Ga naar inhoud

Ritsen verplicht vanaf 1 maart


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Ritsen verplicht vanaf 1 maart

Ritsen in het verkeer, waarbij om de beurt wordt ingevoegd bij bijvoorbeeld wegenwerken, wordt vanaf 1 maart verplicht. Dat meldt Polinfo.be, een website die informatie voor en over de politie verzamelt. Wie niet ritst, riskeert vanaf dan een boete van 55 euro, voegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) toe. Het koninklijk besluit over het verplichte ritsen werd gisteren gepubliceerd in het Staatsblad.

"De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook", zo luidt het in het KB. "De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder, in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook."

De woordvoerster van minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) en het BIVV bevestigen. Ze voegen toe dat niet-ritsen een overtreding vormt van de eerste graad. Daarop staat een boete van 55 euro.

Rijden op pechstrook

Dezelfde tekst in het Staatsblad breidt ook het gebruik van de pechstrook uit. Niet enkel prioritaire voertuigen zullen die mogen gebruiken bij ongevallen, maar ook takelwagens, deskundigen, parketmagistraten en begrafenisondernemers. Voorwaarde is dat de politie hen oproept en ze oranje-gele knipperlichten gebruiken.

Voorts wordt er een nieuw verkeersbord ingevoerd. Het gaat om een onderbord met het symbool van een stekker. Dat geeft aan dat parkeren op die plaats (waar een laadpaal staat) voorbehouden is voor elektrische voertuigen.

post-677-0-08892800-1393402591_thumb.jpg

post-677-0-88820600-1393402613_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me ten zeerste af of dit gaat lukken. Typisch zoiets dat in het gedrag zit ingebakken. De angst om er niet meer tussen te komen. Links blijven rijden omdat je een paar km verder de linkerafslag wilt volgen. Veel te vroeg en/of met veel te weinig snelheid invoegen. Bij het minste geringste spatje de snelheid verlagen en onnodig remmen. Met lage snelheid onnodig vroeg naar links om on te halen. Allemaal zaken die met enigszins vlot rijden zijn te voorkomen. Denk dat dat vergeten wordt bij de instructie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat wij in België dat ritsen niet gewoon zijn men denkt steeds dat diegene die links rijdt u komt voorbijsteken en dan agressief invoegt naar rechts.........en nu mag hij.

Sterker nog hij moet dit doen of riskeert een boete van de 'ritswachter' en ze zullen er staan daar mag je zeker van zijn.

Rij op deze methode de laatste maanden en men moet die boze blikken eens zien als men op het laatste invoegt.

Weet hier in de omgeving een plaats of twee waar men zeker boetes gaat uitdelen aan de lopende band het is best mogelijk dat deze de file nog erger maken, niet door het invoegen maar de 'ritswachter' die de bonnen uitschrijft :)

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelle toch klopt dat plaatje in je post niet.

De keren dat ik in belgie rij dan zie ik op de meest rechtse baan alleen maar vrachtwagen en nooit een personen wagen want die rijden altijd bij u in het land op de middelste of meest linkerbaan......

 

Maar het problem van ritsen is hier ook een probleem hoor, en is gewoon een kwestie van mekaar het licht niet gunnen en bang zijn dat men 2 sec later op eindadres aankomt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de snelweg zal dit wel kloppen maar op de provinciewegen komen we regelmatig een tweevaksbaan tegen die naar een eenvaksbaan gaat.

En dat licht wordt in de ochtend zeker niet gezien hoor dan slaapt iedereen nog achter zijn stuur :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op een strook rij waar ik in moet voegen tussen de andere strook, ga ik vaak al een stukje van te voren naast 'het gat' rijden waar ik in wil voegen, en blijf daar rijden tot op het laatst. Dat heeft een aantal redenen:

- op die manier heeft de strook die ruimte moet geven, niet het idee dat je er even voorbij raast om op het allerlaatste moment in te voegen, zodat de ander ineens in de remmen moet (op die manier krijg je vrijwel altijd de ruimte)

- auto die achter je op de strook rijden, kunnen je niet voorbij om vervolgens 3 auto's voor je alsnog met geweld en piepende remmen in te voegen (dus betere doorstroming en minder ergernis)

- op deze manier heb je vaak ook minder het horten en stoten (snel optrekken en fors remmen) in de verkeersstroom, omdat je geleidelijker in kan voegen, en meer zicht hebt op ruimte of wanneer er geremd gaat worden.

 

 

Overigens begrijp ik nu waarom een ongeval op de snelweg in Belgie direct betekent dat er minstens een halve dag file staat: als takelwagens, lijkwagens enz. niet over de pechstrook mogen rijden, duurt het wel heel lang voor dat ze bij de plaats van het ongeval belandt zijn.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werkt natuurlijk ook niet, dat een ieder dan maar zelf iets gaat bedenken, al rekening houdend met het gedrag dat men denkt dat anderen zullen gaan vertonen.

Nee, als je het dan toch wettelijk voorschrijft, dan ook wel precies op die manier. Dus gewoon rustig doorrijden tot het eind en daar invoegen . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat "meerijden" zorgt er natuurlijk wel voor dat je de beschikbare rijstrook niet volledig benut, als je 10 meter gaat meerijden is het efficiëntieverlies proportioneel wel kleiner dan wanneer je 1000 meter gaat meerijden, maar toch. Dat is geloof ik nu net waarom ze boetes uitdelen :)

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe