Ga naar inhoud

Nokian is top!!


oud-lid
 Delen

Aanbevolen berichten

Deze nieuwe autoband gaat 128.750 kilometer mee’

Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.

 

Nokian belooft dat de band met de naam The One een echte doorbraak zal betekenen dankzij het gebruik van een nieuwe mix van materialen. Er wordt bijvoorbeeld een flinke dosis aramidevezels gebruikt, net als in de winterbanden van Nokian. Dit is de eerste keer dat het bedrijf de vezels ook toevoegt aan een zogeheten ‘all season’ band. Deze sterke vezels worden gebruikt om de zijwand van de band te versterken en aldus beter te beschermen tegen kuilen in de weg. Nokian is er zelfs zo zeker van dat de technologie werkt dat je gratis een nieuwe band krijgt wanneer hij onherstelbaar is beschadigd door een gat in de weg.

Het bedrijf belooft dat de nieuwe One-band betere prestaties levert dan het huidige model. Ook krijgt de nieuwe band een lagere rolweerstand. De Nokian One zal verkrijgbaar zijn in ongeveer zeventig verschillende maten van 14 tot 20 inch. Op dit moment is er nog geen prijs betaalbaar, maar volgens het Amerikaanse autoblad Car and Driver wordt de band ‘betaalbaar’. 

Bron: https://www.ad.nl/auto/deze-nieuwe-autoband-gaat-128-750-kilometer-mee~ad7ffdd8/

  •  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me typisch een verhaal van een berekenende reclameman: kapotte band door gat in het wegdek is echt heel zeldzaam (vervormde velg komt minstens tientallen malen vaker voor), maar op basis van veiligheidsgevoel kun je wel meer banden verkopen. Als je inderdaad door zo'n gat in de weg een kapotte band oploopt, hoe moet je dit dan claimen bij Nokian, overigens kun je in NL in veel van zulke gevallen de wegbeheerder aansprakelijk stellen.

Wat ook opmerkelijk is: kevlar (=aramide) is gevoelig voor scheuren/breken onder invloed van kleine beschadiging (krasjes), dus alleen als de aramidevezel ver onder het oppervlak ligt, is ie redelijk beschermd.

Het lagere verbruik geloof ik wel: sterkere wang van de band, dus minder vervorming door het rollen, dus minder energie die in de band gaat zitten (en dus ook minder opwarming van de banden door het rollen alleen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nokian is een veel gebruikt merk in de Scandinavische landen.
In Norway met de RR toendertijd een band kapot gereden en Conti konden / hadden ze niet en toen Nokians eronder gekregen.
Kon merk niet toen, maar na wat internet bezoek kwam ik achter dat het een A merk band is, alleen redelijk onbekend (toen) in NL.
En de kilometers dat ik ze eronder heb gehad heb ik het altijd een fijne band gevonden

Maar goed of deze 4 seizoens band het gaat maken ??? de tijd zal het uitmaken

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-1-2021 om 21:20, Cordoba zei:

overigens kun je in NL in veel van zulke gevallen de wegbeheerder aansprakelijk stellen.

Aansprakelijk stellen kan altijd :D, maar voordat die aansprakelijkheid vaststaat moet er veel meer gebeuren. Lang niet altijd is de wegbeheerder aansprakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe