Ga naar inhoud

Datarot: hoe bestanden veilig te bewaren?


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Periodiek kopieer ik bestanden van mijn computer naar een externe harde schijf. Het programmaatje SyncExp controleert op nieuwe en gewijzigde bestanden, waarna uitsluitend die bestanden gekopieerd worden. Op deze wijze hoop ik al mijn bestanden, vooral foto's, veilig te backuppen.

Maar wat nu als datarot toeslaat, of erger nog, reeds aanwezig is? Datarot op de computerschijf levert corrupte kopieën op, datarot op de externe schijf betekent op een gegeven moment voorgoed verloren data.

 

Wat zou nu de beste strategie zijn om je gegevens zo veilig mogelijk te bewaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk ieder jaar zo'n externe USB harddisk kopen die ergens in de aanbieding is, daarop een complete kopie van alles wat je wilt opslaan en die gewoon in de kast zetten.

Kost je ieder jaar <100 euro en je hebt een redelijk zekere opslag/archief van verschillende jaargangen op verschillende media. Kleine kans dat die allemaal verloren gaan. Oh ja, en niet allemaal thuis op dezelfde plank, in dezelfde kast bewaren.

 

En uiteraard (dagelijks) een incremental/differential backup naar een andere storage medium.

 

Alles hangt wel af van hoe belangrijk je jouw data waardeert c.q. waard vindt! En de effectiviteit hiervan staat of valt met je eigen discipline...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk ieder jaar zo'n externe USB harddisk kopen die ergens in de aanbieding is, daarop een complete kopie van alles wat je wilt opslaan en die gewoon in de kast zetten.

Kost je ieder jaar <100 euro en je hebt een redelijk zekere opslag/archief van verschillende jaargangen op verschillende media. Kleine kans dat die allemaal verloren gaan. Oh ja, en niet allemaal thuis op dezelfde plank, in dezelfde kast bewaren.

...

 

Dit is inderdaad de manier waarop ik het nu doe. Ongeveer dan. Maar toch maak ik me wel een beetje zorgen, vooral om de oudste foto's. In feite kopieer ik telkens van m'n computer, en die oudste foto's zouden best al wel een beetje gaar kunnen zijn. Eigenlijk is de vraag dus vooral: hoe ben je er zeker van dat je in ieder geval 1 set goede bestanden behoudt?

Kan men dan ook geen in de cloud diensten nemen?

 

Vind ik geen fijne oplossing. Traag datatransport, onveiligheid van de cloud, onbetrouwbaarheid van de dienst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's heb ik zelf op 'gouden' CD's staan.

Toevallig heb ik begin dit jaar nog gecontroleerd of m'n oudste archival CD's nog leesbaar waren. En dat waren ze! Al bijna 20 jaar, de oudsten stammen uit 1995.

B.v. na 10 jaar zou je ze opnieuw kunnen copieren naar een vers archief medium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, bijvoorbeeld een backup controleren m.b.v. van een of ander tool en dan die zwik weer kopiëren als die in orde is. Ik denk dat het zoiets moet worden.

Ik zal eens zoeken naar zo'n programma dat kan controleren.


Een vriend van mij is onlangs zijn huis afgebrand weg 'gouden' cd's.
Hoe kan men men zich daar tegen wapenen..........de cloud?

 

Een kopie bij familie of vrienden bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelle, on 09 Jun 2014 - 11:49, said:

Een vriend van mij is onlangs zijn huis afgebrand weg 'gouden' cd's.

Hoe kan men men zich daar tegen wapenen..........de cloud?

Dat zeg ik: "Oh ja, en niet allemaal thuis op dezelfde plank, in dezelfde kast bewaren"

M.a.w. ergens anders...

 

De duistere datawolk is een zeer onbetrouwbaar medium voor de lange termijn! Om eens een idee te geven; in 1995, toen ik al duizende digitale foto's had, bestond er nog niet eens zoiets als 'the cloud'. En of dat principe er over tien jaar nog is... en/of de dataleverancier waar jij je data hebt ondergebracht nog bestaat? Ik heb zo mijn twijfels...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf sla mijn foto's altijd op een USB stick op en staan ze op de hoofd PC in huis.

En bewust voor USB stick gekozen daar er geen bewegende delen inzitten en schokken de schijf dus niet kunnen slopen.

Maar ook dit is geen 100% garantie, daar laatst een USB stick van de ene op de andere dag de geest gaf.

 

Maar goed hoe is het heden ten dagen met je oude foto's van voor het digitale tijdperk ?

Alle negatieven nog 100%  en de foto's afgedrukt in een fotoboek zijn ook nog niet aangetast in de loop der jaren ?

 

En Icloud is leuk maar niet voor mijn privé bestanden , daar ik er zelf geen 100% controle op heb en theoretisch een ander er ook inzicht op heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar Erik ik vermoed zo dat jij één van de weinige bent ( particulier )  die al zijn negatieven en eventueel dia's heeft ingescand.

 

Had zelf een 3 tal VHS banden ( kopieën ) van een vakantie en kwam die weer eens tegen, maar ook hier had de tijd ze flink aangetast en tape was verkleeft.

Gelukkig dat een neef nog de orginele had liggen en die nog goed waren, en die worden binnen zeer korte tijd nu digitaal omgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik backup thuis op een externe harddisk en in the cloud. Daarnaast heb ik een backup elders, die ik periodiek vervang. En al mijn data (muziek, documenten en foto's) kopieer ik op nog een andere harddisk.

Driedubbel genaaid houdt beter :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik inderdaad niet 100% zeker. Ik doe wel af en toe een steekproef, maar verder eigenlijk niet. Probleem speelt voornamelijk bij foto's en muziek, denk ik, en daarvan heb ik zoveel backups her en der (incl. oude en online) dat ik niet snel echt iets kwijt zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen bit rot kun je inviduele files ook in een archive (format) stoppen. Dan wel de laagst mogelijke compressie gebruiken, dan is er namelijk ruimte voor uitgebreidere checksums en/of recovery data.

M.a.w. bestanden die b.v. in een ZIP file zitten kun je vaak recoveren als er individuele kleine foutjes inzitten. Terwijl een enkel bestand nauwelijks te repareren valt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_degradation

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steekproef geeft weinig zekerheid bij > 10.000 foto's. En het is niet alleen wat kwijt raken, het gaat ook om bestanden waar wat bitjes gek zijn gaan doen.

Zoals gezegd zal ik een dezer dagen eens zoeken naar controle tools.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe