Ga naar inhoud

Parkeersensoren (aftermarket)


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn pa was afgelopen week jarig, en aangezien ik hem al een poosje daarvoor een nieuwe flitser cadeau had gegeven was het nu de beurt aan mijn broertjes. Die hebben hem een setje parkeersensoren gegeven voor zijn Opel Zafira A (2003). Van te voren had ik natuurlijk alles opgezocht, besteld en inmiddels ook geplaatst. Nu nog even die 30 euro terugvorderen :busted_cop:

Wij hebben besteld:

Akoestisch Parkeersysteem, 4 sensoren.

Conrad, artikelnummer: 855149

Kosten: 30 euro

Voorbereiding: 1,5 uur.

Inbouwen: 1 uur (+ koffie bij de buurman)

post-2-0-50334800-1303509056_thumb.jpg post-2-0-76628100-1303509059_thumb.jpg

Akoestische parkeerhulp

De parkeerhulpen werken met 4 ultrasoon-sensoren. Tijdens het inparkeren worden hindernissen m.b.v. de ultrasoon-sensoren in elektrische signalen omgezet en doorgestuurd naar de centrale unit. Deze informatie omtrent de afstand tot de hindernis wordt d.m.v. akoestische of visuele signalen aan de bestuurder doorgegeven. Het systeem wordt geactiveerd door het achteruit rijden.

Omvang levering:

Incl. montageboor

Parkeerhulp.

Uitvoering:

Detectiebereik: 60°

Alarmsignaal uitschakelbaar en volume in 2 standen instelbaar.

Technische specificaties

Uitvoering: Kabelgebonden · Niet geschikt voor auto's met een trekhaak.

Aanduiding: Luidspreker

Max. bereik: 40 tot 140 cm

Sensoren: 4 inbouwsensoren

Stroomverbruik: 65 mA

Bedrijfstemperatuur: -20 tot +70 °C

Voedingsspanning: 12 V

Alles daaraan klopt, op het verhaal van de trekhaak na. Deze set is prima te monteren op auto's met een trekhaak. Erg belangrijk is alleen dat je voldoende afstand houdt en van te voren (voor het boren) goed test!

1. testen van systeem. Ik heb het systeem getest door het op een computervoeding aan te sluiten (12V).

2. bepalen positie op de bumper. Met verlengsnoer en computervoeding de sensoren onder de bumper plakken en testen. (let niet op de troep, is niet mijn auto...)

post-2-0-46229000-1303509188_thumb.jpg post-2-0-15094700-1303509189_thumb.jpg post-2-0-70284200-1303509189_thumb.jpg

3. kijken hoe we die draden veilig en eenvoudig de auto in krijgen. Afdekrubber van trekhaak-voeding er een stukje uit en isolatiedraad er in. Kwam er boven netjes weer uit.

post-2-0-24568300-1303509252_thumb.jpg post-2-0-40454900-1303509321_thumb.jpg

4. bepalen hoe we het apparaat correct van stroom kunnen voorzien. Namelijk alleen als hij achteruit rijdt. Goede draad van achterrijdlicht zoeken dus. In dit geval is de bruine de massa, en de zwart-witte de + indien de achteruit is gekozen. Door middel van kabel snelbinders (insteken, drukken en klaar) de draden eraan geprikt.

post-2-0-53773100-1303509411_thumb.jpg

5. definitief vaststellen positie sensoren, boren en plaatsen van de sensoren. Per sensor werking getest alvorens volgende gat te boren. Uiteindelijk precies volgens plan geplaatst. Namelijk 50 cm tussen de 2 sensoren in het midden en 32cm tussen de buitenste sensoren. Komt precies mooi uit zo en heeft voldoende dekking aan de zijkant. Omzeilt de trekhaak uiteraard.

post-2-0-76783200-1303509685_thumb.jpg post-2-0-42320700-1303509686_thumb.jpg post-2-0-07009900-1303509687_thumb.jpg post-2-0-55814300-1303509687_thumb.jpg post-2-0-01005800-1303509688_thumb.jpg

6. kabels vastzetten (veilig van water en hitte van uitlaat) en doorvoeren naar binnen.

post-2-0-40614500-1303509785_thumb.jpg

7. kastje in de auto plaatsen, 12V aansluiting, 4x sensor (op juist volgorde) en uiteraard ook het speakertje er op aan sluiten.

post-2-0-37422100-1303509947_thumb.jpg

Redelijk snel kunnen plaatsen en mijn is pa er helemaal blij mee. 30 euro, paar uur werk, parkeersensoren :)

Enige dat dan nog ontbreekt is eindplaatje van de sensoren die houden jullie nog even tegoed...

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, kan nog van pas komen voor mensen die nog geen sensoren hebben maar het wel wat lijkt.

Voor mijn pa is het ook gewoon een handigheidje, parkeren gaat hem meestal wel goed af maar die sensoren zijn toch een schat aan informatie, zeker met de wat hogere auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit een nieuwe auto was had ik ook niet zo snel de boor in de bumper gezet nee. Dan maar wat duurder en laten doen (meespuiten), bovendien heeft dit apparaat geen CAN ondersteuning waardoor veel nieuwe auto's afvallen.

Dacht, als het mislukt kan je altijd nog andere sensoren in die gaten plaatsen. We hebben deze wel even gegoogled natuurlijk en de reacties waren zeer positief.

Zelf ben ik echt super blij dat ik nu eindelijk wat meer technische snufjes heb (tov SpaceWagon '96), waaronder parkeersensoren. Ik denk zelfs dat het een no-go was geweest als er geen parkeersensoren onder konden en bijv. bij vergelijkbaar ander model wel. M'n wishlist was best uitgebreid zeg maar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe