Ga naar inhoud

LED verlichting.


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

@CH: dat bedoel ik.... Een LED is een diode en per definitie gepolariseerd, inderdaad. Maar de electronica ervóór, o.a. in de toepassing als autolamp, zal er voor zorgen dat het in de praktijk niet uitmaakt hoe om de LED ingestoken wordt.

Ook bij mijn LEDs in het interieur maakt het niet uit hoe om deze worden ingestoken.

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ondanks jullie verhalen weten jullie ook dat er gevallen zijn met dagrij verlichting waar het wel uitmaakte ( zie buren)

En het verhaaltje van de BC die een melding geeft................. eindweerstand helaas gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de led lichtjes zijn binnen gekomen donderdagavond om 18:30 besteld en maandag om 12 u geleverd. Er zat zelfs een stukje chocolade bij, wat de dochter vlug tussen de kiezen geeft gestoken :)

Nu nog eventjes wachten en dan kan ik ze plaatsen.

post-677-0-40186200-1355828924_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beviel (en bevalt!) mij prima, en bij mij zat er een zakje snoep bij volgens mij. Die was ik direct kwijt aan m'n neefje.

Ik krijg regelmatig de vraag hoe mijn verlichting zo helder komt, hoe je dat erin krijgt, waar het te koop is en wat het kost. Antwoord. SFE.eu > Leds :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer lampjes in de hemel.... Mmmmm.... interessant!

Als je het lamptype weet, kijk dan ook eens op eBay. Vele LED lampen voor de auto zijn inmiddels uitgevoerd met kleine printplaatjes vol met electronica die het canbus systeem neppen. Ja serieus neppen, want ook al gaat de LED kapot, dan nog zorgt de print ervoor dat je geen foutmelding krijgt. Om die reden zeg ik dan ook dat je net zo goed goedkope prul LED's kopen kan en de canbus check middels VCDS uit kan (laten) zetten. (Als je een foutmelding krijgen zou.) Het resultaat blijft hetzelfde.... lampje kapot? Geen foutmelding! (Proef ondervindelijk getest met een CANBUS LED lamp waarvan de draad na de print (naar de lamp) onderbroken was.)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedkope prul LEDs sterven soms nog sneller dan old-fashioned gloeilampjes. :huh:

Dus dat heeft weinig zin. Het gaat juist om een langere levensduur. Toch?

En bij, b.v. hypercolor.de, kun je de gewenste kleurtemperatuur kiezen en als je alle LEDs van hetzelfde soort kiest, weet je zeker dat ze ook dezelfde kleurtemperatuur hebben. En dat is twijfelachtig als je her en der, op eBay, uit verweggistan, LEDjes koopt. Nog afgezien van het feit of je überhaupt weet WELKE kleurtemperatuur je krijgt...

Ik wilde b.v. LEDs in de dakhemel en in de kofferbak, omdat ik vond dat de af-fabriek verlichting te weinig licht gaf. En dat probleem is nu verholpen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MacManiac: de interieurverlichting wordt niet door de CANBUS gecheckt.

Voor de prijs hoef je het niet te laten: hypercolor.de kan wat dat betreft concurreren met de Chinese meuk van eBay; desondanks een vertrouwd Duits bedrijf dat niet moeilijk doet over garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moment om de ledjes te plaatsen we starten met de deuren. Het is nog donker zo kunnen we het effect onmiddellijk zien we doen de linker deur open en klikken het pvc plaatje los nemen het lampje eruit. Het led lampje past niet onmiddellijk want ja het is nog donker buiten :) en mijn dubbel zich helpt ook niet veel. Het ledje licht op en dan niets meer ???. Iets verkeerd gedaan? Denk niet, de achterst deur geopend en deze heeft licht waarom vooraan dan niet ?

De unit van de achterdeur in de voordeur geplaatst maar zonder resultaat. De deur eens dicht gedaan terug open maar neen hoor.

De unit dat eerst in de voordeur zat in de achterdeur geplaatst en dat is ok. De unit genomen van de rechterdeur en deze in de linker geplaatst geen resultaat dus deze unit terug in de rechterdeur maar nu geeft deze ook geen licht meer ( kunnen jullie nog volgen).

De beide voordeuren zitten zonder licht. De deuren terug dicht eens op slot dan terug open maar neen hoor de lichten in de voordeuren blijven uit. Ok de wagen eens gestart, yes dat is het alles werkt terug. Er zit een tijdslot in, eentje voor iedere deur.

De ledjes in de vier deuren geplaatst maar wat zie ik heb een van de lampjes wat te schuin geplaatst en heb een weerstandje losgeduwd.

Dat kleine onding terug vastgesoldeerd en gelukkig werkt het. De weerstandjes zitten in het midden het minste dat je de lichtjes schuin zet kom je tegen de metalen aansluitingen.

Ok dan op naar het handschoenkastje de unit eruitgeklikt lampje er uit en led erin, maar deze past niet omdat de koeling haaks op de led's staat en zo het lampje te breed is. Hier de led wat schuin geplaatst gelukkig zijn de aansluitingen soepel en heeft deze geen problemen.

De kofferklep nu, begin stilaan minder zin te krijgen en mijn humeur verbeterd er niet op.

De unit eruit mijn zelfgemaakte ledjes losgesoldeerd, ok dat is gelukt. Nu het ledje erin dat gaat, nu eerst eens naar buiten om aan te sluiten en ja hoor deze heeft een fel licht. Nu de metalenbehuizing plaatsen en neeeeeeeeeeee dit past niet kan dit niet over de led krijgen de koeling is te lang daardoor kan ik de led (twee mm) niet verder schuiven tot overmaat van ramp heb ik hier ook een weerstandje afgeduwd (na een viertal keer te proberen) dus het lampje past NIET.

Nu de serie die ik heb zijn de nieuwe de hypron men kan hier de lampjes kiezen per wagen dus voor de skoda superb combi de lampjes gekozen die zij voorstelden en ze passen niet.

Bij de andere serie de "oude" deze die jullie hebben zou er geen probleem zijn hier is de koeling kleiner.

Dus een E-mail naar hun gestuurd in Engels ( hopelijk kunnen (willen) ze dit lezen).

Zij zelf stellen deze configuratie voor en ze passen niet.

Ben eens benieuwd naar hun antwoord.

Voorlopig een ontevreden klant :(

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhh, sorry dat ik zeg Snelle, maar je verhaal is ten eerste heel lastig leesbaar...

Enne, als je weerstandjes/LEDjes er af duwt...dan ben je wel een beetje te grof/ruw bezig.

Ik ken de LEDs van hypercolor en ik weet dat het stevig in elkaar zit. Maar b.v. die bij de kofferbak, tja, je moet wel een beetje technisch inzicht hebben HOE je dat doet... En dat afschermblikje over het kofferbaklichtje (bij Fabia/Roomster) past er idd niet meer omheen als je die LED met koelblokje monteert. Maar dat afschermblikje kun je op een beschaafde manier verwijderen, zonder dat er iets kapot hoeft te gaan...

Nog iets: werken in het donker (!) is not done. Je ziet absoluut niet goed wat je aan het doen bent, schiet uit, verbuigt iets, oid. Dus altijd met goed licht en eventueel de nodige hulpverlichting (zoals looplampen) erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel laat mij wat duidelijker zijn vind de ledjes van prima kwaliteit en zeker een aanrader.

Maar zij stellen in hun configuratie voor dat het lampje in het handschoenkastje een bepaalt type moet zijn en dat is niet echt het juiste men kan het plaatsen maar zit toch niet mooi recht.

Ook als men het afdekkapje moet weglaten is dit ook niet passend ik zie dat het bij de "oude" serie ook zo is ( wist ik niet) het is nu niet een ramp dat je dit moet weglaten maar toch.

En ja hoor Erik je moet dit niet doen in het donker, heb trouwens het weerstandje binnenshuis afgeduwd in de unit de eerste keer niet genoeg opgelet en de tweede van frustratie. Als men de ledjes zacht (lees correct ) er in plaatst lukt dit wel maar de weerstandjes zitten in het midden van de geleiding en zijn kwetsbaarder dan bij de vorige serie.

Al bij al zijn ze een aanrader want in de deuren geven ze zeker voldoende licht en heb zojuist ėėn in de kofferklep geplaatst zonder metalen behuizing en werkt prima het andere ledlampje heb ik beschadigd hier zal ik een nieuw moeten bestellen.

post-677-0-72881000-1355990421_thumb.jpg

post-677-0-76593000-1355990585_thumb.jpg

post-677-0-60076800-1355990884_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update.

Ben blijkbaar niet de éėrst die het probleem aankaart dat de ledjes te lang zijn voor de behuizing, ze hebben deze aangepast en twee mm korter gemaakt.

Voor het handschoenkastje stellen ze me een andertype voor, maar heb hen gemeld dat dit niet echt nodig is deze werkt prima.

In ieder geval gaan ze me kostenloos nieuwe lampjes opsturen en bieden ze hun excuses aan.

Dus prima service.

Nu de pakjesdienst in het oog houden :)

Wordt vervolgd.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update

Zo de eerste E-mail van hen gekregen op 19/12 om 10 u met de nodige excuses met een voorstel om twee led lichtjes voor de kofferklep en ėėn aangepast ledje voor het handschoenkastje op te sturen, waar ik niet weigerachtig tegen stond :)

Om 15 u dezelfde dag terug een mail dat ze verstuurd waren een dag later 21/12 om 12u staat de pakjes dienst voor de deur met de nodige ledjes :)

Nu ze nog (voorzichtig) monteren ZONDER metalen behuizing. Nu steekt er ėėn lichtje in de koffer en dat heeft een zee van licht dus als het tweede geplaatst is heb ik een zonnebril nodig bij het openen van de koffer :D

De lampjes zijn van prima kwaliteit en de service is top, een aanrader.

http://www.hypercolor.de/

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, in mijn Faab controleert het canbussysteem de interieurverlichting wel, maar geeft het geen foutmelding in het dashboard. (Wel via VCDS zichtbaar.)

En... de foto's die ik in de post hierboven zag, zijn canbus led's. (Voorzien van een heatsink voor de weerstand.) Mag ik jullie tippen om CREE led's te plaatsen.... deze geven door de toegepaste lens meer licht dan SMD's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag na eerst een grondige poetsbeurt de verlichting unit van de voordeur eruit genomen en de binnenzijde voorzien van zelfklevende reflector folie.

De eerste indruk was dat het licht iets feller was dan dit aan de achterdeur, maar het is nu nog niet donker genoeg om echt een duidelijk verschil te zien (als dat er is) dus nog een beetje geduld.

post-677-0-38265200-1356793995_thumb.jpg

post-677-0-80219000-1356794006_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe