan steeds strengere eisen voldoen. Zowel de passieve als actieve veiligheid wordt uitgebreid getoetst. Sirgely ziet dit met vertrouwen tegemoet, want de automatische noodremassistent en de Front Assist van de nieuwe generatie FABIA behoren tot de beste in het segment.

Lees ook: Nieuwe FABIA: ruimer, veiliger en sportiever dan ooit

Lees hier het volledige artikel

aangepast door PC-fre@k
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan lullen wat je wilt tegen Ons Skoda Nieuwsmeisje; maar die geeft toch geen antwoord. 🤢

En als ze (hij, of is het een bot/AI?) überhaupt antwoord zou geven, dan is het slechts pleur&sleur standaard marketinggezwets. 😈

 

Wat betreft dat testen van VAG vehikels met zwaar beladen aanhangers. Ik heb dat regelmatig in werkelijkheid gezien. Zeker buiten het hoogseizoen wil men nog al eens de Grossglockner Hochalpenstrasse of de Passo dello Stelvio / Stilfser Joch daarvoor gebruiken.

 

 

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach gij goedgelovige... gij gelooft nog in sprookjes. Dat marketing piepeltjes ooit inhoudelijk en concreet antwoord geven?

Op alle eerdere commerciële prietpraat is, behalve door de 'echte' mensen alhier, nog nooit een inhoudelijke reactie geweest van jouw lieve Skoda Nieuwsmeisje. (of woont die inmiddels in de container in jouw tuin? 😉)

Sure... dream on... Wat dat betreft zijn het net politici. Die zijn ook behept met een soortgelijke afwijking. Een manco waar schijnbaar geen genezing voor bestaat. 🤐

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe