Ga naar inhoud

13-polig en 7-polig


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Van de week voor het eerst een aanhanger achter de auto gehad. Ik kon deze lenen bij onze gemeentewerf voor het brengen van grof afval en puin. Echter, de 7-polige stekker van de aanhanger paste niet op mijn 13-polige contactdoos. Omdat ik niet zo ver hoefde te rijden heb ik de aanhanger toch maar gebruikt, maar het deed bij mij wel de vaag rijzen waarom er verschillende systemen naast elkaar bestaan die niet op elkaar passen. En is er ook niet zoiets als een standaard?

Ik heb inmiddels even gegoogled, en lees dat 13-polig de standaard zou moeten zijn of worden. Het gekke is dan dat de aanhanger me een tamelijk nieuwe leek.

Wellicht had ik om een adapter moeten vragen...

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, da's een typisch voorbeeld van wat er gebeurt als er geen standaard is. Ik denk dat er uiteindelijk wel één systeem zal overblijven, da's in de geschiedenis al zo vaak gebeurd. Gelukkig zijn er wel verloopstekkers in omloop (heb ik zelf ook), maar die kost ook dik een tientje en heb je op zo'n min of meer spontaan "aanhangermoment" net niet in de buurt natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn twee standaarden: 7-polig (oud) en 13-polig (nieuw). De13-polige variant is in het leven geroepen om o.a. mistlichten en achteruitrijlichten te faciliteren (verplicht op de grotere aanhangers en caravans, sinds een aantal jaar). Daar was op de 7-polige geen ruimte voor. Beide varianten kennen maar één soort aansluiting in een male variant en een female variant

Je hebt - vanuit de kant van de auto gezien - 2 soorten verloopstekers: 7 naar 13-polig en 13 naar 7-polig. Afhankelijk van de aansluiting op de auto past het dus altijd, als je een verloopsteker in de auto hebt die in de aansluiting van de auto hebt liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig kreeg is een verloop bij aanschaf van de auto en deze werkt goed voor mijn fietsdrager.

Voor mijn caravan werkte deze verloopstekker niet goed, omdat ik een permanente stroomdraad nodig heb voor o.a de koelkast.

De stekker van mijn caravan heb ik vervangen door een 13-polige.

In de 13-polige stekkers heb je 2 typen, de Multicon-West en de Jaeger.

Bij Skoda wordt standaard de Jaeger gemonteerd en hiervoor heb je een verloopstekker nodig om een 7-polige stekker te kunnen aansluiten.

Een 13-polige Multicon-West is geschikt om daar een 7-polige stekker in te steken.

post-117-0-19433700-1345931045_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

metalen 7p stekker? dat heb ik nog niet eerder gezien geloof ik. Meestal is het van plastic of zit er een soort coating op?

Overigens lijkt het mij zaak van de koper om zelf na te denken waar hij de wagen voor gaat gebruiken.

Een trekhaak is niet standaard, je zal dan ook zelf moeten zorgen voor 7p>13p verloopstukje en bijv. een oog voor de hulpkoppeling. Die laatste zit er ook niet standaard bij en is er in vele soorten (en verplicht in tegenstelling tot het verloopstukje). Er zit standaard ook geen beugel bij voor je fietsenrek, of een witte nummerplaat....

Maar eens, ik was zo attent om overal om te vragen (witte nummerplaat niet te vergeten) maar ze zouden dat natuurlijk kunnen voorstellen als jij kiest voor de optie 'trekhaak'. Levert hen nog wat op ook....

Ik heb dus een trekhaak besteld, met (mooie) zwarte hulpkoppeling (zie ook album), 13-7p verloop en witte kentekenplaat. Dus nooit gedoe als je opeens iets op de trekhaak wil zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu nog een trekhaak onder je auto laat zetten, kies dan altijd voor de 13-polige variant (zodat je alle noodzakelijke aansluitingen voor een aanhanger op de auto hebt) en leg een verloop 13p-7p in de auto.

Daarnaast is het verplicht om een witte plaat in de auto te hebben, als er een trekhaak onder de auto zit. Wellicht een merkwaardige regel; ik vermoed dat dit is ingevoerd om te zorgen dat er geen excuus is om zonder witte plaat op aanhanger of fietsenrek te rijden (als de aanhanger geen eigen kenteken heeft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe altijd netjes de witte plaat erbij gekregen. Evenals een oog voor de hulpkoppeling trouwens, al breek je je nek en je vingernagels als je daar iets aan wilt bevestigen. Zit bij een afneembare trekhaak vrijwel onzichtbaar weggewerkt achter de bumper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonouwelui hebben aan hun Audi een 13 polige multicon en ik heb een 13 polige Jaeger. We hebben een aanhangertje met e n7 polige stekker en de caravan heeft een 13 polige Jaeger stekker. Voor beide auto's is er dan ook een verloop (bij de mije zat die er keurig bij).

Dan nu de ervaringen. Het karretje achter de audi geen probleem.

Het karretje achter mijn auto, ook geen probleem, alleen een melding dat het rechterachterlicht niet brand. (dat komt doordat de beide achterlichten op de linker aansluiting zijn aangesloten)

De caravan achter de Audi, verloopkabel nodig van multicon-13 naar Jaeger 13: Belangrijkste onderdelen werken, maar niet alles (geen achteruitrijlicht bijvoorbeeld)

De caravan achter mijn auto: alles werkt.

Voor het goede zouden we de verloopkabel van multicon-13 naar Jaeger nog eens nader moeten onderzoeken om te kijken welke aansluitingen niet goed zitten, mat name voor het mistlicht.

Hieronder nog een afbeelding van de verschillende type stekkers. En hoe de verschillende caravan fabrikanten met de aansluitingen omgaan (om het helemaal makkelijk te maken)

stekker13campo.jpg

aangepast door bakkertje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eigenlijk wel heel erg pro-13p-Jeager..!

Reden: goede solide verbinding door indraaien van de stekker en geen last van losse polen in de stekker, zoals bij de 7-polige variant nog wel eens voor wil komen. Bij oudere worden wil er nog wel eens van de 7-polen in de stekker 'verdwijnen'.

Adaptertje 13p>7p zou mijns inziens moeten worden bijgeleverd door de dealer, net als een witte kentekenplaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe