Ga naar inhoud

Spatlappen


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij de buren dit stukje gelezen van een ex Yeti rijder

En doordat er hier ook veel Yetirijders zijn die ook de spatlappen gemonteerd hebben zitten heb ik het ook maar hier geplaatst de waarschuwing !

LET OP met spatlappen!

Als je spatlappen hebt gemonteerd of laten monteren, haal die dan even aan de voorkant van je auto los en check de lak even waar het plastic van de spatlap over je lak heeft gezeten. Ik ben erachter gekomen dat daar vuil tussen kan zitten wat als een schuurmiddel je blanke lak wegschuurt

Is het nog niet zover bij jouw auto, monteer dan desnoods iets van een plastic plaklaagje over je lak voordat je de spatlap weer terug plaatst....dat kan dan wellicht als bescherming dienen voor je laklaag.

Dit geldt denk ik niet alleen voor de Yeti spatlappen, maar voor alle modellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen rotte yeti's op de M&G. :-)

Reeds 14 jaar spatlapjes op de Honda en daar is nog niets te zien. Heb er ook op de Skoda zitten zal eens kijken of er zo veel verschil opzit wat de plaatsing betreft.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het niet geheel begrijpt.

Die spatlappen worden geplaatst en een deeltje over de bestaande lak van je wagen

Daar gaat door het rijden tussen de lak en de spatlap dus vuil ( zand) ophopen en door het rijden bewegen je spatlappen ter aller tijden

En hierdoorkrijg je een schurende werking van zand op je lak, en als je lak wegslijt dan krijg je .......... juist uiteindelijk blank metaal

En een wintertje met pekel en blank metaal gaat dan er roesten

Ook kan het ertussen vochtig blijven en vocht en blank materiaal gaat...... roesten.

Dus kan het zeker geen kwaad om te kijken voor degene die net zo'n mooie Bitset hebben gekocht ( word deze ook weer gebruikt )

En heb je inderdaad slijtageplekken in je lak dan kun je het voorzijn door het te behandelen zodat het roesten niet kan verdergaan of dat je het voor bent en er zoals al wordt geopperd een stuk blanco plakplastic op je lak plakken en dan weer de spatlappen monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed advies, hoewel het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn... Maar je zal zien dat je pas schade hebt na je garantie.

Je zou er (de juiste!) transparante tape over kunnen doen voor montage (zoals bij veel wagens ook achteraan bij het wiel af fabriek aanwezig is). Alternatief is goed dik in de wax zetten onder/rondom die spatlappen en dan eens in het jaar bij een grote beurt weer over doen.

Heb spatlappen overwogen maar kreeg zoveel negatieve reactie over de looks (zeker op een al wat - aldus dezelfde mensen - saaie fabia) dat ik er nog niet aan begonnen ben. Hoopte de hoeveelheid zand tegen de kont/zijkant te verminderen (met name achter dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bij de Yeti is de look een stuk beter met die spatlappen en het houd zeker de zijkanten een stuk schoner.

En het is simpel op te lossen door van die antisteenslag plakplastic te gebruiken.

Ik zelf heb nog niet gekeken maar als het dit weekend nog wat beter gaat worden en de straten weer een beetje droog zijn dan ben ik dit toch wel even van plan !

Want je kunt het beter voor zijn dan dat het te laat is en bij inruil je inruilprijs vanwege een rotte Yeti opeens minder opleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel probeer te kijken of de poster van dit verhaal nog foto's heeft gemaakt voor hij de spatlappen verwijderde en zijn Yeti inleverde.

Maar neem aan dat dit persoon dus zijn welliswaar leasebak heeft ingeleverd met geschuurde laksporen.

En zoals het is verteld dan kan ik me er ook een voorstelling bij maken dat het gebeurd, en omdat ik een prive Yeti heb wil ik dit voorkomen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk juist als het goed past en stevig bevestigt is dat je er geen problemen mee krijgt.

Wij hebben ook nog een Honda Civic bouwjaar 1991 met spatlappen die goed passen en daar zijn geen problemen mee. De lak is onder de spatlap nog als nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het er strak tegenaan zit en er komt zand tussen, gaat het schuren. Wanneer het, zoals nu, enigszins kiert, valt of spoelt het zand er tussendoor. De lak eronder is dan ook nog geheel puntgaaf (na ruim 40 000 km). Aangezien ze wel stevig vastzitten, denk ik dat ze bewust op deze manier zijn gemonteerd.

Maar ik ben wel benieuwd in hoeverre deze wijze van montage overeenkomt met de andere spatlappendragers hier.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb spatlappen overwogen.....

....Hoopte de hoeveelheid zand tegen de kont/zijkant te verminderen (met name achter dus).

Ik ook. De hoeveelheid zooi die er van de wielen af komt is ongeloveloos. Verlang weer terug naar lelijke donkergrijze plastic bumpers, dan maakt het niet zo veel uit. Maar nou mag je braaf elke zaterdag die kleizooi gaan verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe