Ga naar inhoud

DSG vervangen, verbruik sterk toegenomen?!


Sergeant
 Delen

Aanbevolen berichten

Onlangs is de DSG 7 van mijn Roomster vervangen na ruim 28k km dienst. In eerste instantie voelde de nieuwe DSG prima, maar al snel had ik het idee dat de motor het zwaar had. Bij normaal rijgedrag houdt de DSG het toerental op 1200 en dat voelt niet goed. Daarbij komt dat het verbruik te veel is toegenomen: reed ik eerst dagelijks 6,3-6,8 l/100 km naar werk, nu is dat al snel 7,8-8,4. Ik ben geen techneut, kan iemand hier iets over zeggen?

Sergeant

aangepast door Sergeant
Link naar reactie
Delen op andere sites

- hield de vorige DSG het toerental ook op 1200, en voelde dat toen wel goed?

- Ik vind die toename in het verbruik wel fors. Maar daar kunnen misschien meer verklaringen voor zijn? heb je een toename in het verbruik al waargenomen voor het echt kouder werd? Of ben je meer korte ritjes gaan maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude DSG was inmiddels "ingeleerd" en had zich waarschijnlijk aangepast aan jouw rijstijl. De nieuwe zal dat nog moeten doen, dus dat je verbruik is veranderd is niet raar volgens mij. Zal uiteindelijk wel weer moeten nivelleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zoals MarcoO2 zegt, één van de kenmerken van de DSG is, dat hij "leert". Na een tijd kan het zijn dat hij een iets hoger toerental aanhoudt, of later doorschakelt. Die 1200 toeren zijn, denk ik, niet direct een probleem.

Maar, langs de andere kant lijkt het mij wel bizar dat het verbruik toegenomen is, de DSG zal normaal gezien standaard zo efficiënt mogelijk schakelen. Het zou dus eigenlijk omgekeerd moeten zijn: dat het verbruik na een tijdje toeneemt, omdat de DSG anders (lees: minder efficiënt) heeft leren schakelen.

En zelfs als het toerental iets te laag zou zijn, lijkt het verschil in verbruik dat je aangeeft mij veel te groot. Maar daarvoor zou je inderdaad eerder een spritmonitor moeten hebben dan een boordcomputer, om het werkelijke effect na x-aantal kilometer te bekijken. Maar dan moet je het probleem eerder ergens anders zoeken, denk ik, want uiteindelijk is de DSG, 'maar' een versnellingsbak. Die bepaalt misschien het toerental, maar niet de hoeveelheid ingespoten brandstof, dat doet de ECU (die ook nog eens gecorrigeerd zou worden door de Lambasonde, als de megverhouding niet optimaal zou zijn)

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toename verbruik is erg groot. Maar als de rit slechts 2 km bedraagt kan het koude weer van de laatste tijd ook een rol spelen. Wat misschien ook kan is dat de BC na de ingreep gedurende de inleerperiode voor de DSG een grotere afwijking te zien geeft en dat het werkelijke verbruik weinig verschilt met voorheen.

En wat betreft 1200 toeren: ik heb vaker gelezen dat men dat een vervelend toerental vindt, maar dat heb ik noot begrepen, ik vind het heerlijk rijden bij 1200 toeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En anders zou ik zeggen, zet hem lekker in de S-stand. Alleen is dat uiteraard niet gunstig voor het verbruik. Blijkbaar iets persoonlijks, ik vind die 1200 toeren ook heerlijk en vind het niet prettig als hij meer toeren maakt, zoals in de S-stand. Uiteraard even afgezien van incidentele situaties, waarbij je snel moet of wilt accelereren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de vele reacties, ben er maar even goed voor gaan zitten om op alle vragen antwoord te geven en aanvullende informatie over de vervanging....

Ik had al een tijdje het idee dat de DSG moeite had met de overgang van 2-3 en 4-5. Bij een beurt in juni heb ik dit aangeven. De monteur meldde bij het afhalen dat er wat spelling was en dat de DSG dus vervangen moest worden. Ik stond toen op het punt met vakantie te gaan en was een beetje bang dat dit door het euvel in de knel zou komen. Gelukking zeiden ze dat ik wel gewoon nog kon rijden maar dat na de vakantie er een afspraak gemaakt kon worden. Mijn auto komt van oorsprong uit België en er werd door de garage gelijk gechecked of deze vervanging onder de garantie zou vallen. Dat bleek gelukkig het geval te zijn....Na de vakantie meldde ik me bij de garage en daar bleek niks (meer) bekend te zijn over hetgeen geconstateerd was. Er was nergens gedocumenteerd wat de monteur gezegd/gezien had.

Ik heb toen met iemand van de garage een ritje gemaakt maar hij kon niks vreemd ontdekken. Ik moet daarbij zeggen dat ik voorafgaand aan het garagebezoek een rit van ruim 300 km achter de rug had, dus de auto was goed warm. Men ging navraag doen bij de betreffende monteur, maar deze kon zich het niet herinneren. De auto heeft toen even stilgestaan en later bij het in de garage rijden viel het ineens op dat de DSG schokte en een ongewenste geluid maakte....enfin....oordeel was toch vervangen. Dat is begin november gebeurd.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat de vorige DSG ook de boel op 1200 toeren hield. Ik heb daar nooit zo op gelet, maar omdat ik voel dat de motor er echt aan moet trekken viel het me nu wel op. Bij 100 km is het toerental 2000, bij 120 iets daarboven. Wel heb ik altijd keurig mijn verbruik bijgehouden, welliswaar niet in Spiritmonitor, maar gewoon thuis in een spreadsheet. Ook rij ik vaak, nadat de olie op temperatuur is, met mijn verbruik in het display van de bc. Hierdoor weet ik goed wat normaal weergegeven werd en dat mij huidige verbruik op de bc daar van afwijkt. Ik ben in elk geval niet anders gaan rijden of andere type ritjes. Op een volle tank reed ik altijd rond de 700 km. Als ik nu 600 km haal mag ik blij zijn. Woon-werk verkeer is 22 km enkele rit. Het kan zijn dat het weer van invloed is, maar dat kan ik met de beperkte gereden kilometers (1980 km) sinds de vervanging nooit hard maken. Mijn verbruik vorige winter was in elk geval beter.

Ik zal de komende tijd goed in de gaten houden of er een verschil is tussen de boordcomputer en het werkelijke(?) verbruik. Zou natuurlijk ook nog het geval kunnen zijn.

Vanmiddag moet ik voor een rammel rechtsvoor naar de garage en zal het daar ook nog eens navragen of een toename in het gebruik te verwachten is.

Sergeant

aangepast door Sergeant
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de komende tijd goed in de gaten houden of er een verschil is tussen de boordcomputer en het werkelijke(?) verbruik. Zou natuurlijk ook nog het geval kunnen zijn.

Die BC doet er toch niet zoveel toe? Kijk gewoon in je spreadsheet wat je werkelijke verbruik was voor de wissel en nu na de wissel (je hebt dan toch al een keer of 3 getankt). Als je vroeger altijd ergens rond de 6.5 liter zat en nu ineens altijd rond de 8 liter, dan weet je dat er toch iets niet juist zit.

Als het een oudere auto zou zijn, zou ik nog zeggen blijft je thermostaat niet open staan, maar tegenwoordig zou dat wel een foutcode en melding geven veronderstel ik. Vervuild luchtfilter is ook een mogelijkheid, maar deze afwijking lijkt me ook daarvoor te veel. Dergelijke grote afwijkingen zijn anders moeilijk verklaren. Een lek lijkt me ook zo goed als uitgesloten, want dat zou de boordcomputer niet kunnen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine toename kan je aan van alles toeschrijven wat normaal kan zijn, maar zeker nu je wat preciezer de omstandigheden hebt beschreven blijf ik deze toename te groot vinden.

24W6 >> is dat niet heel erg laat onderhand? Elke beurt is dat standaard gedaan, en wil je nog niet in aanmerking gekomen zijn voor een beurt dan rij je wel heel weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bezoek aan de garage heeft me weer verder geholpen. Na navraag over toegenomen gebruik kwamen ze met precies hetgeen hier al geopperd, maar echt begrijpen deden ze het niet. Totdat mijn auto de brug op moest voor speling bij de stabilisatorstang (oorzaak rammel)..... Monteur merkte de lage bandenspanning op en heeft deze op de juiste spanning gebracht. Bij het naar huis rijden was het me wel duidelijk....probleem lijkt verholpen! Stom, stom....mogelijk door koudere weer is de bandenspanning te laag geworden, hoe dan ook, het verbruik zag er lager uit. Morgen weer het dagelijkse woon-werk verkeer zodat ik echt kan kijken of het beter is geworden.

Sergeant

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]zo iets banaals, als de bandenspanning[...]

Niets zo banaal als de bandenspanning.... 8-)

Wat mij dan verbaast: als die bandenspanning zóveel te laag was dat het brandstofverbruik echt schokkend hoger was, dan zou de bandenspanningscontrole toch een signaal hebben moeten afgeven? Of zit zoiets niet in een recente Roomster?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Roomster is elektronische bandenspanningscontrole een extra (aan te schaffen) optie. M.a.w. niet standaard.

En ik heb zo'n idee dat bij een DSG ombouw operatie allerlei ECU/BC settings geblanked worden.

Bovendien meet de bandenspanningscontrole een VERSCHIL tussen de banden. M.a.w. als alle banden een beetje gelijkmatig minder op druk geraken, dan krijg je geen waarschuwing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien meet de bandenspanningscontrole een VERSCHIL tussen de banden. M.a.w. als alle banden een beetje gelijkmatig minder op druk geraken, dan krijg je geen waarschuwing...

Nee, die bandenspanningscontrole meet individueel per wiel, via de ABS-sensoren, de rolweerstand ten opzichte van de "nul-stand" die je zelf aangeeft door het knopje een aantal seconden ingedrukt te houden, totdat het lampje uit gaat en je * Ping! * hoort.

Het is dus zaak om elke keer dat je de banden weer op spanning hebt gebracht, wielen hebt verwisseld of banden vernieuwd, die controle even te resetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe