Ga naar inhoud

Bandenspanning Yeti


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik vraag me dit al een tijdje af. Nu ik aan bandenvervanging toe ben, heb ik de vraag ook bij Vredestein neergelegd. Ik heb 215/60.16 banden. In mijn tankklepje staat 2.2 rondom (3 personen, 1 koffer) of voor 2.3 en achter 3.0 ( 5 personen en 3 koffers).
Verreweg het meest rijd ik lange stukken met 2 volwassenen, achterin 2 middelgrote honden en in het middenstuk een hoop bagage. Vredestein adviseerde idd 2.3 voor en 3.0 achter. 

Voor mijn gevoel lijkt dat ook wat over the top. Ben wel benieuwd hoe men er hier over denkt. Het is wel zo dat de zijvlakken van mijn achterbanden meer gesleten zijn dan het middenstuk. Duidt idd op onder inflatie toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@L&K

vandaag toevallig even langs geweest bij mijn dealer en heb daar jouw vraag eens voorgelegd(ook toeval:er was  ook een verkoper van Continental aanwezig)en beiden kwamen tot dezelfde conclusie:in jouw geval komt dit neer op 2.3 vooraan en 3.0 achteraan(zeker wanneer je soms een aanhangwagen of caravan sleept)

slijtage op de zijkanten duidt volgens de Continental-guy zeker op een te lage bandenspanning

groeten van mijn dealer en van Continental ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook zou kunnen doen, is een bandenspanning kiezen die het midden houdt tussen halfbeladen en volbeladen, dus bijvoorbeeld 2,3 voor, en achter 2,6.

Ander punt: ik weet niet hoe vaak je de bandenspanning controleert en of deze dan veel afwijkt, als ie veel afwijkt, misschien vaker controleren. (Het te weinig controleren van de bandenspanning, en daardoor ook meer brandstof gebruiken door het rijden op te zachte banden, komt in NL behoorlijk vaak voor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, ik houd het wel goed in de gaten hoor. Zeker eens in de 3 weken en er hoeft zo nu en dan maar een klein beetje bij. Aan jouw suggestie heb ik ook zitten denken. Ik zal het die bandenman eens voorleggen. Ik ga in elk geval de achterbanden nu eens op 2.6 zetten om te kijken hoe het bevalt  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, Lijkt mij veel 3 kg achter, moet nogal botsen, niet?

Ik heb banden 225/50 / R 17

En ik doe 2.3 kg voor en achter ook het zelfde, ik rijd meestal maar met 2 personen, achterkant weinig geladen, en lijkt mij goed,

Controleer om de 2 weken mijn bandenspanning.

Maar 3 kg lijkt echt veel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat als je te zachte banden hebt dan je dan een dweil gevoel moet hebben in bochten.

Althans dat is mijn ervaring, en meestal voor dan ook rond de 2,3 en achter 2.5 met een tolerantie van een 0,2.

En een hobbel de bobbel gevoel tijdens rijden heb ik eigenlijk nog nooit gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat als je te zachte banden hebt dan je dan een dweil gevoel moet hebben in bochten.

Althans dat is mijn ervaring, en meestal voor dan ook rond de 2,3 en achter 2.5 met een tolerantie van een 0,2.

En een hobbel de bobbel gevoel tijdens rijden heb ik eigenlijk nog nooit gehad.

 

Dat heb ik juist nou weer wel, steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe