Ga naar inhoud

Nieuwe strategie V.A.G.?


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/27257/strategie-skoda-seat-onder-loep

7 maart 2014 | 15:16 | Tekst: Michiel Willebrands Print Mail

Binnen de Volkswagen Group wordt koortsachtig nagedacht hoe Seat en Skoda het beste ge(her)positioneerd kunnen worden om het concern te verzekeren van de titel van ’s werelds grootste autobouwer.

In de beleving van het grote publiek is Skoda het ‘budgetmerk’ en Seat de sportieveling van de Volkswagen Group. Het concern wil de merken anders positioneren om een verandering van imago te bewerkstelligen. De verkopen van zowel Seat als Skoda blijven namelijk achter bij de verwachtingen en wensen van de directie.

Seat heeft recentelijk besloten de slogan ‘auto emoción’ aan de wilgen te hangen; het Spaanse merk wil zichzelf een imago aanmeten dat verder gaat dan louter jong en sportief. Met de nieuwe baas Juergen Stackmann aan het roer wordt ingezet op een behoudender koers, waarbij middenklasser Leon in verschillende carrosserievormen – waaronder voor het eerst een stationwagon – de kar moet trekken.

Seat zag de verkopen afgelopen jaar weliswaar met 11 procent stijgen naar 355.000 exemplaren, maar de grote overcapaciteit van de fabrieken zorgde voor het zoveelste jaar voor rode cijfers. Sinds 2005 heeft het merk al 1,5 miljard euro verlies geleden, meldt Automotive News.

Skoda hogerop

Met Skoda wil Volkswagen graag hogerop in de markt, wat onlangs kracht werd bijgezet met de presentatie van de Vision C concept-car, een auto die de designkoers van het Tsjechische merk voor de komende jaren moet bepalen. De tijd dat Skoda’s omgeven waren door een budgettaire zweem moet definitief voorbij zijn, als het aan de hoge bazen ligt.

Zowel Skoda als Seat hebben een pittige uitdading voor zich liggen om te voldoen aan de ambities van moeder Volkswagen; in 2018 moeten er op jaarbasis 1,5 miljoen Skoda’s worden verkocht, in 2013 waren dat er nog ‘slechts’ 921.000. Experts verwachten dat dit er over vier jaar niet meer dan 1,16 miljoen zullen zijn.

Seat zou in de ogen van diezelfde experts de komende vier jaar met 30 procent kunnen groeien naar zo’n 460.000 auto’s, terwijl CEO Stackmann inzet op 500.000 stuks. Hij geeft toe dat het een zware klus gaat worden: “Ik voel me als een sprinter die meedoet aan een marathon”, zegt hij tegen Automotive News.

's Werelds grootse

Seats pogingen om door te breken in China zijn op een mislukking uitgedraaid vanwege hoge importheffingen en problemen met distributie; in 2013 werden er in heel China slechts 1.100 Seats verkocht. Daarom wordt nu overwogen om de auto’s in China zelf te gaan bouwen in plaats van te exporteren vanuit Spanje.

Volkswagen wil in 2018 ’s werelds grootste autoproducent zijn en daarvoor zijn goede verkoopresultaten van Seat en Skoda van groot belang. Op dit moment zijn de Tsjechische en Spaanse dochtermerken verantwoordelijk voor 13 procent van de totale verkopen (9,7 miljoen auto’s in 2013). “We moeten zorgen dat er duidelijke scheidslijnen worden aangebracht tussen onze merken, dat ze goed samenwerken en dat iedereen z’n plekje vindt”, aldus VW-baas Martin Winterkorn.

Volg het laatste autonieuws via Twitter

Meer Skoda: Specificaties | Tests | MyReviews | Occasions | Showroomacties | Dealers | DealerReviews | Merkpagina

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

over de Leon hoor je mij niet klagen haha. Maar SEAT algemeen voegt wat mij betreft niet zoveel toe. Je ziet het alleen al aan hoeveel Mii's je ziet rijden, althans ik zie veel vaker de Up en zelfs de Citigo voorbij komen.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 'lastige' is, wij kijken alleen naar wat we hier in NL zien rondrijden. Dat zegt nog niet zoveel over de Europese c.q. wereldwijde situatie.

Tsja de RR is daar een mooi voorbeeld van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij ook niet, het is een kwestie van smaak? Op het SeatForum zullen ze wel een andere mening hebben?!

Welk van de 10 Seatfora bedoel je? Tien is misschien overdreven, maar er zijn meerdere Nederlands-talige Seatfora. Overigens heeft stoppen met Seat niet zoveel zin, de fabrieken drukken dan op het hele Vagconcern zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Bovendien is de tijd dat er één model uit een fabriek rolt, al een poosje voorbij, en tegenwoordig rollen regelmatig verschillende merken en modellen soms door elkaar van de band. Overigens betekent stoppen met één merk ook dat onderdelen als motoren, versnellingsbakken en dat soort zaken in kleinere hoeveelheden gemaakt kunnen worden, en dus ook duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mij hoeft Seat niet te stoppen, de meeste auto's zien er prima uit. Zeker die Leon ST. De A4 copie Exeo vond ik ook mooi alleen die was veel te duur. De Mii vind ik niet mooi maar de UP en de Citigo weer wel. Raar ben ik....

Altea vond ik lelijk. Toledo vroeger was ook niet mooi, de nieuwe Toledo is wel aardig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Ibiza wel eens gereden en ondanks dat het veel VAG onderdelen had was het toch mijn wagen niet.

Stapte weer toendertijd met plezier de Fabia in die op één of andere manier het net iets meer had.

In de Altea plus ook wel eens in meegereden en na een 1 1/2 uur rijden vroeg ik altijd ff te stoppen om me benen te kunnen strekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe