Ga naar inhoud

Wat is er zo anders aan de Yeti dan we al wisten?


gerardus
 Delen

Aanbevolen berichten

Lees in de Telegraaf Autovisie het volgende:

Yeti Greentech

Te beginnen met de Yeti. De Skoda Yeti met 140 pk sterke 2.0 TDI Greentech-motor stoot in combinatie met handgeschakelde zesbak 134 g/km CO2 uit. De eveneens nieuwe 1.4 TSI Greentech met 122 pk en manuele zesbak stoot 148 gram per kilometer uit. Daarmee is het de schoonste benzinekrachtbron uit het motorenprogramma. Prijzen voor de 1.4 TSI beginnen bij 23.900 euro voor de Greentech Comfort. De 2.0 TDI Greentech Comfort is er vanaf 29.440 euro.

De Comfort in 1.4 uitvoering heb ik besteld in november vorig jaar en wordt nu standaard uitgevoerd met ESC en nog enkele zaken voor dezelfde prijs als ik in februari moet gaan betalen als hij wordt afgeleverd. Dat is balen.

aangepast door PC-fre@k
Quote gemaakt (maakt het iets duidelijker)
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,ik zal even goed plezier hebben van de auto, maar het punt is dat ik in november bestel en de prijs moet betalen die vanaf 5 januari geldt. Als dat voor een belastingmaatregel moet, dan is dat niet anders. Maar zoals het nu lijkt is het feitelijk anders geworden. Ik moet een hogere prijs betalen voor een uitvoering zoals die vorig jaar was, terwijl ik mag verwachten dat men wist dat een maand later een wijziging zou plaatsvinden. Sterker nog, ik moet 90 euro meer betalen dan wat de prijs nu is. Dat is meer dan balen, want op deze manier voel ik mij belazerd. Ik vind de situatie verder prima als ik de prijs moet betalen zoals die in november was. Dan is het reeël, maar nu niet. Ik moet nu 700 euro meer betalen voor een auto die ik vorig jaar heb besteld. Daar ga ik toch even over babbelen. Het is het één of het ander. Maar niet alle twee in mijn nadeel.

Je kunt de Comfort nu niet eens meer anders bestellen. De wagen is vorige week gebouwd volgens de papieren, dus het kan ook zijn dat ik vanzelf deze nieuwe uitvoering krijg en dat het valt onder wijzigingen die ze zonder overleg mogen uitvoeren. Morgen maar eens informeren.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn die extra bedragen al door je dealer aangegeven dat je ze werkelijk moet betalen ?

Staat het ook in de kleine lettertjes van je koopovereenkomst ?

Anders zou ik inderdaad een gesprek aangaan en er wat proberen af te praten !

en weet je wat nog zuurder is ? Als je de 1,4TSI neemt die heeft volgens de boeken 122PK maar er is al gebleken dat er mensen zijn die hem op de rollenbank zetten soms al aan die 140Pk komen.

En met een chippie van een tuner erin kom je er makkelijk aan schijnt volgens tunings site's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil is standaard de ESC, waar ik anders 500 euro voor moest betalen en zoals gezegd, ik heb al 700 euro meer moeten betalen i.v.m. BPM-verhoging, die bij deze uitvoering lager uitkomt door minder CO2 uitstoot. Verder is de wagen zover ik kan zien gelijk. Punt is dat ik meer moet betalen voor iets waar ik niets voor krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid: je zegt "ik moet een hogere prijs betalen". Ik neem aan dat je betaalt wat je afgesproken hebt, niet dat je nu nog meer zou moeten betalen? Oftewel: je krijgt toch wat je wilde krijgen voor het geld wat je ervoor wilde betalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is in de overeenkomst gerekend met 23990 euro, terwijl de prijs toen was 23290 euro. Omdat de auto pas in februari kan worden geleverd, werd de prijslijst van 5 januari gehanteerd. Maar goed, als dat achteraf niet goed is, dan is dat vrij makkelijk aan te tonen. Het lijkt mij toch een redelijk punt om over te praten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dus die 700 euro die je al moest betalen blijkt nu in werkelijkheid een lager bedrag te zijn? Dan heb je wél een punt, omdat je puur en alleen meer betaalde om te voldoen aan de situatie zoals die in januari zou zijn.

De ESC is een ander verhaal (al kún je natuurlijk een balletje opgooien) ;)

Succes, ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat had ik destijds mooi niet gepikt. Weet niet of je er nu nog veel aan kan doen.

Ik heb de prijs van mijn Fabia dus vast laten leggen zoals hij was bij tekenen, 2-3 maanden later was hij (zonder opties e.d.) al 300 euro duurder geworden. Niks mee van doen, niet alleen omdat de prijs al vast lag maar des te meer omdat ik er specifiek op gehamerd had. Je kan het proberen, maar ik denk dat ze je te slim af zijn geweest. Rotstreek, maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat jullie zo snel reageren.

Marco, toen ik de auto ging bestellen, kreeg ik die 700 euro extra voor mijn kiezen. De dealer had een nieuwe prijslijst met prijzen vanaf 5 januari. Omdat ik de auto pas in februari krijg geleverd, moest hij die nieuwe prijslijst hanteren. Vond ik op dat moment redelijk, omdat het om een belasting ging, die de dealer ook moet doorberekenen. Nu blijkt dat vanaf januari de 1.4 Comfort met een standaard ESC is uitgevoerd en een iets zuiniger motor met start/stop is de auto door de lagere CO2-uitstoot relatief goedkoper geworden.

Ik moet daardoor 90 euro meer betalen en krijg er minder voor.

Ja, die prijzen stonden op de koopovereenkomst. Ik kan er weinig aan doen als een dealer zegt de nieuwe prijslijst te moeten hanteren. Klonk ook redelijk en zou het nog steeds zijn als Skoda nu voor de bouw van mijn auto niet met iets anders komt.

Ik vind dat bij nader inzien die 700 euro extra niet terecht zijn t.o.v. de wijziging die nu is doorgevoerd. Ik had van de dealer mogen verwachten dat hij weet wat er binnen zo'n week of 4 a 5 wijzigt.

PC freak en Marco, het is bij jullie duidelijk overgekomen wat ik bedoel. Dat vind ik wel prettig om mijn eigen redelijkheid hierin te toetsen. PC freak, er valt met een levertijd van 10 weken niet zoveel te pikken. Als een dealer van te voren weet dat hij de belasting moet ophoesten voor een auto waarvan men weet dat hij later wordt geleverd dan begrijp ik dat. Als de auto nog voor 31 dec. zou worden geleverd, maar deze zou stagneren en bijv. pas wordt geleverd in februari, dan ben ik het met jou eens. Dan is het pech voor de dealer. Alle dealers zullen zo hebben gehandeld neem ik aan.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als de dealer schappelijk is hij in iedergeval op zijn minst die 90 eurie aan je terugbetaald !

En zou het zeker aankaarten bij hem, hij is toen van een veronderstelling uitgegaan die blijkbaar niet geheel strookt met het uiteindelijke wat nu geld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies Ed, echter voor 90 euro retour doe ik het niet. Ik moest van goed vertrouwen uit gaan en ik vind dit toch een behoorlijk verschil, zowel in extra's op de auto als in prijs. Voor mij gaat het toch om 700 euro verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mezelf sprekend zou ik in iedergeval voor de 90 eurie gaan omdat die echt aantoonbaar zijn

En het resterende bedrag daar zoveel als mogelijk van terug zien te krijgen.

eigenlijk een gesprek aangaan waar je een rekenvoorbeeld geeft en nog niet uitgaande van je eigen geval

en zodra hij naar je toe praat dan je probleem het gesprek in brengen

Dan heb je een voor jou goede uitgangs positie omdat hij al min of meer gelijk heeft gegeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met Ed eens. Los van het belasting-verhaal ben je zelf akkoord gegaan met een Yeti zonder die extra's voor dat bedrag. Die 700 krijg je nooit, want dat is een veel te grote schade waarvan de dealer ook wel weet dat hij in z'n recht staat als hij die niet van de prijs af haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan mij Ed en Skoody. Die 90 euro is achteraf een daadwerkelijk teveel berekend bedrag. Die overige bedragen slaan op het verschil in uitrusting. Maar dáár kun je geen rechten aan ontlenen.

Zoals ik eerder al zei: je krijgt (afgezien van die 90 euro) de auto zoals je die wilde voor de prijs die je ervoor wilde betalen. Dat er nadien iets wijzigt, heeft daar geen invloed op. Want waar ligt dan de grens? Jij denkt dat de dealer het 4 à 5 weken van tevoren al wist. Soms is dat helemaal niet het geval (en als het al zo is kun jij het niet aantonen). Maar stel dat het 8 weken is? Is het dan nog redelijk? En 10? En ga zo maar door.

Kortom, als jij krijgt waar je voor wilde betalen mag je niet klagen. Uiteraard is het gevoelsmatig zuur, maar ja, ik heb pas ook een jas gekocht die twee weken later in de uitverkoop 50% goedkoper was. Dan kan ik toch ook geen geld terugvorderen?

Kijk, als ik jou was zou ik zéker het gesprek met de dealer aangaan. Maar niet met eisen, maar zoekend naar coulance. Want op meer heb je (afgezien van die 90 euro) geen recht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel - maar dat is wat anders - een nadeel van die veel te lange levertijden dat dit psychologisch toch lastig verteerbaar blijft. Die jas die haal je ook niet drie weken later op waardoor je die aanbieding ziet hangen terwijl jij het volle pond staat af te rekenen...

Dat is toch een argumentje er bij om een wagen uit de voorraad te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk vind ik de manier waarop PC_Fre@k het heeft gedaan wel goed, gewoon meteen zwart op wit laten zetten, dit is de prijs. Vraag me overigens af in hoeverre een dealer hieraan altijd tegemoet zal willen komen. Zelf heb ik destijds exact het afgesproken bedrag betaald, maar naar ik nu begrijp is dat ook meer geluk dan wijsheid geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor het meedenken en jullie meningen. Ik heb inmiddels contact gehad met de dealer. De verkoper ging er gelijk van uit dat ik de greentech uitvoering zou krijgen. Hij hoopte dat ik dat niet erg vond en zijn ervaring was dat de klant er meestal wel beter van werd. Ik kon hem melden dat ik daar juist blij mee ben. Voor de zekerheid heeft hij het nog even uitgezocht en het bleek dat mijn auto nog geproduceerd moet worden en dat het dan niet anders meer kon dan dat het een greentech-uitvoering gaat worden. En....ik krijg 90 euro terug. Nou, is dat even boffen :D

Krijg ik voor m'n extra BPM nu ESC en start/stop cq een iets zuiniger auto. Betere deal kan ik niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, daar kom je mooi mee weg! Gelukkig was je auto nog niet geproduceerd!

Je krijgt nu dus 90 euro terug, én je krijgt ESC en start/ stop op je auto zonder daar iets voor te betalen. Mooi resultaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe