Ga naar inhoud

LinkedIn geeft toe: er zijn wachtwoorden gelekt


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Media

Sociale netwerksite LinkedIn heeft na een middag onderzoek bevestigd dat er een wachtwoorden gelekt zijn. ‘Sommige’ van de wachtwoorden die op een Russische hackerssite verschenen, zijn inderdaad van gebruikers van de site. Aantallen worden niet genoemd. De getroffen accounts worden geblokkeerd.

Vanmiddag kwamen berichten naar buiten dat er 6,5 miljoen wachtwoorden van de site in een geüpload bestand zouden staan. Weliswaar versleuteld, maar niet op zo’n manier dat ze niet te kraken zijn. Vooral simpele wachtwoorden zouden gemakkelijk te vinden zijn. Samen met het eraan gekoppelde e-mailadres zijn ze veel geld waard.

LinkedIn schrijft vanavond:

“We kunnen bevestigen dat sommige van de wachtwoorden die gelekt zijn, corresponderen met LinkedIn-accounts. We blijven de situatie onderzoeken en ondernemen voorlopig actie wat betreft de getroffen accounts.”

Het bedrijf somt vervolgens op dat:

  • wachtwoorden van getroffen gebruikers geblokkeerd worden en dat ze dat dus zullen merken wanneer ze in proberen te loggen;
  • getroffen gebruikers een e-mail krijgen met instructies over hoe nu te handelen;
  • er nog een tweede e-mail volgt met meer uitleg over de situatie.

Volgens de tekst is de veiligheid van de gebruikersgegevens onlangs verbeterd, waardoor het minder snel zou moeten gebeuren bij mensen wiens wachtwoord nu niet op straat ligt en bij hen die hun wachtwoord vandaag al wijzigden naar aanleiding van de onrust. Ook biedt het beursgenoteerde bedrijf zijn excuses aan.

In dit artikel wordt samengevat wat experts nu aanraden te doen wanneer je een LinkedIn-account hebt. De korte samenvatting: je wachtwoord wijzigen, ook op sites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt.

bron: NRC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spreid mijn wachtwoorden. Bovendien moet je nooit afgeleiden gebruiken, woorden, afkortingen, dingen die uiteindelijk een zin moeten voorstellen, etc. Gewoon het liefst geheel losstaande karakters, minimaal van elk soort 1 en 9 tekens of langer. Bij voorkeur zelfs langer (14/16 tekens), maar dat gaat sommige mensen echt te ver om te kunnen onthouden.

Wat Facebook doet met de wachtwoorden en computers die het gebruiken vind ik wel slim. Ze melden het als iemand op een andere PC dan bekend is acties met het wachtwoord uitvoert. Als je dat goed genoeg doorvoert kan je zo achterhalen of er fraude wordt gepleegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wel overal dezelfde wachtwoorden gebruiken, je gebruikt toch ook niet voor alle sloten die je hebt, dezelfde sleutels? :huh:

En dan zeker ook nog alles door je browser laten onthouden???? Tuurlijk.... lekker veilig allemaal.

"ik heb niks te verbergen" "Mij zal niks overkomen" :vrezen:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn wachtwoord op de Linkedin ook gewijzigd.

Als 4711 en 4712 al in gebruik zijn blijft mij niks anders over om er 4713 van te maken :lol: . Alleen hoop ik dat mij die 13 geen ongeluk brengt. We zullen het wel zien B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een "standaard" wachtwoord, waar ik dan per website iets achter plak dat specifiek is voor die website. Zo is het wat makkelijker te onthouden. PasswordSafe is handig (alternatief voor Mac: 1Password), maar op een iPad of smartphone kun je dat dan weer niet gebruiken, helaas.

Wat wel slim is: vervang klinkers door cijfers (een "e" wordt een "3", een "g" een "9" etc) en medeklinkers door leestekens (een "s"wordt een "$", een "x"wordt een "*"). Daarmee kun je het password als woord eenvoudiger onthouden, maar maak je het beslist moeilijker te kraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De methode van een standaard aangevuld met iets specifieks voor de website heb ik ook een tijdje gedaan. Maar dat vond ik lastig worden omdat bij verschillende websites het wachtwoord om de zoveel tijd gewijzigd moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens in die lijsten gekeken, de wachtwoorden die geraden (gekraakt) zijn, zijn 10 tekens op korter, slechts een handje vol had speciale tekens. Diegene die dat hadden misten vaak weer combinaties van kleine en grote letters bijv.

Overigens is mijn wachtwoord (hoewel dit een oude, simpelere versie was) niet in de lijst te vinden! :D

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

WPA2-PSK AES hier :) Gebruik dat al zolang Windows XP dat ondersteunde... Man wat een gedoe met sommige oude computers en vooral zeer oude drivers van wifi dongles/insteekkaarten. :( Overigens haal ik echt geen 300 MBit hoor. In de praktijk haal ik iets van 130-180 Mbit afhankelijk van waar ik me bevind en wie er allemaal op het draadloze netwerk bezig zijn.

maar goed, wachtwoorden dus :P

Bovenstaande is trouwens wel echt zoals het in die files staat. SHA1 hashes dus. En het was echt de hash van 'zoiets'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe