Ga naar inhoud

hoe kan best de velgen beschermen en reinigen tegen remstof.


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Heb de wagen vóór de aflevering laten waxen door de dealer zelf 120€ en daar is drie jaar garantie op denk wel dat hij de velgen zal meenemen.

Hoe kan ik verder de velgen het best beschermen heb ergens gelezen dat men de velgen inwrijft met een wax en dan zouden deze makkelijk te reinigen zijn.

Iemand ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die reactie had ik wel verwacht :dontgetit:

Natuurlijk moet je dat wel met beleid doen.

Die nano smeerseltjes zijn wellicht ook een oplossing, maar dat zal wel iets dergelijks zijn als die wax.

Ik ben nog ouderwets en smeer ter bescherming iets vets ergens op. Werkt doorgaans uitsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak mijn velgen 2x per jaar uiterst goed schoon. Ofwel, velg eraf halen, goed heet wassen met zeep, daarna met velgenreiniger, goed afspoelen en tot slot met vloeibare turtlewax eroverheen. Bevalt mij zeer goed.

Alle tussentijdse wasbeurten is het veel sneller schoon. Na die wasbeurt doe ik de wax nog eens vluchtig over (zonder de velg te verwijderen).

Los van de velgen gebruik ik ook zo'n bandengoedje, ziet er de eerste week uit alsof de banden gloednieuw zien. Voegt verder niet echt veel toe volgens mij :P Volgende keer maar eens achterhalen wat de poetser gebruikt.

Zodra het weer tijd is voor zomerbanden laat ik mijn auto trouwens professioneel reinigen door de poetser van mijn garage. Die maken haar helemaal schoon, polijsten haar en zetten haar tot slot in een speciale wax voor optimale bescherming. Wagen als nieuw dus :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel dan zal ik mijn schoonmaak verhaal van de LM velgen maar vertellen.

Vaak was ik hem in de wasbox en dan spoel ik de gehele wagen eerst af

Hierna zet ik hem in de actieve schuim incl de velgen

Dan pak ik de roterende borstel met schuim toevoeging en boen ik de wagen van boven naar beneden af.

Als laatste pak ik dan de velgen met de roterende borstel aan

Hierna pak ik de hogedruk spuitlans en spuit ik alle zeep en vuilresten weg van de wagen

Indien dan nog mijn velgen sporen van vuil hebben dan pak ik met Action velgen reiniger ( of Halfords eigen merk ) en sproei dan de velgen hiermee in.

Dan nemen we een oude spons en deze halen we even over de spaken en kieren en gaten.

Dan spoel ik met de HD reiniger de velgen nogmaals schoon en zijn deze in algemeen gewoon glimmend

Dan gaat er nog een euro in voor de hotwax die over de lak en de velgen wordt uitgespoten.

En dan zodra ik de winterbanden er op heb gezet dan worden de velgen één voor één ingespoten ( voor en achterzijde ) met de Action velgenreiniger en laat ik ze een 10 minuten lekker inweken.

Dan een emmertje met warm water en een spons en dan de velgen ff goed schrobben

Hierna met tuinslang afspoelen met rijkelijk wat water

Hierna lekker laten drogen en dan spuit ik ze ff in met siliconen spray

Dan gaan ze op de velgenboom met hoes erover heen totdat de tijd weer rijp is dat de winterband met stalen velg er weer af kan !

En zodra de LM velgen weer onder de wagen zitten, dan krijgen de winterbanden met stalen velg een zelfde behandeling van schoonmaken voor ze op de velgenboom met hoes gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

heilige koe, bedoel je, Skoody?

Is wel iets waarin ik nogal verschil van sommigen onder ons, merk ik. Ik ga daar een stuk minder ver in. Geen lm velgen, af en toe een wasstraatje en even stofzuigen en that's it. Dingen als dsg en tuning vind ik dan weer wel belangrijk. Maar voor de rest zie ik het toch als een (bijzonder aangenaam) gebruiksvoorwerp

Link naar reactie
Delen op andere sites

... dat je zuinig bent op je spullen ??

Idd Ed. Of het nou je auto is, een camera, een laptop, gereedschap. Waarom zou je er niet netjes mee omgaan? :hmm:

Tijdens het wisselen van voor naar achter en vice versa c.q. zomer/4seizoens wisseling, maak ik de velgen ook stuk voor stuk helemaal zorgvuldig schoon. De buitenzijde kun je wel bij als ze nog aan de auto zitten, maar de binnenkant niet.

Heb de afgelopen jaren al allerlei dure en goedkope zogenaamde speciale velgenreinigers gebruikt, maar kon nou nooit zeggen dat het goed werkte (voor dat geld). Sinds dat ik de Roomster heb gebruik ik een flesje afwasmiddel (Kruidvat of Action voor ca. 80 cent!) in combinatie met zo'n volledig kunststoffen vaatwaskwast (waarbij de haren alle kanten opsteken) om de velgen goed te reinigen. En dat werkt uitstekend! Goed naspoelen en dan poetsen met een goedkoop poetsmiddel (ook weer Action of Kruidvat). Werkt net zo goed als al die veels te dure merkpotjes van de autoshops.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

tuurlijk ben je zuinig op je spullen, ik ook. Alleen is het verschil dat ik bewust kies voor stalen velgen, omdat ik dit mezelf niet zie doen.

Ik vind het geen porum zoals de wielen er bij de meeste lm dragers uitzien en mezelf kennende vermijd ik dat dus liever. Het was en is nadrukkelijk geen waarde-oordeel

Link naar reactie
Delen op andere sites

We willen onze heilige koe (is een zij) netjes houden en natuurlijk speelt de markt daar graag op in er zijn honderden produkten op de markt die ons proberen te verleiden.

Wel heb hier nog vloeibare wax staan die ga ik maar eens uitproberen ga natuurlijk eerst zien of ze in de garage de velgen hebben meegenomen met hun produkt en zien wat dit heeft.

Overweeg ook winterbanden aan te schaffen (spreken hier ook over verplichten) op stalen velgen. Dan kunnen de LM wielen natuurlijk het grondigst aangepakt worden.

Vind het echt lelijk als je sommige wagens ziet rijden met aan de voorkant van die hele zwarte velgen alsof ze nog nooit gereinigd zijn. Het mag dan wel een gebruiksvoorwerp zijn (en geen goedkoop) maar ben gewoon van alles netjes te onderhouden dan heb je er nog zo lang plezier aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat bedoel ik ook en als je dan weet van jezelf dat je niet zo'n fanatieke poetser/wasser bent, ben je met stalen velgen beter af dan met die vieze lm.

Onderhoud ben ik wel grondig in; op tijd de beurten uiteraard, vloeistoffen en banden regelmatig controleren, regelmatig wassen, zorgvuldig en verstandig mee rijden. Maar daarmee houdt het ook wel op. Het liefst had ik ook nog alles in 1 kleur (zonder chroom) en van een zelfreinigend materiaal. Hoe minder bling bling, hoe liever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe