Ga naar inhoud

Je beslist helemaal niets zelf!


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/article/detail/3019761/2011/11/07/Je-baan-en-de-buren-bepalen-welke-auto-je-rijdt.dhtml

Je baan en de buren bepalen welke auto je rijdt

Het idee dat de auto het symbool is van individuele vrijheid, is achterhaald. Anderen bepalen in welke auto je rijdt, beweert auteur Erwin Wijman.

De kans dat een vrouwelijke automobilist sexy lingerie draagt, het grootst is bij dames met een BMW

Erwin Wijman

De auto is het laatste stukje klassenmaatschappij in Nederland

Jort Kelder

Wijman presenteert in zijn nieuwe boek Wat je rijdt ben je zelf een eigenzinnige visie op de auto. 'Je bent helemaal niet vrij in je autokeuze', stelt de auteur.

Niet iedereen zal het daarmee eens zijn, maar weinigen zullen ontkennen dat de autokeuze vaak met status te maken heeft. 'De auto is het laatste stukje klassenmaatschappij in de lage landen', meent Jort Kelder. Hij heeft voor dagelijks gebruik een Maserati Spyder Cambiocorsa 2007 en een Landrover Defender van 2011. 'Voor de leuk en de nostalgie' rijdt hij daarnaast in een Saab 900 turbo Cabrio (groen, 1992) en een Jaguar E-Type V12.

Macht, weelde en status

Kelder is een van de bekende automobilisten die aan het woord komen in het boek van Erwin Wijman. De auteur koppelt daarin bepaalde auto's en automerken aan een bepaald type mensen. Die truc is in het verleden vaker toegepast. Schrijver Rudy Kousbroek concludeerde het al in 1989 in zijn boek De archeologie van de auto: 'Een auto is een boodschap, bestaande uit tekens - tekens van viriliteit, macht, bevrijding, van weelde, van sociale status, van libido'.

Sinds 1989 zijn er veel nieuwe automodellen bij gekomen en dat geeft Wijman voldoende stof voor een boek dat stevig analyseert, bij tijd en wijle vermakelijk is en in elk geval makkelijk wegleest.

Biecht

Wijman schrijft al ruim 18 jaar over auto's en automarketing in kranten, vakbladen en magazines. Zijn papieren boek wordt geleverd met een gratis e-book met daarin de autobiecht van 45 bekende en onbekende Nederlanders, onder wie prins Maurits van Oranje, Jan des Bouvrie en Anky van Grunsven.

Wijman: 'Mensen vertellen graag over hun auto en waarom ze de auto kochten die ze kochten. Ze denken dat hun keuze uniek is, maar die keuze lag al vast. Wat ze kopen, kopen ze omdat die auto past bij de auto van hun vrienden, collega's, partner, familie en buren. Een auto is een kooi. Je baan en je buren bepalen wat je rijdt. Of dat nou een Prius, Porsche of Peugeot is. Een auto wordt emotioneel gekozen en rationeel verdedigd. Je hebt niets te kiezen: je auto, dat ben je zelf'.

Verliefd

Mensen zijn niet alleen verliefd op een bepaald type auto, ze worden ook verliefd op een bepaald type automobilist, stelt Wijman. Vrouwen vinden mannen in een Audi het meest sexy en andersom vinden mannen vrouwen in een Audi sexy. Dat trachtte eerder dit jaar een Brits onderzoek al aan te tonen. Liefst 31 procent van de vrouwen vindt mannelijke Audi-rijders het aantrekkelijkst, zo bleek. Mannen in een BMW komen met 25 procent op de tweede plek.

Andersom blijkt Audi ook al favoriet. Mannen vallen vooral op vrouwen in Audi's (21 procent) en in Mini's (14 procent). Rond de auto wordt werkelijk alles onderzocht: een eerdere studie toonde aan dat de kans dat een vrouwelijke automobilist sexy lingerie draagt, het grootst is bij dames met een BMW.

Afgunst

Wijman gaat in zijn boek ook in op de auto-afgunst onder topvoetballers, en de keuze van vorstenhuizen en criminelen voor bepaalde auto's. Maar de auteur gaat te gemakkelijk voorbij aan één belangrijke ontwikkeling van de afgelopen jaren: voor veel Nederlanders is de keuze voor een bepaalde auto juist minder een emotionele en meer een rationele beslissing geworden. Bij zakelijke rijders geeft immers de fiscale bijtelling steeds vaker de doorslag. En particulieren nemen in toenemende mate genoegen met een kleiner model, omdat ze de autokosten in hun portemonnee voelen.

Het boek van Wijman heeft als serieuze ondertitel: 'En hoe automerken je voor hun karretje proberen te spannen'. Hij gunt de lezer een kijkje in de marketingkeuken van autofabrikanten en -importeurs. En hij analyseert de successen en de flops van een groot aantal auto's dat de afgelopen decennia op de markt is verschenen. 'Een auto moet begerenswaardig zijn en je moet mensen versieren door verhalen te vertellen (of op hun mouw te spelden). Dat is wat telt in automarketing', aldus Wijman.

'Mensen moeten immers redenen hebben om een auto aan te schaffen. Je moet ze voorzien van argumenten om hun aanschaf te verdedigen. Want iedereen weet dat die aanschaf op zichzelf een puur emotionele beslissing is.'

(Niek Schenk)

07/11/11 10u47

| |

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het boek van Wijman heeft als serieuze ondertitel: 'En hoe automerken je voor hun karretje proberen te spannen'. Hij gunt de lezer een kijkje in de marketingkeuken van autofabrikanten en -importeurs. En hij analyseert de successen en de flops van een groot aantal auto's dat de afgelopen decennia op de markt is verschenen. 'Een auto moet begerenswaardig zijn en je moet mensen versieren door verhalen te vertellen (of op hun mouw te spelden). Dat is wat telt in automarketing', aldus Wijman.

Even een interessant stukje eruit gefilterd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, wat een kul & crap.

Volgens mij wordt het vooral bepaalt door wat je voor een poen te besteden hebt (en wilt). Punt.

Dat verhaal over marketing (gatver, ga je mond spoelen, ik krijg dat woord bijkans niet meer uit m'n strot) gaat trouwens op voor vele producten. Dat heeft niks met specifiek auto's te maken. Maar evenzeer over alle rotzooi die de grootgraaiers als Nestlé en Unilever over ons uitstorten. Van dure horloges tot modemerken, van hippe drankjes tot zogenaamde verantwoorde producten en diensten.

Allemaal marketing geblaat. <_<

Als een hoop grootgraaiers nou eens wat eerlijker, meer integer en oprechter zouden zijn, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien! :notworthy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Specs, poen, partner. Dat zijn de factoren. Van de rest heb ik niet zo veel last. Jammer dan voor de marketinglui.

Verder kan je filosoferen in hoeverre emotie en ratio volledig los van elkaar te zien zijn, maar stellen dat welke auto je koopt een puur emotionele beslissing is, is natuurlijk het fake-argument wat marketinglui erg hard nodig hebben om hun onzin te funderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf te hopen dat die verhouding toch 70% emo-beslissers tegen 30% rationele beslissers zou moeten zijn.

De indeling is volgens mij ook niet zo hard te maken. Heb zelf de keuze voor de kleur niet zo heel rationeel gemaakt, dus in die zin ben ik ook emo-beslisser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De indeling is volgens mij ook niet zo hard te maken.

Precies! Ons werd verteld dat het 90/10 is dus dat we volop moesten inspelen op het gevoel van de klant!

De training heette toen: Audi Gastheerschap en Prospectie! In 1998 gevolgd en het doel was om de klant zich thuis te laten voelen in de showroom of buiten de showroom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of dit soort verhalen onzin zijn, kan ik niet bepalen. Wel zoek ik naar de link die eventueel op mijzelf kan slaan.

Mijn Yeti is in bestelling en hoe ben ik er toe gekomen een Yeti te kopen?

Het begon bij de Dacia Duster, omdat ik het model mooi vond en vooral omdat Dacia een zeer aantrekkelijke prijs hanteert.

Althans dat denk je, maar ga je een proefrit maken, dan snap je waarom deze wagen relatief goedkoop is.

Had ik toch een probleem, want ik wilde niet meer uitgeven dan €23000,- Tja, nog maar eens verder kijken dan.

Wat wilde wij: hoge instap, caravantrekker en een beetje ruimte zoals we die nu ook in de Berlingo hebben.

De Yeti was wel langs gekomen maar die had volgens mij alleen nog de 1.2TSi, maar toch maar eens gaan kijken bij een Skodadealer. Bleek er toch een 1.4TSI te zijn. Proefrit en na 100mtr. waren we beiden verkocht.

Wat was de aanleiding van de koop van de Yeti en wat gaf de doorslag? M'n buren? Daar heb ik mij nooit iets van aangetrokken, want ik rij al jaren in een Berlingo Commercial rond. Bepaald geen statussymbool. Wel een symbool om uiting te geven dat de mening van een ander mij niet boeit t.a.v. een auto. Toch een symbool dus.

Mijn werk? Of collega's reizen met het OV of ze rijden in een dikke bak. Beiden boeien mij niet. De statusgevoeligheid in omroepland is verdeeld in disciplines, denk ik.

Nee, al met al gaat het mij om waar voor m'n geld. Dat betekent dat ik de Skoda Yeti puur heb gekozen vanuit rationele overweging: veel auto voor een redelijke prijs, die kan wat ik zoek en heerlijk rijdt. Daarna begon ik de Yeti mooi te vinden. Nu vind ik de Yeti zelfs mooier dan de Duster. Dus eerst (Duster) emotie toen ratio (herriebak) gevolgd door ratio (waar voor m'n geld) en emotie (mooie Yeti). Mijn emotie zit dus voornamelijk in m'n portemonnee en dat wat ik er voor kan kopen.

Ik denk dat het bij veel Skodarijders zo werkt. Dat werkt ook zo bij Daciarijders, maar die hadden net als wij gekozen voor Skoda als ze eerst een proefrit hadden gemaakt ;-)

Al met al kan ik mij dus niet vinden in het topicverhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi verhaal! Bij mij ongeveer hetzelfde, al vond ik hem direct al mooi. Plus de uiterst lovende reviews.

Toch dien je je wel terdege te realiseren dat dit een redenering achteraf is. Zeker als het gaat om het uitgeven van dergelijk grote bedragen, gaan dan bij het denken over de gemaakte beslissing (sociaal)psychologische mechanismen een rol spelen. Zo is bekend dat mensen na de aankoop van een auto met grotere interesse advertenties van het gekozen merk gaan lezen en v.v. Ook gaan ze de voordelen van het gekozene benadrukken ten koste van evt nadelen en v.v. wat betreft de keuze die ze niet hebben gemaakt.

Stel je had, vanuit een impuls, de Dacia gekocht. Best voorstelbaar tenslotte, je denkt leuk model en toch wel erg goedkoop, zodat ik het resterende geld voor andere leuke dingen kan gebruiken. Dan was het verhaal (achteraf) totaal anders geweest. Wat ik maar wil zeggen, is dat het zo op het oog achteraf een heel rationeel afwegingsproces lijkt, terwijl dat bepaald niet (alleen) het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeg, ga dat soort verhalen even op een ander forum doen, bijvoorbeeld http://www.daciaforum.org/faq.php ofzo. Daar heb je van die lui die een cult-car willen om de aardappelen van de volkstuin op te halen om zo de reconstructie van het verleden waarin ze leven te cultiveren.

Skoda-rijders daarentegen hebben uiterst rationeel precies de goede afweging gemaakt: alles wat duurder is is geld weggooien, en alles wat goedkoper is rijdt te beroerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....en daarom zit ook niemand op die waarheid te wachten, gaat die dus braaf verdraaien, en dan kom jij waardoor AL het verdraaiingswerk voor niets is geweest. Wat een afschuwelijk destructieve actie, alle tevredenheidsmanagement geruïneerd. Je moest je schamen. Foei!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me niet herinneren een offerte getekend te hebben... ;)

Had een vriendendienst geweest van ze Marco

Was goed geweest voor de CV van hun startende ondernemng.

Maar je zult er binnenkort wel voor de deur staan bereopsmatig :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik ben (door ervaring wijzer geworden) altijd een beetje huiverig voor dit soort "vriendendiensten". Als je jalve huis in puin ligt, zeggen ze "sorry, het lukt niet" en vertrekken weer... :D

Enne, beroepsmatig kom ik gelukkig heel weinig in de omgevingen van deze twee ijvere hobbymatige wannabee ambachtslieden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe