Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Nou, niet helemaal Menno. Het gaat over de problemen met TSI motoren. Daarzijnde kwaliteitsissues. En dat varieert van uitgelubberde distri-kettingen tot turbo modificaties.

En misschien komen zometeen ook nog wel lekkende deksels (!) van laadluchtkoelers naar boven...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

De googlevertaalslag verraadt zich meestal door een soort verbasterd angliscisme, in dit geval "exhaustslag", wat in gewoon nederlands "uitlaatslag" betekent.

Nee, dat woord wordt veelal gebruikt bij stoomlocomotieven, dus wel een foute vertaalslag, maar niet van google.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder nog wat info van duitse forums:

So nachdem bei mir vorige Woche auch die Aktion 24W6 durchgeführt wurde und ich heute mal eine Autobahnfahrt zur Verwandschaft durchgeführt habe,

mit einer 1fachen Strecke von 80km musste ich mit Schrecken feststellen, dass ich anstatt 6,1l bei 130km/h nun zwischen 6,8l bis 7,1l bei selber

Geschwindigkeit mit Tempomat verbrauche.

Es gibt wohl einen Zusammenhang zwischen Aktion 24W6 (Turbolader) und Steuerkettenproblemen

Bei meinem Fabia II TSI 63 kw wurde Mitte Februar die aktion 24W6 durchgeführt. Danach war die Motorcharakteristik eine ganz andere. Auf dem Leistungsprüfstand hatte er das maximale Drehmoment von 160 Nm bei 1.800 Umdrehungen - bei 1.500 waren es gerade mal 120Nm. Durchzug von unten raus und Fahrspass sind nun weg. Ich hatte ja ein Beschwerdeschreiben an Skoda geschrieben - bekam die Antwort, sie bräuchten noch Zeit für eine Antwort.In der Zwischenzeit wurde das Nageln beim Kaltstart (nur 3-5 Sek. lang) lauter und einnmal rasselte es ca. 2 Minuten lang. Ich rief den Kundenberater meines Händlers an - auch wegen einer Antwort von Skoda auf seine und meine Anfrage. Wegen dem rasseln gab es schnell einen Termin und die Steuerkette wurde gewechselt - sie war ziemlich gelängt, Motorschaden wäre so nur eine Frage der Zeit gewesen. Nach dem Wechsel stimmen die Zündzeitpunkte wieder, d. h. der Motor reagiert sauberer auf Gas und fährt ein wenig besser als davor. Doch die Leistung vor dem Motorupdate ist nicht mehr da. Es ist ja mittlerweile überall - auch bei VW und Skoda - bekannt, dass bei allen TSI die Steuerketten im größeren Stil den Geist aufgeben. Vielleicht dient die Aktion 24W6 dazu, durch Ladedruckverringerung beim Turbo die Steuerkette zu schonen...so dass sie eine Weile länger hält. Ich fahre jetzt ein paar Wochen weg und bin gespannt, was sich mit dem Auto tut. Bei unserem zweiten Skoda Fabia II TSI 10/2011 - Turbolader Mahle - Endziffer 725G soll 24W6 auch - irgendwann gemacht werden. Ich werde mir dann die Notwendigkeit (ob es ein Muss ist und Garantieverlust dranhängt schriftlich geben lassen. Es ist schon ganz schön willkürlich, wie mit Kunden umgegangen wird: genau in dem Drehzahlbereich zwischen 1.300 und 2.100, wo man eigentlich normalerweise mit diesem Auto gut gefahren ist, wird der Druck rausgenommen. Danke auch für alle Eure Infos und Kommentare zum Thema!

Kort samengevat:

NA 24W6 update is brandstofverbruik bij 130 km/h gestegen van 6.1 l/100km naar 6,8/7,1 l/100km.

NA 24W6 update begint max. koppel van 160 Nm niet meer bij 1500 rpm maar pas bij ca. 1800 rpm, bij 1500 rpm is het koppel nu nog maar ca. 120 Nm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

NA 24W6 update begint max. koppel van 160 Nm niet meer bij 1500 rpm maar pas bij ca. 1800 rpm, bij 1500 rpm is het koppel nu nog maar ca. 120 Nm.

Was er in het tuningstopic bij de buren geen oorspronkelijke vermogen/koppel-uitdraai van een Fabia 63 kw? Het is wel niet hetzelfde exemplaar, maar als die wel rond die 160 zit, dan is het verschil wel te groot om toe te schrijven aan een normale afwijking tussen exemplaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch kloppen hier ook weer een aantal zaken niet. Zo wordt bv heel makkelijk gesteld dat alle tsi's te lijden hebben van het distributieketting probleem, hetgeen niet waar is. Verder wordt er een relatie gelegd tussen 24W6 en het ketting probleem als zou de actie beogen het probleem te containen. Nergens wordt dat echter onderbouwd. Het lijkt me ook een onwaarschijnlijke speculatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was er in het tuningstopic bij de buren geen oorspronkelijke vermogen/koppel-uitdraai van een Fabia 63 kw? Het is wel niet hetzelfde exemplaar, maar als die wel rond die 160 zit, dan is het verschil wel te groot om toe te schrijven aan een normale afwijking tussen exemplaren.

Ja, die was er. En we weten ook zeker dat er hier nog geen 24W6 doorgevoerd was.

http://www.skodaforum/board/f36/nabespreking-jd-groepsactie-ervaringen-e-d-18267-17.html (.nl toevoegen)

Probleem is alleen dat al die runs ongeveer op de 1500 beginnen, en dat dus zowel voor als na tuning hier de 160 niet gehaald wordt. Ik heb toch het idee dat dit ligt aan de manier van meten, en dat je de echte waardes pas te weten komt als je niet geen run doet, maar wel de weerstand verhoogt.

Zonder er verdere wartaal aan toe te voegen heb ik het idee dat je wel eens andere waardes zou kunnen meten (die dichter komen bij wat VAG opgeeft) als je meet zoals beschreven:

- http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/prestatie/Site1koppelvermogen.pdf, >> blz. 5: "Het motorkoppel van een motor wordt gemeten door de motor bij verschillende toerentallen af te remmen. Dit houdt in dat we de motor bij volledig geopende gasklep laten draaien op bijv. 1500 ... etc. Door de motor af te remmen wordt het gekozen toerental constant gehouden.

- http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/prestatie/prakticumWervelstroomrem.pdf >> blz. 8, zie uitgangspositie b. (volgeopende gasklep) en opdracht a. (zet nu het motortoerental met de brake-knop op exact 3000 t/min) en c. (andere toerentallen)

Als dit niet klopt, en die runs dezelfde waarden zouden laten zien, dan volgt daaruit de conclusie dat de tsi's NOOIT de specs hebben gehaald die VAG heeft opgegeven, en kan ieder die vond dat er geclaimd moest worden in geval dat enz. daar gewoon al vast mee beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch kloppen hier ook weer een aantal zaken niet. Zo wordt bv heel makkelijk gesteld dat alle tsi's te lijden hebben van het distributieketting probleem, hetgeen niet waar is. Verder wordt er een relatie gelegd tussen 24W6 en het ketting probleem als zou de actie beogen het probleem te containen. Nergens wordt dat echter onderbouwd. Het lijkt me ook een onwaarschijnlijke speculatie.

Je kan die stelling absoluut niet hard maken idd. Maar of het onwaarschijnlijk is durf ik ook niet te zeggen. Het is speculatie, en voor het overige zeg ik: ik weet niet wat meer en minder waarschijnlijk is.

Het lijkt mij niet zo dat zo'n ketting meer te verduren krijgt bij meer koppel bij lage toerentallen. Die ketting heeft denk ik het meest te verduren bij hoge toerentallen, en het koppel maakt daarbij niet uit. Maar die toerentallen worden niet meer of minder begrenst door 24W6.... Maar aangezien er wellicht wat meer dingetjes mee zijn dan ik kan overzien vind ik dat geen reden om een relatie tussen kettingproblemen en 24W6 uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

En dat zou zo'n bedrijf zich ook eens moeten realiseren, vind ik. Niet dat men overal direct op in moet springen, maar bij een onderwerp als de turbo- en ketting-perikelen, zeurt dat nu al een hele tijd door. Op fora en nu ook in de pers. Mij lijkt dat volledige openheid van zaken dan in een vroeg stadium geboden is, juist om allerlei gespeculeer waar je goede naam door wordt aangetast, te voorkomen. Nu begint men daar dan wel mee, maar het kwaad is dan al geschied natuurlijk. En dat geldt dan alleen de ketting. Je kunt er op wachten dat er omtrent de turbo(lader) een zelfde negatieve publiciteit gaat ontstaan. Je kunt dat als bedrijf beter voor zijn door gewoon eerlijk te zeggen wart er aan de hand is. B.v. dat men om kosten te besparen de work-around toepast van de schijf en niet de gehele turbo(lader) vervangt. Wat de gevolgen van zo'n actie (kunnen) zijn, enz. Nu laat men dat allemaal in het ongewisse, met als gevolg heel veel ruimte voor meer of minder gegronde speculaties, zie de berichten op de diverse fora.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Het lijkt mij niet zo dat zo'n ketting meer te verduren krijgt bij meer koppel bij lage toerentallen. Die ketting heeft denk ik het meest te verduren bij hoge toerentallen, en het koppel maakt daarbij niet uit.....

Ik denk dat de ketting juist wel meer te verduren heeft bij hoog koppel en lage toeren, en het minst bij hoge toeren. Omdat hier dezelfde destructieve krachten een rol spelen als bij het slijten/kapot gaan van lagers bij lage toeren en grote krachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die was er. En we weten ook zeker dat er hier nog geen 24W6 doorgevoerd was.

http://www.skodaforu...d-18267-17.html (.nl toevoegen)

Probleem is alleen dat al die runs ongeveer op de 1500 beginnen, en dat dus zowel voor als na tuning hier de 160 niet gehaald wordt. Ik heb toch het idee dat dit ligt aan de manier van meten, en dat je de echte waardes pas te weten komt als je niet geen run doet, maar wel de weerstand verhoogt.

Zonder er verdere wartaal aan toe te voegen heb ik het idee dat je wel eens andere waardes zou kunnen meten (die dichter komen bij wat VAG opgeeft) als je meet zoals beschreven:

- http://www.timloto.o...pelvermogen.pdf, >> blz. 5: "Het motorkoppel van een motor wordt gemeten door de motor bij verschillende toerentallen af te remmen. Dit houdt in dat we de motor bij volledig geopende gasklep laten draaien op bijv. 1500 ... etc. Door de motor af te remmen wordt het gekozen toerental constant gehouden.

- http://www.timloto.o...elstroomrem.pdf >> blz. 8, zie uitgangspositie b. (volgeopende gasklep) en opdracht a. (zet nu het motortoerental met de brake-knop op exact 3000 t/min) en c. (andere toerentallen)

Als dit niet klopt, en die runs dezelfde waarden zouden laten zien, dan volgt daaruit de conclusie dat de tsi's NOOIT de specs hebben gehaald die VAG heeft opgegeven, en kan ieder die vond dat er geclaimd moest worden in geval dat enz. daar gewoon al vast mee beginnen.

Links naar timloto werken alleen bij rechter muisknop en dan "copy linklocation" (firefox) of "copy shortcut" (iexplorer) of "link adres kopieren" (chrome), en dan plakken in nieuw browservenster.

Link naar de buren moet je .com vervangen door .nl. Het gaat in ieder geval om post 8 van het nabesprekingstopic van JD tuningsactie. Dan zie je de curve van de 63kw waarbij de 160 Nm pas rond 2000 begint. Zelfde is overigens het geval bij de 77kw van Ron467 (post 39 aldaar). Die haalt oorspronkelijk de 175 ook pas rond de 2000 toeren, maar daarbij start de curve (en dus meting?) ook pas boven de 1500 toeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boo, ik snap nu ook eindelijk waar die weerstand vandaan komt waar je het aldoor over hebt: het is een "truc" om op de rollenbank het koppel te kunnen meten en wel door bij gelijkblijvende toeren de weerstand op de motor verhogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de ketting juist wel meer te verduren heeft bij hoog koppel en lage toeren, en het minst bij hoge toeren. Omdat hier dezelfde destructieve krachten een rol spelen als bij het slijten/kapot gaan van lagers bij lage toeren en grote krachten.

Ik denk dat het type weerstand dat via de ketting overwonnen moet worden anders is dan de weerstand die via de drive train wordt overwonnen. Bij de laatste wordt de grootste weerstand overwonnen bij versnellen, en niet bij constante snelheid (behalve richting topsnelheid als de rijwind in het geding komt). Bij de eerste zal het versnellen minder uitmaken omdat de weerstand minder bestaat uit massa die moet versnellen.

Maar het wartaalwaarschuwingslampje begint al weer te knipperen, dus hier laat ik het maar weer bij :) Verder is het voor ik verder speculeer vast zinvol om eerst uit te zoeken wat er nou precies via die ketting werkt (nokkenas? dynamo? oliepomp?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe