Ga naar inhoud

MRB vrijstelling tot 2014?


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Uit dit artikel uit de Autoweek van vandaag maak ik op dat de Greenline rijders onder ons geen MRB betalen tot 2014.

post-2-0-66227000-1309464859_thumb.jpg

Dat is best goed nieuws, toen ik eind 2010 mijn auto bestelde gokte ik tot 2012. Dit bleek 5 maanden later bij aflevering tot 2013 te zijn, en nu 4 maanden later is dit tot 2014. Kwestie van tijd of we krijgen er wel een paar jaar bij :P

Bron: Autoweek 26 - 2011, blz. 28

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Om dit artikel even een boost te geven (ook om het sneller te vinden).

De motor rijtuigen belasting (MRB - oude wegenbelasting) voor o.a. de Seat Ibiza (ST) Ecomotive, Volkswagen Polo en Skoda Fabia (Combi) Greenline blijft 0 (nul) euro tot 1 januari 2014.

Geen idee wat ze daarna van plan zijn, volle mep op basis van gewicht of een speciale klasse... We zien wel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Woensdag was ik voor een 30.000 km beurt in de garage.

Vertelde wat met de man achter de balie, het ging over de MRB die we waarschijnlijk na 1-1-2014 zouden moeten betalen.

Hij vertelde dat de bezitters van een MRB-vrij voertuig die vrijstelling ook na 1-1-2014 zouden behouden. Alleen als het voertuig dan ingeruild wordt zou de nieuwe eigenaar wel MRB moeten betalen.

Is hier op het forum iets over bekend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woensdag was ik voor een 30.000 km beurt in de garage.

Vertelde wat met de man achter de balie, het ging over de MRB die we waarschijnlijk na 1-1-2014 zouden moeten betalen.

Hij vertelde dat de bezitters van een MRB-vrij voertuig die vrijstelling ook na 1-1-2014 zouden behouden. Alleen als het voertuig dan ingeruild wordt zou de nieuwe eigenaar wel MRB moeten betalen.

Is hier op het forum iets over bekend

Dit klopt niet. (Tenzij de regels weer veranderd worden). Waarom zegt zo een man dit? Ben zelf afgelopen najaar wezen winkelen voor een nieuwe auto. Wat je allemaal op de mouw wordt gespeld door de verkopers! Terwijl de informatie echt makkelijk te vinden is op internet bv:

Motorrijtuigenbelasting

  • Tot 2014, een jaar langer dan beloofd door de voorganger van Weekers, blijven de MRB-vrijstellingsgrenzen op 110 (benzine) en 95 (diesel) gr/km staan. Daarmee worden de huidige bezitters van een MRB-vrije auto ontzien, zoals BOVAG heeft bepleit;
  • MRB-vrijstelling wordt per 1 januari 2014 aangescherpt tot 50 gr/km. Vanaf 1 januari 2016 moet echt iedere auto MRB betalen, inclusief de elektrische auto. Voor elektrische/hybride auto’s geldt nog wel compensatie in de vorm van een aftrek voor het extra gewicht van de accu’s;

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n soort zelfde regeling is er ook geweest toen de grijskenteken regeling op de schop ging.

Mij is niet duidelijk uit bovenstaande (post van echtp ) of dit geldt voor de bestaande auto's die dus al gebruikt worden, of dat dit pas gaat gelden voor de nieuw verkochten auto's vanaf 1-1-2014

Eigenlijk zou men dat toch niet kunnen maken om mensen die een belastingvrij auto gekocht hebben meteen maar in een keer de volle mep te laten betalen. Voor de GL zou dat € 85 per maand zijn. Dat is het dubbelen van een benzine versie

Het is zo jammer dat er geen duidelijkheid over is, je weet niet waar je aan toe bent. Er zijn er vele die menen het te weten en die roepen maar wat. Niet gehinderd door enige afgunst. Maar hoe het precies zit heb ik nog niet gehoord.

De mail waar de garage het over had zou afkomstig zijn van PON. Meer weet ik er ook niet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n soort zelfde regeling is er ook geweest toen de grijskenteken regeling op de schop ging.

Mij is niet duidelijk uit bovenstaande (post van echtp ) of dit geldt voor de bestaande auto's die dus al gebruikt worden, of dat dit pas gaat gelden voor de nieuw verkochten auto's vanaf 1-1-2014

Eigenlijk zou men dat toch niet kunnen maken om mensen die een belastingvrij auto gekocht hebben meteen maar in een keer de volle mep te laten betalen. Voor de GL zou dat € 85 per maand zijn. Dat is het dubbelen van een benzine versie

Het is zo jammer dat er geen duidelijkheid over is, je weet niet waar je aan toe bent. Er zijn er vele die menen het te weten en die roepen maar wat. Niet gehinderd door enige afgunst. Maar hoe het precies zit heb ik nog niet gehoord.

De mail waar de garage het over had zou afkomstig zijn van PON. Meer weet ik er ook niet van.

Dit geldt ook voor 'bestaande gevallen'. Echt je kunt het op internet op tientallen plaatsen vinden. Ze spelden je maar wat op de mouw in de garage.... schande!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus gaan we vanaf 1-1-2014 belasting betalen. En dit wordt afhankelijk van het gewicht en de CO2 uitstoot berekend, als ik het goed begrijp. Er is nog niet bekend hoe hoog de belasting wordt.

Dan valt het misschien nog wel mee.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus gaan we vanaf 1-1-2014 belasting betalen. En dit wordt afhankelijk van het gewicht en de CO2 uitstoot berekend, als ik het goed begrijp. Er is nog niet bekend hoe hoog de belasting wordt.

Dan valt het misschien nog wel mee.

Nee, de belasting is alleen afhankelijk van de brandstofsoort en het gewicht. Dit lijkt dus niet mee te gaan vallen. Reken maar op meer dan 1000 euro.

Lees bv:

MRB 2014 en 2015

Voor de motorrijtuigenbelasting geldt:


  • De vrijstelling van de MRB vervalt voor zeer zuinige auto's per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto's. Vanaf dan is de hoogte van de MRB gebaseerd op het gewicht van de wagen.
  • Personenauto's met een CO2-uitstoot met maximaal een uitstoot van 50 gr/km worden tot en met 2015 vrijgesteld.

Of kijk eens hier: http://bit.ly/FRWePK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag contact gehad met de Belatingdienst-Auto (0800 0749) En werd mij verteld dat er nog niets duidelijk was over hoe het met de MRB gaat vanaf 1-1-2014. Er wordt van alles geroepen vanuit o.a. de dealers, maar er is nog niets bekend. Ik heb het de goede man 2 x laten vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle fiscale maatregelen zijn eigenlijk tijdelijke maatregelen. De verlaging is bij de invoering als als (zeer) tijdelijk bestempeld en afgelopen jaar is er dus duidelijkheid over gekomen, de vrijstelling gaat vervallen voor alle auto's en er wordt gewoon naar gewicht afgerekend. Het was dus al bij de invoering van de BPM-vrijstelling duidelijk dat ie op termijn weer zou verdwijnen en dat de grenswaarden ook periodiek zouden worden aangepast. Een echte verrassing is het dus niet voor de fiscalisten onder ons

In die zin is een reclame met geen MRB in zekere zin misleidend, maar meestal staat er in de kleine lettertjes wat onder die advertenties. Veel mensen lezen daar natuurlijk overheen terwijl er ook in de media uitvoerig over geschreven/ gesproken wordt, in ieder geval rond de 3e dinsdag in september...

Het is natuurlijk sneu als je de kleine lettertjes niet gelezen hebt of dan even niet opgelet hebt, maar het was allemaal wel duidelijk wat er ging gebeuren. Je hebt in ieder geval nog het voordeel (gehad) van de bpm, ook een flinke bak geld. Dat afschaffen van de bpm-vrij zal dan ook behoorlijk ten laste van de marge van de leveranciers gaan. Die hebben nu immers allemaal een auto voor relatief veel geld kunnen verkopen, let maar eens op de verkoopprijs.. Een gedeelte van het BPM bedrag is in de verkoopprijs verstopt en dan is die dus nog steeds iets goedkoper dan een "vieze, goedkopere maar door de bpm toch duurdere" Fabia (bij Skoda) en ze proberen je over de streep te trekken met de MRB. Oftewel, op de Fabia greenlines wordt er relatief veel marge gedraaid en ze kunnen hem desondanks "goedkoper" aanbieden. Bij de andere merken is dat natuurlijk niet veel anders.

Citaat MinFin uit de link:

=>

Vrijstelling mrb vervalt

Deze vrijstelling voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Vanaf 2014 zal de MRB hierdoor alleen nog op gewicht zijn gebaseerd.

Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen tot en met 2015 worden vrijgesteld. Deze vrijstelling is bedoeld om de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe generatie zeer zuinige auto’s te stimuleren.

<=

Het verhaal dat er niets bekend is klopt dus niet helemaal, de grote lijn staat.

Extra sneu voor de vele greenline/ bluemotion en andere "schone" rijders is natuurlijk dat ze vanaf 2014 dus gewoon gaan betalen en omdat de oplossing vaak in een diesel gezocht en gevonden is, ze dat dubbel gaan doen. Maar niet getreurd, de Fabia blijft desondanks een mooie auto,hij wordt echter wel wat duurder in het gebruik net als alle andere "schone auto's".

Extra extra sneu is dan natuurlijk dat de tweedehands prijzen per 2014 ook flink zullen dalen omdat voor veel eigenaren de verrassing groot zal zijn dat hun geliefde koekblikje opeens per maand een boel geld gaat kosten en vermoedelijk velen ze zullen lozen of weer overstappen op marginaal vuilere benzinevarianten die een stuk goedkoper per maand zijn. Dat is natuurlijk allemaal koffiedik-kijken, maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook niet dat ik het niet weet, natuurlijk weet ik het. Sterker nog, ik dacht dat ik allang weer zou moeten betalen (had rekening gehouden met afschaffing per 01-01-2012). Alleen als het er dan van komt, wees daar dan in ieder geval heel duidelijk over zodat iedereen weet wat hem of haar te wachten te staat en wanneer dit gaat gebeuren.

En daarmee doel ik dus met name op nieuwe eigenaren, of mensen die hun auto om die reden willen verkopen. Zelf heb ik mooi voordeel kunnen halen uit BPM en MRB. Compenseert weer met mijn (verse) verzekeringspremie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom kun je ook best tevreden zijn met je bolide, in dit geval de Fabia een erg mooie auto en de fiscale maatregelen hebben "alleen" effect op de prijs. En de fabia is gewoon een goede keuze!

Alleen als je puur op prijs gekocht hebt heb je een probleem en kun je gewoon lekker blijven genieten van je goede keuze. Het gaat alleen meer kosten. Als je een tijdje geleden al gekocht hebt, heb je ook al relatief veel voordeel van de regeling gehad. Mocht je echter net je handtekening hebben gezet en komt er nu pas achter dat je vreugde iets minder gaat worden per 1-1-'14 kan ik me goed voorstellen dat je je gen**id voelt. Maar dat geld dus voor alle auto's die nu "schoon" zijn. Electrische auto's hebben immers ook alleen maar uitstel van executie....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe de MRB er vanaf 1-1-2014 gaat uitzien is nog niets bekend. Dat is het enige wat duidelijk is.

Waar de grens gelegt wordt, wanneer er betaald moet worden ook nog niet. Er zijn voorstellen, meer niet. Het zijn nog 21 maanden daar kan nog veel op gebeuren.

Persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen MRB betalen, maar ik had graag ruim van te voren willen weten hoeveel. En ik hou niet van indianenverhalen hierover.(dat is het nadeel van internet)

Met de aanschaf van de Greenline heb ik geen verkeerde keuze gemaakt. Door de aanschaf en gebruik van deze auto heb ik al bijna € 7000,- ( € 4000,- BPM en 3 X € 1000 MRB) minder uitgegeven, dan dat ik eigenlijk met het bestaande belastingsysteem kwijt zou zijn geweest (los van het feit of ik dan wel voor deze Fabia gekozen zou hebben). Maar het moet natuurlijk naar de toekomst toe rendabel blijven. Daar zit het probleem.

En in sommige reacties over dit onderwerp merk ik dan een vorm van leedvermaak en dat vind ik eigenlijk best jammer. Ik doe niets illegaals maak enkel gebruik van een regeling. En dat mag en kan iedereen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En in sommige reacties over dit onderwerp merk ik dan een vorm van leedvermaak en dat vind ik eigenlijk best jammer. Ik doe niets illegaals maak enkel gebruik van een regeling. En dat mag en kan iedereen.

Je doet ook niets illegaals en hebt gebruik gemaakt van een regeling zoals die bedoeld was, de stimulering van zuinige bolides. Zoals je zelf hebt aangegeven heeft je dat een boel geld gescheeld (en gaat dat nog) en dat is een mooie meevaller. Of je met het aflopen van de regeling of met nieuwe regelingen nog steeds auto zou rijden/ deze keuze zou maken is een kwestie van prioriteiten en die keuze aan iedereen zelf.

Er is volgens mij nergens leedvermaak. Je wilt echter een soort garantie voor "de eeuwigheid" en die garantie kan en gaat je niemand geven. Garanties voor de eeuwigheid bestaan er namelijk niet in de fiscale wereld, afgezien van het pricipe dat iedereen belasting moet betalen. De basis, hoogte, wijze en duur van die betalingsverplichting wijzigt regelmatig en is sterk afhankelijk van het politieke klimaat en hoeveel uitgaven er zijn, want daar doet die blauwe enveloppenfabriek aan de Laan van Westenenk 490 in Apeldoorn het allemaal voor, alle wensen en gemakken die wij van de overheid / gemeenschap verwachten moeten immers wel betaald worden... Dit is overigens geen verkapte uitnodiging om de (on)zin van uitgaven en belastingen of de overheid in het algemeen ter discussie te stellen :doh2: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in sommige reacties over dit onderwerp merk ik dan een vorm van leedvermaak en dat vind ik eigenlijk best jammer. Ik doe niets illegaals maak enkel gebruik van een regeling. En dat mag en kan iedereen.

Er is volgens mij nergens leedvermaak.

Ook ik zie niets wat lijkt op leedvermaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed punt Marco! Busje??

Marco heeft gelijk :juichen: , op andere fora wordt er zo over gesproken. Ik bedoel het eigenlijk in zijn algemeenheid en niet specifiek op dit forum :dizzy1: .

En in wat Soleda zegt kan ik mij helemaal vinden.

Maar ik weet niet wat ik met deze GL moet gaan doen in de toekomst, verkopen/inruilen of ermee blijven rijden wat misschien best nog wel eens duur zou kunnen zijn.

Het heeft alles te maken met mijn persoonlijke situatie. Ik ben werkzoekend :mellow: , heb op het moment via een uitzendbureau een oproepontract bij een openbaarvervoerbedrijf in Eindhoven. En dan komt het goed uit dat ik deze auto rijden kan in deze tijd. Ik krijg per week een tegenmoetkoming in de reiskosten van € 40,--(als ik 5 dagen werk) en daar kan ik net de diesel van betalen :evo: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe