Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Alles wat beweegt slijt. Een turbo kan makkelijk > 100.000 tpm maken. Door tuning wordt er eerder en vaker een beroep op de turbo gedaan. Ergo, turbo slijt sneller.

En dan hebben we het nog niet over andere (bewegende) onderdelen die door het grotere vermogen meer belast worden en eerder slijten.

Vraag is: wat betekent dat? Revisie na 150.000 km ipv 250.000? Ik noem maar wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of betekent het louter iets theoretisch, wat je in de praktijk normaal gesproken niet zult merken? Uiteraard weer onder de premisse dat de tuning verantwoord is uitgevoerd en een gezonde rijstijl is gehanteerd. Dat is natuurlijk de vraag waar het om gaat en ik maak me sterk dat wanneer het tegendeel het geval is (eerder revisie noodzakelijk, merkbare slijtage binnen de termijn waarbinnen met de auto wordt gereden), daaromtrent wel evidentie voorhanden zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of betekent het louter iets theoretisch, wat je in de praktijk normaal gesproken niet zult merken? Uiteraard weer onder de premisse dat de tuning verantwoord is uitgevoerd en een gezonde rijstijl is gehanteerd. Dat is natuurlijk de vraag waar het om gaat en ik maak me sterk dat wanneer het tegendeel het geval is (eerder revisie noodzakelijk, merkbare slijtage binnen de termijn waarbinnen met de auto wordt gereden), daaromtrent wel evidentie voorhanden zou zijn.

Dat bedoel ik ook met mijn vraag: als de boel na 150.000 km gereviseerd moet worden, wordt dat dan beschouwd als normaal of zou je voorzichtig kunnen opperen dat het wel een beetje vroeg is en misschien komt door de tuning.

Je veronderstelling dat er evidentie voorhanden zou zijn als de boel echt sneller slijt deel ik niet. Dat veronderstelt administratie en (statistisch) onderzoek. Dat heeft vast niet plaatsgevonden.

Ik blijf er bij dat alles wat beweegt slijt en als het vaker en eerder moet bewegen sneller slijt. Dat geldt voor je banden en voor je turbo.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je hoeft er natuurlijk ook niks van te merken. Maar het aantal omwentelingen dat het blok gaat maken wordt bij grotere belasting hoe dan ook bekort. Maar als betekent dat je met je motorblok 800.000 km in plaats van 1.000.000 km kunt rijden dan ga je daar natuurlijk niets van merken, omdat er dan al lang iets niet-tuninggerelateerds is waardoor het beest het opgeeft.

Ik heb ook het idee dat van de meeste auto's die op de sloop terecht komen het blok gewoon nog loopt. Zonde van al die gemiste kansen om straffeloos getuned rond te rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat denk ik ook wel Kees, dat zulk statistisch onderzoek er niet is. Maar dan zou je toch op zijn minst de nodige negatieve gebruikerservaringen moeten tegenkomen en dat is ook niet zo. Integendeel, eerder geruststellende ervaringen, zoals die van onze Marco.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Menno, volgens mij zijn ze jaloers op je :lol:

Dat staat zo onomstotelijk vast dat het compleet niet interessant is om over te discussiëren. Nou heb ik maar drie hele dagen een wagen gehad die sneller was dan die van Menno. En dan al tunen, dat is echt een rotstreek, dat steekt echt ongelofelijk!!!

*weent hete tranen van woede en frustratie*

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Race eend: Afgetrapt of sportief, waar ligt de grens. De één trapt al wat meer de ander. Je geeft het zelf al aan waaraan je dat allemaal kan zien/weten. Speling op onderdelen, staat injectoren (i.v.m korte afstanden), enz, daaruit kan je wel opmaken hoe met een auto omgegaan is. Uiteraard een auto die al wat km gereden heeft, anders zie je dat niet. Die 10 à 15 k, daar bedoelde ik de 1.2 TSI mee, had eerder al gezegd dat ik een 1.9TDI eerder zou durven tunen, omdat ze gewoon ontzettend sterk gebouwd zijn.

Voor de rest kan ik mij alleen maar aansluiten wat Skoody Boo en CaseyBasey zeggen. Er is volgens mij ook een verschil tussen de 86pk versie tunen naar 105pk en de 105pk versie tunen naar.... De eerste is voorzien op meer vermogen. De tweede, dat blijft een vraag. Zeker als ze bij Skoda, hoor ik, in de fabriek zelfs de koelvloeistof niet meer volledig vullen. Als ze daar al op besparen lijkt het mij niet vanzelfsprekend dat ze alle onderdelen maar wat extra sterk maken zodat die grotere krachten aankunnen.

De negatieve ervaringen zijn er ook wel hoor, onlangs was er op het andere forum iemand met een Roomster, getuned van 105pk en 240 NM naar 136 pk en 310 NM. Na 200k zijn 2 tanden in zijn versnellingsbak gebroken. Normaal is dat toch niet? Nu ja, zijn ook maar verhalen, zeker ben je nooit. Bovendien zijn de meeste mensen technisch gezien niet zo heel sterk als het op hun auto aankomt, link tussen een eerder versleten koppeling of turbo en tuning, dat lijkt mij allemaal niet zo evident.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

in dat verhaal zie ik geen antwoord komen op de wel degelijk gestelde vraag waar de tuning had plaatsgevonden. Verder blijft onduidelijk in hoeverre de problemen door de tuning zijn veroorzaakt. Bekend is welk koppel de (dsg)bak aankan. Een betrouwbare tuner zal daar veilig onder blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me wel af wat een betrouwbare tuner is? Kan je de 1.2 TSI 105 pk ook al laten tunen bij de dealer, zonder verlies van garantie? In de veronderstelling dat ze bij de dealer niet graag centjes weggeven aan de concurrentie, zouden ze dat toch moeten aanbieden als het "veilig" kan? Als een externe ECU wordt geplaatst, is een tuner betrouwbaar, dat is de definitie, want het enige gevaar zit in het motormanagement? Als dat zo is, lijken ze bij VAG wel gek, als iemand de ECU veilig kan aanpassen, lijkt het mij toch wel VAG.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

stel je dat nou of is het een vraag, dat van die definitie. Is hoe dan ook onzin, want de betrouwbaarheid hangt niet af van het al dan niet tunen met een externe ecu. Die heeft louter te maken met het gegeven dat er voor de 1.2 modellen van Skoda en Seat geen directe chip tuning mogelijk is zoals bij de VW modellen en dit dus noodzakelijkerwijs via deze omweg moet. Verder is de enige tuning met behoud van garantie de zeer prijzige ABT tuning, die er idd (nog) niet is voor de 1.2.

Schijnt trouwens dat het al wel kan of er aan komt via ABT, dan gaat hij zelfs van 105 naar 140 pk, zo lees ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk vind ik dit wel een heel boeiende discussie. Ik word er steeds meer door aan het denken gezet. Al eerder is aangegeven dat waar het gaat om slijtage van de motor, ook zaken een rol spelen als rijstijl, veel korte of juist veel lange ritten, enz.

Zo zag ik op spritmonitor dat er een Duitse Yeti 1.2 rijder is die het presteert gem. 1 op 11 te rijden. Denk dat dit wel het nodige zegt over de snelheid waarmee wordt gereden waarschijnlijk. Kan me voorstellen dat de slijtage aan de motor groter is dan die aan een getuned exemplaar waarmee keurig de max. snelheden in NL worden nageleefd.

Andere gedachte: de slijtage zal denk ik ook groter zijn bij de ongetunede motor waarmee 80% van de gereden kms korte ritjes zijn, dan bij de getunede waarmee 80% lange snelwegritten met 120 p/u worden gereden.

Voor beide chauffeurs van de ongetunede auto's in de voorbeelden hierboven, lijkt me overigens geen aanleiding om zich over deze grotere slijtage zorgen te maken. De motor moet die grotere belasting n.l. wel aan kunnen, zou je denken.

Zomaar wat gedachten die bij me opkwamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was een vraag. Maar een tuner is dus betrouwbaar als hij bij de 1.2 TSI met een externe ECU werkt? Want dan blijft hij binnen de door de constructeur vooropgestelde (en aan de tuner in kwestie bekendgemaakte) grenzen (zo zijn ze wel die autoconstructeurs, ze geven alle info aan wie het maar wil horen) , en dat leidt in geen geval tot snellere slijtage. Zelfs het o zo bekende turbogat verdwijnt zonder een centje pijn, maar om de één of andere reden houdt Skoda zo van dat turbogat dat ze dat niet willen wegwerken met een eenvoudige ingreep als het verhogen van de turbodruk.

Nu, als ABT het op dezelfde wijze doet, lijkt het gevaar mij inderdaad beperkt. Niet dat SKoda er wakker van zal liggen als je turbo het 10% eerder opgeeft, dat bewijs je toch niet, maar langs de andere kant zullen ze hun imago niet willen in gevaar brengen door te ver te gaan(voor zover onbetrouwbare tuners dat al niet doen natuurlijk).

Mijn excuses voor mijn sarcasme, Rosinfield (en ieder die er aanstoot aan zou nemen), maar het lijkt mij nu toch ook wat "onzin" dat je hogere slijtage van bepaalde onderdelen zo stellig blijft ontkennen, terwijl het logischerwijs niet anders kan. We moeten het niet altijd eens zijn natuurlijk, anders was het hier maar saai :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste BC, er is niets mis met een goede discussie wat mij betreft. Alleen dient die dan wel op grond van deugdelijke argumenten gevoerd te worden en niet op grond van wat jij noemt sarcasme, maar wat ik eerder iets als "belief" zou noemen. Mogelijk heb je reeds gemerkt dat ik een goede discussie zeer kan waarderen, maar op zo'n manier heeft het weinig zin.

Verder snap ik nog steeds niet hoe je komt tot de conclusie dat ik zou beweren dat een tuner die gebruik maakt van een externe ecu, betrouwbaar is. Nogmaals, dat beweer ik niet en sterker nog, ik vind het de grootst mogelijke onzin. Een betrouwbare tuner weet wat hij doet, is gerenommeerd, houdt ruimschoots rekening met de geldende limieten, tuned per dag jarenlang meerdere auto's tot volle tevredenheid van zijn klanten, enz. Of hij gebruik maakt van een externe ecu, staat daar geheel los van. Dit zal hij doen wanneer directe OBD tuning om software-matige redenen (nog) niet mogelijk is, verder heeft dit niets met zijn betrouwbaarheid te maken.

Hogere slijtage door betrouwbare tuning zal mogelijk wel optreden, maar bij een kilometrage dat in de praktijk (praktisch) nooit gehaald zal worden. Mits men er een gezonde rijstijl op na houdt uiteraard. Bij een ongezonde, te sportieve rijstijl (voortdurend tegen de limieten aan rijden), zal de slijtage groter zijn, getuned of ongetuned.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me gewoon niet logisch dat je blijft hameren op het feit dat een "betrouwbare" tuner het kan doen zonder enig gevaar. Terwijl:

- Geen enkele tuner lijkt mij is staat om de grenzen te kennen waarbinnen hij kan blijven, aangezien, bijvoorbeeld, het verhogen van de turbodruk sowieso extra slijtage meebrengt. En een turbo is een onderdeel dat vandaag al moeite heeft om de hele levensduur van een auto mee te gaan, net als een koppeling, …

- Als ABT tuning vandaag geen tuning aanbiedt, is de enige reden die ik kan verzinnen het feit dat VAG vandaag van mening is dat er geen betrouwbare tuningsmogelijkheid is, zodat dat ze de garantie van hun product kunnen waarborgen.

Maar, ik ken deze grenzen ook niet. En het kan inderdaad zijn dat je daar gedurende de levensduur van je auto geen enkel probleem mee krijgt. Mijn stelling was enkel dat je een extra belasting creëert, waarvan jij, noch ik, en geen enkele 'betrouwbare' tuner het gevolg van kent.

Hierbij laat ik het, even goede vrienden hoop ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dacht wel dat dit je zou aanspreken, Erik!

@Bone Collector: uiteraard even goede vrienden, discussies zie ik niet als iets persoonlijk! Met sommigen van mijn beste vrienden vliegen de vonken er af als het b.v. over politiek gaat. Dus geen zorgen daarover. Verder discussieren heeft denk ik nu weinig zin maar, want leidt slechts tot herhaling van zetten.

Tenslotte: ABT tuning van de 1.2 is wellicht al mogelijk of wordt dat anders in elk geval op korte termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Discussie leidt nou eenmaal niet altijd tot overtuiging en consensus (gelukkig niet). To agree to disagree is de meest waardevolle vorm van vrede.... Misschien tijd voor een nieuw discussiepunt...

In grote lijnen sluiten de standpunten elkaar ook niet uit, maar worden er vooral tegenovergestelde accenten benadrukt.

Naast vermogen en cijfertjes daarover zijn er ook veel andere aspecten waardoor je van een auto gaat houden. Dingen die je meer samenvat met de woorden sfeer of karakter. Ik heb nou mijn eerste 1000 km er op zitten, en dat tevreden brommetje waarmee hij accelereert van 70 in z'n 5, dat klinkt zooooo gezellig. :) Je vindt het nooit terug in de specs, maar het zijn toch vaak ook dit soort details die het rijplezier bepalen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenslotte: ABT tuning van de 1.2 is wellicht al mogelijk of wordt dat anders in elk geval op korte termijn.

was al, hier een bericht van autoweek van 29 oktober 2010

http://www.autoweek.nl/autonieuws/15278/Abt-denkt-ook-aan-de-kleintjes

op skoda.nl staat dat je contact moet opnemen bij de dealer, maar bij vw staat de prijs gewoon op de site: 1549,-

http://www.volkswagen.nl/volkswagen-rijders/service-en-aftersales/accessoires/tuning/tuning/abt-motortuning-.html

abt over de 1.2 tsi bij de Octavia:

http://www.abt-sportsline.de/fileadmin/user_data/WEB/Preislisten/Skoda/ABT_Octavia_1Z0.pdf

O wacht, laat ik nou ff simpel houden, hier de prijslijst voor de Fabia:

http://www.abt-sportsline.de/fileadmin/user_data/WEB/Preislisten/Skoda/ABT_Fabia_5J0.pdf

Hier kost het 1500,- Hier valt ook te lezen dat het koppel van 175 naar 220 Nm gaat.

aangepast door Skoody Boo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de 1.2 Yeti is er nog een tuning uitgevoerd (info dealer en Pon) en daarom wordt die "officieel" nog niet aangeboden. In de praktijk is die natuurlijk (vrijwel) identiek aan die van de octavia... Kennelijk moeten ze die eerst getest hebben op het betreffende model voor certificering door Pon/ volkswagen/ skoda.

Is natuurlijk veel geld voor meer pk's. Blijf trouwens nog steeds met de vraag zitten wat nu de effecten op het verbruik zijn, da's dan misschien wel een goed excuus voor het tunen ;) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zullen we zien Sodela! Vooralsnog had ik de indruk dat hij wel zuiniger reed, maar het is natuurlijk nog te vroeg om er echt iets over te kunnen zeggen

En het kan dus voor de helft van de prijs ook goed gebeuren. Dat is een afweging, 2 x zoveel betalen voor garantiebehoud, voor wat dat waard is, of dit calculated risk nemen. Ik heb het laatste gedaan, ook omdat de auto al bijna twee jaar oud is onderhand en ik bepaald niet de indruk heb gekregen dat het risico van motorschade als gevolg van (goede) tuning erg reeel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe