Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Alle gekheid op een stokje, ik heb zojuist een uitgebreide proefrit gemaakt en gelukkig geen schade berokkend.

In grote lijnen vielen mij 3 dingen op:

- Wat rijdt het heerlijk vertrouwd, ook al is het een andere Yeti.

- De tuning levert meer trekkracht op, maar dat leek vooral gerealiseerd te worden door vroeger opschakelen.

- De auto leek onder bepaalde omstandigheden stiller te zijn dan de mijne, maar na enige tijd besefte ik dat dat niet door een anders lopende motor kwam, maar door de winterbanden: die zijn gek genoeg echt stil.

Om eerlijk te zijn vond ik het effect van tuning minder spectaculair dan ik gedacht had, ik had iets meer verschil verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om je ervaring te lezen (en fijn dat de schade inderdaad tutoyatie was).

Wat heb je voor testtraject gereden, Kees? Afwisselend genoeg om onder diverse omstandigheden te kunnen testen, neem ik aan. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd zou zijn als je niét vroeger had opgeschakeld, maar doorgetrokken zou hebben in de versnellingen.

Grote voordeel voor jou is dat je, áls je al zou twijfelen over tuning, nu weet dat je het niet zult doen.

En wat vond Menno van de ongetunede Yeti?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Traject: bebouwde kom ca 4 km, 80 km-wegen ca 10 km, snelweg ca 8 km.

Marco vraagt: Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd zou zijn als je niét vroeger had opgeschakeld, maar doorgetrokken zou hebben in de versnellingen.

Antwoord: de extra trekkracht ervaar je niet of nauwelijks als je het gaspedaal niet of nauwelijks beroert. Dan versnel je dus geleidelijk. En als je in de 7de versnelling 120 rijdt en een inhaalmanoeuvre doet, schakelt hij 1 of 2 versnellingen terug terwijl mijn ongetunede auto dan meestal door blijft trekken in de 7de.

Een proefrit door Menno in de mijne is er niet van gekomen.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een hoax de wereld uit... In ieder geval goed te horen dat alles nog leeft en gezond is!

Ja Kees, dat wordt dan waarschijnlijk geen tuning voor jou als voorzichtige rijder maar misscien wel een setje winterbanden voor de nog resterende 2 weken koud weer.. Wat me ertoe brengt eens in de agenda te kijken om mijn winterslicks weer in te ruilen voor de zommertractorbanden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevestigt mijn eigen ervaringen. Rijdt je gewoon rustig zoals altijd, dan merk je eigenlijk alleen dat hij wat sneller opschakelt en wat sneller oppikt. Trap je het gas goed in, dan merk je wel verschil. Dat laatste is incidenteel wel handig en soms ook gewoon lekker ;)

Spectaculair is het niet, daarvoor is het verschil van ik schat zo'n 20 pk te gering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een grote teleurstelling is dan wel dat menno nu blijkbaar nog niet de geneugten van de CC weet !?

En tsja even met aller respect Kees, maar ik weet een beetje jou rijstijl van de M&G afsluitdijk , en ik had dan ook al het idee dat voor jou een tuning in deze geen toegevoegde waarde zou hebben.

zuiniger rijden zoals je nu hebt ?? 1 op 17 ga je dan niet eens halen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

- De tuning levert meer trekkracht op, maar dat leek vooral gerealiseerd te worden door vroeger opschakelen.

Volgens mij moet het zijn "werd teniet gedaan door vroeger opschakelen" of "werd gerealiseerd door later opschakelen" of "werd gerealiseerd door eerder terug te schakelen" of (kortom) "werd gerealiseerd door DSG", maar hoe het er nu staat klopt het volgens mij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een grote teleurstelling is dan wel dat menno nu blijkbaar nog niet de geneugten van de CC weet !?

En tsja even met aller respect Kees, maar ik weet een beetje jou rijstijl van de M&G afsluitdijk , en ik had dan ook al het idee dat voor jou een tuning in deze geen toegevoegde waarde zou hebben.

zuiniger rijden zoals je nu hebt ?? 1 op 17 ga je dan niet eens halen !

Nou ja, om echt de geneugten van CC te leren kennen heb je een paar dagen nodig, je moet echt wel even wennen aan de knoppen en deze leren te gebruiken op de goede momenten. Waarna het een automatisme wordt.

Tja Ed, op de afsluitdijk heb ik inderdaad niet geregeld sprintjes getrokken.... Maar je hebt gelijk als je me als rustige rijder inschat. Maar daar gaat het toch ook niet om bij tuning, dat het alleen voor haastige rijders is?

En nee, 1:17 is onhaalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kees zegt: De tuning levert meer trekkracht op, maar dat leek vooral gerealiseerd te worden door vroeger opschakelen.

Skoody zegt: Volgens mij moet het zijn "werd teniet gedaan door vroeger opschakelen" of "werd gerealiseerd door later opschakelen" of "werd gerealiseerd door eerder terug te schakelen" of (kortom) "werd gerealiseerd door DSG", maar hoe het er nu staat klopt het volgens mij niet.

Kees zegt weer: vervang het woord realiseren door ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zijn er hier eindelijk twee heren met dezelfde Yeti's, dacht ik, die op hun eigen onnavolgbare wijze, het effect van tuning aan het testen zijn en wat doen ze dan NIET :

Het gaspedaal (mag ik niet meer zeggen) tot de bodem en daar zelfs nog iets voorbij, induwen tot het kick-down knopje wordt geactiveerd. :doh:

Waarom toch die terughoudendheid ?

@ Menno, jij hebt toch piloten gesproken die hun naverbrander hadden onstoken , zijn ze daarna soms veranderd en geven nog slechts minzaam antwoord op alleen relevante vragen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een vraag voor Race Eend:

Vorig jaar heeft mijn 1.2 TSI een motormanagement software update gehad bij de garage. (dat akkefietje, waarna ik o.a. motorolietemp. weergave kwijt was in de Maxidot). Toen werd de complete ECU software opnieuw geschreven, via een online verbinding met de fabriek.

Stel je hebt zo'n externe module, via JD, er in zitten. Die koppel je los (of niet), de auto gaat naar de garage voor een onderhoudsbeurt, en in het kader van een software update wordt de hele ECU software opnieuw geprogrammeerd (af fabriek). Wat dan? Moet dan de externe (chip tuning) module ook weer opnieuw geconfigureerd c.q. ingeleerd/geparameteriseerd worden door JD?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe