Ga naar inhoud

Kenwood DNX-5210BT


Cyrus
 Delen

Aanbevolen berichten

Nou, de kogel is door de kerk en het nieuwe systeem in huis: Kenwood DNX-5210BT12_DNX5210BT_Navi_IT.jpg

Klik op het plaatje om naar de website te gaan.

Vandaag een kijkje kunnen nemen op de site van Garmin, waar je kunt updaten. Voor kaartupdates ben je niet afhankelijk van Kenwood en dat stelt mij gerust. Daarnaast bleek Kenwood heel recent weer een update uitgebracht te hebben van de firmware dus die ondersteuning is ook voor elkaar.

Daar staat voor Alpine tegenover dat ik het design van de unit op zich mooier vind en Alpine qua geluidskwaliteit tot de top behoort. Maar die iGO: ik weet het niet. Ziet er goed uit, ik lees over de werking alleen maar lovende berichten en de kaartondersteuning staat los van Alpine. Toch geeft Garmin mij net een beter gevoel. Heel persoonlijk hoor.

Zo konden de voors en tegens tegen elkaar afgestreept worden en uiteindelijk zijn beide systemen gewoon prima.

Het feit dat de Kenwood een volledig afneembaar scherm heeft, trok mij uiteindelijk over de streep naar Kenwood.

Morgen inbouwen B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mag ik zo vrij zijn om te vragen bij wie je hem hebt aangeschaft ?

En alleen jammer dat ook bij deze niet meer aan achterzijde de mini USB aansluiting zit !

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Ed, gekocht bij Navishop.nl in Nootdorp. Één van de weinige die 'm op voorraad had, voor de juiste prijs. Het is een heel recent model; de meeste leveranciers hebben 'm nog niet of vragen te veel.

Bij deze zaak heb ik wel vaker gekocht en ben er vanmiddag heen gereden om 'm op te halen. Leuke mensen, alle tijd voor nog wat vragen en als ik tijdens installatie ergens mee zit, springen ze graag bij.

USB zit wel aan de achterkant, maar uit de unit komt een vaste kabel, die eindigt in een normale USB female. Kan eventueel een verlengkabel op, maar is volgens mij lang genoeg om het dashboardkastje te halen. Het SD-slot zit aan de voorkant, achter het afneembare scherm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met http://www.jncs.nl/index.asp goede ervaringen die in Twisk zit

Gewoon een winkel aan huis maar goede service en uitleg en mooie prijzen

Ik kon zowel me JVC als de Kenwood die ik nu heb nergens goedkoper vinden.

En met die usb bedoel ik nier de kabel waar jij het over hebt

Heb ook een USB kabel en een Ipod kabel vanuit de unit lopen die het dashboard kastje makkelijk halen

Maar ik heb op die van mij echt een mini USB stopcontact zitten zeg maar, en als ik die aansluit op de laptop dan kan ik in de mapstructuur van de Garmin software komen

Maar klaarblijkelijk worden die USB aansluitingen niet meer gemonteerd

En nergens in de manual vind je er wat over terug !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de handleiding staat dat je een USB-stick in de aansluiting dient te plaatsen, dan een paar handelingen op de radio en dan wordt de huidige installatie op de USB gezet. Vervolgens steek je die in de computer en ga je naar de website van Garmin.

Dacht gelezen te hebben dat dit met de SD-kaart ook kan.

Ga uiteraard proberen of het ook eventueel lukt met de laptop direct gekoppeld aan de USB-aansluiting.

Over JNCS heb ik ook goede berichten gehoord en ik had ook contact met hem over een Pioneer 940BT. Die is echter afgevallen (niet vanwege JNCS, maar ik gok niet meer op Pioneer). JNCS heeft deze Kenwood echter (nog) niet in voorraad en ik wilde toch graag dit weekend inbouwen, nu ik eindelijk de knoop heb doorgehakt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een mooi toestel!

Heb altijd een lichte voorkeur gehad voor Kenwood en inderdaad het afneembare front geeft een hoop gemoedsrust.

Volgens het "korte" overzicht van wat het toestel kan staat dat ie via USB of SD te update-en is.

Succes met het inbouwen, heb je een overdekte plek? Anders duimen dat het morgen droog blijft ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb thuis niet direct de beschikking over een "droge plek" maar aan de andere kant: in principe kan de uitbouw van het oude systeem en de inbouw van het nieuwe systeem ook "met de deuren dicht". In het model Octavia dat ik heb, kun je na verwijderen van het afdekpaneel in het dashboard en het opbergbakje bovenop het dash overal goed bij.

Ik hoop wel dat de oude microfoon (die nu in de auto zit) met de Kenwood ook goed werkt, want dat is dan weer wel een rotklusje om dat te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat de microfoon eenzelfde aansluiting heeft, er zijn 2,5 en 3,5 mm stekkers. Nokia gebruikt 2,5 mm en Parrot en JVC (en wellicht anderen) gebruiken weer 3,5 mm pluggen. Volgens mij heb ik van beide typen nog wel iets liggen, dus mocht het niet passen PM me maar dan stop ik der wel 1 in een envelop.

Het mag trouwens in juni ook wel een keer droog zijn, het is zomer toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zaterdag 11.00 uur :

Zit dat ding er nu al in Edwin ?

Niet ??

Tsjonge jonge dat schiet ook niet op !!

En vervang die microfoon nu gewoon, want ook die dingen verouderen met de tijd en krijg je straks spijt dat je het toen niet hebt gedaan

gewoon je oude microfoondraadje als trek draad gebruiken !

Dus Mic eraf knippen en nieuwe stekker aan draad plakken en stukje voor stukje doortrekken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bakkertje: dank je wel voor het genereuze aanbod :) Laat je weten als het nodig mocht zijn.

@WMM: ja inderdaad... Ik lever daar wel bluetooth streaming audio voor in, maar dat is het mij waard. Ik heb het al eens meegemaakt dat mijn auto opengebroken is en dat liever niet nog eens. De huidige Pioneer ziet er lullig genoeg uit om voorbij te lopen, maar zowel de Alpine als Kenwood hebben een beduidend waardevollere uitstraling.

@Ed: nee, zit er nog niet in. Gaan eerst voor Cyrus jr. schoolspullen inslaan en daarna ga ik op mijn gemak bouwen. Dat van die mic is wel een goede tip. Mic zit nu op de stuurkolom, dat is heel simpel te vervangen. Maar wil 'm eigenlijk bij de binnenspiegel, liefst in het verlichtingsarmatuur. En dat is denk ik wel een aardige klus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het wel mee zal vallen om het daar te gekrijgen

Met een stukkie VD draad 1,5mm² kun je een boel voor elkaar krijgen

En uiteraard met plaatjes uit ETKA hoe bepaalde dingen te verwijderen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pim: bedankt!

De teerling is geworpen....

Uiteindelijk kostte het demonteren van het Pioneer systeem best nog wat tijd, omdat er een losse navi-unit bij zit en die zat onder de stoel. Alles waar ik nier meer bij hoefde, weer netjes in elkaar gezet.

Vervolgens de opbouw voor het Kenwood systeem. Eerst maar eens de mic netjes in de verlichtingsarmatuur wegwerken. Dat is gelukt, met een beetje improvisatie, maar het zit nu netjes uit het zicht. Daarna een nieuwe massadraad getrokken (oude vond ik een beetje dun en zat op een onhandige plek op het chassis). Vervolgens de kabelboom nog even nagemeten (geschakelde 12V? Check! Massa? Check) en netjes opgebonden. Vervolgens testen en ..... niks! Ineens geschakelde 12V weg. Hmmm..... VCDS er aan, alles staat nog zoals het hoort. Alles los, nagelopen, héé! geschakelde 12V. Goed, zooi weer in elkaar en weer niks. Eerst maar even eten, zien we straks wel.

Heel wat tijd, metingen en vloeken later: CANBUS interface heeft er kennelijk geen zin meer in. Op de Pioneer deed hij af en toe al vreemd maar dacht dat het aan de Pioneer lag. Goed, nieuwe CANBUS interface bestellen dan maar. Gelukkig lag er nog een geschakelde 12V achter het dashboard, dus de Kenwood kan wel alvast gebruikt worden. USB naar het dashboardkastje brengen, software-update uitvoeren daarna met de nieuwe aanwinst spelen natuurlijk :)

Klank heeft beduidend meer body dan de Pioneer. Telefoon gekoppeld (duurde even) en daarna worden adresboek en gebelde / gemiste oproepen mooi opgepakt. Navi ziet er ook prima uit, het bekende Garmin beeld. Prettig is de draaiknop voor het volume. Voor de rest: eerste indruk is te kort voor een volledige impressie, maar ik ben in ieder geval erg blij!

@Ed: foto's zal ik morgen maken. Ondertussen te donker. Maar het ziet er heel netjes uit!

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, ik trek even een fleske Heineken open :)

GPS-antenne ligt op het stalen dwarsframe net onder het dashboard, pal onder de voorruit. Als je het opbergvakje er uit wipt, kun je daar zo bij. Ziet 8 tot 9 satellieten en toch mooi dat ding uit het zicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het helemaal goed wilt doen kun je ook een originele mic installeren: http://www.ebay.com/...#ht_1895wt_1344

Die heb ik hier liggen maar lijkt niet te werken met mijn systeem. Misschien deed ik iets verkeerd, maar er komt geen geluid door de mic. Dus ben benieuwd of 1. cyrus zijn motor niet hoort als hij belt (microfoon in verlichting) en 2. of iemand die originele mic aan de praat heeft gekregen. Monteur bij mijn dealer zegt dat het hem weleens is gelukt, maar ja dat verschilt natuurlijk per systeem.

Verschil zit hem er met name in dat de mic een printplaatje heeft.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-freak:

Volgens mij geen klachten over motorgeluid oid. Hoezo zou dat optreden, in relatie tot de binnenverlichting? Die link begrijp ik niet.

Vanmorgen onderweg met de dame gebeld en alles was luid & duidelijk, maar zij zat ook in de auto. Vanmiddag nog eens proberen: zij is eerder thuis dan ik.

Die OEM-mic is de mooiste oplossing natuurlijk, maar ik denk dat dit alleen gaat werken als er een originele telefoonvoorbereiding in de auto zit (of achteraf alsnog geplaatst wordt).

Vanavond ga ik een aantal foto's plaatsen (zal er even een apart topic voor openen) en dan kun je zien hoe ik de mic ingebouwd heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb de mic in de bovenverlichting. Daar waar normaal het OEM alarm geplaatst wordt, in het originele vakje van de mic. Nadeel is dat mijn mic ook de geluiden daar boven opvangt, daarbij hoort ook het geluid van de motor dat via het frame het dak bereikt.

OEM-mic net nog eens getest, spanning lijkt veel te laag. Ik hoor wat gekraak op de computer als ik er tegenaan 'tik'. Op mijn navi hoor ik zelfs helemaal niks.

Ik zou ook niet weten hoe je dit kan fixen met originele onderdelen, vroeg of laat moet het analoge signaal je navi in...

Ik overweeg dan ook mijn mic los te halen en hem boven de spiegel tegen de hemelbekleding te plaatsen, daar valt hij niet zo op denk ik.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mic staat als het ware loodrecht naar beneden gericht. Origineel zit er een rubber blokje in de uitsparing van het verlichtingsarmatuur - vermoedelijk om het roostertje af te sluiten als er geen originele mic gemonteerd is. Dat blokje staat nu rechtop "achter" de mic.

Maar ik kan inderdaad altijd nog de mic er weer uit halen en op die plek aan de hemelbekleding bevestigen. Maakt voor het geluid waarschijnlijk nauwelijks verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-freak: dank :)

Hierbij de beloofde foto's.

post-754-0-58010000-1340040796_thumb.jpg

Microfoon weggewerkt in het verlichtingsarmatuur (draad via hemelbekleding en A-stijl naar het dashboard gevoerd). Tussen de printbanen en de mic zie je het rubber blokje; dat zat eerst in de lengte hier geklemd en dat heb ik nu rechtop achter de mic gezet voor wat demping en om te zorgen dat de mic stevig blijft zitten. De mic is loodrecht naar beneden gericht.

post-754-0-70188100-1340040793_thumb.jpg

GPS-ontvanger "verstopt" onder het bakje bovenop het dashboard. Je haalt dat er makkelijk uit door er linksonder en rechtsonder met een houten of kunststof wiggetje voorzichtig tussen te steken en dan omhoog te bewegen. Met weinig kracht schiet het bakje er uit, zonder beschadigingen. Even het metalen plakplaatje op de stalen balk plakken (het is kennelijk verzinkt, want geen magnetische werking) en dan de GPS-ontvanger er op.

post-754-0-30791800-1340040791_thumb.jpg

Eindresultaat van de inbouw met het 2-DIN frame op Columbus-maat.

Nog twee aanpassingen te doen: nieuwe CANBUS-interface plaatsen (de oude is toch niet 100%) en de video-connector van de Kenwood-iPod kabel - die nog onderweg is - aansluiten. Dan is het helemaal af.

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er allemaal netjes uit en zo zie je dat ook Kenwood continu bezig is met veranderen want de layout van de radio ziet er alweer verbeterd uit tov van bij mij !

Maar ik kan het fout hebben maar ligt je unit niet te diep ?

Deze opmerking aan de hand van afdekfrontje waar ik pijlen bijgezet heb, zou naar mijn mening vlak moeten zijn !!??

post-27-0-00443700-1340046015_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ed: dat viel mij ook al op. Ik heb het opstaande randje van het metalen inbouwframe netjes laten aansluiten met het kunststof raam. Misschien ga ik dat nog aanpassen zodat de radio wat meer naar voren komt. Want het is inderdaad mooier als het één vlak wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe