Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Snap nu, bij nalezen van de instructie, wat je bedoelt. Daar is sprake van een rood en zwart draadje naar de accu. Misschien kan Race Eend eea nog even verduidelijken

De oude kabelbomen hadden deze aansluiting, de vernieuwde externe ecu's hebben dit niet meer nodig, lekker vergeten dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marco, vraag is gesteld. Hij kent inderdaad iemand bij ziptuning hoewel het er op lijkt dat de band nu minder hecht is als hij eerder deed voorkomen. Hoe dan ook zal hij in het kader van een mogelijke nieuwe klant naar de voorwaarden gaan vragen :)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er inmiddels eens naar gekeken en in bijgaand document een paar opmerkingen toegevoegd. De standaard garantie garandeert uitsluitend een goed functioneren van de software, verder niets. De aanvullende garantie garandeert meer, maar kent dermate veel eisen dat ik daar in de praktijk ook niet graag een beroep op zou moeten doen. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten...

Nou ja, zie bijlage, en oordeel zelf.

garantie.docx

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hah, mooi. Had mijn collega nog niet gesproken maar misschien hebben ze mijn vraag me jouw mail geassocieerd.

Opvallende zaken inderdaad, in autoverzekeringen staan dergelijke zaken ook maar dan wel net wat beter geformuleerd (ruimer). En waar is de rest van het document?

Ik bedoel, ze zijn VERPLICHT om je de gehele algemene voorwaarden nog voor aanschaf te geven. Als je er om vraagt zelfs fysiek. Wel kan men het deponeren bij de KvK. (nagevraagd bij docente Recht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, even voor de duidelijkheid: ik heb de hele set AV gekregen, maar heb me gezien de discussie beperkt tot de twee artikelen over garantie. Heb nu de gehele AV even bijgevoegd.

Inderdaad staan dergelijke uitsluitclausules in wel meer AV. Daarom is het lezen ervan (en het concretiseren naar feitelijke situaties) zo belangrijk. Ik vind ze echter voor een bedrijf wat ermee wappert als groot voordeel ten aanzien van andere tuners nogal, eh, mager? teleurstellend? ;)

Algemene voorwaarden Ziptuning.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite zou je de voorwaarden en mogelijkheden van de diverse tuners naast elkaar moeten leggen. Wat Marco terecht schrijft is namelijk, dat bij veel leveranciers dat soort kleine lettertjes staan, maar bij wie staan welke lettertjes in welke volgorde? Misschien moeten we bijvoorbeeld die kleine lettertjes eens op een rijtje zetten...

De discussie lijkt nu (onbedoeld) meer richting de cognitieve disonatie te gaan waarom de keuze voor de één juist was en dit bereik je door gericht op de zwakke plekken van een andere tuner in te gaan. Dit terwijl het thema (in dit geval tuning) natuurlijk vrij breed is met vele spelers. Op die manier is het dan ook niet mogelijk een waardeoordeel over tuning transparant te maken voor diegenen die nog niet hebben meegedaan aan deze actie.

Om dus in de toekomst een keuze te kunnen maken zouden we dan natuurlijk wel een voorzetje doen door gewoon een aantal tuners te beoordelen en te ranken. Het ligt dan aan de leden waar ze voor willen kiezen. Het schept echter wel de mogelijkheid om de keuze bij dit "beladen onderwerp" te objectiveren.

Volgens mij zouden er een aantal criteria bepaald moeten worden waarop je een tuner zou willen beoordelen en scoren. Denk daarbij aan het al dan niet aantasten van de fabriekgarantie en dergelijke, maar natuurlijk ook de prijs en de geleverde vermogens en/ of de klachtenafhandeling/ nazorg.

Al die criteria ga je vervolgens omzetten in een model waarbij je wel onderscheid maakt in eisen (bij het niet vervullen van de eis hoef je niet meer verder te kijken, met die tuner moet je niet in zee gaan) en wensen. De vraag daarbij: wat moet ik hebben en wat zou ik graag willen hebben of maakt het minimum pakket dat je hebt neergelegd met de eisen mooier.

Dat minimum pakket is natuurlijk meteen een voldoende. Met iemand die daar aan voldoet kun je dus gewoon in zee gaan en loop je geen risico's. Voor het kiezen ga je dan naar de wensen die je in een wegingsmodel gaat zetten (welk criterium is hoe belangrijk ten opzichte van de andere wensen). De weging kan trouwens voor iedereen verschillend zijn (prijs of dat ietsje pietsje prestatieverhoging of die rollenbank?). Maar je moet wel vooraf het belang van de criteria bepalen voor een objectieve vergelijking.

Als je dat gedaan hebt kun je scoren: geef voor alle wensen punten voor de antwoorden van de leveranciers. De uitkomsten vul je in en dan krijg je meteen een ranking welke tuner voor jou de beste keuze is. Dat kan voor een aantal leden die er misschien (nog) over nadenken om te tunen een mooi hulpmiddel zijn. Het invullen van de antwoorden kan natuurlijk verzorgd worden door onze "experts" zodat de leek daar niet naar hoeft te kijken.

De (positieve) ervaringen bij de actie gaan niet verloren en kunnen natuurlijk ook in het model worden ondergebracht onder het wegingscriterium "Referenties"....

aangepast door Sodela
Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt me lastig, de meeste expertise hier zit immers bij iemand die een van de tuners vertegenwoordigt.

Maar wel een leuk idee. Impliciet heb ik natuurlijk ook een dergelijk model "in mijn hoofd" ontwikkeld via het verzamelen van allerhande infom vooral gebruikerservaringen. Dan ben je er al snel uit. Voorwaarde is uiteraard wel een kritisch analytische blik, vooral waar het diverse profilerings-uitingen van bedrijven betreft (zgn gebruikerservaringen, mooie beloften, etc.). Maar in feite is het net zoiets als bv het aanschaffen van een goede mountainbike, stereo installatie, camera, enz. Als je echt iets goed wilt, kom je vanzelf terecht bij bepaalde merken en laat je je niet verleiden door veel goedkopere aanbiedingen die er even prachtig uitzien en hetzelfde beloven qua kwaliteit en prestaties. Zo kwam ik wat de tuning betreft al snel terecht bij 3 aanbieders, waarvan 2 vrij makkelijk afvielen (resp. te duur en niet VAG-gespecialiseerd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is zoiets lastig, maar het op een rijtje krijgen waar je op moet letten is voor de ongeletterde "tuningskandidaat" al moeilijk genoeg.

Dat het met name de experts in de vorm van de leveranciers zijn is natuurlijk maar ten dele waar. Het belangrijkste cirterium is immers de functionaliteit die geleverd/ gegarandeerd wordt en de experts kunnen met name wat roepen over hoe dat gebeurt. Dat is op zich niet zo relevant en valt al snel onder het verkooppraatje waar je nu juist doorheen probeert te prikken door het te objectiveren. Je bekijkt het immers vanuit het perspectief van de leek die gewoon een werkend product wil dat het lang en goed doet. Dat de druk x millibar is en dergelijke laat weinig mensen wakker liggen.

Issues over slijtage, niet nakomen en dergelijke (waarom de ene roept dat die beter is dan die andere) vang je natuurlijk deels op middels de juridische criteria. Evenals de nazorg trouwens, als je problemen hebt gaat het erom dat die nazorg geleverd wordt en dan loopt de leverancier tegen zijn eigen beloftes aan.

Iemand die niets wil of kan beloven valt natuurlijk meteen door de mand. Dat is natuurlijk ook iets waar Marco de vinger achter probeert te krijgen, hoe probeert de tuner onder zijn verantwoordelijkheden uit te komen? In het beoordelen daarvan zijn wij misschien wel beter in dan dat de tuners in het verdoezelen zijn;) . Marco is wat dat betreft al lekker bezig. Als we immers ergens twijfels over hebben omdat er nogal cryptische onbindende voorwaarden in staan komt diegene immers niet door de eisen en wil je daar sowieso niet mee in zee gaan (lees: nee tenzij geborgd).

Referenties kunnen ook uit de eigen groep komen en die wegen natuurlijk zwaarder dan "externe bronnen".

Gelukkig hebben we het overigens niet over een Europese aanbesteding waar de nodige rechtszaken achter hangen als je een afwijkende keuze maakt. Uiteindelijk bepaalt immers iedereen zelf met welke tuner die in zee gaat (en dan misschien wel "nat" gaat).

aangepast door Sodela
Link naar reactie
Delen op andere sites

zo bedoelde ik het niet, dat experts vooral leveranciers zijn. Bedoelde dat iemand hier op het forum die zonder twijfel het meest deskundig is (technisch gezien), werkt bij een tuning-bedrijf. Dat maakt het lastig, omdat zo iemand dan natuurlijk snel de schijn tegen heeft wanneer hij iets inbrengt in zo'n model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, zolang de inbreng constructief en objectief (meetbaar) is en op alle tuners / meerdere tuners van toepassing is zal niemand er bezwaar tegen maken. Pas als het punt dat ie alleen zelf kan leveren als cruciaal (=eis) wordt geadviseerd diskwalificeert diegene zich zelf en wordt uitgesloten van "deelname aan de aanbesteding". Zo iemand ontmaskert zichzelf dan en is dan ook als leverancier natuurlijk niet meer geloofwaardig. Dat zal die zelf ook wel doorhebben en niet het risico willen lopen als verkokerde verkoper door het leven te willen gaan.

Zoals je zelf al aangaf zijn er verschillende tuners die het goed kunnen en zijn er andere voorkeuren/ criteria die dan bepalend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee, Sodela. Ik denk alleen dat het erg lastig te realiseren is. Kijk, je kunt natuurlijk 5 verschillende AV naast elkaar leggen. Je ziet dan snel genoeg wie wat uitsluit. Lastiger wordt het echter bij issues als het al dan niet vervallen van fabrieksgaranties. Stel dat tuner 1 zegt dat zijn tuning de fabrieksgarantie niet aantast, terwijl tuner 2 zegt dat zijn tuning er onder omstandigheden toe kan leiden dat de fabrieksgarantie vervalt. Dan ben je geneigd om voor optie 1 te kiezen, omdat je natuurlijk liever een intacte fabrieksgarantie hebt. Alleen, misschien was tuner 2 wel eerlijker/ duidelijker in zijn bewering. Dat is feitelijk meer waard.

Daarnaast zit je met het probleem dat de juridische kaders ten aanzien van garantie wel heel helder lijken, maar dat feitelijk niet zijn. Wat altijd meespeelt, zijn de omstandigheden van het geval en redelijkheid en billikheid. En daarnaast zijn er bij een daadwerkelijke schade nog veel meer criteria: welke opmerkingen zijn gemaakt, welke toezeggingen zijn gedaan, wat is er kapot, na hoeveel kilometer of tijd, wat is de relatie met de tuning, noem maar op. En dan heb ik het nog niet eens over bewijsproblemen... Kortom, dat soort aspecten zijn uiterst casuistisch en maken een objectief vergelijk op voorhand erg moeilijk. Hoe door diverse tuners wordt omgegaan met garantieissues, kom je feitelijk alleen in de praktijk achter. Dus, naast het uitpluizen van AV en dergelijke, moet je ook vooral op zoek naar praktijkervaringen. En natuurlijk een beetje je gezonde verstand gebruiken. Als iets te mooi is om waar te zijn.... ;)

O ja, nog even voor de duidelijkheid: de discussie over de AV van Ziptuning is niet ontstaan uit een behoefte aan het goedpraten van een keuze voor JD, maar slechts uit het feit dat er in post 97 werd gesteld dat Zip standaard (dus zonder meerprijs) de garantie zou overnemen. Zoals ik toen direct al aangaf - en nu bevestigd wordt-, is dat absolute onzin. Men garandeert slechts de werking van de software, terwijl verdere "garantie" tegen fors geld en met ingebegrip van allerlei beperkingen bijgekocht kan worden. Daarnaast stelt men dat "de fabrieksgarantie door de tuning niet wordt aangetast". En laat dat nu net iets zijn wat zij niet hard kunnen maken - de enige die dat kan garanderen is immer de fabrikant... :doh2:

aangepast door MarcoO2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe