Ga naar inhoud

Vervangen CV- ketel na 14 jaar


hobbel de bobbel
 Delen

Aanbevolen berichten

Wat voor mij de doorslag gaf, is de warmtewisselaar en het lage standby verbruik (electrisch)

De  wisselaar ziet er gewoon erg goed uit en 15 jaar garantie.

 

 

Wat is er speciaal aan de warmtewisselaar? Zijn die van betere kwaliteit dan bij andere merken?

 

Mijn doorstroomketel is 3 jaar oud (bulex), en de warmtewisselaar is nu al dichtgekalkt. Moet al vervangen worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede keus Hobbel, het oordeel van de consumentenbond zal menig installateur weinig interesseren, behalve de Atag installateur dan, het ''bekt'' wel lekker.

Echter kijkt een dergelijke club naar een product anders dan installateur of eindgebruiker, hoe er precies wordt geoordeeld weet ik niet maar prijs/prestatie en storingsgraad worden waarschijnlijk als belangrijkste criteria gehouden. Maar wat als jouw ketel die als beste aangeschreven staat niet werkt en de installateur kan of wil niet herstellen? Dan staat zo'n stikker wel leuk op de doos maar verder.....................

 

Wat betreft de kamerthermostaat, de 300 zal voldoen als je gewoon een dagelijks programma wil draaien en eventueel handmatig eens iets wil instellen.

De 400 kan je inderdaad gebruiken in combinatie met weersafhankelijk stoken, dit is niet zuiniger, vraag is of je het nodig hebt?

Als je elke ruimte apart wil kunnen regelen of je hebt bijvoorbeeld een open haard die je vaak gebruikt dan is het zeker aan te raden.

Jij hebt nu al een wa (weersafhankelijk) regeling, er zitten dan overal thermostaatkranen als het goed is en er zit een by-pass (doorstroom regeling) in de installatie.

Voor jou zal de meerprijs dan de buitenvoeler zijn en de meeerprijs van de 400 tov de 300.

 

Bijna alle combiketels hebben een boiler(tje) of tapvat, dit is om de tijd die de ketel nodig heeft om op te starten te compenseren, dus als jij de kraan opendraait begint het toestel meteen warm water te leveren, je krijgt altijd een dipje al zal jij er met je zonneboiler minder last van hebben omdat deze of al op temperatuur is of bijverwarmd moeten worden ipv koud water dat naar 65 graden verwarmt moet worden.

 

De wisselaar is van een aluminium legering, elke fabrikant heeft zijn eigen voorkeur, Vaillant is nu over naar rvs. Nefit heeft van alle fabrikanten wel de meeste ervaring, de eerste hr ketel was een Nefit Turbo, ook met een alu wisselaar.

Dichtkalken kan met elke gebeuren, als je hard water hebt zal je er meer last van hebben. Als je zoals Bone Collector na 3 jaar al je wisselaar moet vervangen is een ontkalker plaatsen zeker een optie, 3 jaar is wel erg snel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik had met mijn Nefit ketel na drie jaar een terugroepactie vanwege een probleem met... juist, de warmtewisselaar ;) maar uiteraard wel allemaal gratis verholpen plus een gratis onderhoudsbeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warmte wisselaar dan verkalkt ?

Gewoon er tussen uit sleutelen en vullen in de mierenzuur.

Dan na een uurtje of wat goed doorspoelen en je zal zien wat er voor een kalkbende uit de wisselaar komt.

 

Op deze wijze maken wij heel wat boilers weer schoon van kalk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, de ingreep heeft zijn sporen nagelaten.

 

Afscheid genomen van :

 

- De ATAG solo cv ketel

-. De A&O gasboiler (nageschakeld op de AGPO zonneboiler.)

- De Daalderop close- in boiler in de keuken.

 

Deze laatste begon toch een zorgwekkend gedrag te vertonen.

Het afgelopen jaar nam het E-verbuik met ca. 40 % toe, zonder aanwijsbare oorzaak.

 

Met veel geweld ( de boiler was uitgezet, qua formaat dan) deze uit het aanrechtkastje verwijderd.

Onder de uitgezette isolatie bleek de electrische aansluiting aan de bovenkant geheel verkoold.

Dit zou dan het verhoogde E-* verbruik kunnen verklaren, via de verkoling (zwerfstroom.)

 

Ik ben ben blij, dat hij weg is.

 

Zijn taak is overgenomen door de bestaande zonneboiler en de nieuwe Nefit.

 

Het electrisch verbruik is stevig gedaald.

 

Weet iemand een handige truuc om printscreen te activeren, dan kan ik het eea verduidelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

printscreen, waarvanaf? Je gewone computer? Alt + de printscreen-toets, plakken in bv. Paint dmv cntrl-V, opslaan als .jpg en uploaden is één van de vele opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hobbel spreekt zo in raadselen... ;)

 

[alt]+[printscreen] en het actieve venster wordt in de copy & paste buffer gekopieerd.

Open een simpel tekenprogrammaatje (b.v. Paint of IrfanView), druk op [ctrl]+[V] en voila het geselecteerde venster staat in je tekenprogramma

Eventueel bijsnijden (croppen dus) en saven in het gewenste formaat (liever geen .BMP, die zijn veels te groot)

 

En dit principe werkt al > 10 jaar! Daar wordt je toch zo moe van, om het iedere keer weer uit te leggen... :lol:  :lol:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hobbel spreekt zo in raadselen... ;)

 

[alt]+[printscreen] en het actieve venster wordt in de copy & paste buffer gekopieerd.

Open een simpel tekenprogrammaatje (b.v. Paint of IrfanView), druk op [ctrl]+[V] en voila het geselecteerde venster staat in je tekenprogramma

Eventueel bijsnijden (croppen dus) en saven in het gewenste formaat (liever geen .BMP, die zijn veels te groot)

 

En dit principe werkt al > 10 jaar! Daar wordt je toch zo moe van, om het iedere keer weer uit te leggen... :lol:  :lol:

 

Waar ik (enigszins) moe van wordt, is dat er zoveel dubbele toetsaanslagen en bijsnijden kennelijk nodig is.

Terwijl de knop "printscreen" suggereert, dat er een pasklare afdruk uit je printer komt. 

En principes, die al langer dan 10 jaar werken, daar weet ik nog wel een paar van, die dringend aan vervanging toe zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Printscreen vanaf gewoon computer.

Als je dan in Paint bent beland, is het formaat volledig zoek.

Met dit probleem ben ik dus al 10 jaar bezig .

Zo moe word ik hiervan

In paint heb je het knopje "resize". Vul het gewenste percentage van de originele hoogte en breedte in, en dan heb je wat ik denk wat jij bedoelt met een gewenst formaat.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant grafiekje; stroomverbruik van een GASkookplaat?

 

BTW: het standbyverbruik moet tegenwoordig, volgens EU richtlijnen, <1W zijn. Dus wat dat betreft kom je aardig in de buurt.

BTW2: ik vraag me af of je plugwise niet meer verbruikt dan het apparaat wat 'ie monitort (in standby) ;)

 

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32008R1275:NL:NOT

http://www.rwsleefomgeving.nl/onderwerpen/duurzaam_produceren/ecodesign/productgroepen/factsheets/factsheet-stand-by/

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh ? gaskookplaat ? uit wiens hoge hoed wordt deze er ineens bijgetoverd.

De grafiek geeft het E- verbruik weer van de oude ATAG CV ketel en (na het dipje tijdens de vervanging) het nieuwe E verbruik van de Nefit CV ketel.

 

Overigens heeft mijn gaskookplaat een gering E-verbruik, maar het gaat nu over de CV ketels, dacht ik.


Het stand-by verbruik is momenteel 9 WATT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant grafiekje; stroomverbruik van een GASkookplaat?

 

BTW: het standbyverbruik moet tegenwoordig, volgens EU richtlijnen, <1W zijn. Dus wat dat betreft kom je aardig in de buurt.

BTW2: ik vraag me af of je plugwise niet meer verbruikt dan het apparaat wat 'ie monitort (in standby) ;)

 

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32008R1275:NL:NOT

http://www.rwsleefomgeving.nl/onderwerpen/duurzaam_produceren/ecodesign/productgroepen/factsheets/factsheet-stand-by/

In de EU richtlijn komen CV ketels niet voor (zie bijlage 1) daar heeft men het voornamelijk over electrische messen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En tot slot, het resultaat.

De zonneboiler, links, staat in serie (tapwater) met de Nefit HR 30, met ingebouwd tapwatervaatje.

De electrische close-in boler in de keuken is, vanwege onrustbarend trendmatig stijgend E verbruik , net op tijd eruit geknikkerd.

Er was een soort verkoolde verbinding tussen 2 fasen aangegroeid.

 

Sinds een weekje draait alles naar wens, het energieverbruik (CV + tapwater)  is onder de gegeven weersomstandigheden vrijwel nihil.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er een stuk netter uit dan wat er heeft gezeten.

Vanaf foto had ik toen echt idee dat het erin was gescheten.

Maar nu nog even die flexibele pijp van denk je mechanische afzuiging vervangen voor een knap stuk spiropijp en de kabeltjes in een net gootje of pijpje weggewerkt en het ziet er helemaal top uit.

 

En het verhaal van je close-in boiler en de verbrande conatcten.

Tsja meestal een geval van hoge vermogens en slechte verbindingen.

Elektra (schroef) verbindingen komen op langere duur los te zitten door trillingen en warm / koud worden van een verbinding

En als deze dan los zitten hebben ze de kans door de hoge stromen om te gaan vonken en dus verbranden (verkolen) van een verbinding.

Maar uiteindelijk zijn dit ook punten waaruit een brand kan ontstaan.

Vandaar dat de grotere bedrijven eens in de drie jaar een controle laten doen op hun installaties en op contacten met grotere vermogens deze laten natrekken.

En uit praktijk weet ik dat je soms versteld staat hoe los soms verbindingen kunnen komen

In klemmenstroken wel meegemaakt dat je zo een slag of 3 a 4 erop kon zetten

Maar ook wel gehad dat de draad er min of meer los in stond en dat je hem er dus gewoon uit kon halen zonder losschroeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, dank voor het opbouwende commentaar.

Inmiddels heb ik een klapstoel in het ketelruim gezet, om daar, voorzien van de nieuwe instructieboeken en glaasje druivenelixer, de  interessante regeltechnische kant te overzien.

 

Op mijn verzoek is er een extra mengventiel geplaatst na de Nefit tapwateraanvoer.

Niet voor niets, want 80 °C  bleek voor  de Grohe thermostaat in de douche, toch iets te veel van het goede, haast niet meer regelbaar.

 

Dat brengt mij op de volgende vraag, weet iemand ,of je de analoge (dial) contactthermometers nog ergens kunt krijgen ?

Zoeken op het internet had bij mij geen resultaat.


Ziet er een stuk netter uit dan wat er heeft gezeten.

Vanaf foto had ik toen echt idee dat het erin was gescheten.

Maar nu nog even die flexibele pijp van denk je mechanische afzuiging vervangen voor een knap stuk spiropijp en de kabeltjes in een net gootje of pijpje weggewerkt en het ziet er helemaal top uit.

 

En het verhaal van je close-in boiler en de verbrande conatcten.

Tsja meestal een geval van hoge vermogens en slechte verbindingen.

Elektra (schroef) verbindingen komen op langere duur los te zitten door trillingen en warm / koud worden van een verbinding

En als deze dan los zitten hebben ze de kans door de hoge stromen om te gaan vonken en dus verbranden (verkolen) van een verbinding.

Maar uiteindelijk zijn dit ook punten waaruit een brand kan ontstaan.

Vandaar dat de grotere bedrijven eens in de drie jaar een controle laten doen op hun installaties en op contacten met grotere vermogens deze laten natrekken.

En uit praktijk weet ik dat je soms versteld staat hoe los soms verbindingen kunnen komen

In klemmenstroken wel meegemaakt dat je zo een slag of 3 a 4 erop kon zetten

Maar ook wel gehad dat de draad er min of meer los in stond en dat je hem er dus gewoon uit kon halen zonder losschroeven.

 

Ed, je slaat volgens mij de spijker op zn kop.

Een half jaar geleden, had ik een dergelijk akkefietje in mijn meterkast.

Een groep verkoold en verbrand, hoofdzekeringen eruit.

 

Oorzaak : idd loszittende schroefverbindingen,achteraf bijna allemaal dus.

 

Maar ook wel gehad dat de draad er min of meer los in stond en dat je hem er dus gewoon uit kon halen zonder losschroeven.

Dat was dus het geval, maar ik had mij nog niet gerealizeerd, dat dit verschijnsel zich dus ook BUITEN je meterkast kan voordoen. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Hobbel een voor mij bekend probleem hoor, zonder je bang te maken maar ik heb grote schakelkasten op die manier volledig uitgebrand gezien en dat een deel van pand of soms erger, productie plat lag.

Maar velen staan er niet bij stil en worden ermee geconfronteerd als het te laat is.

 

En het is dus raadzaam dat als je beetje handig bent om 2 a 3 jaarlijks even de schroefcontacten in de groepenkast na te trekken.

En in nieuwere woningen waar een automaat als hoofdzekering word gebruikt is dit spanningsloos makkelijk te doen.

Zit je hoofdzekering nog achter een zegel, tsja dan kan het moeilijk spanningsloos als er ook nog eens geen hoofdschakelaar in de groepenkast zit.

En wordt het uitkijken met wat je doet of er vanaf blijven en het door een bedrijf laten doen.

 

Maar goed neem aan dat je nog niet slaapt in je stook hok ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe