Ga naar inhoud

DSG of schakelen?


Wmm is er niet meer
 Delen

  

36 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

Ik veronderstel dat de bak een 'slimme' software heeft, en ik functie van het beschikbare koppel en de snelheid zelf een versnelling 'kiest'. Meer koppel betekent dus dat de bak sneller kan doorschakelen naar een hogere versnelling. Misschien off-topic, maar ik zou een DSG nooit durven tunen (tenzij bij de dealer, maar dan nog, die kijken ook alleen in hun eigen portemonnee). Wordt alleen maar zwaarder belast, en het zou mij verbazen als dat niet tot meer slijtage leidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang die tuning binnen de marge van de fabrikant blijft (bij de DSG-7 is dat officieel 250 Nm) is er niets aan de hand. En in de praktijk trekt'ie dik 300 Nm ook prima, als dat er maar niet vol inkomt. Menno hoeft zich dan ook totaal geen zorgen te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DSG is voorzien van zogenaamde Fuzzy Logic:

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

m.a.w. een soort van zelflerend karakter.

De DSG-7 die in de 1.2 TSI motoren wordt geleverd is trouwens voorzien van een droge plaatkoppeling (minimale wrijvingsverliezen). Terwijl de wat krachtigere motoren die een DSG hebben, vrijwel altijd een natte koppeling hebben (die heeft wat meer verliezen, maar kan veel grotere koppels hebben c.q. schakelt nog wat soepeler)

DSG-7 van VW:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/de/themes/2008/01/the_7speed_dsg.html

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrij nieuw? De DSG is al bijna tien jaar op de markt. Dat noem ik niet nieuw meer. Daar is al het nodige aan verbeterd hoor. Inmiddels is de eerste DSG-6 alweer ruim 4 jaar geleden opgevolgd door de DSG-7. Denk dat je een tijdje niet opgelet hebt ;)

Dat is toch vrij nieuw, zeker als je bekijkt hoelang de bestaande systemen al bestaan. Hoelang gebruikt men de 3 en 4 traps automatische-venellingsbakken ? En hoelang monteerd men al een handbak met 5 of 6 versnellingen ? In dat licht bezien is een DSG-bak nog nieuw.

Of zeg ik nu iets ongeloofwaardigs 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zozeer ongeloofwaardig, maar wel iets waar ik het totaal niet mee eens ben ;) In de tegenwoordige tijd, waarin technologische ontwikkelingen razendsnel gaan, vind ik dat je van een product wat al 10 jaar op de markt is en halverwege die termijn alweer een update heeft gehad, niet kunt zeggen dat het nieuw is en daarom nog doorontwikkeld moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen duur in aanschaf als je gaat voor een DSG-bak in de Fabia, word je meteen gedwongen om een TSI met 105 pk te nemen. Deze kost al € 1600,-- meer dan een 85 pk variant, en de DSG-bak kost nog eens een extra investering van € 1400,--. Dat is bij elkaar toch € 3000 meer.

Ik heb zonder enige DSG-dwang geheel vrijwillig voor de 105 pk greentech gekozen. Dus volgens mij is het gewoon 1400 euro meer, maar ik vond dat het niet waard. En dan gaat met DSG de MRB ook nog eens omhoog... :( En het is meteen geen greentech meer :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Octavia 1.2 TSI met DSG valt in de 20% categorie. De 1.4 valt er net buiten. Dus je dromen zijn binnen handbereik! :)

Edit: behalve dat je gezien de levertijd mét DSG *NU* moet bestellen anders kan ie wel eens te laat geleverd worden..

aangepast door mOTiVe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met de 1.4TSI gekozen voor een handbak. Altijd al handgeschakeld gereden en voor deze uitvoering belastingtechnisch aantrekkelijker.

Het was of de 1.2 DSG of de huidige keuze. Daarnaast is de levertijd voor auto's met DSG behoorlijk wat langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe