Jump to content

Recommended Posts

Deze nieuwe autoband gaat 128.750 kilometer mee’

Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.

 

Nokian belooft dat de band met de naam The One een echte doorbraak zal betekenen dankzij het gebruik van een nieuwe mix van materialen. Er wordt bijvoorbeeld een flinke dosis aramidevezels gebruikt, net als in de winterbanden van Nokian. Dit is de eerste keer dat het bedrijf de vezels ook toevoegt aan een zogeheten ‘all season’ band. Deze sterke vezels worden gebruikt om de zijwand van de band te versterken en aldus beter te beschermen tegen kuilen in de weg. Nokian is er zelfs zo zeker van dat de technologie werkt dat je gratis een nieuwe band krijgt wanneer hij onherstelbaar is beschadigd door een gat in de weg.

Het bedrijf belooft dat de nieuwe One-band betere prestaties levert dan het huidige model. Ook krijgt de nieuwe band een lagere rolweerstand. De Nokian One zal verkrijgbaar zijn in ongeveer zeventig verschillende maten van 14 tot 20 inch. Op dit moment is er nog geen prijs betaalbaar, maar volgens het Amerikaanse autoblad Car and Driver wordt de band ‘betaalbaar’. 

Bron: https://www.ad.nl/auto/deze-nieuwe-autoband-gaat-128-750-kilometer-mee~ad7ffdd8/

  •  

 

Link to post
Share on other sites

Lijkt me typisch een verhaal van een berekenende reclameman: kapotte band door gat in het wegdek is echt heel zeldzaam (vervormde velg komt minstens tientallen malen vaker voor), maar op basis van veiligheidsgevoel kun je wel meer banden verkopen. Als je inderdaad door zo'n gat in de weg een kapotte band oploopt, hoe moet je dit dan claimen bij Nokian, overigens kun je in NL in veel van zulke gevallen de wegbeheerder aansprakelijk stellen.

Wat ook opmerkelijk is: kevlar (=aramide) is gevoelig voor scheuren/breken onder invloed van kleine beschadiging (krasjes), dus alleen als de aramidevezel ver onder het oppervlak ligt, is ie redelijk beschermd.

Het lagere verbruik geloof ik wel: sterkere wang van de band, dus minder vervorming door het rollen, dus minder energie die in de band gaat zitten (en dus ook minder opwarming van de banden door het rollen alleen).

Link to post
Share on other sites

Nokian is een veel gebruikt merk in de Scandinavische landen.
In Norway met de RR toendertijd een band kapot gereden en Conti konden / hadden ze niet en toen Nokians eronder gekregen.
Kon merk niet toen, maar na wat internet bezoek kwam ik achter dat het een A merk band is, alleen redelijk onbekend (toen) in NL.
En de kilometers dat ik ze eronder heb gehad heb ik het altijd een fijne band gevonden

Maar goed of deze 4 seizoens band het gaat maken ??? de tijd zal het uitmaken

Edited by EdK
Link to post
Share on other sites
Op 14-1-2021 om 21:20, Cordoba zei:

overigens kun je in NL in veel van zulke gevallen de wegbeheerder aansprakelijk stellen.

Aansprakelijk stellen kan altijd :D, maar voordat die aansprakelijkheid vaststaat moet er veel meer gebeuren. Lang niet altijd is de wegbeheerder aansprakelijk.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.