Ga naar inhoud

Het Nieuwe Rijden


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

In het kader van de nascholing code 95 voor beroepschauffeurs, moet je als chauffeur verspreid over 5 jaar 35 uur nascholing volgen. Dit alles om je chauffeursdiploma, wat hierna code 95 gaat heten, geldig te houden

Dit is verdeelt in 28 uur theorie naar keuze, en 7 uur praktijk ook naar keuze. Moeten wel erkent zijn door het CCV een onderdeel van het CBR.

De theorie had in de vorm van een hef en reachtruck opleiding/certificaat reeds in 2010 gehaald.

Dus ik moest nog het praktijkdeel. Hier had ik voor de cursus schadepreventie gekozen. Daar zit ook een stukje, Het Nieuwe Rijden, in

Wat viel dat tegen. Vanaf 1980 heb ik het rijbewijs. En als je dan een andere rijstijl moet gaan aan wennen dat is niet gemakkelijk.

De rem mag je zo min mogelijk aankomen. Dus ver vooruitkijken vroeg het gas los, zodat je zonder te remmen de kruising of rotonde over kunt. Heel defensief rijden

Ik had echt het idee dat ik niet vooruit kwam.

Zijn er nog meer mensen die het nieuwe rijden geleerd hebben en wat doet men er nu nog mee, nu men een rijbewijs heeft ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dat lijkt me ook wel uiterst hinderlijk voor andere weggebruikers. Wat dat opschakelen betreft helpt een automaat wel mee natuurlijk, bv op een klein stukje voor je wer af moet remmen, schakelt hij rustig door naar de hoogste versnelling, waar je met een handbak vaak meer geneigd zou zijn maar even door te kachelen omdat je toch weer moet remmen

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is dat met het loslaten van de rem bij een groot voertuig toch wel iets anders dan bij een auto. Als je minimaal 10 ton weegt dan duurt het een hele tijd eer die snelheid eruit is. Maar het rijdt niet lekker.

Volgens de instructeur zou je op deze manier +/- 6% brandstof kunnen besparen

Link naar reactie
Delen op andere sites

op gevaar af een hele discussie te doen ontbranden, wat niet mijn bedoeling is. Maximaal het milieu sparen doe je door helemaal niet auto te rijden. Doe je het wel, dan moet het wel een klein beetje opschieten natuurlijk. Het genoemde voorbeeld van rotonde-nadering lijkt me echt volledig over de top. Overigens is de schade aan het milieu als gevolg van vlees-consumptie en wat daarvoor nodig is, vele malen groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben bang dat de irritatie daardoor niet minder wordt. Bovendien lijkt me dat lastig, want diens snelheid vermindert langzaam door het met gas los en zonder te remmen afrijden op de rotonde. Nee, lijkt me echt volkomen waanzin zoiets. Maak het ook eigenlijk nooit mee gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach vlak voor een rotonde heb je vaak ook al de doorgetrokken streep en dus heeft tegenoverliggend verkeer geen belemmering want je moet er toch al achter blijven.

Maar mag ook graag uitrijden voor rotonde en kruising en als er zo één voor me zit zie je dat al aankomen dus anticipeer je daar gewoon op.

Dus dan heb je ook geen ergenis want je hebt je aangepast aan de situatie.

Vandaar dat ik me geheel kan vinden in het bericht 7 van captain hook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe anticipeer je daar dan op? Of bedoel je (en dat vermoed ik) je ziet het aankomen en maakt je er verder dan maar niet druk om. Dat wordt toch anders wanneer iemand echt puur uitrolt en in het geheel niet remt, denk ik. Neem tenminste aan dat jij tijdens je geliefde uitrijden toch wel de rem gebruikt op een gegeven moment en/of op de motor remt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel of niet remmen voor een rotonde c.q. laten uitrollen c.q. al dan niet afremmen op de motor. Er is geen eenduidig antwoord.

Toen ik b.v. nog een 2.0 TDI reed, die remde zo sterk op de motor, ik gebruikte de rem nauwelijks. Pas na 90.000km moesten er nieuwe remblokjes onder.

Nu met de 1.2TSI DSG-7 gebruik ik de rem wel meer. Maar dan nog kun hier in het (vrijwel) stoplichtloze Lelystad vrijwel zonder de rem te gebruiken, met het verkeer mee-flowen... En ja, dan laat ik het paspedaal los, zorg dat de DSG in de S staat en dan schakelt 'ie iedere keer terug, zodra de RPMs onder de 2000 komen. Terwijl in D doet 'ie dat niet. En dat remt bijna genoeg af, om vrijwel zonder het rempedaal te gebruiken, de rotondes te nemen. En vlak na de rotonde zet ik 'm weer in D, tik Resume aan van de cc en hij trekt 'm keurig weer door naar de toegestane maximum snelheid.

Kijk naar mijn verbruikscijfers en bedenk dan hoe dat komt... 8-)

BTW: ik ben net zo snel van de ene kant v.d. stand aan de andere kant als iemand die wel als een opgejaagde stresskip door de stad jaagt.

Hetzelfde geldt b.v. van hier naar A'dam en terug. Maakt allemaal niks uit in tijd. WEL in brandstof, hartslag en auto-slijtage (en dan laten we de milieu belasting nog maar ff weg)

Wil je opschieten en interesseert het je niet hoeveel kostbare brandstof je er doorheen jaagt, dan ga je maar nutteloze rondjes op de Nurburgring scheuren of bij de Oosterburen laagvliegen over de A7 van noord naar zuid. :P

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Zijn er nog meer mensen die het nieuwe rijden geleerd hebben en wat doet men er nu nog mee, nu men een rijbewijs heeft ?

Ik ben dan wel geen beroepschauffeur. Alhoewel ik ook 10 jaar lang, kriskras door Europa, ruim 80.000km/jaar heb gereden.

Heb m'n rijbewijs sinds 1981, dus ook toen was er nog geen sprake van het nieuwe rijden. We hadden toen net de tweede oliecrisis gehad en ik kan me nog herinneren dat brandstof op de bon ging!

Het 'nieuwe rijden' is vooral een mindset. Vroegah kon je idd wel eens opschieten. Zonder snelheidsbeperking en/of het drukke verkeer. Begin jaren 80 reed ik in een uur tijd van het centrum van Rotterdam ('s-avonds laat) over de Zeelandbrug naar Vlissingen. En ja, toen hadden we geen trajectcontrole op de Zeelandbrug.

Maar die tijden zijn voorbij, dat gaat gewoon niet meer. De verkeersinfrastructuur is totaal anders opgebouwd en het aantal niet-zo-anticiperende-alleen-nog-maar-de-domdom-volgende-bestuurders is gewoon TE groot geworden.

In ons dichtbevolkte landje heeft ook zo weinig zin, al dat gejakker. Ik verbaas me er iedere dag weer over hoe al die idioten alleen al niet door stedelijk gebied raggen. Dat is het nog een mirakel dat er zo weinig ongelukken gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe rijden doe ik als ik tijd heb. Op de terugweg na vanaf m'n werk, of in de weekeindes voor familiebezoek etc. Als je het te ver doorvoert is het te vermoeiend, zeker het continu inschatten van kansen. Leuk om een keer voor de sport zo zuinig mogelijk te rijden, maar ondoenlijk voor alledag.

Ik doe het duidelijk niet als ik ergens op tijd moet zijn, gestressed ben, of in een uitgelaten stemming verkeer.

Met remmen bespaar je tijd. Je verstookt geen brandstof om een afstand af te leggen, maar om die afstand af te leggen met een bepaalde tijdswinst. Als je in acht neemt wat je zou moeten verstoken aan brandstof om die tijd terug te winnen, dan bespaar je met remmen in die zin ook brandstof.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe